Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å ta en tur til Østerrike i sommer (ukes tid), men ønsker i utgangspunktet ikke å dra til noe typisk turiststed hvor det blir saueflokk-preg på ting. Noen som har vært der og kan dele noen erfaringer?

Skrevet

Hei! Jeg har nylig vært i Østerrike. Vi var først i Wien og så tok vi toget til Salzburg. Utrolig flott i begge byer og Østerrike har utmerket kollektiv transport. Det var mye turister begge steder dessverre. Ikke til å unngå. 

Vi vurderer tog gjennom alpene neste gang. Eller kanskje besøke mindre byer. Man blir litt sliten av alle turistene 🙄

• Liker 1
Skrevet

Vil du til en by eller er det mer fjellferie?

Anonymkode: 752bb...da8

Skrevet

Jeg har ikke vært der enda, men har bestilt meg sommerferie til Østerrike :) Skal være 2 dager i Wien, så tar jeg toget til Bad Gastein som er en liten landsby i Alpene, der jeg skal gå turer, bade og sånn. Vet ikke om det er masse turister der, men jeg har alltid hatt lyst å dra dit. Ser amazing ut. 

Hva er det du vil oppleve? Har også hørt mye bra om Seefeld som er i nærheten av Bad Gastein (tror jeg), de arrangerte vel ski-VM i fjor. Jeg har blitt anbefalt å reise rundt med tog, pga naturen skal være helt magisk. Finnes vingårder man kan besøke også, så hvis du forklarer litt mer hva du er interessert i er det lettere å gi råd :) 

Anonymkode: 70866...8b8

Skrevet

Både Wien og Salzburg er flotte steder. Så har man drøssevis med vakre småbyer i fjellene, som også egner seg på sommeren. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært der enda, men har bestilt meg sommerferie til Østerrike :) Skal være 2 dager i Wien, så tar jeg toget til Bad Gastein som er en liten landsby i Alpene, der jeg skal gå turer, bade og sånn. Vet ikke om det er masse turister der, men jeg har alltid hatt lyst å dra dit. Ser amazing ut. 

Hva er det du vil oppleve? Har også hørt mye bra om Seefeld som er i nærheten av Bad Gastein (tror jeg), de arrangerte vel ski-VM i fjor. Jeg har blitt anbefalt å reise rundt med tog, pga naturen skal være helt magisk. Finnes vingårder man kan besøke også, så hvis du forklarer litt mer hva du er interessert i er det lettere å gi råd :) 

Anonymkode: 70866...8b8

Seefeld er flott, kort vei til Innsbruck. Derfra kan du ta en dagstur over Brennerpasset til Italia, enten til dolomittene f.ex. eller bare en svipptur til landsbyen Vipeteno for å shoppe. Ang. vin i Østerrike så kjøp hvitvin, østerrisk rødvin er noe skvip.

Anonymkode: 55cb7...149

• Liker 1
Skrevet

Jeg trives godt i Salzburg og områdene rundt. Bad Ischl, St. Wolfgang. 

Anonymkode: b629c...6cc

Skrevet

Salzburg er helt nydelig, derfra er det ikke så langt til f.eks Hallstatt og Hohenwerfen slottet som viser frem falker. Hitlers Kehlsteinhaus, "Ørneredet" er også en kort kjøretime unna Salzburg, riktignok på andre siden av grensen til Tyskland. Alt severdigheter jeg anbefaler! 

Anonymkode: 7af9e...6af

Skrevet

Jeg var i Bregenz i sommer. Liten fin by ved Bodensee. Fint utgangspunkt for turer opp i fjellene, rundt Bodensee, Festspillene i juli, rusletur i Lindau, tur til Lichtenstein og innover videre i Vorarlberg-regionen. Definitivt ikke en turistfelle.

Skrevet

Jeg vet at det ikke er Østerrike, men vi lander i Innsbruck og kjører til en liten by på den Italienske siden av Alpene som heter Merano 🥰

Anonymkode: 914ec...be2

Skrevet

Jeg er glad i å se arkitektur, men vil gjerne ha mulighet til å komme meg unna folkemassene og inn på lengre skogsstier og den slags uten å måtte reise langt bort fra kjernen.

Skrevet

Vi var i Østerrike for to år siden. Startet i Wien, var først i noen av tettstedene rundt Neusiedlersee. Der var det rolig og lite turister. Dro så videre til Graz og området rundt der, en nydelig by og mye å oppleve i nærheten. Så gikk turen til Salzkammergut, absolutt nydelig, men her følte vi virkelig på at vi ikke var alene som turister... Det var litt uvant etter å ha tilbrakt begynnelsen av turen på steder hvor vi knapt nok merket andre turister (selv om det jo var noen). Vi hadde vært på borger hvor vi stort sett ruslet for oss selv, hatt sjøbad som så og si eneste besøkende og tysk var eneste måte å kommunisere.

Så vil du unngå andre turister så er ikke området rundt Salzburg og Salzkammergut stedet selv om det er masse å oppleve der. Hallstatt er feks nydelig, men mengden biler og turister satte iallefall oss ut (så vi droppet det da jeg allerede hadde besøkt det).

Anonymkode: 7c00a...617

Skrevet

Kan jo også anbefale noe og det er altså Graz, spennende arkitektur som feks kunsthuset. I nærheten finner du også Riegersburg, Piber (oppdrettsanlegget til den spanske rideskole) med en av Hundertwasser sine kirker rett i nærheten ++ mye annet! Og da altså mindre turister, men du er da altså ikke i hjerte av alpene (selv om jeg har hatt fine fjellturer i området der også).

Anonymkode: 7c00a...617

Skrevet

Innsbruck og Salzburg 😍

Anonymkode: ad248...1cb

Skrevet

Og er du i en av de større byene, så for Guds skyld gå innom et konditori å få deg en "Appfelstrudel mit sahne". Jeg slanker meg, men akkurat den er hellig. Går nesten ikke an å beskrive hvor god den er.

Anonymkode: 55cb7...149

Annonse
Skrevet

Innsbruck og innover i Zillertal er fantastisk sommerstid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...