AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 De siste 6 ukene har nattesøvnen til baby vært veldig dårlig. Legging går fint og han sovner raskt. Hender seg han våkner til etter 30 min men da har han mistet smokken. Sovner igjen og sover da til jeg kommer og legger meg og gir mat samtidig. Men de siste 6 ukene har han våknet hver time i løpet av natten. Prøver og gi pupp men noen ganger vil han absolutt ikke ha og gråter mye. Prøvd og ha han i sengen med samsoving, men det funket heller ikke... Så for noen dager siden la jeg baby som vanlig, hadde babycall på og jeg satte meg i sofaen og slappet av med tv. Ammet ca 23.30 før jeg satte meg og såg ferdig filmen igjen. Sovnet på sofaen og våknet etter noen timer (04.00) baby hadde da ikke våknet enda. Med en gang jeg går i sengen og legger meg, våkner han hver time... Baby er 5 mnd, har leggerutiner som fungerer bra. Vil det være helt krise at han får ligge på eget rom? Trenger sårt litt sammenhengende søvn, både jeg, far og baby... Anonymkode: d0631...5f0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Jeg la baby på eget rom fra litt før hun var 3 mnd og fungerer supert! Flytter henne inn til meg i løpet av natten når hun våkner, og samsover videre (da får jeg litt mer søvn). Men starter alltid natten i egen seng på eget rom. Rommet ligger vegg i vegg med vårt soverom og hører henne godt + at jeg har babycall. Syns det er veldig deilig for jeg slipper å høre alle smålydene hun lager i løpet av natten Baby er 4 mnd nå! Anonymkode: e3aa2...0fc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg la baby på eget rom fra litt før hun var 3 mnd og fungerer supert! Flytter henne inn til meg i løpet av natten når hun våkner, og samsover videre (da får jeg litt mer søvn). Men starter alltid natten i egen seng på eget rom. Rommet ligger vegg i vegg med vårt soverom og hører henne godt + at jeg har babycall. Syns det er veldig deilig for jeg slipper å høre alle smålydene hun lager i løpet av natten Baby er 4 mnd nå! Anonymkode: e3aa2...0fc Soverommet er vegg i vegg med vårt og blir å bruke babycall i tillegg så jeg er helt sikker på at jeg hører han Kjenner at det begynner og ta på og våkne hver time... Anonymkode: d0631...5f0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 Jeg hadde definitivt flyttet på eget rom. Med førstemann så jeg for meg å ha ham på vårt rom til jeg var ferdig med nattamming eller til han var ca 1 år. Fikk omtrent samme problemstilling som dere når han var 6-7 mnd og flyttet da over på eget rom. Fungerte veldig bra. Med minsten flyttet vi ham på eget rom ved ca 6 mnd alder. Tenkte egentlig å gjøre det ved 5 mnd, men det var litt helseutfordringer som måtte kartlegges bedre før vi kunne det. Gikk kjempefint. Anonymkode: f2f54...471
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 11 mnd, men kun fordi vi ikke hadde rom til henne før det. Hun sov i egen seng på vårt rom ca natten gjennom fra 3-4 mnd til 6-7 mnd, da skjedde det noe og fasen gikk "aldri" over. Tror nok vi våknet litt av hverandre, og hun var vandt med at vi var der på sekundet, så senga ble kun brukt de timene fra hun la seg og til vi la oss, videre sov hun med oss. Elendig nattesøvn i mange måneder til vi endelig fikk kjøpt oss større hus, og fra første natt på eget rom sov hun natten gjennom - ingen overdrivelse. Så jeg sier - kjør på! Anonymkode: 85d17...a24 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 Begge mine var 1 år. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men den gangen var retningslinjene at barn skal ligge på rommet til foreldrene i 1 år, for å motvirke krybbedød. Anonymkode: 05640...a3d 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #7 Skrevet 12. januar 2020 Vår (og dermed jeg også) sov bedre når vi samsov, men et vennepar flyttet babyen inn på eget rom rundt 5 mnd. og opplevde at både de og barnet fikk mye bedre søvn etter det. Det er anbefalt at babyen har egen seng på foreldrenes soverom, men også LUB skriver at man kan "vurdere andre soverutiner" etter 4-6 mnd. når søvnen blir veldig forstyrret. Anonymkode: 47048...785
