Gå til innhold

13-åring med lite matlyst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en 13 år gammel gutt som har veldig lite matlyst. Han trener nesten hver dag, (trent i mange år nå) og de siste ukene har han nesten ikke hatt matlyst og der merkes at han er sliten. Trøtt, lei og grinete.

Jeg har prøvd å snakke med han om det er noe eller noen som plager han, og at det er ett valg han tar. Men får til svar at han er bare ikke sulten. 

han spiser en brød skive eller to til frokost.

har kantine på skolen, men jeg har ingen kontroll på hva han spiser der.

Liten porsjon til middag, og sjelden kveldsmat.

noen ganger en frukt eller to i løpet av dagen. Noen ganger etter lang løpetur eller intervall, så må jeg nesten tvinge han til å drikke cola eller sjokomelk får å få noe påfyll.

jeg skal se hvordan kommende uke blir, og hvis det fortsetter på samme måte så blir det bestilt legetime.

ville bare høre om det er andre med lignende erfaringer? Har jo bare hørt at gutter i den alderen spiser mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, treningsgal skrev:

Jeg har en 13 år gammel gutt som har veldig lite matlyst. Han trener nesten hver dag, (trent i mange år nå) og de siste ukene har han nesten ikke hatt matlyst og der merkes at han er sliten. Trøtt, lei og grinete.

Jeg har prøvd å snakke med han om det er noe eller noen som plager han, og at det er ett valg han tar. Men får til svar at han er bare ikke sulten. 

han spiser en brød skive eller to til frokost.

har kantine på skolen, men jeg har ingen kontroll på hva han spiser der.

Liten porsjon til middag, og sjelden kveldsmat.

noen ganger en frukt eller to i løpet av dagen. Noen ganger etter lang løpetur eller intervall, så må jeg nesten tvinge han til å drikke cola eller sjokomelk får å få noe påfyll.

jeg skal se hvordan kommende uke blir, og hvis det fortsetter på samme måte så blir det bestilt legetime.

ville bare høre om det er andre med lignende erfaringer? Har jo bare hørt at gutter i den alderen spiser mye.

Dette får alle alarmbjeller til å ringe hos meg. For meg høres det ut som gutten din viser tegn på en begynnende spiseforstyrrelse

Anonymkode: 4f787...6e8

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville i hvert fall snakket ordentlig med han om det er noe som ligger bak. Lite matlyst kan skyldes angst og depresjon, eller spiseforstyrrelser. Det er jo helt normalt for alle å ha lite matlyst i perioder, men med så lite mat over lang tid ville jeg undersøkt om det ligger noe bak. Kan det være noe som plager han på skolen? Mobbing kan også føre til lite matlyst. 

Anonymkode: 45c6a...61d

• Liker 1
Skrevet

Uansett lurt å ta en tur til legen, sjekk om blodstatus etc. I den alderen så forstår de heller ikke helt viktigheten av å spise riktig for å få optimalt ut av treningen, høres jo ut som en gutt sim er veldig opptatt av trening. Om man ikke finner noe galt hos lege og han fremdeles ser ut somå slite med mant, så hva med å få treneren hans eller andre han ser opp til og snakke med han om kosthold med tanke på trening, kanskje gi han noen ukeplaner med hva han skal spise når?! 

Anonymkode: f0dd9...5b7

Skrevet

Kanskje det er noe vondt som foregår i livet hans. Kjærlighetssorg, problemer på skolen, krangel med venner eller noe sånt. Kan være vanskelig å få "slippe inn" i sånt i den alderen han er i.. Men kanskje ha fokus på noe annet enn maten, finne mer ut hvordan han har det? Har du snakket med lærerne hans om de har lagt merke til noe?

Anonymkode: 32710...359

Skrevet

Kanskje smoothie eller slike ting med frisk og god smak frister? 

Anonymkode: b5198...c94

Skrevet

Legger du merke til om han blir dårlig etter måltider? Da jeg var yngre ble det bare antatt at jeg hadde spiseforstyrrelse når jeg egentlig hadde angst/panikk for å spise fordi jeg ble dårlig av mat. Udiagnostisert matallergi... som barn får man jo bare en assosiasjon til mat som er negativ som følge av det. Det er jo mye tanker og følelser som spiller inn og kan gjøre en kvalm og dårlig, samt at man mister matlysten. Det viktigste er at det blir tatt på alvor. Så veldig bra du fanger dette opp. Håper dere finner ut av det ❤

Anonymkode: 87c77...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...