Gå til innhold

Lesing i andre klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har tante ungen min gått halve andre klassen å kan fortsatt ikke lese mer enn navnet sitt,  mamma og pappa.

Når burde foreldrene reagere og kreve at skolen tar grep?

Anonymkode: dcd25...9db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta grep selv, hjemme??? 

Anonymkode: b1266...623

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo google. Mitt barn går i første klasse og leser enkle bøker og tegneserier, men det sier ingenting om når ditt tantebarn burde lese. 

Anonymkode: 631fb...980

Gjest theTitanic
Skrevet

Det er meningen å øve hjemme hver dag i tillegg til skolen. Mengdetrening er nøkkelen. Men..  når det står så dårlig til kan snakke med barnet for å prøve å få forståelse av vanskelighetene. Kanskje har han dysleksi eller ser dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Om en andreklassing ikke kan lese til jul, er det på tide å sette inn tiltak som feks at foreldrene tar ansvar og leser/lærer barnet det.

Hilsen pedagog

Anonymkode: 0893e...85b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en andreklassing ikke kan lese til jul, er det på tide å sette inn tiltak som feks at foreldrene tar ansvar og leser/lærer barnet det.

Hilsen pedagog

Anonymkode: 0893e...85b

Jaha. Du tenker ikke at som "proff pedagog" så bør feks lærer gjøre noe med dette når hun åpenbart ikke greier å lære barnet å lese? 

Her lærte ikek barnet å lese ila første klasse. Det var fordi det var så mye uro i klassen. nå har barnet en mer erfaren lærer og mer rolig klasse og kan lese.

Anonymkode: baecf...91a

• Liker 3
Skrevet (endret)
22 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har tante ungen min gått halve andre klassen å kan fortsatt ikke lese mer enn navnet sitt,  mamma og pappa.

Husk at det er flere som ikke kan lese i den alderen. Andre klasse i dag tilsvarer første klasse da jeg gikk på grunnskolen. I klassen min var det flere som ikke kunne lese godt, etter det året. 

Endret av Millimani
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha. Du tenker ikke at som "proff pedagog" så bør feks lærer gjøre noe med dette når hun åpenbart ikke greier å lære barnet å lese? 

Her lærte ikek barnet å lese ila første klasse. Det var fordi det var så mye uro i klassen. nå har barnet en mer erfaren lærer og mer rolig klasse og kan lese.

Husk at barna våre er i første rekke vårt ansvar. Det hjelper lite å klage på dårlige lærere om oppfølgingen hjemme er crap. Å knekke lesekoden handler om mengdetrening. Lese bøker hjemme, både på egenhånd og med voksne. I tillegg til det læreren formidler må vi som foreldre bygge oppunder og videre på det. 

Hilsen mor til barn på andre trinn. Hun knakk lesekoden til jul i 1. Klasse. Vi har lest mye her hjemme. 

Anonymkode: ea0d2...63c

• Liker 15
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leksene i 1. og 2. klasse er nesten utelukkende leselekse, så har vel feilet litt fra hjemmet også da.

Anonymkode: 26666...781

• Liker 4
Skrevet

Ligger kanskje i familien.

Niesen* andreklasse*og*

Anonymkode: 22a3b...a0e

• Liker 6
Skrevet

Foreldre kan være på tilbudssiden og ta kontakt med kontaktlærer/faglærer og be om å få lage tiltak. Men det krever selvfølgelig god oppfølging hjemme også!

Anonymkode: 943d8...e22

Skrevet

Men tar de ikke lesetest? Det gjør de her nettopp for å kartlegge hvem som trenger mer hjelp med lesingen.

Anonymkode: 6e8dd...3d5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal innrømme at min første tanke er: Hvor mye følger foreldrene opp?
Min erfaring med dette er at de som ikke kan lese har i 99 % av tilfellene foreldre som ikke følger opp leksene til barna og overlater dem mye til seg selv. Selvfølgelig, så er det unntak fra det (som sagt, skrev 99 %). Det er bare det at det er det første man burde spørre om fordi at uten foreldrene som følger opp så skjer det veldig lite. 

• Liker 2
Skrevet

Hvilken klasse går du i da? Når burde skolen tatt grep og lært deg riktig orddeling og  bruk av og og å?
Hvordan vet du hvilke grep skolen tar? 

Kanskje dysleksi ligger i familien? 

Hva gjør foreldrene? 

Min erfaring er at skolen har et enormt fokus på lesing i første- og andreklasse (og videre hele grunnskolen). Så hvorfor tror du de ikke tar grep? 

• Liker 3
Skrevet

Dette har skolen mest sannsynlig tatt opp med foreldrene. Har du snakket med foreldrene om dette? 

Skrevet

Pussig dette. Da jeg begynte på skolen var det før seksårsreformen, det vil si like gammel som din nevø. Mange i min klasse kunne ikke lese det første halve året. Det var helt normalt. Hvorfor er det da plutselig krise?

Anonymkode: 6b57e...d95

• Liker 2
Skrevet

Det er forresten obligatoriske kartleggingsprøver i lesing både i førsteklasse og andreklasse. De er kun for å finne de eleven som trenger ekstra oppfølging. De blir identifisert som de som har resultat blant de 20% dårligste etter landsgjennomsnittet. Da skal foreldrene varsles, og tiltak eventuelt settes inn. 

Skrevet

Min går i 2.klasse og kan heller ikke lese. Han kan bokstavene, men alt går i surr når han skal gjøre bokstavene om til ord. Kan lese V-E-S-L-E og tippe at det blir «selve». 

Anonymkode: e7f3a...f84

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min går i 2.klasse og kan heller ikke lese. Han kan bokstavene, men alt går i surr når han skal gjøre bokstavene om til ord. Kan lese V-E-S-L-E og tippe at det blir «selve». 

Anonymkode: e7f3a...f84

Å dere får ikke ekstra oppfølging?

Anonymkode: 6e8dd...3d5

Skrevet

Samtlige elever (65) på trinnet til sønnen min, hadde knekt lesekoden innen jul i 1.klasse. Dette var vist første gang i historien på den skolen. Men hadde virkelig tatt grep om en 2-klassing ikke hadde knekt koden ja. 

Sønnen min hadde i lekse å lese med en forelder minimum 15 min hver dag. Måtte skrive under på at det var gjort i 3 år! 

Om foreldrene har fulgt opp som dem skal, ville jeg tatt grep umiddelbart. Blir jo hengende etter i alle fag om man ikke kan å lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...