Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på tiltak via nav, da jeg har vært ute av arbeidslivet i for mange år..

Er det noen som har vært borti dette, og som fikk lov til å jobbe i ett helt år eller lengre? Fikk du da lønn via nav i hele perioden du jobber på tiltak?

Anonymkode: d5e73...685

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke avtalt lønn?

Du kan også få jobb med lønntilskudd, der nav dekker endel av lønnen til arbeidsgiver inntil 1år.

Pass deg for slavegreier de kan finne på. De fleste som tar inn folk på ulønnet tiltak bruker de bare, se på dagligvarebransjen.Lagerjobber etc.

Anonymkode: 0c502...73a

• Liker 2
Skrevet

Stakkars deg. Det er bare tull og utnyttelse, og ingen arbeidsgivere vil ansette mennesker som har vært på arbeidstiltak via NAV. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Isitfair skrev:

Stakkars deg. Det er bare tull og utnyttelse, og ingen arbeidsgivere vil ansette mennesker som har vært på arbeidstiltak via NAV. 

Jeg skjønner det men jeg har dessverre ikke noe valg.. Jeg får ikke noe jobb og må ha penger nå. Er så desperat at jeg blir glad om jeg får akkurat nok penger til at det går rundt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke avtalt lønn?

Du kan også få jobb med lønntilskudd, der nav dekker endel av lønnen til arbeidsgiver inntil 1år.

Pass deg for slavegreier de kan finne på. De fleste som tar inn folk på ulønnet tiltak bruker de bare, se på dagligvarebransjen.Lagerjobber etc.

Skal diskutere dette med nav:) Vet ikke hvordan dette opplegget fungerer i praksis.

Tenker å jobbe i barnehage, da det passer bedre for en småbarnsfamilie.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke avtalt lønn?

Jeg har hatt folk på tiltak som arbeidsgiver. Noen har jeg vært klar på på forhånd at ikke kom til å bli ansatt, men det har uansett vært ønsket som trening (språk, overkomme sosial angst, og noen trenger rett og slett å øve på å ha noe å gå til). Jeg har endt opp med å ansette en person. Kjenner også en mann som grenser mot psykisk utviklingshemming som har endt opp med fast 100% stilling i dagligvarebransjen etter år på tiltak. Uten den kompetansen han opparbeidet seg på tiltak hadde han nok endt opp arbeidsledig eller i tilrettelagt bedrift. 

Det viktigste når det kommer til tiltak er god dialog mellom nav, arbeidstaker og giver så man får rett person på rett sted, og har realistiske forventninger. Det er dessverre ofte tidspress og diverse i nav så mange ender med å bli pushet i tiltak som ikke gagner noen. 

Anonymkode: 3e4d8...fc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Isitfair skrev:

Det er ikke bare tull og utnyttelse nei. For de som har utdannelse, men ønsker en tilpasset overgang tilbake til arbeidslivet etter et lengre opphold, så er det gull verdt. Man får gjøre det samme som før, men uten noe ansvar eller press. Jeg elsker praksisplassen min, og har flere jobbtilbud som venter på meg når jeg føler meg klar.

Det beste, ts, er om du kan finne en plass som er villig til å gå med på lønnstilskudd. Da kan de få tilskudd på opp til 60% av lønna di i et år. Da er du en vanlig ansatt hos bedriften du jobber i, med samme rettigheter som de andre. 

Ellers bruker avtaler om praksisplass å vare i 3 måneder av gangen. Prøv å få en avtale på 6 måneder i det minste. 

Anonymkode: f1e73...9e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med å følge opp personer som skal på arbeidstiltak via NAV. Enten så har de hatt AAP fra før og fortsetter å ha det igjennom praksisen. Eller så har de vært på sosial/annet og da har de fått tiltakspenger. Jeg vet om folk som har vært flere år i praksis, men det kommer helt an på hva slags "innsatsbehov" man har. Vet ikke hvor mye tiltakspenger du kan få, men de fleste pleier å søke ekstra støtte i tillegg (f.eks reisepenger, bostøtte etc.). 

Jeg har sett at praksis kan være både bra og dårlig. Jeg har sett tilfeller hvor man bare blir gående i praksis i lang tid og blir utnytta. Og jeg har sett tilfeller der praksisplassen var avgjørende for å komme ut i arbeidslivet. Så det er ikke svart/hvitt. Er det noe grunn til at du ønsker å være i praksis lengst mulig?

Anonymkode: a1388...59b

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel 7000 pr måned tror jeg. Husk at NAV aldri gir deg jobb, det er du selv som må finne deg jobb.

Anonymkode: 237bc...120

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en ytelse, som dagpenger eller aap, så beholder du den. (så sant vedtaket ikke går ut). Har du ikke en ytelse så kan du søke om tiltakspenger. Det er like under 400 pr dag du er i tiltaket. Den er skattefri. 

Veldig viktig: Du kan ikke søke før du starter opp i tiltaket. Første dagen du er i tiltak må du søke om tiltakspenger. Søker du f.eks tre dager ut i tiltaket så mister du de to dagene før. Du må også huske å krysse av på meldekortet de dagene du er i tiltaket.

Normalt så starter man med 3 mnd også ser det an. 

Anonymkode: 72bd4...fdd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ingen skal tvinges til dette, man må få støtte til å overleve å ha tak over hodet uansett.

Når ting blir tvang så er det mot sin hensikt, brukeren mister jo motivasjonen helt. Har vært nok av episoder med de som tvinges ut i dette med luselønn. Som for eks i dagligvarebransjen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Isitfair skrev:

Dette er feil. Jeg hadde tre måneder praksis og fikk etter det ansettelse. 

Anonymkode: 440fc...5d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...