Gå til innhold

Brann i dieselbil


prt90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, prt90 skrev:

I fjor brant 658 bensin/diesel biler og 17 elbiler. 

I prosent av det totale utgjør de hvor mye? Det er faktisk meget viktig!

Anonymkode: 9a5f8...b2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange av disse brannene var påsatt og hva er forholdet på antall dieselbiler og elbiler i Norge?. 

Anonymkode: 8b40e...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I prosent av det totale utgjør de hvor mye? Det er faktisk meget viktig!

Anonymkode: 9a5f8...b2b

2.5 millioner personbiler i Norge (uten el-bil) gir 0.026%.

0.23 millioner elbiler i Norge gir 0.0074%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo ikke ukjent. Alle vet at fossile biler brenner mye lettere. 

Poenget er at NÅR en elbil brenner så er det så uendelig mye verre enn når en fossilbil gjør det. 

Anonymkode: 886a7...5a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke ukjent. Alle vet at fossile biler brenner mye lettere. 

Poenget er at NÅR en elbil brenner så er det så uendelig mye verre enn når en fossilbil gjør det. 

Anonymkode: 886a7...5a0

Hva mener du, hvorfor er det verre? 

Anonymkode: 1c499...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke ukjent. Alle vet at fossile biler brenner mye lettere. 

Poenget er at NÅR en elbil brenner så er det så uendelig mye verre enn når en fossilbil gjør det. 

Anonymkode: 886a7...5a0

Uendelig mye verre faktisk. 😆

Foreløpig er det ikke registrert en eneste personskade som følge av brann i elbil i Norge. 

Anonymkode: b36db...ba2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du, hvorfor er det verre? 

Anonymkode: 1c499...d0e

Fordi at brann i en el-bil kan være brann som skyldes thermal runaway. De brannene får du i praksis ikke slukket. Hvis du virkelig er interessert i thermal runaway så kan du lese her

Batteripakkene sitter dessuten vanskelig til for slukking og du trenger store mengder vann. Du bør nesten ha med deg et basseng som du kan plassere el-bilen oppi og la den stå der.

Kort oppsummert er problemet branner du ikke får slukket fordi du mangler utstyr og/eller mengden utstyr (mengden vann over tid).

 

Anonymkode: 0a423...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av disse brannene var påsatt og hva er forholdet på antall dieselbiler og elbiler i Norge?. 

Anonymkode: 8b40e...c97

Hvis elbil branner er så mye verre enn dieselbil branner så bør man vel anta at rampen foretrekker å tenne på elbiler for å få større smell? Du tenker at mesteparten av elbilbrannene var påsatt? 

Anonymkode: b36db...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis elbil branner er så mye verre enn dieselbil branner så bør man vel anta at rampen foretrekker å tenne på elbiler for å få større smell? Du tenker at mesteparten av elbilbrannene var påsatt? 

Anonymkode: b36db...ba2

Nei jeg tenker på hvor mange av bilbrannene totalt som er påsatt og hvor mange av disse er elbiler og biler med forbrenningsmotor.

Det som er interessant er den delen av bilbranner som ikke er påsatt men er et resultat av teknisk feil med bilene og da andelen av elbil vs biler med forbrenningsmotor, det at det er et mindre antall elbiler som brenner er ganske logisk da det er færre elbiler enn biler med forbrenningsmotor.

Anonymkode: 8b40e...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde vi vurdere å bannlyse fossiler i garasjeanleggene våre? 

Anonymkode: c8be6...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis elbil branner er så mye verre enn dieselbil branner så bør man vel anta at rampen foretrekker å tenne på elbiler for å få større smell? Du tenker at mesteparten av elbilbrannene var påsatt? 

Anonymkode: b36db...ba2

Større smell får man nok ikke. Biler brenner i den virkelige verden. På TV eksploderer de. Batteriene i elbiler er konstruert og plassert sånn at du ikke bare kan gå bort med en lighter og tenne på. Det er ganske vanskelig å få et slikt batteri til å ta fyr i det hele tatt fra utsiden. Hell noe brennbar væske på/i hvilken som helst bil, og den tar lett fyr om du vil, men det interessante er en oversikt over branner grunnet teknisk feil. Her ser det ut som elbiler er mer utsatt enn fossilbiler, og det er ekstra skummelt fordi et elbilbatteri som tar fyr "fra innsiden" er nærmest umulig å slukke før det er tomt for brennbart materiale. Det er altså ikke påsatte branner som er det mest bekymringsfulle, men branner som starter i parkeringshus/garasjeanlegg. Tenk deg samme situasjon på Kiel-ferga. 

 

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Påkrevd skrev:

men det interessante er en oversikt over branner grunnet teknisk feil. Her ser det ut som elbiler er mer utsatt enn fossilbiler,  

Og hvordan klarer du å komme til den konklusjonen egentlig? Statistikken viser jo det motsatte.

Anonymkode: b36db...ba2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan klarer du å komme til den konklusjonen egentlig? Statistikken viser jo det motsatte.

Anonymkode: b36db...ba2

Hvis man ser bort fra gamle biler som blir påtent i forsikringssvindel, og biler som blir satt i brann med vilje av andre årsåker, så tror jeg ganske sikkert at elbiler brenner mer ofte enn fossibiler. 

