Gå til innhold

Nå er jeg litt sent ute sikker, men skal virkelig biler etter 2025 være ekslusivt el biler?


kikkana

Anbefalte innlegg

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 10.23):

Nei, men det gjelder heller ikke alle. Vi bor 12 km fra nærmeste busstopp og 50 km fra jobb. Vi har kun hatt elbiler siden 2011, og det går helt strålende for oss. De to første årene var det litt tungvindt med rekkevidde, men nå er det ikke lenger noe problem å få tak i biler med lang nok rekkevidde (den koster kanskje litt mer, men det er billigere å bo på landet, så en person hadde ikke fått noen bedre økonomi ved å flytte nærmere alt å kjøpe elbil med kortere rekkevidde). Vi som kjører mye sparer 30 000 i året på drivstoff, bommer, service osv. 

For tre år siden hadde vi en ferie i Europa der vi kjørte 4500 km. Det ble ikke for mange, lange stopp med lading. Etter tre timer i bil syntes ungene det var fint med 20 min pause for å spise litt f.eks. Noen ganger kunne vi ut å løpe, leke gjemsel eller sparke fotball, og ungene syntes bare det var gøy at vi voksne hadde tid til å være med, og vi hadde alle godt av å bevege oss litt etter 3-4 timer i bil. (Det husker jeg fra jeg kjørte fossilbil med min familie da jeg var liten og.)

Når det gjelder kulda, har jeg erfaring med at det er lettere å starte en elbil enn en dieselbil. Vi har aldri hatt problemer med å starte. Ikke nøling en gang. Men vi har vært på hyttetur med andre med fossilbiler, og da det var under 20 minusgrader hadde noen problemer med å starte, og en av dem klarte det ikke i det hele tatt. Vår elbil nølte ikke en gang. Vi kan riktignok ikke kjøre like langt om batteriet er veldig kaldt, men om ikke du er helt på grensen av rekkevidde, er det ikke noe problem. Om jeg skulle stoppe midt i skogen, tror jeg det må være fordi det er tomt for strøm eller jeg har punktert. I motoren er det ikke så mange ting som kan gå galt som i en fossilbil, men det er vel kanskje mulig at noe elektrisk dashbord-greier ødelegger noe. Det kan jeg ikke så mye om og måtte sikkert ringt veihjelp, men etter 300 000 km i elbil, har det enda ikke vært nødvendig. 

Så bortsett på den verste vidda, ser jeg ikke helt at vi ikke er klare for elbiler til de aller fleste. De som ikke klarer overgangen får heller flytte mer sentralt, men for mange av oss er det ikke et problem. 

Anonymkode: a0a7d...0c9

Ekspander  

Nå har jeg bank i bordet aldri hatt problemer med å starte min dieselbil i kulda heller. Starter med en gang i 30 kuldegrader også.

Synes det høres utrolig tungvint ut med elbil på mange måter, og når tiden kommer når det ikke lenger er noe valg så håper mer blir forandret og at prisen deretter ikke blir for høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal vel også fortsatt selge hybridbiler om jeg har skjønt det rett? 
 

Jeg bor langt ut på landet og har en 2013 modell leaf. Det vil si en av de eldste, med kortest rekkevidde. Sjelden jeg må bruke hurtiglader da jeg har lader hjemme, men hadde i to år ingen mulighet til hjemmelading og det gikk på tålmodigheten løs. Nå lader jeg en til to ganger i uka hjemme og har aldri rekkeviddeangst. Jeg syns elbil er helt nydelig, god å kjøre og aldri har det vært noe feil med den. 

Det med at elbiler forurenser gjelder vel bare de 30.000 første km, deretter forurenser den ingenting, så det er et dårlig argument som mange har hengt seg opp i. Det vil uansett aldri forurense like mye som bensin/diesel, og når man ser på utviklingen de siste fem årene så vil dem jo bare bli bedre og bedre de neste årene også. Både bilene og lademulighetene. Om det skulle vise seg at ikke elbil sånn vi kjenner den idag nødvendigvis er løsningen, så er det ihvertfall utvilsomt et stort steg i riktig retning, selv om gode vaner er vonde å vende. 

Anonymkode: be75b...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Tutte skrev (På 13.1.2020 den 9.37):

Da hadde byene blitt ganske overbebodde etterhvert. Gjelder jo ikke bare ts dette.

Ekspander  

Selv om hele Norges befolkning hadde flyttet innenfor Oslo-grensa ville det fortsatt vært ca tre ganger så mange mennesker per kvm. i Tokyo. Vi har mye å gå på.

