Gå til innhold

Mor etterkommer ikke samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har rettslig dom på 50/50. Mor vil ikke etterkomme det igjennom sin advokat og tilbakeholder barnet. Nav krever inn barnebidrag etter mors opplysninger om samvær som da er 0. Jeg bekrefter med rettsdokumentet at jeg har krav på 50 % samvær da jeg har fyllt alle kravene, men kommer ingen vei med det. Blir ikke hørt. Nav på sin side forholder seg til de opplysninger som mor gir. 

Så her er det bare å betale. Kommer ingen vei. Betaler jeg ikke er namsmannen neste. 

Splittet fra tråden Barnebidrag når det er uenighet om samvær.

Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg har rettslig dom på 50/50. Mor vil ikke etterkomme det igjennom sin advokat og tilbakeholder barnet. Nav krever inn barnebidrag etter mors opplysninger om samvær som da er 0. Jeg bekrefter med rettsdokumentet at jeg har krav på 50 % samvær da jeg har fyllt alle kravene, men kommer ingen vei med det. Blir ikke hørt. Nav på sin side forholder seg til de opplysninger som mor gir. 

Så her er det bare å betale. Kommer ingen vei. Betaler jeg ikke er namsmannen neste. 

Har du dom kan du ta dette videre til fylkesmannen og hun kan få dagbøter for å ikke overholde avtalen. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg synes det er ille at fedre i dag ikke har noe som helst å si når det gjelder barna sine i en samlivsbruddsituasjon.  At mor tilbakeholder barnet etter en rettslig dom er jo bare horribelt.  Hva sier advokaten din om dette?  Hva rådes du til? 

NAV skal selvfølgelig forholde seg til hvor ofte barnet reelt er hos dere foreldre når bidrag skal bestemmes.  Da dreier det seg ene og alene om hvor mye ting koster for å ha et barn per døgn. 

Du må kontakte advokaten din!  Vet at det koster... 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du dom kan du ta dette videre til fylkesmannen og hun kan få dagbøter for å ikke overholde avtalen. 

Anonymkode: 8a9a7...f85

Nei ny rettssak må til. Da kan jeg risikere samværsnekt eller samvær under tilsyn. Hun fyller alle de plikter som en "god mor" med rene klær, skole og lekser. Resten ser ikke retten på. Min advokat sa at dette var den styggeste saken hun har hatt der det ikke foreligger diagnose på foreldrene. Bortføring, bevisst trenering og dokumentfalsk kom de unna med i retten.

Mors advokat prosederte i retten med vekt på at det finnes praksis som også stopper barnas ønske når de blir 12. Med en masse paragrafer og henvisning til enkeltsaker fra før.

Jeg har blitt anbefalt å vente med publisering av saken her inntil barna mine er trygge slik at samværsnekt ikke blir tema.

For det er barna det går utover. Men en dag blir den publisert med alle bevis, tapede telefonsamtaler, dokumenter, navn og nummer på alle og da mener jeg alle parter som har vært i befatning av denne saken. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv er skilsmissebarn. Kunne aldri tenke meg noe annet enn 50/50. Jeg ville helst se foreldrene mine like mye! 

Man må faktisk gjøre det som er best for barnet sitt. Om det er 50/50 eller 2 ganger i mnd. Det vet kun foreldrene. Viktig at man ikke prøver å straffe hverandre. Jeg kunne aldri latt sønnen min bo hos sin far mindre enn 50% av tiden. 

Anonymkode: a3759...75c

Alle sier det. Alle eksperter sier det, men rettssystemet og saksbehandlere sier noe annet. Det er ikke til barnets beste dette gjelder, det er til mors beste. Hvor mange fedre får ikke sett barna sine pga. mors selvtekt?

Får hun trøbbel med barnevern flytter hun til nabokommunen og starter dermed med nye blanke ark. Klarer hun ikke å unnslippe bv så havner barna i fosterhjem istedet for til far. Makan til system i 2020.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke fremdeles sånn at Nav krever en skriftlig samværsavtale som Familievernkontoret fastsetter i samarbeid med mor og far for å kunne fastsette bidrag? Et muntlig avtale er vel ikke gyldig ? 

Anonymkode: 993fc...f73

Ikke i saken min. Jeg prøver alt jeg kan for å stoppe dette og trenere det på noe vis da jeg fyller alle krav med god margin og har et rettsdokument som også mor har underskrevet, men til ingen nytte. Nav sier på sin side at bidraget står så sterkt i Norge for barnet ikke skal lide. Barnet lider det sier jeg. Barnet har det best med 50/50. Men kommer ingen vei med det. 