Og, brenner batteriet i en elbil så er en slik brann vesentlig vanskeligere å slukke enn en annen bilbrann. Batteriet brenner med høyere temperatur enn når bensin og diesel brenner, og produserer sitt eget oksygen. Dvs. man kan skumlegge en brann i en elbil, og den brenner like godt. En vanlig bilbrann vil slokke. Skal man slokke en brann i en elbil så hat man yo alternativer, - la den brenne ut av seg selv, eller pøse på med så mye vann at temperaturen i hele batteriet blir så lavt at det slokker. I praksis så betyr dette at man må senke hele bilen ned i vann. Dette er jo helt håpløst når elbiler står i trange parkeringskjellere og parkeringshus, gjerne til lading. 

Når det gjelder brannen på Sola så spiller det liten rolle hvordan den startet. Man så jo på bildene at det sto 3-4 teslaer i full brann der, og de brant vel ut før de fikk slokket. Hadde det vært bare stått konvensjonelle biler der hadde brannen artet seg helt annerledes, og hadde trolig vært slokket på ett par timer, om ikkke mindre. (i følge en venn av meg, som er brannsjef i en middels stor by her.) 

Jeg ville ikke bodd i en blokk der 5-10 elbiler står til lading, gjerne over natta, i kjelleren. 

Jeg håper, og tror, at det kommer ett forbud mot parkering og lading av elbiler innendørs. 

Anonymkode: 14ce6...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser bort fra gamle biler som blir påtent i forsikringssvindel, og biler som blir satt i brann med vilje av andre årsåker, så tror jeg ganske sikkert at elbiler brenner mer ofte enn fossibiler. 

Anonymkode: 14ce6...adb

Men hvorfor tror du det? All statistikk viser jo at det er dieselbiler som brenner mest. Siden 1. Januar 2014 har vi hatt 2711 branner i bensin/diesel biler og 62 branner i elbiler.

Tror du at 98 % av bilbrannen i Norge er forsikringssvindel?

Anonymkode: b36db...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tror du det? All statistikk viser jo at det er dieselbiler som brenner mest. Siden 1. Januar 2014 har vi hatt 2711 branner i bensin/diesel biler og 62 branner i elbiler.

Tror du at 98 % av bilbrannen i Norge er forsikringssvindel?

Anonymkode: b36db...ba2

Hva vet du om årsaken til branner i bensin/diesel biler? Sikkert ingen ting. Årsaken til bilbrannen i parkeringshuset v/Sola flyplass var en kjent feil i den modellen. Og det er i det elektriske anlegget feilen ligger. Og elektrisitet er det jo i elbil og, må du vite.....

Anonymkode: 9a5f8...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tror du det? All statistikk viser jo at det er dieselbiler som brenner mest. Siden 1. Januar 2014 har vi hatt 2711 branner i bensin/diesel biler og 62 branner i elbiler.

Tror du at 98 % av bilbrannen i Norge er forsikringssvindel?

Anonymkode: b36db...ba2

Ikke 98% nei, men hvis vi trekker fra antall forsikringssvindler og antall biler som er satt i brann av andre grunner, så brenner nok elbiler prosentvis mer enn vanlige biler. 

Jeg gjentar, jeg hadde ikke turt å bo i rn blokk der det står elbiler i kjelleren, gjerne på lading. Kommer nok et forbud snart. 

Anonymkode: 14ce6...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og på sin plass å se på alderen på bilene, når man trekker fra branner som er påsatt, hvordan er fordelingen på brann i biler nyere en 2012 (2012 var omtrent når el biler ble "normale")?

 

For ordens skyld, jeg har både El og petroliums bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser bort fra gamle biler som blir påtent i forsikringssvindel, og biler som blir satt i brann med vilje av andre årsåker, så tror jeg ganske sikkert at elbiler brenner mer ofte enn fossibiler. 

Og, brenner batteriet i en elbil så er en slik brann vesentlig vanskeligere å slukke enn en annen bilbrann. Batteriet brenner med høyere temperatur enn når bensin og diesel brenner, og produserer sitt eget oksygen. Dvs. man kan skumlegge en brann i en elbil, og den brenner like godt. En vanlig bilbrann vil slokke. Skal man slokke en brann i en elbil så hat man yo alternativer, - la den brenne ut av seg selv, eller pøse på med så mye vann at temperaturen i hele batteriet blir så lavt at det slokker. I praksis så betyr dette at man må senke hele bilen ned i vann. Dette er jo helt håpløst når elbiler står i trange parkeringskjellere og parkeringshus, gjerne til lading. 

Når det gjelder brannen på Sola så spiller det liten rolle hvordan den startet. Man så jo på bildene at det sto 3-4 teslaer i full brann der, og de brant vel ut før de fikk slokket. Hadde det vært bare stått konvensjonelle biler der hadde brannen artet seg helt annerledes, og hadde trolig vært slokket på ett par timer, om ikkke mindre. (i følge en venn av meg, som er brannsjef i en middels stor by her.) 

Jeg ville ikke bodd i en blokk der 5-10 elbiler står til lading, gjerne over natta, i kjelleren. 

Jeg håper, og tror, at det kommer ett forbud mot parkering og lading av elbiler innendørs. 

Anonymkode: 14ce6...adb

Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...