Anonymkode: 3141e...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at strategiplanene til noen av merkene er at det skal produseres kun el-biler i 2025.

VW har uttalt at alle modellene deres skal ha en el-variant i 2021 og de vil produsere kun el i 2025.

Volvo har uttalt det samme.

Fiat kommer nå med el-varianter av sine modeller, det samme gjør b.la ford, honda og mazda. Så ja, det er veien det går. Det vil fortsatt være biler å få kjøpt som går på fossilt brennstoff på bruktmarkedet. Den delen av infrastrukturen som mangler for å kjøre el-bil trygt vil bygges ut nå sterkt de neste årene, også i distriktene. I oslo-gryta er det jo ikke noe problem, der er det jo ladere på hvert hjørne. Litt kronisk å se på når man beveger seg opp i dalstrøkene da, det er kø av teslaer på hurtigladerne opp mot Hemsedal og Gol på fredagsettermiddag. De skal på hytta må vite.

Ser ikke på dette som et problem. Det er varsel banebrytende el-bilteknologi som vil sikkerstille både rekkevidde og ladetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 10.47):

De skal vel også fortsatt selge hybridbiler om jeg har skjønt det rett? 
 

Jeg bor langt ut på landet og har en 2013 modell leaf. Det vil si en av de eldste, med kortest rekkevidde. Sjelden jeg må bruke hurtiglader da jeg har lader hjemme, men hadde i to år ingen mulighet til hjemmelading og det gikk på tålmodigheten løs. Nå lader jeg en til to ganger i uka hjemme og har aldri rekkeviddeangst. Jeg syns elbil er helt nydelig, god å kjøre og aldri har det vært noe feil med den. 

Det med at elbiler forurenser gjelder vel bare de 30.000 første km, deretter forurenser den ingenting, så det er et dårlig argument som mange har hengt seg opp i. Det vil uansett aldri forurense like mye som bensin/diesel, og når man ser på utviklingen de siste fem årene så vil dem jo bare bli bedre og bedre de neste årene også. Både bilene og lademulighetene. Om det skulle vise seg at ikke elbil sånn vi kjenner den idag nødvendigvis er løsningen, så er det ihvertfall utvilsomt et stort steg i riktig retning, selv om gode vaner er vonde å vende. 

Anonymkode: be75b...738

Ekspander  

Nja, NOXutslipp på de nye dieselbilene er mindre enn på el-bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker de at strømnettet skal holde dersom alle skal kjøre el-bil? :klo: 

I parkeringshuset ved jobb har de ikke mulighet til å legge opp flere ladepunkter siden nettet ikke tåler belastningen. 

Anonymkode: 798d2...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 16.31):

Hvordan tenker de at strømnettet skal holde dersom alle skal kjøre el-bil? :klo: 

I parkeringshuset ved jobb har de ikke mulighet til å legge opp flere ladepunkter siden nettet ikke tåler belastningen. 

Anonymkode: 798d2...ca7

Ekspander  

Det utbygges i takt med utviklingen. Må gi de høyere herrer litt mer kredd en at de ikke har tenkt på strømnettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en ønsket politikk flere land har satt seg som mål.

Det jeg stusser på, er hvorfor Norge skal være "først ut" i 2025, imens Danmark f.eks, har satt datoen til 2035. Vi er til og med flere år foran Israel - der hvor det i praksis ville vært mye lettere med ladestasjoner og avstander, tatt i betraktning landets størrelse og infrastruktur.

Er det om å gjøre å være "best"? 

Endret av Callisto83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Callisto83 skrev (På 13.1.2020 den 16.35):

Dette er vel en ønsket politikk flere land har satt seg som mål.

Det jeg stusser på, er hvorfor Norge skal være "først ut" i 2025, imens Danmark f.eks, har satt datoen til 2035. Vi er til og med flere år foran Israel - der hvor det i praksis ville vært mye lettere med ladestasjoner og avstander, tatt i betraktning landets størrelse og infrastruktur.

Er det om å gjøre å være "best"? 

Ekspander  

Det handler om klimaavtalen, norsk politikk og foregangsland. Norge har en el-bilprosent på nærmere 50%, det er ulikt andre land som har 10% eller mindre. Politikken vår er lagt til rette for at valg av el-bil skal være enkelt (eller trykket ned på oss) i form av avgiftslette som de tar bort.

Anonymkode: e7cb8...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 16.18):

Selv om hele Norges befolkning hadde flyttet innenfor Oslo-grensa ville det fortsatt vært ca tre ganger så mange mennesker per kvm. i Tokyo. Vi har mye å gå på.