Hele systemet er korrupt og lagt opp slik at barnet og far skal tape. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Alle sier det. Alle eksperter sier det, men rettssystemet og saksbehandlere sier noe annet. Det er ikke til barnets beste dette gjelder, det er til mors beste. Hvor mange fedre får ikke sett barna sine pga. mors selvtekt?

Får hun trøbbel med barnevern flytter hun til nabokommunen og starter dermed med nye blanke ark. Klarer hun ikke å unnslippe bv så havner barna i fosterhjem istedet for til far. Makan til system i 2020.

Jeg sa aldri at det var mor som skulle ha mest samvær. Jeg skrev også at man måtte gjøre det som var best for barnet. 

Fedre har like stor rett som mødrene å se barna. Dessverre er det sånn at mor ofte får det som hun vil, men jeg har også sett deg gå andre veien, når det ikke burde det. Uansett, dette er en helt annen situasjon. Jeg tenker mer at man alltid skal strekke seg litt lenger for barna, og svelge noen kameler. Man er 2 om å få barn! Og man vet ofte hvordan den andre parten er, så man kan ikke komme etterpå å klage. Så lenge barna har det bra, selvfølgelig! 

Anonymkode: a3759...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Dette stemmer da overhodet ikke. I følge nav sine egne regler, så tar de det som står i en dom (eller forlik eller midlertidig avtale gjort i retten) som god fisk. Dersom nav da skal regne samvær annet enn etter dommen, må dommer eller sakkyndig bekreftet at dette er tilfellet. 
Kan finne den rette forskriften, men søk i nav så finner du det. 

Til TS, du har ingen dom. Du trenger da å sannsynliggjøre samværet som du mener skal legges til grunn. Dette kan gjøres med SMS-utskrift, e-poster osv. 

Anonymkode: 47f01...6f8

• Liker 1
Gjest Josefine5
Skrevet
9 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Ikke i saken min. Jeg prøver alt jeg kan for å stoppe dette og trenere det på noe vis da jeg fyller alle krav med god margin og har et rettsdokument som også mor har underskrevet, men til ingen nytte. Nav sier på sin side at bidraget står så sterkt i Norge for barnet ikke skal lide. Barnet lider det sier jeg. Barnet har det best med 50/50. Men kommer ingen vei med det. 

Ja du har dessverre rett. Og det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor gi 15 uker av fødselspermisjonen til far på bekostning av mor, barn og amminga. Da er far viktig. Men når foreldrene skiller lag, da er far ikke mer enn en pengepung for mor. Far er helt rettsløs hvis mor er vanskelig. Og blir stemplet som vanskelig hvis han ikke lar seg herse med. Mens mor... Nei hun handler bare ut fra barnets beste🙄

Du burde absolutt gått ut i media med saken din. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Her har du det jeg nevnte i annet innlegg:

Dette bruker du når du klager på vedtaket.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

§ 9 første ledd – Fastsettelse av samvær

NAV Forvaltning skal uten nærmere vurdering legge til grunn avtalen mellom foreldrene, eller avgjørelsen fra fylkesmannen (fra før 1. april 2004) eller domstolen. Det samme gjelder når partene har inngått rettsforlik om samværet, og når fylkesmannen har stadfestet en avtale om samvær. Dette gjelder uansett når avgjørelsen (inkl. rettsforlik) eller avtalen ble inngått så lenge ingen av partene opplyser at avgjørelsen eller avtalen ikke følges opp. Se kommentarene til § 9 andre ledd om uenighet om samvær som oppstår senere.

Anonymkode: 47f01...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Josefine5 skrev:

Ja du har dessverre rett. Og det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor gi 15 uker av fødselspermisjonen til far på bekostning av mor, barn og amminga. Da er far viktig. Men når foreldrene skiller lag, da er far ikke mer enn en pengepung for mor. Far er helt rettsløs hvis mor er vanskelig. Og blir stemplet som vanskelig hvis han ikke lar seg herse med. Mens mor... Nei hun handler bare ut fra barnets beste🙄

Tror mange fedre har historier som hadde fortjent oppslag. Problemet er at det lett kan bli en belastning for barnet. I mitt tilfelle var det et ressurssterkt kvinnenettverk i det offentlige som sammen med mor forsøkte å ta fra meg omsorgen. De stilte opp som vitner og gjenfortalte mors versjon. Av hensyn til våre barn og samarbeid, har jeg ikke skrevet den kronikken saken hadde fortjent,

Anonymkode: 34ca3...83a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Josefine5 skrev:

Ja jeg skal gå til media med det den dagen barnet ikke vil lide ennda mere. Den dagen blir det ragnarok her på berget. Jeg vet jeg kan bli stillt for retten for det jeg kommer til å gjøre. Kommer til å publisere alt i saken. Navn, nummer ja alt.

Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg vil vise folk at barneloven og praksisen rundt den er helt bort i natta feil. Vanlige mannen i gata tror det er meg det er noe feil med når jeg forteller hvordan det er. De tror ikke og vil ikke skjønne at vi i 2020 har et slikt system i Norge. Det må være noe feil meg meg for retten har ikke lov til å gjøre sånn mener mannen i gata. Det går bare ikke an.

Jo det går an. Jeg har åpnet saken for de som ønsker det og de kan komme å lese hele saken. Folk ligger omtrent i stabilt sideleie etterpå og gisper etter luft. De er helt sjokkerte over at det går an å gjøre det så enkelt.  

Den regelendringen de gjorde for et par år siden har bare gjort det ennda enklere å ta med seg barna. Her tok mor med seg barna og igjennom sin advokat påla meg samværsnekt. Dette var midt i et skoleår i tillegg og flyttet til et annet sted i Norge. Når saken kommer opp for retten som en hastesak så er ikke den bortføringen et tema. De ser bare på hvor barnet har det best der og da. Det legges stor vekt på at jeg har hatt lite eller ingen samvær med barna det siste halve året (ref. mors selvtekt) og barna har dannet seg nye og etter mors innsigelser gode relasjoner både på skole og nærområde. Det legges stor vekt på at de er mere knyttet til mor nå som jeg ikke har vært til stede de siste mnd. som i tillegg har vært veldig traumatisk og sårbar tid. Derfor skal det nå være en tungtveiende grunn til å flytte barna tilbake til meg. 

Så enkelt er det å omgå denne regelen hvis dommeren er tafatt og sakkyndig er likedan. Det finnes mange eksempler på dette. 

Med denne praksisen gjorde de meg rettsløs også. Dvs. alt jeg kommer med er null verdt. 

Jeg flyttet etter til et sted der hverken barna mine eller jeg har noen tilknytning til og det er ikke sikkert de blir boende her veldig lenge. De har allerede byttet skole en gang til etter saken var for retten. 

I retten fikk vi inngå forlik der jeg fikk 50/50 hvis jeg flyttet etter. Har fått høre fra andre at mor hadde sagt at jeg aldri kom til å flytte hit og derfor kunne inngå den avtalen. Jeg flyttet, men får da brev i fra hennes advokat nesten omgående at samværet forblir etter mors ønske altså ikke noe 50/50 og brevet om bidrag kom rett etter i postkassen. De nekter også å underskrive ny samværsavtale og legger til grunn det mor sier altså 0 samvær på papiret. Men jeg får litt samvær (heldigvis) når det passer mor. 

Jeg krangler så busta fyker her, men føler ikke jeg kommer noen vei. Står mutters alene og kjemper David`s kamp mot Goliat.

De værer problemer i den andre leiren nå og i går fikk jeg brev fra hennes advokat om at saken kan bli tatt opp igjen hvis jeg ikke slutter å bråke. Jeg har hverken sagt eller gjort noe som har gått utover barna. Jeg holder på vanlig tjenestevei, men en del av bidraget uteblir når som saken ikke er ferdigbehandlet. Jeg har påklaget igjen, men har allerede fått 3 avslag så jeg kommer ikke igjennom her og trusler om namsmannen har kommet i posten. Men jeg hører fra barna at mor driver med mye prat om hvor fæl jeg er og at de ikke har det bra til meg. At jeg skylder masse penger og at jeg vissnok er voldelig. Men pappa du har jo aldri vært slem mot oss du sier barna, men mamma sier at du er slem.

Men å få til å bevise dette er vanskelig så jeg kan nesten ikke gjøre annet enn å håpe at jeg klarer denne stormen. Det er faen meg ikke lett når jeg ser hvor mye barna lider. Det gjør jo dette bare ennda værre. Jeg skjønner godt de som velger en fatal utvei. Desverre tror jeg det er store mørketall her.

• Liker 1
Gjest Josefine5
Skrevet

Hr. Aktiv, dette er jo en barnevernssak. Hvorfor melder du ikke mor? Det hun gjør er virkelig ikke greit. Du bør også klage på advokaten hennes som antageligvis bryter noen etiske retningslinjer her. 

