Gå til innhold

Hormonbehandling ved overgangsalder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som bruker hormonbehandling mot overgangsplager? 

Jeg er så sliten og så langt ned i kjelleren. Føler meg alene og er redd hele tiden. Overgangsalderen slo til midt i et samlivsbrudd og et helvetes år på jobb, så alt gikk rett i vasken. Nå sitter jeg alene hjemme etter jobb og gisper etter luft. Jeg er aktiv og sosial så ofte jeg kan. Prøver å trene og å komme meg ut for det hjelper mot alt. Men hetetokter og berg-og-dal-banefølelser stjeler nattesøvn og all energi og selvfølelsen er skikkelig lav. 

Livet kunne mao vært mye bedre enn nå, og jeg vet hormonbehandling vil hjelp, men så er det også en skummel behandlingsform også. Jeg vet ikke hva som er verst? Ikke ha noe liv nå? Eller risikere kreft? 

Jeg tar en del kosttilskudd i håp om at dette skal hjelpe, men noe særlig effekt har det ikke. 

Er det noen der ute i samme situasjon som meg? Som har erfaringer å utveksle? Det er alt for lite snakk om overgangsalder. 

Anonymkode: 3c163...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Overgangsalder er helt skammelig neglisjert, helt enig med deg! Anbefaler deg å lese deg opp på bioidentisk hormonbehandling. Det er dessverre lite informasjon om dette på norsk, de har kommet lysår lenger i utlandet, spesielt i USA. Danmark og England er vel det nærmeste hvor det ikke er helt håpløst å få nogenlunde god behandling. Her i Norge er vi fremdeles omtrent på huleboer stadiet, veldig lite hjelp å få, mye feilinformasjon og et system som er så rigid at de få legene som har forsøkt å fremme denne type behandling har blitt fratatt legelisensen. 
Dette er veldig leit, bioidentisk hormonbehandling har blant annet påvist å senke kreftfaren, ikke øke den. 

Endret av Isaccis
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg merker at å snakke om dette ikke er greit. Man blir ledd av og rett og slett erta for å være gammel og utgått på dato. Ingen tør liksom å snakke om det. Og mange sliter. Hører jo om damer som tar sitt eget liv og folk rundt skjønner ikke. Men jeg skjønner den. Synd det er så lite tillat å være i overgangsalderen. Halvparten av oss havner jo der. 

Skal lese meg opp på bioidentisk hormonbehandling. Men det høres dyrt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt trisekvens i 8 år nå, og skal bruke det i et par år til.

Jeg hadde ikke kommet meg gjennom overgangsalderen uten denne hormonbehandlingen.

Kreftrisikoen er minimalt forhøyet, samtidig beskytter behandlingen mot økt risiko for hjerte/kar- sykdommer og beinskjørhet. 

Da jeg veide fordelene opp mot ulempene vant livskvaliteten, og jeg har ikke angret en dag.

Anonymkode: 81b0b...b84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har trisekvenspiller tilgjengelig. Og vurderer de. Vil helst slippe. Men kjenner at livsglede og helse er helt på bunn nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men jeg kom i overgangsalder som 40-åring på grunn av kreftbehandling og kan derfor ikke bruke hormonbehandling. Noe som hjalp meg ektstremt mye er en magnet du setter på trusekanten. Den jeg bruker heter Ladycare. Vet ikke hvorfor, men den har hjulpet for alle jeg har anbefalt det til også. Veldig alternativt, men når man er desperat... :P

I tillegg har jeg en kuldepute som er fantastisk mot hetetokter. Den er flat og du legger den bare inni putetrekket oppå den vanlige puten din om natten og vips er hetetoktene redusert!

Anonymkode: 5104b...e0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kuldepute høres helt herlig ut. Blir gal av alle hetetoktene på natta. Sover godt utendørs nå på vinteren. Men kan jo ikke sove i en snøhule hele vinteren. Ikke er det snø nå heller. Og jeg gruer meg til sommeren. 

Men magnet faktisk? Hmm. Kan jo absolutt prøves. Det skader jo ikke. 

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Startet på Trisekvens for en liten stund siden selv. Slet ikke med nattesvette men ekstreme humørsvingninger. Gikk jo konstant med PMS :( Tablettene hjelper meg med dette, men hjelper ikke så mye på vektøkning/håravfall og det lave energinivået. Har faktisk akkurat funnet ut at D-vitamin nivået mitt er drit-lavt nå. Mulig dette påvirker noe av humørsvingningene og energinivået. Har startet med tilskudd av D-vitamin i hvertfall. For ett år siden var D-vitamin nivået høyt, og det var før jeg fikk påvist overgangsalder... så mulig det henger sammen :)  Hold in there - vi er heldigvis mange i samme båt 🥰

Anonymkode: 49374...4b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk ...e0a. Fant begge deler selv. Enklere liv har kjølepute. 

Jeg har hele veien tatt D-vitamin, omega 3, magnesium og kalsium. Tør ikke teste livet uten dette 😂 

Skrevet

Jeg har planer om akupunktur når jeg kommer dit! 

Men nå skal jeg huske på den magneten også, selv om det er vanskelig å tro på ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...