Cacti Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Huseier bor i samme huset som oss, leiligheten var/Er ny oppusset når vi flyttet in i juni 2019. Høst/vinter kom å det var KALDT i stue samt soverom, vinduene i stue trekker veldig når det blåser ute blåser det rett igjennom kantene rundt vinduene selvom de er lukket og låst. Vinduene på soverommene går det ikke an å lukke i det hele tatt. Gulvvarme har ikke fungert i store deler av leiligheten siden vi flyttet in, utleier var klar over dette å hadde flere elektrikere her for å "se på problemet" men ingen av dem gjorde noe med det i løpet av sommeren/Høsten. Etter flere mnd med klaging fra oss og løfter fra eier ble sambo å jeg enige om å holde tilbake deler av leien til problemet blir fikset, det kan man gjøre ifølge lovdata.no vi har informert om dette skriftlig å sakt at vi kan etterbetale deler av den manglende leien NÅR problemet er FIKSET. Huseier prøvde førstå si at vi måtte si opp kontrakten med en gang. Jeg forklarte at det kom vi ikke til å gjøre. Og han kan ikke bare kaste oss ut sån som situasjonen er nå. Vi har kontrakt til juni, har strengt tatt ikke brutt kontrakten og vi stått på hode for å få tingene fikset (tømt soverommet for møbler, lagt ut nøkler til elektrikere som aldri kom etc) så han kan heller ikke si at vi ikke har gjort det mulig for han å fikse problemet. Nå mener han vi må ut pga ikke betalt full leie uten grunn. Hvem har egentlig rett her? Kan legge til at huseier prater dårlig norsk så vi sliter litt med kommunikasjonen. Må vi forbrede oss på lagmannsretten? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Dere har kontrakt til juni, men står det noe i den om oppsigelsestid? Anonymkode: dc601...0c8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Det er utleier som har et problem, det er vanskelig og tidkrevende å hive ut folk. Kjør kun skriftlig kommunikasjon så dere har dokumentasjon. Svar formelt på alle hans påstander, at dere holder tilbake leie pga ikke fikset Anonymkode: ff1ca...09b 8
Mt3 Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 Kan ikke se at huseier skal ha rett til å kaste dere ut så lenge dere har gitt beskjed om hvorfor dere tilbakeholden deler av husleien. Det går jo an å høre om dere kan bruke av de pengene og leie inn elektriker selv. 2
MortenMinstelønn Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 Hva med å ta en 180 gradersvinkel? Skaff advokat og true med å kaste ut huseier? Ingenting er umulig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 5 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Hva med å ta en 180 gradersvinkel? Skaff advokat og true med å kaste ut huseier? Ingenting er umulig. Hvorfor skriver du bare vrøvl i alle tråder? Hva får du ut av det? Tror du at du er morsom? Anonymkode: 07030...cde 38
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 Hvis du først skal holde tilbake husleie så MÅ du gjøre det riktig, du skal gi utleieren en frist på 14 dager for å opprette en felles konto som dere kun kan disponere i fellesskap der beløpet som du tilbakeholder skal settes inn. Hvis ikke utleieren er enig i dette så må du opprette en på egen hånd der beløpet skal settes inn. Summen du mener skal holdes tilbake må også stå i still på manglene ved boligen. Håper at kommunikasjon med utleieren har foregått skriftlig så du har noe å vise til hvis utleieren prøver seg på en utkastelse uten gyldig grunnlag. Uansett så burde du se etter en annen bolig, sånne utleiere er useriøse og veldig vanskelig og forholde seg til. Har du betalt depositum direkte til utleieren eller ble det opprettet depositumkonto?. Anonymkode: 2a883...97b 10
Cacti Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du først skal holde tilbake husleie så MÅ du gjøre det riktig, du skal gi utleieren en frist på 14 dager for å opprette en felles konto som dere kun kan disponere i fellesskap der beløpet som du tilbakeholder skal settes inn. Hvis ikke utleieren er enig i dette så må du opprette en på egen hånd der beløpet skal settes inn. Summen du mener skal holdes tilbake må også stå i still på manglene ved boligen. Håper at kommunikasjon med utleieren har foregått skriftlig så du har noe å vise til hvis utleieren prøver seg på en utkastelse uten gyldig grunnlag. Uansett så burde du se etter en annen bolig, sånne utleiere er useriøse og veldig vanskelig og forholde seg til. Har du betalt depositum direkte til utleieren eller ble det opprettet depositumkonto?. Anonymkode: 2a883...97b Min sambo har ordnet med utleier fram til nå jeg står ikke i kontrakten kun sambo. Min sambo prater heller ikke godt norsk de kommuniserer på hindi/urdu men utleier mener nå at min sambo begynner å bli urimelig og kranglete så da ringte han direkte til meg. Så vidt jeg vet har vi ikke depositums konto desverre. Jeg har ikke konto nr til hus eier det er min sambo som betaler til han. Men ser ut til at jeg må ordne opp i dette. Vi tenker å flytte. Har fått innvilget bolig lån så vi kikker etter noe å kjøpe men det er jo ikke gjort på et øyeblikk det heller. Blir så frustrert av hele opplegget.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Hvis dere har f.eks. har betalt depositum tilsvarende 3 mnd husleie direkte til utleier så kan dere si opp leiligheten nå og ikke betale husleie ut oppsigelseperioden hvis oppsigelsetiden er 3 mnd, depositum som er betalt direkte til utleier og ikke til depositumkonto regnes som forskudd på husleie. På dette punktet er det utleier som har bæsja på leggen med å ikke gjøre ting etter boken og opprette depositumkonto. Hvis utleieren truer med utkastelse så må du be om å få det skriftlig, han kan ikke kaste dere ut uten saklig grunn og han kan egentlig ta seg en bolle. Denne utleieren høres ut som en som ikke har peiling på norske lover og kansje har brukt billig utenlandsk arbeidskraft for å pusse opp utleieboligen på budsjett. Her kan du lese mer om deres rettigheter og plikter, husleieloven burde vært pensum på videregående. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 2a883...97b 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #10 Skrevet 10. januar 2020 9 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Hva med å ta en 180 gradersvinkel? Skaff advokat og true med å kaste ut huseier? Ingenting er umulig. Haha! Er du en slik utleier selv kanskje? Anonymkode: c08ce...757 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #11 Skrevet 10. januar 2020 9 timer siden, Mt3 skrev: Kan ikke se at huseier skal ha rett til å kaste dere ut så lenge dere har gitt beskjed om hvorfor dere tilbakeholden deler av husleien. Det går jo an å høre om dere kan bruke av de pengene og leie inn elektriker selv. Hjelper ikke med elektriker mot vinduer og dører som trekker. Da må det inn tømrer. Virker som denne såkalte "oppussingen" ikke er gjort særlig nøye, så om dette var ord i annonsen, kan muligens TS og samboer bruke dette som argument i klage. Utover det, tenker jeg at TS må ta mer ansvar neste gang helt fra starten av, for sin egen del. Bor man sammen, deler på utgifter osv, så må begge parter ta seg tid til å sette seg inn i kontrakter og forhold rundt økonomi og øvrige forpliktelser helt fra starten av. Anonymkode: b42a6...b3a 3
exictence Skrevet 10. januar 2020 #12 Skrevet 10. januar 2020 Han har nok ikke rett i å bare kaste dere ut, men jeg ville nå enten betalt husleien som den var, eller jeg hadde flyttet. Det er frem til juni. Er det virkelig så gale at det er et så stort problem? Mild vinter er det og de fleste steder. 1
Mt3 Skrevet 10. januar 2020 #13 Skrevet 10. januar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke med elektriker mot vinduer og dører som trekker. Da må det inn tømrer. Virker som denne såkalte "oppussingen" ikke er gjort særlig nøye, så om dette var ord i annonsen, kan muligens TS og samboer bruke dette som argument i klage. Utover det, tenker jeg at TS må ta mer ansvar neste gang helt fra starten av, for sin egen del. Bor man sammen, deler på utgifter osv, så må begge parter ta seg tid til å sette seg inn i kontrakter og forhold rundt økonomi og øvrige forpliktelser helt fra starten av. Anonymkode: b42a6...b3a Siden huseier snakker dårlig norsk og sikkert har pusset opp en god del selv så har de mest sannsynlig glemt å skumme skikkelig rundt vinduene før de satte på utforinger, samt ikke isolert godt nok før listene kom på. Det var TS som skrev at de flere ganger har ventet elektriker som skulle fikse varmekablene som ikke virker, og om de ikke har annen oppvarming vil jeg tro det er viktigst å få fikset. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #14 Skrevet 10. januar 2020 5 timer siden, Mt3 skrev: Siden huseier snakker dårlig norsk og sikkert har pusset opp en god del selv så har de mest sannsynlig glemt å skumme skikkelig rundt vinduene før de satte på utforinger, samt ikke isolert godt nok før listene kom på. Det var TS som skrev at de flere ganger har ventet elektriker som skulle fikse varmekablene som ikke virker, og om de ikke har annen oppvarming vil jeg tro det er viktigst å få fikset. Samboeren og huseieren snakker veldig godt urdu/hindi sammen. Det er TS som ikke kan kommunisere godt med huseieren pga språkferdighetene sine. Anonymkode: 60e17...033
MortenMinstelønn Skrevet 10. januar 2020 #15 Skrevet 10. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha! Er du en slik utleier selv kanskje? Jeg leier ut det meste og er til utleie selv. Til forvilselse for noen og til glede for andre. Og sikkert til likgyldighet en del.
MortenMinstelønn Skrevet 10. januar 2020 #16 Skrevet 10. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skriver du bare vrøvl i alle tråder? Hva får du ut av det? Tror du at du er morsom? Skrive bare 70% vrøvl. Resten er seriøst. Men og my.. Du fikk så mange likes på en slik melding til meg. People are getting on to me..
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #17 Skrevet 10. januar 2020 Du har jo ikke rett til å holde tilbake husleie fordi det trekker. Kjøp en elektrisk ovn og fyr, så slipper du å fryse. Anonymkode: 0f868...78f 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå