Gå til innhold

Lettbrus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meningene er mange og varierte. 
Er det greit å drikke lettbrus på samme måte som man ville drukket brus, saft, iste, osv? Jeg drikker mye lettbrus, men vet ikke om det har noen direkte helsefarlig eller har noen bivirkninger i lengden? Hva tenker dere? Og hvor mye brus/lettbrus drikker dere?

Anonymkode: 270c4...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen her kommer til å si at det øker sulten, du får mer søtsug av det og at du legger på deg av det (noe som er umulig ettersom lettbrus ofte inneholder 0 kcal, noen inneholder 0,5 kcal eller 1 kcal per 100 ml). Noen mener også at aspartam er gift men det finnes INGEN forskning som tilsier det. Lettbrusen er skadelig for tennene dine på lik linje med appelsinjuice, vanlig brus osv. Jeg drikker kun lettbrus, vann og sjokolademelk, og det varierer hvor mye lettbrus jeg drikker. En dag kan jeg drikke bare ett glass mens en annen dag kan det bli en hel stor flaske. Jeg drikker cola zero og solo super. 

Anonymkode: b5a15...be9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er mange meninger om dette. Jeg drikker dog min Pepsi Max med god samvittighet. Har gått ned over 80 kg, og kjenner ikke igjen søtsug og den slags.For meg er Pepsi Max noe jeg koser meg med hver dag uten dårlig samvittighet.

Skal sies, jeg har jo ikke så mange andre laster, og noen laster må man jo ha. Ikke drikker jeg alkohol, ikke røyker eller snuser jeg, og jeg lever relativt sunt ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å drikke lettbrus og sukkerfrie safter etc. Du kan drikke det tilnærmet ubegrenset, og i langt større grad enn du bør drikke saft med sukker, juice og andre kaloririke drikker.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene har ikke godt av brus, hverken med eller uten sukker. 

Anonymkode: e0ddd...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk så mye lettbrus du orker, det er ikke farlig. Selv om noen vil påstå at det er det til krampa tar dem. 

Anonymkode: c981d...d41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, bodyhack_petter skrev:

Helt innafor å drikke lettbrus og sukkerfrie safter etc. Du kan drikke det tilnærmet ubegrenset, og i langt større grad enn du bør drikke saft med sukker, juice og andre kaloririke drikker.

 

 

Tennene dine er nok ikke så enig i det gitt, og det vokser ikke ut nye når de detter ut. Tennene skal man ha helst hele livet, så det gjelder å ta vare på de.

Anonymkode: 47ee5...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tennene dine er nok ikke så enig i det gitt, og det vokser ikke ut nye når de detter ut. Tennene skal man ha helst hele livet, så det gjelder å ta vare på de.

Anonymkode: 47ee5...af6

Det er jeg forøvrig enig i, men det handler ikke om søtningsmidlene i seg selv, men pH verdien på det du drikker. Det kan begrenses av å drikke med sugerør blant annet.

Det er mange andre ting som også kan gjøre at man bør begrense inntaket av søtningsmidler, som luftplager, sultfølelse etc. Men det er veldig individuelt og går ikke helt i kategorien helseskadelig slik jeg forstår posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at forskningen har frikjent aspartam, men jeg får migrene av det. Aner ikke hvorfor. 
 

Og pass på tennene folkens. Ikke all helse handler om kalorier.

Anonymkode: 9c49b...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at forskningen har frikjent aspartam, men jeg får migrene av det. Aner ikke hvorfor. 
 

Og pass på tennene folkens. Ikke all helse handler om kalorier.

Anonymkode: 9c49b...631

Noen kan få reaksjoner på tilsetningsstoffer på samme måte som andre er allergiske mot helt ufarlige ting for andre. Eks bør man ikke gi grønt fargestoff til barn da det har vist seg at de under 6 år reagerer på det med hyperaktivitet. Og forskning på tilsetning er relativ liten, men foreløpig ikke funnet noe farlig. Jeg har stor tro på at folk er forskjellige så selv om jeg ikke reagerer på aspartam kan det jo hende at du gjør det 😊. Det betyr ikke at det er farlig for alle, men at man må ta hensyn etter bruk. 

Anonymkode: 9adf4...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste grunnen jeg har lest til at man ikke burde drikke mye brus, er at da venner man tunga og ganen til at det man drikker skal smake søtt. Da er det muligens ikke like lett å drikke alt vannet man blir anbefalt å drikke hver dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk henger seg så mye oppi hva andre mener og sier.

Hva mener du selv?
Lev det livet du vil og drikk det du vil selv :)

Alt med måte sier nå jeg. Balanse...

Anonymkode: f4c8a...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...