Gå til innhold

Du som veier for mye, hva gjør du feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier... 🤷🏻‍♀️

Selv veier jeg 14 kg mer enn det jeg gjorde for bare noen år siden. Som mange andre har jeg en plan om å gå ned i vekt til omtrent der jeg var da jeg trivdes veldig godt i den vekta. Jeg har lenge gått rundt med en vag formening om at jeg bør gjøre noe med livsstilen og jeg har gjort en del gode grep og gjør mye «riktig», men vekten har stått stille i de fire månedene siden jeg bestemte meg for dette, så nå føler jeg at det er på tide å gå egen livsstil nærmere i sømmene. 

Kan jo begynne med hva jeg gjør riktig, da, siden det er fint å være positiv også. ;) 

- Spiser sånn relativt sunne middager. Mindre kjøtt, mer grønnsaker og fisk. Klarer også å variere greit mellom ulike retter. 

- Går turer flere ganger i uken. 

- Klarer fint å holde meg unna den aller mest usunne middagsmaten. Er måneder siden jeg spiste fast food burger eller frossenpizza, noe som skjedde oftere før. 

Dette gjør jeg feil: 

- Beveger meg for lite totalt sett. Jeg er i permisjon fra en jobb som gir meg 8-10 000 skritt daglig. Jeg går flere turer i uka, men jeg beveger meg alt for lite utenom disse turene. Sitter veldig mye i sofa og koser/ammer baby og bruker dessverre laang tid på å få baby til å sovne og ligger mye i leggingene. 

- Jeg spiser ujevnt, noe som fører til mye småspising. Jeg er dårlig på å spise skikkelig frokost og havner ofte i en vond sirkel der jeg ender opp med å bli supersulten og overspiser eller småspiser mye. Det er som regel ikke veldig usunne ting jeg spiser, men tror mange av mine ekstra kg ligger i nettopp dette mønsteret fordi det blir vanskelig for meg å vite hvor mye jeg spiser. 

- Trener ikke hardt nok til å få de resultatene og den fremgangen jeg vil. Jeg er god på å gå små turer, men dårlig når det kommer til den type trening der man virkelig svetter. Jeg er på en måte for lat til å virkelig gå «all inn» med treningsklær og hele pakka. 

- «Å gå på en smell». Hvis jeg først spiser noe som er i kategorien godis/snacks så går jeg ofte på en skikkelig smell og tar den helt ut. Det er jo ikke farlig å spise en sjokoladebit, men jeg faller ofte i en mentalitet hvor den sjokoladebiten ødelegger «streaken» jeg har på gang sånn at jeg like gjerne kan spise en hel kake liksom. Dette skjer ikke såå ofte, men jeg tror det er en av grunnene til at jeg er typen som havner i en tilstand av evig slanking. Godteri må liksom helt bort eller så er det fritt frem uten hemninger. Jeg skulle gjerne lært meg å spise litt og med måte (en dag i uka, f.eks.). 

- Jeg spiser stoore posjoner av den sunne middagsmaten. Må lære meg å begrense meg. 

 

Anonymkode: 17731...83b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover du nok? Man blir nemlig mye mer sulten når man ikke sover lenge nok?

I tillegg bør du se hvor mye du stresser. Dette henger mye sammen med fordøyelsessystemet.

 

Ellers bør du gå til lege, kan være underliggende problemer som fører til dette.

Anonymkode: a1272...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover du nok? Man blir nemlig mye mer sulten når man ikke sover lenge nok?

I tillegg bør du se hvor mye du stresser. Dette henger mye sammen med fordøyelsessystemet.

 

Ellers bør du gå til lege, kan være underliggende problemer som fører til dette.

Anonymkode: a1272...7ab

Dama sier at hun har en liten baby som hun ammer. Disse babykiloene forsvinner ikke i en fei. Ikke noe å løpe til lege etter.

