Silva Pluvialis Skrevet 12. januar 2020 #1 Skrevet 12. januar 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 8
SoWhat? Skrevet 12. januar 2020 #2 Skrevet 12. januar 2020 "Følelser er ikke feil, og hvem er jeg til å fortelle hvordan andre skal håndtere sin angst eller depresjon".... 👏 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2020 (endret) SoWhat? skrev (På 12.1.2020 den 1.51): "Følelser er ikke feil, og hvem er jeg til å fortelle hvordan andre skal håndtere sin angst eller depresjon".... 👏 Ja. Jeg blir skremt av at det fortsatt i 2020 finnes fordommer mot psykiske lidelser. Jeg forstår at det kan være vanskelig for folk å sette seg inn i, men de trenger ikke nødvendigvis å forstå akkurat hvordan en med angst, depresjon eller andre psykiske lidelser har det. Det er bare viktig å være klar over hvor ulike utgangspunkt folk har i livet. Noen er også født mer sårbare, eller har mye psykisk sykdom i familien noe som gir en viss genetisk arvelighet. Andre opplever traumer i tidlig alder som setter dem helt ut av spill og som gjør dem sårbare for uhensiktsmessige mestringsstrategier. Andre har aldri hatt støttende personer rundt seg. Det er så mange perspektiver. For det finnes så mange ulike mennesker. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
SoWhat? Skrevet 12. januar 2020 #4 Skrevet 12. januar 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Ja. Jeg blir skremt av at det fortsatt i 2020 finnes fordommer mot psykiske lidelser. Jeg forstår at det kan være vanskelig for folk å sette seg inn i, men de trenger ikke nødvendigvis å forstå akkurat hvordan en med angst, depresjon eller andre psykiske lidelser har det. Det er bare viktig å være klar over hvor ulike utgangspunkt folk har i livet. Noen er også født mer sårbare, eller har mye psykisk sykdom i familien noe som gir en viss genetisk arvelighet. Andre opplever traumer i tidlig alder som setter dem helt ut av spill og som gjør dem sårbare for uhensiktsmessige mestringsstrategier. Andre har aldri hatt støttende personer rundt seg. Det er så mange perspektiver. For det finnes så mange ulike mennesker. Men som det har blitt sagt, ‘på seg selv kjenner man ingen andre’. Veldig bra skrevet. Har ikke mer å tillegge.
Sunnys Skrevet 12. januar 2020 #5 Skrevet 12. januar 2020 (endret) Psykiske plager kommer i alle varianter. Psykiske plager er ikke tabu. Alle har en psykisk helse, og alle vil oppleve en knekk eller livskrise i løpet av livet som kan føre til angst og/ eller depresjoner. Alle er vi mottakelige for det. Det kan skje den beste av oss alle. Bare søk opp angst og kjendiser, så ser dere bor mange som sliter. En trenger ikke ligge nede for telling for å ha angst. De fleste kommer seg ovenpå igjen, men kan falle igjen. Derfor er det så uhyre viktig å få hjelp og bli kjent med sine egne følelser, og få verktøy i kassa til å håndtere tankene og følelsene når de kommer med stormen. For mange er det uvitenhet, folk har ikke kjent det på kroppen selv, eller så er det folk som har hatt det men glemt hvor jævlig det var. Har selv erfart panikk angst og det er det verste jeg har opplevd. De som opplever slike anfall og kommer seg på beina igjen er sterke som en bjørn! Angst er ikke for pyser. En kan bli så dårlig at en ikke tror at en kan få det godt igjen. De som aldri har opplevd angst er meget heldig! Dere aner ikke hvor heldige dere er. Hadde glatt kuttet av meg arma mot å slippe angst i all framtid. Da sier det litt hvor stor kraft og hvor stor smerte angsten er. Heier på alle som klarer å være åpen! Vær så snill og vær varsom med å svare når folk har det vanskelig psykisk. En stygg kommentar kan gjøre den som sliter enda dårligere, fordi når en er dårlig psykisk har en ikke det filteret som sorterer ut - da tar en alt til seg. Vær snille mot hverandre- du vet aldri når du selv møter veggen med et brak eller går i oppløsning ❤️ Endret 12. januar 2020 av Sunnys 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #6 Skrevet 12. januar 2020 Jeg er alvorlig psykisk syk med et ganske komplekst og ikke så vanlig sykdomsbilde og har ikke fått så mye dømming rett i ansiktet, men jammen har det vært mange som har snakket bak min rygg. Skulle ønske de kunne prøvd å gå litt i mine sko. Prøvd å ligge her jeg ligger nå på psykiatrisk sykehus nok en gang. Kanskje de hadde sett på meg med nye øyne da... De som virkelig har fått innblikk i mitt liv og mine lidelser mener jeg er ordentlig sterk, men bortsett fra helsepersonell så er det ingen som har fått innblikk i alt, men et par som har fått innblikk i nesten alt. Og de mener da at jeg er sterk som enda er i live og som har kommet så langt som jeg har gjort. Men hva hjelper det når så mange baksnakker meg om alt jeg ikke får til og alt jeg har gjort under alvorlige, psykiske sammenbrudd. Det er alt de ser. Så jeg prøver å ikke tenke på det i det hele tatt. Anonymkode: 3c760...a7c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå