Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir dere fornøyd hvis dere får karakteren B? 

Går første semester på nytt studie nå, og fikk først 3 A-er. Så kom den siste karakteren i et fag med html/css/javascript, og det var en B. Først var jeg ganske fornøyd, men så sjekka jeg karakterstatistikken, og så at gjennomsnittet var B i dette faget og veldig mange fikk A. Det var overraskende utifra hva jeg har sett de andre i klassen gjøre tidligere, jeg trodde de fleste skulle ligge på rundt C. Er det mulig å søke om begrunnelse?

Vet bare ikke om det er vits.. For jeg tenker at B er jo egentlig en grei karakter 😅 Jeg bare skjønner ikke helt hvorfor så mange andre fikk A, når jeg la så mye arbeid i det og de jeg har snakket med mener det jeg gjorde var veldig bra. Håper ikke jeg høres helt tulling ut nå. 

Anonymkode: 4167b...6a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint be om begrunnelse. Men B er en veldig god karakter. C er også en god karakter, men om du skal videre på doktorgrad, trenger du en A eller B på masteren. Usikker på om noen masterkurs har karakterkrav, men jeg vet om mange som ikke har. Om du har A eller B har aldri noe å si etter min erfaring. 

Anonymkode: b3bcf...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et snitt på C/D, så hadde blitt veldig glad for B. Eneste faget jeg har fått B i er exphil, og det teller jo ikke særlig mye. Har aldri fått A heller. 

Hvis du tidligere hadde et snitt på A så burde du vel se på hva som gikk galt siden du ikke klarte det nå. 

Anonymkode: 4ce94...8a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et snitt på C/D, så hadde blitt veldig glad for B. Eneste faget jeg har fått B i er exphil, og det teller jo ikke særlig mye. Har aldri fått A heller. 

Hvis du tidligere hadde et snitt på A så burde du vel se på hva som gikk galt siden du ikke klarte det nå. 

Anonymkode: 4ce94...8a7

Haha kunne vært jeg som skrev dette, helt like karakterer som deg

Anonymkode: 51137...ff2

Skrevet

Kommer an på faget og skolen. I rene matematikkfag er jeg veldig fornøyd med en C eller B, men det er jo fordi det skal så ekstremt mye til for å få en A. 

Dessuten er det forskjell på høgskole/BI og universitet. Mitt inntrykk er at det jevnt over er mye vanskeligere å få høye karakterer på universitetet. Har hørt folk som har gått på begge deler si det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, sommerfugl154 skrev:

Kommer an på faget og skolen. I rene matematikkfag er jeg veldig fornøyd med en C eller B, men det er jo fordi det skal så ekstremt mye til for å få en A. 

Dessuten er det forskjell på høgskole/BI og universitet. Mitt inntrykk er at det jevnt over er mye vanskeligere å få høye karakterer på universitetet. Har hørt folk som har gått på begge deler si det samme.

Dette er snakk om NTNU. Ikke matte da men webkoding. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er snakk om NTNU. Ikke matte da men webkoding. 

Da tror jeg du skal være veldig fornøyd!

Tenk at mange av de du går med også er smarte og ikke nødvendigvis representative for resten av befolkningen så ikke sammenligne deg for mye med hva de får til. Fokuser heller på at du er der du er, og takler det helt supert! Får bra karakterer og klarer deg godt i et krevende studie.

Til syvende og sist teller karakterer ganske lite hvis man tar en utdannelse det er mye behov for, som jeg tror IT-bransjen vil være fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av og til føler jeg det nesten blir litt ufortjente Aer der ute. Mulig Ber også. Har fullført en bachelor med gode karakterer, og supplerer nå med et årsstudium. Men føler jeg jobber lite, men får A likevel? 

På skoleeksamenen skrev jeg 4 sider for hånd. Det er jo ingenting. Likevel var det bra nok til en B. Altså. På 5 timer klarte jeg 4 små sider, og det er bra nok til B. Jeg trodde seriøst jeg kom til å stryke. 

Anonymkode: 898f8...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig skulle være Mange. 

Skrevet

Det kommer både an på hvordan jeg selv synes jeg har gjort det og karakterfordelingen i faget. Av den grunn har jeg blitt glad for C og skuffet over B. Slik du beskriver situasjonen tror jeg at jeg kunne blitt litt småskuffet, og ville i alle fall bedt om begrunnelse for karakteren. Om jeg faktisk hadde våget å klage på en B, er jeg derimot slett ikke sikker på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt om begrunnelse. Var aldri misfornøyd med B på universitetet. Hadde kanskje blitt misfornøyd hvis jeg fikk det på bacheloren, men ikke i vanlige fag

Anonymkode: 377be...6f7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av og til føler jeg det nesten blir litt ufortjente Aer der ute. Mulig Ber også. Har fullført en bachelor med gode karakterer, og supplerer nå med et årsstudium. Men føler jeg jobber lite, men får A likevel? 

På skoleeksamenen skrev jeg 4 sider for hånd. Det er jo ingenting. Likevel var det bra nok til en B. Altså. På 5 timer klarte jeg 4 små sider, og det er bra nok til B. Jeg trodde seriøst jeg kom til å stryke. 

Du trodde du kom til å stryke, fordi du følte du hadde skrevet for lite? Kjenner en fyr som fikk A, og han hadde skrevet typ 250 ord på en digital skriftlig eksamen.

Det handler om å trekke fram hovedpoengene på en så kort og konsist måte. Jeg vil si at det er unødvendig å skrive 4-5 sider, om det ikke er et krav. Eller hvis det kan gjøre at du går opp, men mest sannsynligvis så er det innholdet - ikke sidene som får deg opp i karakter.

Anonymkode: 68f5e...b72

AnonymBruker
Skrevet

B er en svært god karakter. Du er på ditt aller første semester og den B'en er ikke noe problem. Be om begrunnelse for å se hvor du har blitt trukket, men vær ganske sikker i din sak om du vil klage. Alle kan ikke få A alltid. For alt du vet er de andre A'ene dine svake og du bare har vært heldig. 

Jobb bedre neste gang.

Anonymkode: 8ec8c...f75

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvilke krav man stiller til seg selv, men selv er jeg veldig fornøyd med A og B og ikke så fornøyd med C.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...