Det jeg gjør feil, er mye av det samme som deg. Beveger meg mindre enn jeg burde, spiser mer enn jeg burde. Jeg jobber med å få på plass små og hyppige måltider, der er nemlig min last. Store porsjoner og gjerne bare 2 x daglig. Maten er sunn med mye grønt. Også har jeg disse sprekkene hvor jeg trør i meg sjokolade -men jeg tror ikke de er årsaken til at vekta står stille. Det er rett og slett forbrenningen som jeg må jobbe med.

Anbefaler deg å gå på lange trilleturer hver dag uansett vær. Pakk deg og baby inn og sett deg et mål på lengde du skal bevege deg per dag. Det hjelper om du tar med deg snacks som gulrot og blomkålbuketter, dette spiser du som mellommåltid på turen.

Anonymkode: ac115...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften din:

Det jeg gjør "feil" er at jeg har en spiseforstyrrelse. Går i behandling for dette. Er viktig å huske på at mange som veier for mye  har en form for spiseforrtyrrelse. Just sayin´ 🙂 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser utrolig usunt, drikker mye brus og spiser godteri nesten hver dag. Er avhengig av sukker og har nå bestemt meg for å i det minste kutte ned sukkerinntaket, dvs slutt på brus og godteri annet enn i helger. Jeg har også et mål om å slutte å spise junkfood. I tillegg trener jeg ikke i det hele tatt, er ikke aktiv i hverdagen og røyker/snuser. Foreløpig er jeg fortsatt slank men vet at det kommer til å smelle snart om jeg ikke tar tak :(

Anonymkode: 50581...b31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av de samme feilene som deg. I tillegg går jeg på medisiner som øker matlysten min. Det er utrolig vanskelig å stå imot en nesten konstant følelse av sult og selv om jeg er bevisst spiser jeg mye mer en nødvendig. 

Anonymkode: 6c13d...cbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en baby og er konstant utslitt så det blir ikke mye aktivitet på meg. Sover også lite, noe som fører til at jeg sitter på nettene og trøstespiser. Spiser alt for mye usunt, spesielt godteri og chips. 

Anonymkode: 89896...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser i perioder myyyye godteri. Da mener jeg flere dager på rad med for eks 1 pose 250 grams Maarud potetgull, 200 grams sjokolade og 1 pose walkers liquorice karameller. Dette er snakk om at jeg klarer trøkke i meg på en kveld. Spiser ikke så mye mat i tillegg. Beveger meg for lite. 

Anonymkode: 919e2...c93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier... 🤷🏻‍♀️

Selv veier jeg 14 kg mer enn det jeg gjorde for bare noen år siden. Som mange andre har jeg en plan om å gå ned i vekt til omtrent der jeg var da jeg trivdes veldig godt i den vekta. Jeg har lenge gått rundt med en vag formening om at jeg bør gjøre noe med livsstilen og jeg har gjort en del gode grep og gjør mye «riktig», men vekten har stått stille i de fire månedene siden jeg bestemte meg for dette, så nå føler jeg at det er på tide å gå egen livsstil nærmere i sømmene. 

Kan jo begynne med hva jeg gjør riktig, da, siden det er fint å være positiv også. ;) 

- Spiser sånn relativt sunne middager. Mindre kjøtt, mer grønnsaker og fisk. Klarer også å variere greit mellom ulike retter. 

- Går turer flere ganger i uken. 

- Klarer fint å holde meg unna den aller mest usunne middagsmaten. Er måneder siden jeg spiste fast food burger eller frossenpizza, noe som skjedde oftere før. 

Dette gjør jeg feil: 

- Beveger meg for lite totalt sett. Jeg er i permisjon fra en jobb som gir meg 8-10 000 skritt daglig. Jeg går flere turer i uka, men jeg beveger meg alt for lite utenom disse turene. Sitter veldig mye i sofa og koser/ammer baby og bruker dessverre laang tid på å få baby til å sovne og ligger mye i leggingene. 

- Jeg spiser ujevnt, noe som fører til mye småspising. Jeg er dårlig på å spise skikkelig frokost og havner ofte i en vond sirkel der jeg ender opp med å bli supersulten og overspiser eller småspiser mye. Det er som regel ikke veldig usunne ting jeg spiser, men tror mange av mine ekstra kg ligger i nettopp dette mønsteret fordi det blir vanskelig for meg å vite hvor mye jeg spiser. 

- Trener ikke hardt nok til å få de resultatene og den fremgangen jeg vil. Jeg er god på å gå små turer, men dårlig når det kommer til den type trening der man virkelig svetter. Jeg er på en måte for lat til å virkelig gå «all inn» med treningsklær og hele pakka. 

- «Å gå på en smell». Hvis jeg først spiser noe som er i kategorien godis/snacks så går jeg ofte på en skikkelig smell og tar den helt ut. Det er jo ikke farlig å spise en sjokoladebit, men jeg faller ofte i en mentalitet hvor den sjokoladebiten ødelegger «streaken» jeg har på gang sånn at jeg like gjerne kan spise en hel kake liksom. Dette skjer ikke såå ofte, men jeg tror det er en av grunnene til at jeg er typen som havner i en tilstand av evig slanking. Godteri må liksom helt bort eller så er det fritt frem uten hemninger. Jeg skulle gjerne lært meg å spise litt og med måte (en dag i uka, f.eks.). 

- Jeg spiser stoore posjoner av den sunne middagsmaten. Må lære meg å begrense meg. 

 

Anonymkode: 17731...83b

Spiser for mye mat og beveger meg lite. Hater og trene. 

Overspiser. 

Trøst. 

Anonymkode: d7f3d...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hedda79 skrev:

For å svare på overskriften din:

Det jeg gjør "feil" er at jeg har en spiseforstyrrelse. Går i behandling for dette. Er viktig å huske på at mange som veier for mye  har en form for spiseforrtyrrelse. Just sayin´ 🙂 

 

Selvfølgelig! Overskriften er kanskje litt flåsete. Det er jo en enorm forenkling å skrive det slik jeg gjorde i overskriften. Jeg burde kanskje vinklet det mer mot de som ønsker å endre livsstil og som jobber med det. Er man syk og går i behandling for det så er det jo naturligvis ikke riktig å bruke min formulering. Sorry. :) 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å gå på lange trilleturer hver dag uansett vær. Pakk deg og baby inn og sett deg et mål på lengde du skal bevege deg per dag. Det hjelper om du tar med deg snacks som gulrot og blomkålbuketter, dette spiser du som mellommåltid på turen.

Anonymkode: ac115...3c3

Yes! Dette er målet mitt. :) Må være såppas ærlig å si at jeg trodde det kom til å bli enklere å gå lange trilleturer hver dag. Jeg har trillet mye med nieser og nevøer, men det har jo vært en overskuddsaktivitet og ikke noe jeg har gjort HVER dag i vinterhalvåret. Men jeg må jo bare bite tenne sammen og gjøre det. Synes det er vanskelig å holde seg i aktivitet inne i leiligheten og babyen min tar ikke flaske, så jeg kan ikke dra så mye rundt uten baby heller. 

Det som har funka bra denne uka er å ta to turer hver dag, for da trenger jeg ikke å føle på at jeg må gå så sykt lenge for å få nok daglig aktivitet. Snart blir det jo lysere også, og det hjelper jo på. :) 

TS 

Anonymkode: 17731...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover du nok? Man blir nemlig mye mer sulten når man ikke sover lenge nok?

I tillegg bør du se hvor mye du stresser. Dette henger mye sammen med fordøyelsessystemet.

 

Ellers bør du gå til lege, kan være underliggende problemer som fører til dette.

Anonymkode: a1272...7ab

Takk for råd, men jeg var egentlig ikke ute etter råd sånn spesifikt. Man leser jo ofte tråder på livsstilsforum hvor folk ber om råd fordi de ikke vet hva de gjør feil, derfor tenkte jeg å starte en tråd for oss som vet det. For min del hjelper det å sortere litt tanker rundt hva jeg bør endre og hvordan. :) Skriveterapi. 😅

Men jeg synes forøvrig at du har et godt poeng ift. stress og sånn. Men i min situasjon vet jeg nok hvor skoen trykker og der er nok en kombinasjon av ny hverdag med baby og lite søvn på grunn av den nye hverdagen med baby. Får nok ikke gjort så mye med akkurat det, derfor tenkte jeg heller å ramse opp de tingene som jeg kan gjøre noe med. :) 

TS

Anonymkode: 17731...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært aktiv og sterk. Til tross for at jeg i barndommen syklet ca 10 km hver dag og lekte mye ute, så var jeg likevel alltid stor. Men sterk som fy. Tok alle guttene i klassen i håndbak i 6. klasse (dagens 7 klasse). De ble ganske flaue da. 😂

Det jeg GJORDE feil var å lytte til de offisielle kostholdsrådene og kuttet kraftig ned på fett, spiste mye grønnsaker, spiste frukt, spiste mye fullkorn, kuttet ned på rødt kjøtt. Valgte mye fettreduserte produkter og nøkkelhullsmerket. Dette gjorde at det var vanskelig å kontrollere mengdene siden fett metter og karbohydrater gjør oss feite. Jeg ble stadig større.

Så lærte jeg mer om helse og ernæring og spiste LCHF og gikk ned 45 kg og holdt meg der i 8 år etterpå.

Lavkarbo fikset vekta, men ikke fordøyelsesproblemene mine siden det fortsatt inneholdt mye grønnsaker, nøtter og frø. Dette har jeg nå kuttet ut og har en mye bedre helse, særlig fordøyelsen. Jeg har spist kun animalskt i over ett år nå og har bedre helse enn noen gang. Og nesten bare rødt kjøtt. 😉 Det finnes ingen vitenskapelig bevis for at rent rødt kjøtt er helseskadelig. 

Anonymkode: df81b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg trøstespiser.

Gått opp 10kg siste året. Fått en bmi på over 25-26.

Føler meg helt jævelig. Vanskelig å slutte med trøstespisingen når den fungerer slik at jeg trøstespiser fordi jeg føler meg feit. 🤣 The irony.

---

Men, det begynte med vanene jeg tok med meg hjemmefra. Mamma og pappa er svært overvektige.

Vokst opp i en typisk 90-tallsfamilie med mye ferdigsupper, fløtepudding (ikke engang fiskepudding). Melange margarin, lys pasta, mye potet, Torosauser, farsekjøtt og aldri rent kjøtt, bortsett fra fryst kyllingfilét fra Sverige full av saltvann, godteri hver dag, Nugatti og Hapå på kneippbrød. Rømmegrøt fra Toro med så mye sukker jeg ville til kveldsmat... Aldri grønnsaker hverken til middag, eller søndagsfrokost. Vi hadde av og til epler, det var det. Dvs et veldig(!) usunt kosthold. 

Jeg har måttet lære meg nye smaker, for meg var fersk mat og mat fra bunnen helt uvant og nytt. Jeg syntes hjemmelaget tomatsuppe smakte helt jævelig, mens jeg elsket Toro sin.

Som liten lekte jeg mye ute i gata med andre barn, men som voksen orker ikke kroppen mer og da må man ta grep. Spiser sunnere, men er avhengig av sukker og sliter med psyken pga psykopatisk mor og trøstespiser derfor.

