AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Nå har tante ungen min gått halve andre klassen å kan fortsatt ikke lese mer enn navnet sitt, mamma og pappa. Når burde foreldrene reagere og kreve at skolen tar grep? Anonymkode: dcd25...9db
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Ta grep selv, hjemme??? Anonymkode: b1266...623 15
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Du kan jo google. Mitt barn går i første klasse og leser enkle bøker og tegneserier, men det sier ingenting om når ditt tantebarn burde lese. Anonymkode: 631fb...980
Gjest theTitanic Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 Det er meningen å øve hjemme hver dag i tillegg til skolen. Mengdetrening er nøkkelen. Men.. når det står så dårlig til kan snakke med barnet for å prøve å få forståelse av vanskelighetene. Kanskje har han dysleksi eller ser dårlig.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 Om en andreklassing ikke kan lese til jul, er det på tide å sette inn tiltak som feks at foreldrene tar ansvar og leser/lærer barnet det. Hilsen pedagog Anonymkode: 0893e...85b 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om en andreklassing ikke kan lese til jul, er det på tide å sette inn tiltak som feks at foreldrene tar ansvar og leser/lærer barnet det. Hilsen pedagog Anonymkode: 0893e...85b Jaha. Du tenker ikke at som "proff pedagog" så bør feks lærer gjøre noe med dette når hun åpenbart ikke greier å lære barnet å lese? Her lærte ikek barnet å lese ila første klasse. Det var fordi det var så mye uro i klassen. nå har barnet en mer erfaren lærer og mer rolig klasse og kan lese. Anonymkode: baecf...91a 3
Millimani Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 (endret) 22 hours ago, AnonymBruker said: Nå har tante ungen min gått halve andre klassen å kan fortsatt ikke lese mer enn navnet sitt, mamma og pappa. Når burde foreldrene reagere og kreve at skolen tar grep? Anonymkode: dcd25...9db Husk at det er flere som ikke kan lese i den alderen. Andre klasse i dag tilsvarer første klasse da jeg gikk på grunnskolen. I klassen min var det flere som ikke kunne lese godt, etter det året. Endret 10. januar 2020 av Millimani 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha. Du tenker ikke at som "proff pedagog" så bør feks lærer gjøre noe med dette når hun åpenbart ikke greier å lære barnet å lese? Her lærte ikek barnet å lese ila første klasse. Det var fordi det var så mye uro i klassen. nå har barnet en mer erfaren lærer og mer rolig klasse og kan lese. Anonymkode: baecf...91a Husk at barna våre er i første rekke vårt ansvar. Det hjelper lite å klage på dårlige lærere om oppfølgingen hjemme er crap. Å knekke lesekoden handler om mengdetrening. Lese bøker hjemme, både på egenhånd og med voksne. I tillegg til det læreren formidler må vi som foreldre bygge oppunder og videre på det. Hilsen mor til barn på andre trinn. Hun knakk lesekoden til jul i 1. Klasse. Vi har lest mye her hjemme. Anonymkode: ea0d2...63c 15
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #9 Skrevet 10. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha. Du tenker ikke at som "proff pedagog" så bør feks lærer gjøre noe med dette når hun åpenbart ikke greier å lære barnet å lese? Her lærte ikek barnet å lese ila første klasse. Det var fordi det var så mye uro i klassen. nå har barnet en mer erfaren lærer og mer rolig klasse og kan lese. Anonymkode: baecf...91a Leksene i 1. og 2. klasse er nesten utelukkende leselekse, så har vel feilet litt fra hjemmet også da. Anonymkode: 26666...781 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #10 Skrevet 10. januar 2020 Ligger kanskje i familien. Niesen* andreklasse*og* Anonymkode: 22a3b...a0e 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 Foreldre kan være på tilbudssiden og ta kontakt med kontaktlærer/faglærer og be om å få lage tiltak. Men det krever selvfølgelig god oppfølging hjemme også! Anonymkode: 943d8...e22
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #12 Skrevet 10. januar 2020 Men tar de ikke lesetest? Det gjør de her nettopp for å kartlegge hvem som trenger mer hjelp med lesingen. Anonymkode: 6e8dd...3d5
Sylveon Skrevet 10. januar 2020 #13 Skrevet 10. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har tante ungen min gått halve andre klassen å kan fortsatt ikke lese mer enn navnet sitt, mamma og pappa. Når burde foreldrene reagere og kreve at skolen tar grep? Anonymkode: dcd25...9db Jeg skal innrømme at min første tanke er: Hvor mye følger foreldrene opp? Min erfaring med dette er at de som ikke kan lese har i 99 % av tilfellene foreldre som ikke følger opp leksene til barna og overlater dem mye til seg selv. Selvfølgelig, så er det unntak fra det (som sagt, skrev 99 %). Det er bare det at det er det første man burde spørre om fordi at uten foreldrene som følger opp så skjer det veldig lite. 2
Lou Salome Skrevet 10. januar 2020 #14 Skrevet 10. januar 2020 Hvilken klasse går du i da? Når burde skolen tatt grep og lært deg riktig orddeling og bruk av og og å? Hvordan vet du hvilke grep skolen tar? Kanskje dysleksi ligger i familien? Hva gjør foreldrene? Min erfaring er at skolen har et enormt fokus på lesing i første- og andreklasse (og videre hele grunnskolen). Så hvorfor tror du de ikke tar grep? 3
Kvartz Skrevet 10. januar 2020 #15 Skrevet 10. januar 2020 Dette har skolen mest sannsynlig tatt opp med foreldrene. Har du snakket med foreldrene om dette?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #16 Skrevet 10. januar 2020 Pussig dette. Da jeg begynte på skolen var det før seksårsreformen, det vil si like gammel som din nevø. Mange i min klasse kunne ikke lese det første halve året. Det var helt normalt. Hvorfor er det da plutselig krise? Anonymkode: 6b57e...d95 2
Lou Salome Skrevet 10. januar 2020 #17 Skrevet 10. januar 2020 Det er forresten obligatoriske kartleggingsprøver i lesing både i førsteklasse og andreklasse. De er kun for å finne de eleven som trenger ekstra oppfølging. De blir identifisert som de som har resultat blant de 20% dårligste etter landsgjennomsnittet. Da skal foreldrene varsles, og tiltak eventuelt settes inn.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #18 Skrevet 10. januar 2020 Min går i 2.klasse og kan heller ikke lese. Han kan bokstavene, men alt går i surr når han skal gjøre bokstavene om til ord. Kan lese V-E-S-L-E og tippe at det blir «selve». Anonymkode: e7f3a...f84
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #19 Skrevet 10. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min går i 2.klasse og kan heller ikke lese. Han kan bokstavene, men alt går i surr når han skal gjøre bokstavene om til ord. Kan lese V-E-S-L-E og tippe at det blir «selve». Anonymkode: e7f3a...f84 Å dere får ikke ekstra oppfølging? Anonymkode: 6e8dd...3d5
Kemila Skrevet 10. januar 2020 #20 Skrevet 10. januar 2020 Samtlige elever (65) på trinnet til sønnen min, hadde knekt lesekoden innen jul i 1.klasse. Dette var vist første gang i historien på den skolen. Men hadde virkelig tatt grep om en 2-klassing ikke hadde knekt koden ja. Sønnen min hadde i lekse å lese med en forelder minimum 15 min hver dag. Måtte skrive under på at det var gjort i 3 år! Om foreldrene har fulgt opp som dem skal, ville jeg tatt grep umiddelbart. Blir jo hengende etter i alle fag om man ikke kan å lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå