Gå til innhold

Male fliser på badet (bilde)

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Da ville jeg nok droppet malingen, ja.. 

Hvor mye har du til rådighet, til å pusse opp badet for?

Sett bort fra innredningen, kanskje 4000,-

Anonymkode: 65cf8...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sett bort fra innredningen, kanskje 4000,-

Da blir det trangt budsjett, hvis du vil ta både gulv og vegger.. 

Men, plater kan være et alternativ (kan limes rett utenpå eksisterende vegger), og så et nytt lag flis på gulvet. Følg med når det er kampanjer på de forskjellige produktene.

Skrevet
Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Da blir det trangt budsjett, hvis du vil ta både gulv og vegger.. 

Men, plater kan være et alternativ (kan limes rett utenpå eksisterende vegger), og så et nytt lag flis på gulvet. Følg med når det er kampanjer på de forskjellige produktene.

Ja. Tenker egentlig nå at det holder med gulvet. Veggene er så pass nøytrale - vil helst legge nye fliser på gulvet. Men må jeg fjerne toalett og dusj da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Tenker egentlig nå at det holder med gulvet. Veggene er så pass nøytrale - vil helst legge nye fliser på gulvet. Men må jeg fjerne toalett og dusj da?

Ja, du må demontere alt som står på gulvet. 

Skrevet
Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Skjønner. Helt urelatert, men siden jeg har deg her, og du virker å ha greie på oppussing; vet du om et godt laminatgulv som ikke koster mer enn 200,- per kvadratmeter? :) Synes folk skriver så mye negativt om Pergo, og alle de jeg synes er fine i lys eik koster minst 300,-

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Helt urelatert, men siden jeg har deg her, og du virker å ha greie på oppussing; vet du om et godt laminatgulv som ikke koster mer enn 200,- per kvadratmeter? :) Synes folk skriver så mye negativt om Pergo, og alle de jeg synes er fine i lys eik koster minst 300,-

Har du sjekket kampanjepriser hos megaflis? 

Jeg har ingen dårlige erfaringer med pergo, eller noen av de andre «vanlige» laminatgulvene som selges her på berget. Vanligvis, så er det gjort feil under lagring/legging, når laminatgulv ikke oppfører seg som forventet.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Har du sjekket kampanjepriser hos megaflis? 

Jeg har ingen dårlige erfaringer med pergo, eller noen av de andre «vanlige» laminatgulvene som selges her på berget. Vanligvis, så er det gjort feil under lagring/legging, når laminatgulv ikke oppfører seg som forventet.

Notert. Har du noen tanker om dette fra Pergo? https://www.bygghjemme.no/gulv-och-vegg/gulv-og-gulvbelegg/laminatgulv/laminatgulv-pergo-elegant-plank-seashell-eik-1-stav/p-996060?utm_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan selvsagt ikke garantere at dere vil bli fornøyd med dette, men jeg ser ingen store grunner til det motsatte heller.. 

Pass på at alle skjøter er rene under legging, og ikke bank det for hardt sammen. Slike gulv bør legges kun med håndmakt, uten glipper.

La gulvet ligge (i rommet der det skal brukes) minst to døgn før legging, helst lenger.. 

Skrevet
På 12.1.2020 den 20.06, Oppgitt78 skrev:

Hei igjen, Oppgitt78! Kom over en artikkel fra Viivilla.no:

"Spørsmål: Kan man legge nye fliser oppå eksisterende fliser på badet?

Vi i villas ekspert på våtrom, Bjørn Grimsrud, svarer:

Ja, dersom man er trygg på at den vanntette membranen under eksisterende fliser er intakt, vil det i de fleste tilfeller være mulig å legge nye fliser oppå de gamle.

Arbeidsmengden vil bli mindre enn om alt det gamle rives først. Dersom badet er 12 til 15 år eller eldre vil jeg ikke anbefale en slik løsning, fordi varmekabler, tettesjikt og sluk har begrenset levetid."

Hva tenker du om dette? Badet mitt er jo i hvert fall fra år 2001, kanskje eldre.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, Oppgitt78! Kom over en artikkel fra Viivilla.no:

"Spørsmål: Kan man legge nye fliser oppå eksisterende fliser på badet?

Vi i villas ekspert på våtrom, Bjørn Grimsrud, svarer:

Ja, dersom man er trygg på at den vanntette membranen under eksisterende fliser er intakt, vil det i de fleste tilfeller være mulig å legge nye fliser oppå de gamle.

Arbeidsmengden vil bli mindre enn om alt det gamle rives først. Dersom badet er 12 til 15 år eller eldre vil jeg ikke anbefale en slik løsning, fordi varmekabler, tettesjikt og sluk har begrenset levetid."

Hva tenker du om dette? Badet mitt er jo i hvert fall fra år 2001, kanskje eldre.

Jeg tenker at Mr. Grimsrud ikke er så interessert i å få sinte tlf fra ukjente folk som har fulgt rådene hans (med dårlig resultat), og derfor er han nok litt forsiktig.. 😉

Det er selvsagt lurt å bytte alt, og gjøre jobben fra bunnen av! Men, når man har et stramt budsjett, så må man noen ganger ta en sjanse.. Det er veldig begrenset hvor mye en kan tape på å legge et ekstra lag flis, da dette ikke koster allverdens. 

Jeg gjorde et par slike jobber for ex svigers  rundt 2012, og der var både membran og varmekabler fra sent 70 tall.. Disse badene har vært tette hele tiden, og kablene har vært problemfrie. Det blir selvsagt en vurderingssak, men personlig ville jeg tatt sjansen. 

Det blir, totalt sett, relativt liten kostnad for økt trivsel, og så kan man heller bruke bruke litt tid på å spare opp til en større rehabilitering.

Endret av Oppgitt78
  • Liker 1
Skrevet

Flisene må vaskes grundig, deretter grunnes med Jotun superheft. Toppstrøk med Lady Aqua. Male fliser er ikke en varig god løsning, vil kunne slites raskere enn ved annen type maling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...