AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Hei, 14 åringen i hus lukter en del svette. I tillegg sender hun ikke klærne til vask etter å ha brukt dem. Greit nok om klærne var rene, men svettelult er ikke rent. Men hun sitter inne på rommet, som lukter omtrent som henne. Bare med den innestengte luften som slår som en vegg når du åpner døren. Og 4 netter på rad har hun tatt på seg den samme svetteluktende tskjorten for å sove i den... Altså... Har noen av dere vært borti lignende hos deres tenåringer? Kjenner ikke de lukten selv? Jeg antar det er hormonelt som gjør at hun lukter mye mer nå enn før, men synes samtidig ikke hun er spesielt flink med hygienen? I dag ryddet hun rommet, og alle klærne hun sendte til vask luktet så svette at jeg måtte hive de i vaskemaskinen med en gang. Men skal ikke de begynne å dusje selv, og bry seg om slikt rundt denne alderen her? Anonymkode: 745ac...f0a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Fungerer hun sosialt? Har hun venner? Anonymkode: 6effe...283 1
Neteas Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 Hva er du? Moren hennes? Jeg er på min tredje hormon-svette unge nå. Han er 13, og er normalt. De to eldste var også sånn en periode. De er fremdeles barn, og må snakke med de om dette. Min dusjer daglig, bruker aldri samme klærne to dager på rad, bytter på sengen minst en gang i uken og bruker deodorant. Går heldigvis over relativt fort! 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fungerer hun sosialt? Har hun venner? Anonymkode: 6effe...283 Heldigvis. Hun er ikke helt ute. Kun luktmessig. Anonymkode: 745ac...f0a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Det er vel veldig unormalt om ikke du som mor veileder henne???!! Anonymkode: 1c490...207 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 6 minutter siden, Neteas skrev: Hva er du? Moren hennes? Jeg er på min tredje hormon-svette unge nå. Han er 13, og er normalt. De to eldste var også sånn en periode. De er fremdeles barn, og må snakke med de om dette. Min dusjer daglig, bruker aldri samme klærne to dager på rad, bytter på sengen minst en gang i uken og bruker deodorant. Går heldigvis over relativt fort! Stemor. Har du både døtre og sønner, og hvor lenge varte det? Får du han til å dusje daglig av fri vilje, eller må du mase? Her er det litt sånn unnskyldninger om å ikke ha vått hår når hun legger seg, eller når hun skal på skolen osv. Har prøvd å formidle at jeg pleier å ta håret i strikk, så jeg får vasket kroppen... Jeg kan ikke huske å ha hatt det slik selv, er derfor jeg lurer på om personen som sliter med det ikke kjenner sin egen svettelukt. Samtidig husker jeg jo med skrekk hvordan jeg stinket etter fødselen, og måtte dusje to ganger om dagen. Da var det jo renselse og hormoner, og skulle noe til for ikke å lukte det... Anonymkode: 745ac...f0a 1
Tatja Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 (endret) Lurt på det samme med min 13-åring. De må tydeligvis veiledes til daglig dusj og klesskift. Går seg til, med daglige påminnelser ☺👍 Endret 11. januar 2020 av Tatja 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 Jeg må minne sønnen min på 14 om at han må gå og dusje og vaske håret, ta på deo og sånne ting. Heldigvis trener han flere ganger i uka og det har gått inn at man dusjer etter trening. Det er irriterende at han ikke kjenner selv at han må vaske håret. Ikke vil han til frisøren, heller. Men det går vel inn en eller annen gang🙂. Anonymkode: 15215...523 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, Tatja skrev: Lurt på det samme med min 13-åring. De må tydeligvis veiledes til daglig dusj og klesskift. Hun er nettopp fylt 14, så det er kanskje samme kull? Har din begynt å dusje etter gym? Her dusjer ingen, og hun sier hun ikke ønsker å dusje alene, så alle i garderoben ser det. Men hun dusjer frivillig når hun kommer hjem fra skolen da. Anonymkode: 745ac...f0a
Lacy Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 Tror den riktige veien å gå her er veiledning. Forklare at hun har nådd en alder da de fleste må/bør begynne å dusje daglig. Vær gjerne ærlig med henne (på en snill måte) om at lukt legges merke til av de rundt henne og at du bare vil hennes beste og at hun skal fungere godt sosialt... 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 Det er mye lukt i den alderen, det skal være sikkert. Her fikk alle foreldrene epost fra læreren om at det luktet så fælt svette i klasserommet, og at de oppfordret til hyppigere dusjing og bruk av deodorant. Vår sønn var litt sløv før, men han lukter ikke lenger etter at han begynte med deodorant. Måtte mase om dusjing før, men nå er han straks 14 år og dusjer uten påminnelse. Anonymkode: b42db...3bf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må minne sønnen min på 14 om at han må gå og dusje og vaske håret, ta på deo og sånne ting. Heldigvis trener han flere ganger i uka og det har gått inn at man dusjer etter trening. Det er irriterende at han ikke kjenner selv at han må vaske håret. Ikke vil han til frisøren, heller. Men det går vel inn en eller annen gang🙂. Anonymkode: 15215...523 Ja... Fett hår er jo så stygt? Men for meg henger det ikke på greip. Jeg gikk på barneskolen når jeg fant ut at garner nutrisse gjorde håret mitt fett. Så brukte aldri den igjen. Det var ikke akseptert å ha fett hår på den tiden... Anonymkode: 745ac...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mye lukt i den alderen, det skal være sikkert. Her fikk alle foreldrene epost fra læreren om at det luktet så fælt svette i klasserommet, og at de oppfordret til hyppigere dusjing og bruk av deodorant. Vår sønn var litt sløv før, men han lukter ikke lenger etter at han begynte med deodorant. Måtte mase om dusjing før, men nå er han straks 14 år og dusjer uten påminnelse. Anonymkode: b42db...3bf Stakkars lærer 😂 Anonymkode: 745ac...f0a 2