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #8 Skrevet 12. januar 2020 Nå er jeg for trøtt til å rote frem dette altså, men er sikker på du finner det ved er Google-søk. For noen år siden ble de vel enige med seg selv om at babyen blir forstyrret (søvn) om man deler rom for lenge og at man derfor bør vurdere å la babyen få eget soverom (husker ikke om det var 4 eller 6 måneder). Dette handler også om at babyer trenger god nok søvn ifht kognitiv utvikling. LUB anbefaler frem til 1 år, så jeg tror det kan oppleves vanskelig for mange og gå «imot det». Jeg la mine på eget rom fra henholdsvis 4 og 6 måneder og har planer om å gjøre det med tredjemann når hun begynner å bli forstyrret av oss. Jeg har babycall også da, selv om alle soverommene ligger i samme etg, en ekstra «sikkerhet» for min del. I tillegg har vi for vane å sjekke innom barna når vi legger oss og gjerne oftere når de er babyer. Gjør det som føles rett for deg! Husk 16-18 grader er optimal soveromstemperatur. Vi skaffet oss ovner med termostat og nattesenking, og det er helt genialt ifht stabil temperatur på rommene. Lykke til! ❤️ Anonymkode: ab95f...e44 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #9 Skrevet 12. januar 2020 Det er meningen at babyer skal sove urolig, det er med på å forebygge krybbedød. Barn som sover på samme rom som foreldrene, ammes oftere om natta, og selv om det oppleves slitsomt, er det biologisk meningen og viktig. Det er også vanlig at barn på rundt 4 måneder får en periode med økt nattevåk. Sitat Et barn som har sovet godt en lang periode kan plutselig våkne oftere og søke brystet om natta. Dette skyldes som regel barnets utvikling. Mange mødre rapporterer om slike perioder når barnet er rundt fire måneder og rundt 7-10 måneder, noe som også støttes av forskning (2). https://www.laleche.org.uk/reasons-night-waking-biological-norm/ https://ammehjelpen.no/nattamming/ Anonymkode: e5745...319 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #10 Skrevet 12. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg for trøtt til å rote frem dette altså, men er sikker på du finner det ved er Google-søk. For noen år siden ble de vel enige med seg selv om at babyen blir forstyrret (søvn) om man deler rom for lenge og at man derfor bør vurdere å la babyen få eget soverom (husker ikke om det var 4 eller 6 måneder). Dette handler også om at babyer trenger god nok søvn ifht kognitiv utvikling. LUB anbefaler frem til 1 år, så jeg tror det kan oppleves vanskelig for mange og gå «imot det». Jeg la mine på eget rom fra henholdsvis 4 og 6 måneder og har planer om å gjøre det med tredjemann når hun begynner å bli forstyrret av oss. Jeg har babycall også da, selv om alle soverommene ligger i samme etg, en ekstra «sikkerhet» for min del. I tillegg har vi for vane å sjekke innom barna når vi legger oss og gjerne oftere når de er babyer. Gjør det som føles rett for deg! Husk 16-18 grader er optimal soveromstemperatur. Vi skaffet oss ovner med termostat og nattesenking, og det er helt genialt ifht stabil temperatur på rommene. Lykke til! ❤️ Anonymkode: ab95f...e44 LUB skriver at man kan vurdere det når barnet er mellom 4-6 mnd. på nettsidene sine de også 😊 Selv om egen seng på foreldrenes soverom fram til ett år blir anbefalt først, står både eget rom og (trygg) samsoving i foreldresengen som alternativer. Helt enig med deg i at man skal gjøre det som føles rett (og gir mest mulig søvn). Anonymkode: 47048...785
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #12 Skrevet 12. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: LUB skriver at man kan vurdere det når barnet er mellom 4-6 mnd. på nettsidene sine de også 😊 Selv om egen seng på foreldrenes soverom fram til ett år blir anbefalt først, står både eget rom og (trygg) samsoving i foreldresengen som alternativer. Helt enig med deg i at man skal gjøre det som føles rett (og gir mest mulig søvn). Anonymkode: 47048...785 Sist jeg leste på LUB var 2,5 år siden med sønnen min, så jeg er glad de har moderert seg litt siden den gang ifht soving på eget rom 😊 Anonymkode: ab95f...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå