AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Del Skrevet 11. januar 2020 Strikket en babydress i drops merino extra fine. Sjekket strikkefasthet underveis, alt stemte. Vasket så det ferdige plagget etter anvisning på garnet: finvask i maskin 40 grader, tørke flatt. Likevel strakk det seg en hel del og dressen er blitt minst en størrelse større. ... det er bare å rulle opp ermer og bein, så såååå viktig er det ikke. Men har noen erfaringer med hvordan vaske plagg strikket i dette garnet uten at det mister fasongen fullstendig? Er det mulig å "krympe" plagget tilbake til opprinnelig størrelse i neste vask? Anonymkode: eae85...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Del Skrevet 11. januar 2020 Vask igjen og kjør den på full sentrifugering, få ut så mye vann som mulig før du tar den ut av maskina og vær så forsiktig som du kan slik at du ikke strekker på noe Anonymkode: cf025...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Del Skrevet 11. januar 2020 Vask først på ullvask og deretter kjør på full sentrifugering. Tørk flatt. Det meste Drops-garn har ikke spesielt god kvalitet, så man risikerer dessverre at det ikke holder seg veldig bra etter (flere) vask.. Anonymkode: 15a3a...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Del Skrevet 11. januar 2020 Har hatt god erfaring med noen Drops-garn, men dette kjøper jeg aldri igjen... knuter hadde det også. Synd, det er veldig mykt og fint og kommer i mange fine farger. Takk for svar begge to, skal kjøre en ekstra sentrifugering neste gang jeg vasker og se om det blir bedre. Anonymkode: eae85...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Del Skrevet 11. januar 2020 Tørk den i tørketrommelen, da kommer den tilbake i fasong. Anonymkode: 7a026...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 11. januar 2020 #6 Del Skrevet 11. januar 2020 Vasker på vanlig program, 40 grader og full senterifuge. Aldri hatt problemer med at det har seget. Men jeg strikker stramt også, det er vel en fordel med akkurat dette garnet 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Del Skrevet 11. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vask først på ullvask og deretter kjør på full sentrifugering. Tørk flatt. Det meste Drops-garn har ikke spesielt god kvalitet, så man risikerer dessverre at det ikke holder seg veldig bra etter (flere) vask.. Anonymkode: 15a3a...956 Merinoullen skal ikke vaskes på ullprogram, det må gjennom litt røffere behandling for å holde formen. Anonymkode: cf025...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Del Skrevet 11. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt god erfaring med noen Drops-garn, men dette kjøper jeg aldri igjen... knuter hadde det også. Synd, det er veldig mykt og fint og kommer i mange fine farger. Takk for svar begge to, skal kjøre en ekstra sentrifugering neste gang jeg vasker og se om det blir bedre. Anonymkode: eae85...225 Jeg har god erfaring med det garnet, så det kan være at du har vært uheldig. Knuter har jeg opplevd i nøster som er dyrere også så det går mest på flaks føler jeg 😛 Anonymkode: cf025...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Del Skrevet 11. januar 2020 Jeg kan ikke fordra Dropsgarn. Hovedsakelig fordi de kjøper ull fra produsenter som mishandler dyr, men også fordi garnet splitter seg fort, det er mange knuter, og mye av det siger. Med merinogarn generelt sett har jeg best erfaring med håndvask eller steaming (om du har det på maskina). Så tørker jeg det flatt. Skjønner at mange ikke gidder å håndvaske ting hver gang da. Anonymkode: 8764d...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Del Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke fordra Dropsgarn. Hovedsakelig fordi de kjøper ull fra produsenter som mishandler dyr, men også fordi garnet splitter seg fort, det er mange knuter, og mye av det siger. Med merinogarn generelt sett har jeg best erfaring med håndvask eller steaming (om du har det på maskina). Så tørker jeg det flatt. Skjønner at mange ikke gidder å håndvaske ting hver gang da. Anonymkode: 8764d...e12 Nei de kjøper ikke fra produsenter som mishandler dyr, slutt å spre løgn!! https://www.dyrevern.no/landbruk/sau_geit/garn_uten_mulesing Anonymkode: cf025...c2d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå