Gå til innhold

Forslag til tema i bacheloroppgave


spl.stud20

Anbefalte innlegg

Hei

Er sykepleiestudent på siste semester som straks skal begynne på bacheloroppgaven. Gjennom praksiserfaringer har jeg funnet ut at jeg ønsker å skrive om noe relatert til et akuttmottak, hvor akuttsykepleie er aktuelt. Utfordringen er å velge en endelig problemstilling, da jeg har vært innom tanken på mye spennende, bl.a. smertelindring i akuttmottak (ofte utfordringer med god smertelindring på travle dager med fullt mottak), hvordan en sykepleiers erfaring vil påvirke hvilken triage man setter, venekanyler og blodgasser tas/settes ofte uten at det er nødvendig - se nærmere inn på infeksjonsrisiko, og hvordan redusere denne, hypoterme pasienter i akuttmottak, evt. noe som går på dette med muntlig rapport/muntlig ordinering.

 

Ellers lurer jeg på om det er noen andre som har forslag til spennende temaer/problemstillinger å skrive om? 

Setter pris på alle svar 😀

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dysfagi er et spennende og viktig tema. 

Anonymkode: 8c90e...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dysfagi er et spennende og viktig tema. 

Anonymkode: 8c90e...8a2

Det er jo et helt utrolig dårlig forslag, all den tid TS ønsker å skrive om noe som kan relateres til akuttmedisin. Hvis man ikke har noen konstruktive forslag trenger man ikke si noe. 
 

TS, jeg synes forslaget om smertelindring hørtes interessant ut! Er lege og går mye vakt i mottak, og synes selv god smertelindring i den konteksten er utfordrende og blir altfor ofte «slepphendt» fordi man sjelden har tid til å tenke seg om og lage en god plan. Tommel opp!

Anonymkode: f0234...24d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et helt utrolig dårlig forslag, all den tid TS ønsker å skrive om noe som kan relateres til akuttmedisin. Hvis man ikke har noen konstruktive forslag trenger man ikke si noe. 
 

TS, jeg synes forslaget om smertelindring hørtes interessant ut! Er lege og går mye vakt i mottak, og synes selv god smertelindring i den konteksten er utfordrende og blir altfor ofte «slepphendt» fordi man sjelden har tid til å tenke seg om og lage en god plan. Tommel opp!

Anonymkode: f0234...24d

Takk for tilbakemelding, gull verdt med feedback fra noen som har erfaring fra akuttmottak selv! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tidligere forskning på hva som har vært gjort i de temaene du er interessert i. Se om det finnes noe som ikke er undersøkt, eller som de anbefaler å undersøke nøyere.

Det viktigste er at du selv er interessert i det du skal skrive om. Det gjør deg motivert, og du skriver rett og slett bedre.

Anonymkode: 9cd87...a74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med smittevern? På en bacheloroppgave blir det for mye å ta for seg alle smittevernfaktorer og smittevernrutiner for et akuttmottak, men hvis man kan skille ut deler av tematikken burde det kunne la seg gjøre. F.eks opplæringsrutiner, kvalitetsutvikling/avvikshåndtering/læring/internkommunikasjon/erfaringsoverføring, skjerming av pasienter med svekket immunforsvar, rutiner for å avdekke hvilke pasienter som burde skjermes, rutiner for håndhygiene, spredning av smitte mellom pasienter, spredning av smitte fra pasient til ansatt (eller motsatt), pasienter med bestemte diagnoser etc...

Som kreftpasient med nedsatt immunforsvar hadde jeg behov for noen besøk på akuttmottaket pga småinfeksjoner mens jeg gikk på cellegiftbehandling, og min erfaring var at måten man ble tatt imot på i stor grad var avhengig av at jeg selv forklarte at jeg gikk på cellegift og derfor måtte skjermes. Dette til tross for at jeg var registrert før ankomst, og kom inn både hårløs og med oppblåst kortisonansikt. Derfor har jeg en viss interesse for fagfeltet. 

Anonymkode: 92708...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier med over ti års erfaring fra akuttmottak. Det er mange studenter som syns akuttmedisin er spennende, primært fordi det er action og de får se dårlig pasienter. Likevel er erfaringen at mange har manglende forståelse for mye av det som skjer i et akuttmottak, de har for liten evne til refleksjon og for liten kunnskap til å kunne forstå kompleksiteten i det om skjer/blir gjort. Jeg ser allerede i startinnlegget ditt at du også har gått i den fellen, f.eks med at du syns det er unødvendig å legge inn pvk på pasienter som innlegges øh. Selv om det er mye du ønsker å se på, så må du finne en sykepleiefaglig problemstilling til bacheloroppgaven, da det er sykepleie som er fokuset. 

