Gå til innhold

Housewife

Fremhevede innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg trives kjempegodt som hjemmeværende husmor og er veldig glad for at jeg har hatt mulighet til å ha god tid til ungene mine. Det har vært en tid jeg kan se tilbake på med glede. Men nå begynner ungene å bli så store at jeg må tenke på å se etter jobb snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg å være hjemmeværende! 7 måneder barselpermisjon var nok for meg. Må gå på jobben og føle at jeg bidrar med noe der.

Når det er sagt tror jeg vel likevel faktisk at jeg er en god husmor. Det er bare det at jeg gjør alt dette i tillegg til å ha full jobb. Vi har det rent og pent hjemme, spiser sunn og god mat, planlegger innkjøp og ikke noe stress om morgenen når datteren skal i barnhagen. Det at vi klarer å ha god tid om morgenen skyldes nok at jeg er a-menneske, + at jeg lager istand matpakker og frokost etter at datteren har lagt seg dagen før (funker fint å sette påsmurte skiver i kjøleskalet med glaw-pack over). I helgene eller om kvelden lager jeg opp store porsjoner med alskens sunne matretter og fyser. Dermed er det bare å varme opp når vi kommer hjem. Eller jeg kjøper noe sånn posegryterett eller noe annet som er kjapt å lage. Heder tilogmed vi kjøper sånn ferdigmat i poser som man bare varmer i varmt vann.

Helga the Hotwaxer snakker om en krysning mellom 50 talls husmor og en moderne kvinne. Jeg liker heller å tenke på meg selv som "postmoderne". Det forstår jeg som at jeg kan plukke elementer fra ulike roller og sette dem sammen på nye måter uten å føle meg bundet av noen av dem. Selvom jeg er feminist så kan jeg likevel pusse vinduer eller brodere hvis jeg har lyst til det, men det er fint å tenke på at jeg ikke må.

Skrevet

Synes det er fint å kunne være hjemme når jeg har små unger! derfor utvider jeg permisjonen min med ett år ekstra. Men ville ikke gått hjemme for alltid nei! Men nå synes jeg det er deilig!

Og hybelkaniner finnes det fortsatt :ler:

Gjest Mor til to.
Skrevet
Jeg hadde aldri planlagt at jeg skulle havne i den situasjonen, men fikk barn  og da fikk jeg jo husmorrollen på kjøpet. Trives ikke med det!

Hvis du "fikk husmorrollen på kjøpet" så var det vel for at du TOK den rollen da? Antar at dere delte på husarbeidet før, da dere begge jobbet, hvorfor ble mannen plutselig fritatt?

Går ut fra at du er hjemme i fødselspermisjon nå. Permisjonen er til for å ta seg av barnet, ikke for å vaske hus og hjem.

Hvordan har det seg at kvinner som er hjemme i permisjon er så opptatt av å bruke dagene på å vaske og rydde og lage middag til far kommer hjem? Mens menn som er hjemme konsentrerer dagene mer om leker og aktiviteter med barna?

Gjest LoisLane
Skrevet

Hvordan har det seg at kvinner som er hjemme i permisjon er så opptatt av å bruke dagene på å vaske og rydde og lage middag til far kommer hjem? Mens menn som er hjemme konsentrerer dagene mer om leker og aktiviteter med barna?

Godt poeng. Men jeg hadde forventet at en mann som gikk hjemme, holdt huset i orden.

Tror ikke jeg hadde klart å leke med og aktivisere ungene hele dagen...

Jeg kjedet meg forferdelig hjemme med min første baby. Nå når jeg har fire, vil jeg helst slippe å være på jobb. Liker å ha det i orden, og bruker mye tid på å lage mat. Men jeg er så heldig at jeg kan jobbe litt hjemmefra.

Skrevet

Er ikke noe glad i husarbeid, men det er jo sånt man MÅ gjøre.

Liker å bake, det er det eneste...

Er hjemmeværende med min 7,5 mnd gamle sønn, men bruker dagene på lek, turer og det absolutt nødvendige av husarbeid.

Deler ganske likt med mannen når det gjelder matlaging, husvask og oppvask, men klesvasken den må jeg ta... :husarbeid:

Og skifte på sengene, det er blitt min oppgave av en eller annen grunn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er vel en typisk husmor :oops: og en smule Bree :tunge1:

Jeg liker å lage mat, bake, sy, vaske og rydde... Jeg har vært hjemmeværende i 3 år, men det ble for kjedlig i lengden. Startet med å jobbe 50% når de var små, og nå jobber jeg 75% og stortrives med det. Jeg har tid til husarbeid, tid til å følge barna på svømmehall, bibliotek, turer osv.

Min mann jobber mye, og er mye borte i forbindelse med jobben, og derfor vil jeg ikke jobbe mer.

Han gjør fint lite husarbeid, støvsuger en gang i uken og legger sammen litt klær. Tror han er en smule bortskjemt, og det vet han å sette pris på....

Gjest Tari i.i
Skrevet

Huff, jeg er altfor lite husmor...Jobber full tid, og syns det er så utrolig mye mer gøy å være sammen med sønnen enn å fyke rundt og gjøre husarbeid. Vi gjør det aller mest nødvendige og tar det litt som det kommer.

Jeg kunne nok ha trivdes hjemme for en periode, men tror ikke jeg hadde vært noe mer husmor av den grunn.

Gjest Leola
Skrevet

Jeg tenker tilbake på tiden jeg har vært hjemme som noe av den herligste perioden i livet mitt.

Ville ikke vært de årene foruten :-)

Var nok ikke noen mønster-husmor som hadde huset på G til enhver tid og som brukte husmor-tiden på kjøkkenet .... Jeg var masse ute med venninnene mine som hadde barn på samme alder som mine. Vi satt på lekeplassen, på stranden, hjemme hos hverandre, i åpen barnehage og hadde masse koselige byturer sammen ...

Det var deilig å ha tid til det som virkelig betyr noe :-)

Skrevet

Har ikke giddi å lest alle svara, men synes virkelig at trådstarter burde bruke det norske ordet husmor i overskriften! Annet ser fullstendig latterlig ut.

Nå kverulerer jeg sikkert, men dritt au.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kunne virkelig tenke meg det.

Men ikke før jeg får barn, da.

Skrevet

jeg sier gjerne ja takk begge deler om jeg får muligheten til det en gang. Å jobbe 50%, og være hjemme å stelle hus og barn resten av tiden. Det er vel drømmen min.

For tiden er jeg hjemme med min seks måneder gamle sønn, og storkoser meg for det meste. Men jeg savner voksenkontakt, og tildels jobben min. Så jeg kunne nok ikke bare vært hjemme i flere år etterhverandre nei.

Skrevet

Jeg har ikke disiplin nok til å gå hjemme.

Jeg har knapt nok disiplin nok til å jobbe når jeg faktisk er på jobb (jfr. alle KG innlegg mellom 8 og 15.30 :wink: )

Alene kan jeg alltids få tiden til å gå helt utmerket med mine 1000 interesser, men meg og en unge hjemme ville ikke vært sunt, ser for meg begge med pysj på til klokken 12, glemt å spise lunsj og ikke fått frisk luft før torsdag ettermiddag.

Blir mye bedre mor og husmor av å ha fast jobb og gjøre en passelig dose husarbeid på fritiden, pent delt på midten med mannen.

Gjest snusmumrikk
Skrevet

Jeg kunne vært hjemme på samme måte som Mayamor, omtret, og det er vel ca sånn jeg lever, bortsett fra det der med pengene...

Jeg kunne ikke vært "fulltidshjemme" i den forstand at husarbeid og eventuelle unger skulle tatt hele dagen min, men jeg KJEDER meg aldri hjemme eller alene... Dog hadde jeg forventet og ønsket at samboern og jeg skulle delt på fellesoppgavene - i det minste barneoppdragelsen, og at begge skulle gått foran som gode eksempler (f eks at mor jobber og er økonomisk selvstendig, og at far OGSÅ kan vaske badet).

Gjest husfar
Skrevet

Finnes det ingen husfedre? Vi skal ha barn. Jeg kan ikek helt se for meg at jeg skal gå hjemme på heltid i ett år når ungen kommer. I tillegg tjener jeg vesentlig bedre enn samboern. Vi har tenkt å dele permisjonen.

Er det ingen andre som gjør det?

Skrevet
Finnes det ingen husfedre? Vi skal ha barn. Jeg kan ikek helt se for meg at jeg skal gå hjemme på heltid i ett år når ungen kommer. I tillegg tjener jeg vesentlig bedre enn samboern. Vi har tenkt å dele permisjonen.

Er det ingen andre som gjør det?

Vi har ikke barn enda, men vi kommer til å dele permisjonen. Jeg ser ikke på permisjonen som "min" og synes det er like viktig at samboeren min får god tid med barnet som meg. Og med ammefri fra jobb ser jeg overhodet ikke på dette som et problem. Jeg synes det er veldig synd at mange mødre nekter sin mann mer permisjon, eller at mannen ikke vil ha mer enn lusne 4 uker. Permisjonen er for barnets skyld, ikke for moren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...