Gå til innhold

ananas - sår i munnen


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Når jeg spiser mye frisk ananas blir jeg veldig sår inne i munnen.

Andre som blir det? Er det noe spesielt i ananas som ikke er i andre frukter? mye syre? men det er det vel i sitrus og?

For det er ikke noe annen jeg spiser som gjør at jeg blir sår i munnen. Og ananas på boks blir jeg ikke sånn av.

Det går fort bort igjen da, er borte nå, og jeg spiste ananas i går kveld.

Så det er ikke noe videre plagsomt, bare lurer litt på hva det kommer av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg begynner å klø i munnen av fersk ananas og kiwi, ingen andre frukter. vet ikke hvorfor. kjipt, det er jo så godt.

(hermetisk ananas er jo som en helt annen frukt, vasne, ufriske saker)

Men det kunne vel vært verre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har det akkurat på samme måte! Blir veldig sår, det svir masse. Sist gang jeg spiste ananas, så begynte jeg faktisk å blø på leppene. Tror det må være noe i syren, for, som du sier, hermetisk går helt fint. Men frisk smaker så mye bedre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Ja, hermetisk ananas er noe heelt annet enn frisk, ikke på langt nær så godt.

Blir som å sammenligne norske jordbær med importerte.

Så dt e rikke bare meg da, godt å høre :ler:

Men jeg blir bare sår inni munn, ikke utenpå, men det er vel fordi jeg puter hele biten rett inn i munn, så den er ikke i kontakt med leppene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totten

Jeg har det akkurat på samme måte, det svir også på hendene mine når jeg tilbreder ananasen. Samtidig har jeg veldig sarte lipper, så jeg skal forsøke trikset ditt med å ikke la dem berøre lippene i det hele tatt :wink: Men det er litt dumt, ananas er jo nesten den eneste frukten som for meg kan erstatte snop, men valget er jo litt sår munn, eller bli tykk... velger litt sår munn jeg og mmm så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hvis du bruker en ananas skreller er det ikke mye du trenger å berøre ananasen ved tilberedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest allium

Jeg også. Det er plagsomt - fersk ananas er jo så godt !

Jeg tror det skyldes det enzymet i ananas som også gjør at gelé ikke stivner hvis du har fersk ananas i den. Fersk ananas skal visst også mørne kjøtt - ikke så rart at den mørner tungene våre kanskje ?

Derfor stemmer det sikkert som sønnen min sier - at han ikke får problemer hvis han lager en smoothie av ananasen og drikker den, istedenfor å tygge den. Det blir sikkert verre jo lengre du har ananasen i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skyldes det enzymet i ananas som også gjør at gelé ikke stivner hvis du har fersk ananas i den.  Fersk ananas skal visst også mørne kjøtt - ikke så rart at den mørner tungene våre kanskje ?

:Nikke: , dette er nok grunnen, ja. En venninne som jobbet på ananaskibbutz og kunne spise så mye frisk ananas hun ville, støtte raskt på dette problemet. :wink:

Av samme grunn hjelper frisk ananas også til med å fordøye kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minna

Ananas og kiwi innwholder mye syre, noe som kan føre til blemmer eller små sår i munnen dersom man spiser en del av det.

I noen kulturer spiser faktisk ikke gravide ananas og kiwi nettopp pga høy syreinnhold. De mener det kan ha skade fosteret. Om det stemmer, vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrudJuli05

Men nettopp på grunn av enzymet er most ananas supert som ansiktsmaske! Virker fornyende og oppstrammende på huden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner å klø i munnen av fersk ananas og kiwi, ingen andre frukter. vet ikke hvorfor. kjipt, det er jo så godt.

(hermetisk ananas er jo som en helt annen frukt, vasne, ufriske saker)

Men det kunne vel vært verre :ler:

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvis du bruker en ananas skreller er det ikke mye du trenger å berøre ananasen ved tilberedning.

Hvor får man kjøpt en ananasskreller??? Og funker den bedre enn en kniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Aae

Jeg vet ikke helt hvor man får tak i en ananasskreller, men jeg vet at Fiskars har laget en kniv for å ta ut kjernen på ananasen. denne fungerer utmerket.

Ellers heter enzymet i ananas som dere har snakket om her bromelain og gir blant annet sår i munnen, mørt kjøtt og ikke-stivnet gele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er grenser for hvor mye ananas man kan få i seg ja... Blir rett og slett for sårt.

Ananasskreller er å få kjøpt både i noen matbutikker, og en del kjøkkenutstyrsbutikker. Jeg har kjøpt min på Bunnpris, men har også sett den på Ica. Den fungerer nesten som et bor, og du får en spiral med ananaskjøtt ut. Og om du er litt forsiktig, kan du også bruke den uthulede ananasen etterpå. Sa noen Piña Colada???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ellers heter enzymet i ananas som dere har snakket om her bromelain og gir blant annet sår i munnen, mørt kjøtt og ikke-stivnet gele.

Og det finnes et tilsvarende enzym i både kiwi og papaya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah! Det var tilbud på ananas i butikken tidligere. Jeg kjøpte en, og delte den opp. Hadde tenkt å spise hele. Etter å ha spist halve begynte det å svi litt, men det var fremdeles digg, så jeg fortsatte. Pluttselig så jeg blod på ananasen. Hm, det var rart, tenkte jeg. Så meg i speilet og blødde - masse - fra tannkjøttet. Det tok to dager før det ble bra igjen. Heldigvis gror sår raskt i munnhulen. Jeg tror det er fordi det er sterk syre i ananas? Er ikke helt sikker.

Gammel tråd, så jeg. Men uansett, man trenger ikke ananasskreller. Bare skjær opp lange båter på langs, og kutt så fruktkjøttet i terninger. Så kan du ta terningene løs fra skallet, eller spise direkte fra skallet.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest skarpengland
Når jeg spiser mye frisk ananas blir jeg veldig sår inne i munnen.

Andre som blir det? Er det noe spesielt i ananas som ikke er i andre frukter? mye syre? men det er det vel i sitrus og?

For det er ikke noe annen jeg spiser som gjør at jeg blir sår i munnen. Og ananas på boks blir jeg ikke sånn av.

Det går fort bort igjen da, er borte nå, og jeg spiste ananas i går kveld.

Så det er ikke noe videre plagsomt, bare lurer litt på hva det kommer av

det lærte vi på skolen faktisk:)

det kommer av at det er proteinfordøyende enzymer i ananasen, som også bryter ned kjøttet i munnen. jeg prøvde det, jeg sugde på en ananas bit, og jeg er litt sår i kjeften kjenner jeg. svir litt her og der.

så det er practicly speaking, enzymer i ananasen som spalter kjøttet i munnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...