Gjest Josefine5
Skrevet

Glemte å si at jeg synes du er tøff som tar opp kampen for barna dine. De fleste gir opp mot det urettferdige systemet og dermed fratar mor barna faren. Ang bidrag. Har du prøvd å klage til sivilombudsmannen? 

Skrevet (endret)
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja jeg skal gå til media med det den dagen barnet ikke vil lide ennda mere. Den dagen blir det ragnarok her på berget. Jeg vet jeg kan bli stillt for retten for det jeg kommer til å gjøre. Kommer til å publisere alt i saken. Navn, nummer ja alt.

Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg vil vise folk at barneloven og praksisen rundt den er helt bort i natta feil. Vanlige mannen i gata tror det er meg det er noe feil med når jeg forteller hvordan det er. De tror ikke og vil ikke skjønne at vi i 2020 har et slikt system i Norge. Det må være noe feil meg meg for retten har ikke lov til å gjøre sånn mener mannen i gata. Det går bare ikke an.

Jo det går an. Jeg har åpnet saken for de som ønsker det og de kan komme å lese hele saken. Folk ligger omtrent i stabilt sideleie etterpå og gisper etter luft. De er helt sjokkerte over at det går an å gjøre det så enkelt.  

Den regelendringen de gjorde for et par år siden har bare gjort det ennda enklere å ta med seg barna. Her tok mor med seg barna og igjennom sin advokat påla meg samværsnekt. Dette var midt i et skoleår i tillegg og flyttet til et annet sted i Norge. Når saken kommer opp for retten som en hastesak så er ikke den bortføringen et tema. De ser bare på hvor barnet har det best der og da. Det legges stor vekt på at jeg har hatt lite eller ingen samvær med barna det siste halve året (ref. mors selvtekt) og barna har dannet seg nye og etter mors innsigelser gode relasjoner både på skole og nærområde. Det legges stor vekt på at de er mere knyttet til mor nå som jeg ikke har vært til stede de siste mnd. som i tillegg har vært veldig traumatisk og sårbar tid. Derfor skal det nå være en tungtveiende grunn til å flytte barna tilbake til meg. 

Så enkelt er det å omgå denne regelen hvis dommeren er tafatt og sakkyndig er likedan. Det finnes mange eksempler på dette. 

Med denne praksisen gjorde de meg rettsløs også. Dvs. alt jeg kommer med er null verdt. 

Jeg flyttet etter til et sted der hverken barna mine eller jeg har noen tilknytning til og det er ikke sikkert de blir boende her veldig lenge. De har allerede byttet skole en gang til etter saken var for retten. 

I retten fikk vi inngå forlik der jeg fikk 50/50 hvis jeg flyttet etter. Har fått høre fra andre at mor hadde sagt at jeg aldri kom til å flytte hit og derfor kunne inngå den avtalen. Jeg flyttet, men får da brev i fra hennes advokat nesten omgående at samværet forblir etter mors ønske altså ikke noe 50/50 og brevet om bidrag kom rett etter i postkassen. De nekter også å underskrive ny samværsavtale og legger til grunn det mor sier altså 0 samvær på papiret. Men jeg får litt samvær (heldigvis) når det passer mor. 

Jeg krangler så busta fyker her, men føler ikke jeg kommer noen vei. Står mutters alene og kjemper David`s kamp mot Goliat.

De værer problemer i den andre leiren nå og i går fikk jeg brev fra hennes advokat om at saken kan bli tatt opp igjen hvis jeg ikke slutter å bråke. Jeg har hverken sagt eller gjort noe som har gått utover barna. Jeg holder på vanlig tjenestevei, men en del av bidraget uteblir når som saken ikke er ferdigbehandlet. Jeg har påklaget igjen, men har allerede fått 3 avslag så jeg kommer ikke igjennom her og trusler om namsmannen har kommet i posten. Men jeg hører fra barna at mor driver med mye prat om hvor fæl jeg er og at de ikke har det bra til meg. At jeg skylder masse penger og at jeg vissnok er voldelig. Men pappa du har jo aldri vært slem mot oss du sier barna, men mamma sier at du er slem.

Men å få til å bevise dette er vanskelig så jeg kan nesten ikke gjøre annet enn å håpe at jeg klarer denne stormen. Det er faen meg ikke lett når jeg ser hvor mye barna lider. Det gjør jo dette bare ennda værre. Jeg skjønner godt de som velger en fatal utvei. Desverre tror jeg det er store mørketall her.

Ja der er store mørketall der ute.

Samlivsbrudd der barna blir flyttet langt er et stort alvorlig problem. At dette forsatt ble tillatt etter siste revisjon i barnelova er ubegripelig. 

Menns mentale helse settes i  fare da samlivsbrudd er sterkt representert der. Ca. 70% av selvmord i Norge er blant menn. 

Endret av Peter007
  • Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Josefine5 skrev:

Hr. Aktiv, dette er jo en barnevernssak. Hvorfor melder du ikke mor? Det hun gjør er virkelig ikke greit. Du bør også klage på advokaten hennes som antageligvis bryter noen etiske retningslinjer her. 

Barnevernet gjør ingenting de så lenge det ikke foreligger noen bekymring rundt oss foreldre. De gjør heller ingenting når saken er oppe i dommstolen. Da er det advokatene som rår og til slutt en veik dommer som bestemmer.

17 minutter siden, Josefine5 skrev:

Glemte å si at jeg synes du er tøff som tar opp kampen for barna dine. De fleste gir opp mot det urettferdige systemet og dermed fratar mor barna faren. Ang bidrag. Har du prøvd å klage til sivilombudsmannen? 

Takk, men har vel egentlig ikke noe valg heller som pappa. Jeg vil ikke miste dem og de opplevelsene det er å få oppleve deres ferd både på oppturer og nedturer i oppveksten. Det er ei tid man aldri får tilbake. Det samme at barna har krav på å ha en tilstedeværende pappa som er der for dem alltid. 

Systemer er lagt opp slik at det fungerer som et utmattelsessystem der du til slutt skal gi opp. 

Bidraget der begynner jeg å bli litt ekkel faktisk. Jeg tar opp alle samtaler selvfølgelig, men etterspør navn og nummer til den jeg prater med hver gang. Ikke uventet så er det alltid en ny person jeg får prate med, men nå henviser jeg til det navnet som jeg har fått oppgitt. Derfor begynner de nå å misslike dette ganske tydelig da de har truet med politiannmeldelse pga. trusler. Ja gjør det sier jeg. Jeg har alle samtaler på tape slik at det er lett å finne ut om og når jeg har truet, hvilket jeg naturligvis ikke har gjort. Altså de sitter fast, men føler jeg ikke kommer noen vei da de bare presser pengekravet igjennom uten mitt samtykke. Jeg har stoppet namsmannen og dokumentert saken godt der også, men de kan ikke trenere saken så veldig mye lenger da nav på sin side presser veldig. 

• Liker 2
Gjest Josefine5
Skrevet

Nav har altfor mye makt. Sin udugelighet har dem jo bevist siste tiden. Men jeg mener at mor driver med omsorgssvikt og bør mwldes til barnevernet. Det er skadelig for barna at hun prater stygt om deg. 

Skrevet
2 minutter siden, Josefine5 skrev:

Nav har altfor mye makt. Sin udugelighet har dem jo bevist siste tiden. Men jeg mener at mor driver med omsorgssvikt og bør mwldes til barnevernet. Det er skadelig for barna at hun prater stygt om deg. 

Det kan ikke bevises. Barna er for små til å "høres". 

Advokaten hennes la frem en langsiktig plan i retten der han henviste til en praksis som gjør det mulig for mor å holde dem juridisk til de blir 18. For det er økonomien som trekker her ikke noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det kan ikke bevises. Barna er for små til å "høres". 

Advokaten hennes la frem en langsiktig plan i retten der han henviste til en praksis som gjør det mulig for mor å holde dem juridisk til de blir 18. For det er økonomien som trekker her ikke noe annet. 

Syns du skal lage din egen tråd om dette. Det er dårlig gjort å kuppe en tråd på denne måten, selv om jeg forstår frustrasjonen din. Ts stilte et konkret spørsmål og det har druknet helt i innlegg om din sak og problemer. 

Anonymkode: f1c21...b2b

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal lage din egen tråd om dette. Det er dårlig gjort å kuppe en tråd på denne måten, selv om jeg forstår frustrasjonen din. Ts stilte et konkret spørsmål og det har druknet helt i innlegg om din sak og problemer. 

Anonymkode: f1c21...b2b

Beklager det var ikke meningen. 

Skal lage en en gang..

Igjen beklager for at jeg kuppet denne. Blir bare så ivrig, men samtidig så lei.....

Edit: Så får moderator gjøre hva de vil. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...