Windy Skrevet 3. juni 2005 #1 Skrevet 3. juni 2005 Om det er noen som har kjørt denne strekningen, hvilken vei velger dere? Kjører dere E6 hele veien, over Dovre, eller kjører dere Østerdalen oppover? Og hvor lang tid bruker dere? Vi har kjørt Østerdalen, men lurer litt på hvor mye tid man sparer ved å ta andre veien. Er det slik at E6´n er svingete (innbiller meg at noen har sagt det, men er ikke sikker)?
Arkana Skrevet 3. juni 2005 #2 Skrevet 3. juni 2005 Vi har pleid å kjøre E6, bruker litt over 6 timer. Det er den raskeste veien i allefall.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 3. juni 2005 #3 Skrevet 3. juni 2005 Hvis du kjører Østerdalen (Riksvei 3) så sparer du 50 kilometer. Veien er fin men det er mye skog og kan bli litt "kjedelig". I NAF boka så er Riksvei 3 beskrevet som raskeste vei mellom Hovedstad og Stiftsstad så der tar du feil Arkana. E6 gjennom Gudbrandsdalen og over Dovre er flott men du må gjennom mange småsteder hvor farten er satt ned til 50 km/t. Mye fint å se langs veien, det er et stort pluss. Særlig flott er det i Fron
Gjest Revenka Skrevet 3. juni 2005 #4 Skrevet 3. juni 2005 Vi studerer i Trondheim, men kommer fra Asker&Bærum. Har blitt endel turer opp og ned de siste 5 årene. Vi kjører alltid østerdalen! Den har brede, rette veier og er 4 mil kortere! E6 kjører vi så og si aldri. Det er så svingete og kjedelig.
Arkana Skrevet 3. juni 2005 #5 Skrevet 3. juni 2005 Hvis du kjører Østerdalen (Riksvei 3) så sparer du 50 kilometer. Det er forskjell på raskeste og korteste vei. Min erfaring er i allefall at E6 er raskeste vei, selv om den andre kanskje er penere å se på.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 3. juni 2005 #6 Skrevet 3. juni 2005 Det er forskjell på raskeste og korteste vei. Min erfaring er i allefall at E6 er raskeste vei, selv om den andre kanskje er penere å se på. Hvordan kan E6 være raskeste vei når det eneste stedet du lovlig kan kjøre i 90 km/t er over Dovrefjell? På Riksvei 3 er det mange og lange 90 km/t strekninger.
sixx Skrevet 3. juni 2005 #7 Skrevet 3. juni 2005 Husker sånn "før i tia"....så var det mange som foretrakk Østerdalen fordi det var mindre trafikk der....men vet ikke om det er sånn nå.
Gjest hei Skrevet 3. juni 2005 #8 Skrevet 3. juni 2005 Har ikke hatt mange turer til Trondheim, men noen har det blitt. Og samtlige ganger har jeg kjørt østerdalen. Den veien regnes vel for å være den raskeste og beste, men dette kommer jo alltid an på farten man kjører i ja...men hvis man skal holde fartsgrensene vil nok Østerdalen lønne seg! God tur:)
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 3. juni 2005 #9 Skrevet 3. juni 2005 .men hvis man skal holde fartsgrensene vil nok Østerdalen lønne seg! Det er hvis man IKKE skal holde fartsgrensen at Østerdalen lønner seg, der finnes det knapt fotobokser mens E6 er full av fotobokser.
Gjest Chica Skrevet 3. juni 2005 #10 Skrevet 3. juni 2005 Min erfaring er i allefall at E6 er raskeste vei' date=' selv om den andre kanskje er penere å se på.[/quote'] Tja, mer og se langs E6 enn all skogen i Østerdalen syns jeg, men velger alltid Riksvei 3 da vi sparer ca en time på det ifølge sambo.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 3. juni 2005 #11 Skrevet 3. juni 2005 Like før avkjøringen til Elverum og Riksvei 3 fra E6 er det et digert skilt hvor det står Alternative Vegruter til Trondheim, der kan du se kilometerforskjellen mellom Østerdalen og E6.
Gjest Formosiss Skrevet 3. juni 2005 #13 Skrevet 3. juni 2005 E6; på en god dag går det også fort, og det er en -mye- mer interessant vei. I tillegg åpner den for fler avstikkere enn veien via. Østerdalen (spesielt hvis man har med barn). MvH Silje, som selv har bodd 17 år av sitt liv ved E6 i Gudbrandsdalen - og som har reist en del i Østerdalen nå.
Windy Skrevet 4. juni 2005 Forfatter #14 Skrevet 4. juni 2005 Kanskje vi skal prøve begge Vi skal opp og ned flere ganger på en uke, så det kan bli greit med litt variasjon?! Gleder meg ikke
Gjest Revenka Skrevet 4. juni 2005 #15 Skrevet 4. juni 2005 Hehe... kjenner til det ja. Da vi flyttet til trondheim ble det endel turer opp og ned ja. Det var da vi fant ut at Østerdalen er best for oss.. Neste sommer flytter vi tilbake, men da skal vi ha flyttebil pga alle møblene vi har fått oss. Da blir det heldigvis ikke så mange turer.
monja Skrevet 4. juni 2005 #16 Skrevet 4. juni 2005 Har kjørt Trondheim - Oslo mange ganger nå og velger alltid Østerdalen. Høyere fartsgrenser og mindre fotobokser.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 4. juni 2005 #17 Skrevet 4. juni 2005 Det store minuset med E6 er veiarbeidene fra Oppdal/Vindalsheiene/Gaula-Korporalsbrua og nedover som etter 2 år ennå ikke er ferdige. Ikke bra vei å kjøre hvis man har tilhenger.
Gjest 321 Skrevet 4. juni 2005 #18 Skrevet 4. juni 2005 Foretrekker Østerdalen, men skal dere tur/ rutur kan jo dere prøve begge rutene. Blir jo mer variasjon da. Med mange stopp kan jo turene blir fine, jeg. Men nå er jeg glad i bilturer da
Gjest nytrønder Skrevet 4. juni 2005 #19 Skrevet 4. juni 2005 Østerdalen går helt klart fortest, men Gudbrandsdalen er penere, og det er flere interessante stoppesteder (Bare unngå Sinclair vegkro Der er det dyrt og de får nok penger på stakkars busspassasjerer uansett) . Veikvaliteten er bra begge steder, bortsett fra bygging og krongleveier som frk Hotwaxer beskriver (skyldes visstnok at kommunene ikke har blitt enige seg i mellom og innad hvor veien skal gå - i løpet av noe sånt som 30 år)
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 4. juni 2005 #20 Skrevet 4. juni 2005 Har hørt at maten på Sinclair på Kvam skal være bra, noen som kan bekrefte dette? Selv pleier jeg å stoppe på en bra cafè like ovenfor Lillehammer, men hvis noen har andre tips så blir jeg glad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå