Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Kristina-gjest
Skrevet

Heisann! Jeg lurer på en ting: Hva er en Bachelor-grad og hva er en Master-grad. Jeg er i full jobb, midt i 30 årene. Det jeg har av studier er videregående skole. Har lyst til å få meg en utdannelse nå, men må ta dette på kveldstid/nettstudie ettersom jeg ikke har råd til å være student på heltid. Ser at det finnes en del slike deltidsstudier som ser spennende ut, og de gir 30 studiepoeng. Kan jeg ta en rekke av disse og få en Bachlor grad? Takknemlig hvis noen kan svare meg på dette. Med vennlig hilsen Kristina

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Bachlor er en tre-årig høyere utdanning. Master er ytterligere to år.

Du blir bachlor i noe, så for at slike deltidsstudier tilsammen skal utgjøre en bachlor bør det nok være en viss sammenheng og progresjon. For øvrig er 30 studiepoeng ett halvt år.

Gjest Virvel
Skrevet

En bachelor utgjør gjerne 180 studiepoeng, og som TomKrus sier må det være en viss sammenheng mellom fagene, så du kan nok ikke bare ta en hel masse "løse" kurs og få en bachelor på grunnlag av det. Skal du ha en bachelor må du nok følge et litt mer fastlagt opplegg... Vet at f.eks. førskolelærer og sykepleier kan tas som deltid, men jeg vet ikke "hvor" deltid det er, altså om det f.eks. er noen uker i strekk og så en periode uten undervisning, eller om det er kveldsundervisning osv. Hvis du sier litt mer om hva du kunne tenke deg å studere, så er det sikkert lettere å finne noen konkrete svar!

Skrevet

Foreslår at du spør skolen der du vil gå om det er muligheter for å ta de ulike modulene i bachelorgrad som deltid. Ulike soler har ulike opplegg og regler, så hvis du ønsker å studere noe der det er flere skoler på et sted kan det være lurt å høre med flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...