Får jeg barn må jeg sørge for å ikke videreføre slike massive uvaner. Unner ingen å tenke så mye på mat og konstant ha dårlig samvittighet.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg spiste lite til frokost og lunsj. Lite til middag og ble fryktelig sugen på kvelden. Da gikk det meste ned. Ble ofte snop både fredag og søndag. Og jeg beveget meg lite.

La om til havregrøt til frokost. Knekkebrød med makrell i tomat og småtomater til lunsj. En neve nøtter før lunsj og en yoghurt mellom lunsj og middag. Moderat med middag. Men spiser akkurat det jeg har lyst på. Til kveld varierer det. Knekkebrød med egg, skinke og avocado eller peanøttsmør til kvelds. Eller litt middagsrester, salat, cottage cheese, annanas eller rett i koppen til kvelds. Jeg spiser mer proteiner og fett enn før og mindre karbohydrater, men ikke lavkarbo. Ingen mat er fymat. Mindre frukt og mer grønnsaker. Og jeg beveger meg mer. Svømmer, går turer, fjellturer, ski, jogger eller danser. 
 

Har gått ned 19,6 kg på under ett år på den måten.

Anonymkode: 4e3ae...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnlaget ble lagt i barndommen. Oppvokst i en familie som spiste takeaway og godteri nesten hver dag. Foreldrene mine er overvektige, til tider så alvorlig fedme at de hadde problemer med å bevege seg. Var inaktiv, hatet og skulket gym, og det var aldri fjellturer og skiferie på oss.

I voksen alder har jeg selv tatt grep, men det er fryktelig vanskelig når jeg har vært tjukk hele livet. Spiser relativt sunt, men kjemper hele tiden med trangen til å falle tilbake til defaultkostholdet som var normen i alle år Så blir en del utskeielser. 

Men jeg har klart å gå ned 18 kg på to år. Og er ikke lenger i helseskadelig overvekt kategorien, så det er i hvert fall en begynnelse.

Anonymkode: a0d35...6be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært slank og derfor kanskje tenkt litt for lite på hva jeg får i meg. Har til tross for det, alltid spist variert osv. Har vokst opp med en mor som konstant var på slankekur, snakket nedsettende om sin egen kropp og kunne kommentere andres vekt (både positivt og negativt). Det gjorde at jeg ble «helt motsatt», dvs ikke har forholdt meg til sunt/usunt og gått sport i å «kunne spise hva jeg vil». Kjempeteit, jeg vet. Men har som sagt alltid spist en relativt ok kost, mye fisk, grønnsaker og flere små, måltider.

Etter jeg fikk barn nummer 2, fikk jeg en stoffskiftesykdom. Det førte bla til såkalt «ulvehunger» (prøv å ikke spise når det føles som om du ikke har spist på en uke) og medisinene økte appetitten min betraktelig. Det var i denne perioden jeg skulle ønske at kosthold og fokus på det, hadde vært noe jeg hadde vært flinkere til. Det endte med at jeg gikk opp flere kilo. Ble gravid etter stoffskiftet stabiliserte seg, men kiloene var der fortsatt. Fikk så mye bekkenleddsmerter i svangerskapet, at jeg i liten grad klarte å bevege meg - så ble noen inaktive måneder på slutten.

Nå har jeg født, og er redd for at jeg skal få problemer med stoffskiftet igjen - og forsøker å jobbe med meg selv, innstillingen min og å begrense meg selv. Nå er riktignok barnet mitt nyfødt, og jeg må såklart spise nok ifht amming osv, og selvfølgelig gi meg selv tid.

Utfordringen min vil helst ligge i å endre innstilling og kostholdsvaner, slik at det blir noe jeg tar med meg videre i livet og ikke bare en diett som jeg så min mor prøvde ørten av..

Anonymkode: ab2bc...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned alle kg jeg la på meg under babytiden, for min del løsnet ikke det før etter babytiden var over. Men, det jeg gjorde feil var å sitte mye stille og kjedespiste.

Anonymkode: 9f5f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...