Tatja Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er nettopp fylt 14, så det er kanskje samme kull? Har din begynt å dusje etter gym? Her dusjer ingen, og hun sier hun ikke ønsker å dusje alene, så alle i garderoben ser det. Men hun dusjer frivillig når hun kommer hjem fra skolen da. Anonymkode: 745ac...f0a Ja dusjer etter gym. Det er visst et krav fra skolen. Håret blir utrolig fort fett også, så daglig dusj er nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye lukt i den alderen, det skal være sikkert. Her fikk alle foreldrene epost fra læreren om at det luktet så fælt svette i klasserommet, og at de oppfordret til hyppigere dusjing og bruk av deodorant. Vår sønn var litt sløv før, men han lukter ikke lenger etter at han begynte med deodorant. Måtte mase om dusjing før, men nå er han straks 14 år og dusjer uten påminnelse. Anonymkode: b42db...3bf Hun har deodorant. Men de varer jo en halv evighet. Hvordan fikk du det inn at han må bruke deodorant daglig? Anonymkode: 745ac...f0a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #16 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, Tatja skrev: Ja dusjer etter gym. Det er visst et krav fra skolen. Håret blir utrolig fort fett også, så daglig dusj er nødvendig. Bra ting fra skolen, men i dag er det jo så mange foreldre som mener at de skal få slippe så lenge der ikke er egne båser... Blir vel baluba om skolen prøver å innføre noe slikt her... Anonymkode: 745ac...f0a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #17 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har deodorant. Men de varer jo en halv evighet. Hvordan fikk du det inn at han må bruke deodorant daglig? Anonymkode: 745ac...f0a Jeg tok faktisk frem en hettegenser han hadde slengt til vask, og ba ham lukte utenpå under armene. Og da kjente han selv hvor fælt det lukta... Jeg sa at det er ekkelt å være nært noen som lukter, og det sa han seg enig i, for xx på skolen brukte å lukte mente han🙈 Har også kjøpt 3-4 forskjellige deoer som han kan bytte på/finne ut hvilken han liker best. Anonymkode: b42db...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #18 Skrevet 11. januar 2020 Min 12 åring dusjer av seg selv og skifter klær hver dag, enda det ikke lukter svette av de. Han lukter generelt veldig lite, utenom når han har på trening. Vi har hatt gode rutiner med dusjing og at man skal ha rene klær på seg hver dag (kan brukes flere ganger såfremt de er rene) fra barna var små og dette har resultert i gode rutiner. Jenta trenger tydeligvis veiledning i hygiene, og det må dere som foreldre (og steforeldre) gi henne. Anonymkode: 0cb5f...300
Neteas Skrevet 12. januar 2020 #19 Skrevet 12. januar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemor. Har du både døtre og sønner, og hvor lenge varte det? Får du han til å dusje daglig av fri vilje, eller må du mase? Her er det litt sånn unnskyldninger om å ikke ha vått hår når hun legger seg, eller når hun skal på skolen osv. Har prøvd å formidle at jeg pleier å ta håret i strikk, så jeg får vasket kroppen... Jeg kan ikke huske å ha hatt det slik selv, er derfor jeg lurer på om personen som sliter med det ikke kjenner sin egen svettelukt. Samtidig husker jeg jo med skrekk hvordan jeg stinket etter fødselen, og måtte dusje to ganger om dagen. Da var det jo renselse og hormoner, og skulle noe til for ikke å lukte det... Anonymkode: 745ac...f0a De to eldste er jenter på nå 15 og 18 Hender seg han må ha en påminnelse. På jentene varte det i underkant av ett år tenker jeg. Han husker veldig godt at den yngste storesøsteren var igjennom det samme, så han er nøye på det, og forstår at han ikke kjenner lukta på samme måte som oss rundt 🙈 På de alle har jeg sagt at det ikke er de som er urenslige, er bare kroppens hormoner og at det er naturlig i forbindelse med puberteten. Ikke alltid det hjelper å dusje heller, da de lukter veldig stramt rett etter dusj. Spes i hodebunnen. Kan kanskje være tilfeldig, men begge jentene mine fikk sin første menstruasjon i denne perioden. Nå er de begge luktfrie 😄 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #20 Skrevet 12. januar 2020 11 timer siden, Neteas skrev: De to eldste er jenter på nå 15 og 18 Hender seg han må ha en påminnelse. På jentene varte det i underkant av ett år tenker jeg. Han husker veldig godt at den yngste storesøsteren var igjennom det samme, så han er nøye på det, og forstår at han ikke kjenner lukta på samme måte som oss rundt 🙈 På de alle har jeg sagt at det ikke er de som er urenslige, er bare kroppens hormoner og at det er naturlig i forbindelse med puberteten. Ikke alltid det hjelper å dusje heller, da de lukter veldig stramt rett etter dusj. Spes i hodebunnen. Kan kanskje være tilfeldig, men begge jentene mine fikk sin første menstruasjon i denne perioden. Nå er de begge luktfrie 😄 Det er 2 år siden hun fikk mensen, hun går på minipille for å regulere den. Men siden han ikke kjenner det selv, så kan det tyde på at hun ikke kjenner det også, stakkars. Vi får vel ta en prat om at når man blir eldre, må man vaske deg oftere for ikke å begynne å lukte 😊 Anonymkode: 745ac...f0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå