Gå til innhold

Hvordan lærer du best et nytt språk? Hvilke metoder bruker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du et system som fungerer best for deg? Kommer det an på språket, kanskje?

Har lest litt forskjellig. Noen mener det er best å starte med alfabetet, gramatikk og den slags. Andre mener man først bør lære enkle fraser, gloser, og så bøying av verb osv etter hvert.

Anonymkode: 1895c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok an på språket, men også på personen som skal lære det og hva vedkommende skal bruke språket til. Hvis formålet er muntlig kommunikasjon, ville jeg ha gått rett på ordforråd og enkle fraser. Mange bruker Duolingo eller andre apper som utgangspunkt. Hvis målet er å mestre språket svært godt både skriftlig og muntlig, ville jeg ha gått grundigere til verks og startet med alfabet, grammatikk og enkle tekster. Selv ville jeg ha fulgt en metode (for eksempel en lærebok, gjerne på målspråket), og etter hvert ville jeg ha oppsøkt mennesker som mestrer språket for å få praktisert. Det beste er selvsagt å oppholde seg i språkområdet. 

Anonymkode: 9b2e5...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på språket, men også på personen som skal lære det og hva vedkommende skal bruke språket til. Hvis formålet er muntlig kommunikasjon, ville jeg ha gått rett på ordforråd og enkle fraser. Mange bruker Duolingo eller andre apper som utgangspunkt. Hvis målet er å mestre språket svært godt både skriftlig og muntlig, ville jeg ha gått grundigere til verks og startet med alfabet, grammatikk og enkle tekster. Selv ville jeg ha fulgt en metode (for eksempel en lærebok, gjerne på målspråket), og etter hvert ville jeg ha oppsøkt mennesker som mestrer språket for å få praktisert. Det beste er selvsagt å oppholde seg i språkområdet. 

Anonymkode: 9b2e5...af9

Å ta hensyn til hva man skal bruke språket til, er et godt poeng.

Anonymkode: 1895c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet duolingo:) Jeg ville lære et spesifikt språk for å kommunisere med noen jeg kjenner og overraske dem. Det er et uvanlig språk for en nordmann å kunne, så glemmer ikke fjesene deres da jeg åpnet kjeften etter å ha lært meg det i hemlighet :fnise:  Så det var en fin motivator:)

Men det krevde at jeg gjorde litt notater underveis, nettopp for å få oversikt over mønsteret ved f.eks. bøying av verb. I alle fall jeg liker å være systematisk:P Jeg hadde også noen å spørre om hjelp som hadde dette språket som morsmål. Appen lærer bare bort språk, ikke kultur, det er et viktig poeng.

Etterhvert startet jeg med tekster, barnebøker, TVserier/filmer for barn osv. og økte vanskelighetsgraden etterhvert. For å øve uttale så snakket jeg på skype/facetime med vennen min nevnt ovenfor. Om du ikke kjenner noen som snakker språket, så finn deg noen som har det som morsmål på f.eks. interpals.net:) Mange som vil utveksle språk der. Kanskje har også byen din språkkafe? Det har jeg ikke prøvd enda men jeg har litt lyst:D

Anonymkode: d887b...5f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...