Du må spørre deg selv hva som er sykepleiens fokusområder, og gå ut fra det. Så må du tenke over at det skal kobles forskning til oppgaven din, innen hvilke områder finnes det god og tilgjengelig forskning du kan bruke i oppgaven? Hvilken spl. teoretiker kan du bruke i relasjon til det du vil skrive om? Leser du godt nok engelsk til å kunne bruke utenlandsk litteratur, eller må du ha alt på skandinaviske språk? Husk at du skal spisse oppgaven veldig mye, da det er ganske begrenset hvor mye du egentlig har plass til å skrive. Du nevner hygiene og infeksjonsfare ved å legge inn pvk unødvendig, men faktum er at dette er bestemt ut fra retningslinjer/prosedyrer for å fremme pasientsikkerhet, og du vil få problemer med å forsvare en oppgave sykepleiefaglig med at en potensiell mulighet for infeksjon på innstikkstedet (som faktisk er ganske sjelden når inneggelse og stell gjøres rett) skal trumfe behovet for intravenøs tilgang i en uavklart situasjon. Da må du heller skrive om stell av venekanyle, håndhygiene relatert til prosedyrer, eller forebygging av infeksjoner med deling av utstyr (bt-apparat, ekg o.l.). Eller du kan skrive om ivaretakelse av pasienter som må isoleres i akuttmottak, med fokus på pasientens opplevelse av å bli isolert og ansett som en smittefare. Eller kommunikasjon til akutt syke/skadde, eller om ivaretakelse av pårørende, spesielt barn er i vinden for tiden. 

Anonymkode: 39883...645

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et helt utrolig dårlig forslag, all den tid TS ønsker å skrive om noe som kan relateres til akuttmedisin. Hvis man ikke har noen konstruktive forslag trenger man ikke si noe. 
 

TS, jeg synes forslaget om smertelindring hørtes interessant ut! Er lege og går mye vakt i mottak, og synes selv god smertelindring i den konteksten er utfordrende og blir altfor ofte «slepphendt» fordi man sjelden har tid til å tenke seg om og lage en god plan. Tommel opp!

Anonymkode: f0234...24d

TS skriver på slutten av sitt innlegg om andre forslag, og jeg tolker det som generelle forslag, og ikke noe som må være relatert akuttmedisin. Så får TS selv vurdere om dysfagi kan være et tema av interesse. 

Anonymkode: 8c90e...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver på slutten av sitt innlegg om andre forslag, og jeg tolker det som generelle forslag, og ikke noe som må være relatert akuttmedisin. Så får TS selv vurdere om dysfagi kan være et tema av interesse. 

Anonymkode: 8c90e...8a2

Det er jo på ingen måte generelle forslag hun kommer med, hvordan kan du lese det slik? Det siste hun nevner er blodgass, triage og hypotermipasienter, som alle er relatert til akuttmedisin og arbeidsganger i et akuttmottak. 

Anonymkode: f0234...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo på ingen måte generelle forslag hun kommer med, hvordan kan du lese det slik? Det siste hun nevner er blodgass, triage og hypotermipasienter, som alle er relatert til akuttmedisin og arbeidsganger i et akuttmottak. 

Anonymkode: f0234...24d

Nei, det hun skriver er at hun ber om forslag til andre temaer og problemstillinger.

Anonymkode: 8c90e...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med smittevern? På en bacheloroppgave blir det for mye å ta for seg alle smittevernfaktorer og smittevernrutiner for et akuttmottak, men hvis man kan skille ut deler av tematikken burde det kunne la seg gjøre. F.eks opplæringsrutiner, kvalitetsutvikling/avvikshåndtering/læring/internkommunikasjon/erfaringsoverføring, skjerming av pasienter med svekket immunforsvar, rutiner for å avdekke hvilke pasienter som burde skjermes, rutiner for håndhygiene, spredning av smitte mellom pasienter, spredning av smitte fra pasient til ansatt (eller motsatt), pasienter med bestemte diagnoser etc...

Som kreftpasient med nedsatt immunforsvar hadde jeg behov for noen besøk på akuttmottaket pga småinfeksjoner mens jeg gikk på cellegiftbehandling, og min erfaring var at måten man ble tatt imot på i stor grad var avhengig av at jeg selv forklarte at jeg gikk på cellegift og derfor måtte skjermes. Dette til tross for at jeg var registrert før ankomst, og kom inn både hårløs og med oppblåst kortisonansikt. Derfor har jeg en viss interesse for fagfeltet. 

Anonymkode: 92708...814

Takk for forslag! Skrives ned på lista over mulige temaer. Absolutt viktig med god opplæring og kunnskap rundt dette med smittevern! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier med over ti års erfaring fra akuttmottak. Det er mange studenter som syns akuttmedisin er spennende, primært fordi det er action og de får se dårlig pasienter. Likevel er erfaringen at mange har manglende forståelse for mye av det som skjer i et akuttmottak, de har for liten evne til refleksjon og for liten kunnskap til å kunne forstå kompleksiteten i det om skjer/blir gjort. Jeg ser allerede i startinnlegget ditt at du også har gått i den fellen, f.eks med at du syns det er unødvendig å legge inn pvk på pasienter som innlegges øh. Selv om det er mye du ønsker å se på, så må du finne en sykepleiefaglig problemstilling til bacheloroppgaven, da det er sykepleie som er fokuset. 

Du må spørre deg selv hva som er sykepleiens fokusområder, og gå ut fra det. Så må du tenke over at det skal kobles forskning til oppgaven din, innen hvilke områder finnes det god og tilgjengelig forskning du kan bruke i oppgaven? Hvilken spl. teoretiker kan du bruke i relasjon til det du vil skrive om? Leser du godt nok engelsk til å kunne bruke utenlandsk litteratur, eller må du ha alt på skandinaviske språk? Husk at du skal spisse oppgaven veldig mye, da det er ganske begrenset hvor mye du egentlig har plass til å skrive. Du nevner hygiene og infeksjonsfare ved å legge inn pvk unødvendig, men faktum er at dette er bestemt ut fra retningslinjer/prosedyrer for å fremme pasientsikkerhet, og du vil få problemer med å forsvare en oppgave sykepleiefaglig med at en potensiell mulighet for infeksjon på innstikkstedet (som faktisk er ganske sjelden når inneggelse og stell gjøres rett) skal trumfe behovet for intravenøs tilgang i en uavklart situasjon. Da må du heller skrive om stell av venekanyle, håndhygiene relatert til prosedyrer, eller forebygging av infeksjoner med deling av utstyr (bt-apparat, ekg o.l.). Eller du kan skrive om ivaretakelse av pasienter som må isoleres i akuttmottak, med fokus på pasientens opplevelse av å bli isolert og ansett som en smittefare. Eller kommunikasjon til akutt syke/skadde, eller om ivaretakelse av pårørende, spesielt barn er i vinden for tiden. 

Anonymkode: 39883...645

Takk for tilbakemelding og gode forslag! 😊 På ingen måte unødvendig med veneflon i de fleste tilfeller, og er nok svært liten risiko for infeksjon. Temaet kom opp i en samtale med lærer som ikke har vært i arbeid i flere år, og da er det nok vanskelig å sette seg inn i hvordan prosedyrer o.l. fungerer i et akuttmottak. Handlet nok mer om at jeg opplevde i praksis å bli bedt om å legge venefloner på pasienter som en times tid senere dro hjem, uten at den intravenøse tilgangen ble brukt, eller at det ble tatt blodgass på pasienter hvor det ikke var nødvendig, og andre prøver kunne dekket de prøvesvarene en ønsket. Men som du sier, risikoen er såpass liten, og er egentlig ikke et problem som er lett å skulle vinkle til noe sykepleiefaglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det skal være sykepleiefaglig :) om du feks velger å skrive om smertelindring må du ha en tittel som viser hvordan du som sykepleier kan gjøre det bedre. 

Anonymkode: faadf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med selektiv spiseforstyrrelse og sammenhengen med det rundt andre spiseforstyrrelser? Det er en spiseforstyrrelse som det ikke er mye kunnskap ennå om.

Anonymkode: df6b7...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart på «sepsis» og hvordan sykepleiere effektivt kan fange opp tidlige tegn på utviklingen av sepsis. Det har jo vært aktuelt i det siste. 
 

f:eks: Hvordan kan sykepleier ved hjelp av.... bidra til å oppdage/ avdekke tidlige tegn på sepsis?

 

Hilsen sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal holde deg innen akuttmedisin så synes jeg smertelindring er spennende. 

Jeg var student med en som skrev om pasienter som kommer inn med brystsmerter (mistanke om noe alvorlig) også finner man ingen funn. Jeg er usikker på hvordan hun spisset det, da hun skrev om akuttmedisin. 

Det første jeg ville ha sjekket var hvor mye som finnes av forskning og stoff. Du skal ikke finne opp kruttet på nytt, men det er veldig mye greiere om det finnes noe fra før.

Anonymkode: 56d7c...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her at det er viktig å huske at det du skal skrive om må ha forankring i sykepleie, for det er lurt å ha i bakhodet på hvilke teorier, teoretikere, tidligere forskning man benytter når du skal drøfte. Det som er viktig her og er også å sjekke at det finnes noe tidligere forskning på tema, trenger ikke være noe som er skrevet svært mye om av sykepleiestudenter (eksempelvis smerter hos pasienter med demens, som veileder selv har jeg ikke tall på hvor mange oppgaver som har dette som tema, viktig ja - men veldig mange velger dette), men noe forskning bør det være. Ellers er det mange gode forslag og tanker her i svarene du har fått. Sykepleiers erfaring med smertevaluering og smertelindring hos pasienter i akuttmottak? Hvordan påvirker sykepleiers erfaring smertelindring hos personer i akuttmottak? Betydningen av sykepleiers yrkeserfaring på pasientens opplevelse av å være pasient i akuttmottak? Sykepleiens kunnskapsnivå om hygiene og smitte i akuttmottak? Masse spennende du kan skrive om dersom det at det er i akuttmottak som er viktig, men alle disse tema kan jo også spesifiseres i en annen setting, eller gjøres mer generell. Ønsker deg masse lykke til. 

Anonymkode: 5be37...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...