Anonymkode: 3141e...e66

Ekspander  

Ja, det hadde nok uansett vært flott med hele Norges befolkning innenfor Oslo-grensa du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Tutte skrev (På 13.1.2020 den 16.58):

Ja, det hadde nok uansett vært flott med hele Norges befolkning innenfor Oslo-grensa du.

Ekspander  

Det hadde vært særdeles mye mer miljøvennlig og kostnadene til veier og transport kunne vært kuttet til en brøkdel. Alle hadde hatt sykehus mindre enn 10 minutter unna. Ikke noe mer sutring fra bygder med 50 innbyggere på ei øy som vil ha bro til 100 millioner mens eldre på sykehjem får middag kl. 12.30 fordi vi ikke har råd til nok personale.

Anonymkode: 3141e...e66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  kikkana skrev (På 12.1.2020 den 19.04):

Jeg tror på klimagreia og at den er menneskeskapt, velger jo å tro på vitenskapen. Men er dette veien å gå?

 

Tenker de ikke på folk i distriktet? Elbilene har blitt mye bedre, men de kan fremdeles ikke sammenligne seg med vanlig drivstoff i kulda. Og stopper du opp med en elbil er det ikke bare ringe en kompis og jumpstarte. Du sliter om du stopper midt i skogen.

 

Tror politikerne at alle bor i by?

Ekspander  

Ser ikke helt problemet, det er vel svært få som bor slik til at de daglig kjører mer  enn 300 kilometer.

Største forskjellen på elbil og fossilbil er at elbilen lader du hjemme om natta, mens fossilbilen stadig må på bensinstasjonen.

De (få) gangene man kjører mer enn 300-400 km på en dag må du innom en hurtiglader, det tar 30 minutter å lade fra 0-80 prosent.

I løpet av ett år bruker de fleste mye kortere tid på hurtiglader enn det de gjorde på bensinstasjon.

For den lille gruppen som av div religiøse grunner ikke kan kjøre elbil vil det jo være massevis av brukte fossilbiler å få kjøpt i mange år etter 2025.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 16.31):

Hvordan tenker de at strømnettet skal holde dersom alle skal kjøre el-bil? :klo: 

I parkeringshuset ved jobb har de ikke mulighet til å legge opp flere ladepunkter siden nettet ikke tåler belastningen. 

Anonymkode: 798d2...ca7

Ekspander  

Lite problem for strømnettet, elbilene lader stort sett på natta når strømmen er billigst, dvs når det er lite belastning på nettet.

På sikt vil nok elbiler bidra til å stabilisere nettet ved at de leverer strøm tilbake til nettet når strømmen er dyr dvs når det er høy belastning på nettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  CabinCruiser skrev (På 13.1.2020 den 16.27):

Nja, NOXutslipp på de nye dieselbilene er mindre enn på el-bil.

 

Ekspander  

Nja.. de påstod jo at de hadde laget «rene dieselbiler» for et par år siden siden. Det viste seg å være bare juks, tyske diesel-direktørene sitter fortatt i fengsel og flere hundre tusen ubrukte dieselbiler står og ruster ute i  ørkenen.

 

  

image.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.1.2020 den 20.23):

Det hadde vært særdeles mye mer miljøvennlig og kostnadene til veier og transport kunne vært kuttet til en brøkdel. Alle hadde hatt sykehus mindre enn 10 minutter unna. Ikke noe mer sutring fra bygder med 50 innbyggere på ei øy som vil ha bro til 100 millioner mens eldre på sykehjem får middag kl. 12.30 fordi vi ikke har råd til nok personale.

Anonymkode: 3141e...e66

Ekspander  

Ok, så alle sykehus og sykehjem skulle også plasseres i Oslo-området da tenker du? Eller skulle man kuttet kraftig ned på sykehus og sykehjem kanskje så det ble enda lenger køer og mange flere ikke fikk plass på sykehjem?

Uansett en tullete og unødvendig diskusjon da, da dette ikke er realistisk i det hele tatt.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Tutte skrev (På 13.1.2020 den 10.39):

Nå har jeg bank i bordet aldri hatt problemer med å starte min dieselbil i kulda heller. Starter med en gang i 30 kuldegrader også.

Synes det høres utrolig tungvint ut med elbil på mange måter, og når tiden kommer når det ikke lenger er noe valg så håper mer blir forandret og at prisen deretter ikke blir for høy.

Ekspander  

Med tanke på hvor mye som er forandret på elbiler og batterier de siste 10 årene, ser jeg ingen grunn til at det blir færre endringer de neste 10. Dermed tror jeg du helt trygt kan gå over til el etter hvert. 

