Gå til innhold

Male fliser på badet (bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Har hørt og sett at det er flere som har malt flisene, både gulv og vegger på badet, med godt (og, i mange av tilfellene, langvarig) resultat. Jeg har dusjkabinett, så jeg slipper en del vannsøl sånn sett. Men det vil selvfølgelig bli fuktig der inne, og jeg ønsker jo ikke å ha det fint i en uke før alt begynner å flasse av igjen...

Leser at grundig salmiakkvask og grunning er viktig, og selvfølgelig å bruke riktig maling. Nedenfor ser dere et bilde av flisenes nåværende farger og tilstand. Kunne gjerne tenkt meg et grått bad, eller et mørkt gulv med hvite vegger. 

Lar dette seg gjennomføre? Og er det noe jeg kan gjøre/kjøpe/lære som får det til å vare?

DSC_0260.JPG.5fc77fe79718291f47f4a09a39cb36b0.JPG 

Anonymkode: 65cf8...c9c

Skrevet

Mal i vei. Men ville heller vasket med gulvrens eller spesialvask før maling heller enn salmiakk. Om du da bruker salmiakk MÅ du være nøye med å vaske over med rent vann etterpå. 

Mal med Trestjerner gulvmaling. Vil holde lengst og tåle mest. 

Anonymkode: 6602b...446

Skrevet

Personlig, så har jeg aldri sett et ordentlig holdbart resultat ved maling på flis..

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mal i vei. Men ville heller vasket med gulvrens eller spesialvask før maling heller enn salmiakk. Om du da bruker salmiakk MÅ du være nøye med å vaske over med rent vann etterpå. 

Mal med Trestjerner gulvmaling. Vil holde lengst og tåle mest. 

Anonymkode: 6602b...446

Supert! Leste at kalkfjerner og gulvrens skulle være bra (i følge Maxbo).

Tror du jeg må slipe dem? De er jo litt blanke.

Skrevet
1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Personlig, så har jeg aldri sett et ordentlig holdbart resultat ved maling på flis..

Vet du om vedkommende har gjort grundig forarbeid og brukt riktig maling?

• Liker 1
Skrevet

Vet du om vedkommende har gjort grundig forarbeid og brukt riktig maling?

De fleste påstår jo at de har gjort det.. 

Det er vel gulvet som er «verst» her, og da ville jeg heller lagt nye fliser over (hvis det er gjennomførbart på en relativ enkel måte). 

Har du lagt ut bilder av dette badet her tidligere? Så litt kjent ut..

Skrevet

Du kan få noen til å lakkere det. Maling ser ikke bra ut.

Grunnerbeidet er viktig, alle fuger må skrues med tannbørste, helt rense. Så må alt vaskes helt rent. Skylles fritt for vaskemiddel.

Anonymkode: a93b9...8f6

Skrevet
2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

De fleste påstår jo at de har gjort det.. 

Det er vel gulvet som er «verst» her, og da ville jeg heller lagt nye fliser over (hvis det er gjennomførbart på en relativ enkel måte). 

Har du lagt ut bilder av dette badet her tidligere? Så litt kjent ut..

Hehe, ja! God hukommelse :) Har fått så mye god hjelp her inne.

Men ja, jeg sitter og vurderer det samme. Kunne jo lagt flis på flis (hvis det ligger til rette for det) på gulvet, og malt veggen, kanskje?

Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Maling ser ikke bra ut.

Er man nøye nok kan man få maling til å se bra ut.

Skrevet

Hehe, ja! God hukommelse :) Har fått så mye god hjelp her inne.

Men ja, jeg sitter og vurderer det samme. Kunne jo lagt flis på flis (hvis det ligger til rette for det) på gulvet, og malt veggen, kanskje?

Maling av veggene holder jo gjerne litt lenger enn maling av gulv, så det kan være en løsning her..

Skrevet
Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Maling av veggene holder jo gjerne litt lenger enn maling av gulv, så det kan være en løsning her..

Jippi! Da ser det kanskje litt lysere ut enn jeg trodde. Er det forresten noe i veien med de rimeligste flisene til Right Price Tiles og Megaflis? Hadde vært fantastisk å fornye badet uten å ta opp lån.

https://megaflis.no/d-cera-sign-50-matt-grey.html
https://www.rightpricetiles.no/altamira-grey-20x20

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jippi! Da ser det kanskje litt lysere ut enn jeg trodde. Er det forresten noe i veien med de rimeligste flisene til Right Price Tiles og Megaflis? Hadde vært fantastisk å fornye badet uten å ta opp lån.

https://megaflis.no/d-cera-sign-50-matt-grey.html
https://www.rightpricetiles.no/altamira-grey-20x20

De flisene (fra megaflis) er av kjempegod kvalitet i forhold til prisen! Kjøpte noen hundre kvm av den serien, sist de var på superkampanje.. 😉

Endret av Oppgitt78
Skrevet

De flisene (fra megaflis) er av kjempegod kvalitet i forhold til prisen! Kjøpte noen hundre kvm av den serien, sist de var på superkampanje.. 😉

Så bra da! Kan jeg legge dem selv, uten erfaring? Planlegger å lese meg godt opp og se litt videoer. 

Skrevet

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra da! Kan jeg legge dem selv, uten erfaring? Planlegger å lese meg godt opp og se litt videoer. 

Hvis du er litt handy, så bør det ikke være umulig! Men, 30x60 flis kan være vanskelig å jobbe med (spes på små gulv), så jeg ville nok vurdert et annet format..

Skrevet

Hvis du er litt handy, så bør det ikke være umulig! Men, 30x60 flis kan være vanskelig å jobbe med (spes på små gulv), så jeg ville nok vurdert et annet format..

Skjønner. Hvilket format ville du anbefalt?

Skrevet

Skjønner. Hvilket format ville du anbefalt?

I ditt tilfelle, så ville jeg gått for samme størrelsen som ligger der fra før av. Det minimerer ofte andre utfordringer..

Hvor i landet holder du til? En håndverker bør ikke forlange mange tusenlappene for å legge et nytt lag flis der, og fugingen kan de fleste fikse enkelt selv.

Skrevet
Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

I ditt tilfelle, så ville jeg gått for samme størrelsen som ligger der fra før av. Det minimerer ofte andre utfordringer..

Hvor i landet holder du til? En håndverker bør ikke forlange mange tusenlappene for å legge et nytt lag flis der, og fugingen kan de fleste fikse enkelt selv.

Stavanger. Har mest lyst til å få det til selv, tror jeg kan få litt hjelp av en som har litt greie på det.

Vet ikke hvor store de nåværende flisene er, men kan jo måle dem.

Forresten, må jeg kanskje ta ut dusjkabinettet først da? 

Skrevet

Å nei! Vi skal visst ikke kjøpe dusjkabinett likevel, så vannet renner rett mot gulvet og veggen. Er det da veldig dumt å skulle male veggen?

DSC_0259.JPG.6ff960f2a29703c10eb8ad610dada2dc.JPG

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å nei! Vi skal visst ikke kjøpe dusjkabinett likevel, så vannet renner rett mot gulvet og veggen. Er det da veldig dumt å skulle male veggen?

DSC_0259.JPG.6ff960f2a29703c10eb8ad610dada2dc.JPG

Da ville jeg nok droppet malingen, ja.. 

Hvor mye har du til rådighet, til å pusse opp badet for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...