Jeg synes det er flere ting som er tungvint med fossilbiler enn elbiler. Jeg er f.eks. så fornøyd med at jeg bare kan bruke 3-5 sekunder på å sette bilen til lading når jeg går fra den i garasjen fremfor å måtte kjøre innom en bensinstasjon og gå ut av bilen for å fylle den med dyrt drivstoff. Det er helt sikkert noen ting som er mer tungvint med el enn forbrenning, men jeg tror summen gjør at jeg helt klart heller mot el. 

Anonymkode: a0a7d...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 15.1.2020 den 14.51):

Med tanke på hvor mye som er forandret på elbiler og batterier de siste 10 årene, ser jeg ingen grunn til at det blir færre endringer de neste 10. Dermed tror jeg du helt trygt kan gå over til el etter hvert. 

Jeg synes det er flere ting som er tungvint med fossilbiler enn elbiler. Jeg er f.eks. så fornøyd med at jeg bare kan bruke 3-5 sekunder på å sette bilen til lading når jeg går fra den i garasjen fremfor å måtte kjøre innom en bensinstasjon og gå ut av bilen for å fylle den med dyrt drivstoff. Det er helt sikkert noen ting som er mer tungvint med el enn forbrenning, men jeg tror summen gjør at jeg helt klart heller mot el. 

Anonymkode: a0a7d...0c9

Ekspander  

Det største ankepunktet er at det er umulig å elbil med hengerfeste, som virkelig kan trekke en henger, til en fornuftig pris. Så langt droppes det hos alle produsenter i en fornuftig prisklasse!

Anonymkode: a61c2...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 15.1.2020 den 17.16):

Det største ankepunktet er at det er umulig å elbil med hengerfeste, som virkelig kan trekke en henger, til en fornuftig pris. Så langt droppes det hos alle produsenter i en fornuftig prisklasse!

Anonymkode: a61c2...f20

Ekspander  

Dette tipper jeg bare er fordi det er enkelt å slippe å regne på dette og bilene selger uansett som varmt hvetebrød, så de trenger ikke for å tjene penger. Når elbiler må dekke en større del av markedet, må hengerfeste inn. Det er ikke vanskelig for en elbil å trekke en henger, så det er ikke der problemet ligger. Men jeg er helt enig med deg, og vi venter også på en billig bil med høyere bakkeklaring, 4-hjulstrekk og hengerfeste. 

Anonymkode: a0a7d...0c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Tutte skrev (På 13.1.2020 den 9.37):

Da hadde byene blitt ganske overbebodde etterhvert. Gjelder jo ikke bare ts dette.

Ekspander  

Om ALLE nordmenn, smitt og smule,  flyttet til Oslo, hadde ikke den resulterende byen vært mer overbefolket enn London. Det er ikke praktisk mulig for Norge å fungere slik, men vi er og blir ett håpløst land befolkningsmessig. Vi burde minst hatt 3 ganger så høy befolkningstetthet for at samfunnet vårt skulle ha fungert på en bedre måte. 

Vi er ikke kommet veldig langt i el-bil utviklingen idag, og hvis tempoet fortsetter som nå de neste 5 årene, vil det ikke finnes en eneste grunn til fosilbil. Det er utfordringer som gjenstår, men de er relativt ubetydelige. (Det er allerede teknologi på plass for at en elbil kan hjelpe en annen med strøm.)

Både ladenettverket, og batteriteknologien er under utvikling. Jeg vil bli overasket om vi ikke ser ladehastigheter på nivå med bensin fylling innen ett par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Callisto83 skrev (På 13.1.2020 den 16.35):

Dette er vel en ønsket politikk flere land har satt seg som mål.

Det jeg stusser på, er hvorfor Norge skal være "først ut" i 2025, imens Danmark f.eks, har satt datoen til 2035. Vi er til og med flere år foran Israel - der hvor det i praksis ville vært mye lettere med ladestasjoner og avstander, tatt i betraktning landets størrelse og infrastruktur.

Er det om å gjøre å være "best"? 

Ekspander  

Vi har en del nasjonale behov som er relativt viktige for oss, siden vi er oljeprodusent. Det gjør at vi er naturlige tilhengere av kvotesystemet, hvilket betyr at vi må prioritere utslipp. I tillegg er vi nasjonalt hjulpet med å kutte bilparken, og å kreve fornyelse er den enkleste måten å gjøre det på.

Kort sagt: for Norge og Nordmenn som  gruppe er dette fornuftig politikk; for det enkelte individ er det mindre gøy.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...