Gå til innhold

Asperger og ADHD hos barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen her i lignende situasjon med barn som har ADHD i kombinasjon med Asperger? 

Etter år med uten å bli tatt på alvor ser det ut som barnet får diagnosene på papiret. Situasjonen har vært utrolig krevende da barnet har slitt med alvorlig depresjon og svært store utageringer, som har gjort at det ikke har vært mulig å stå i jobb verken psykisk eller fysisk. Vi har vært boksesekk, psykologer, aktivitetsledere og i perioder vært helt skjermet fordi barnet har vært så «trigget», til tross for veldig stor tilrettelegging av hverdagen.

Uten diagnose finnes få rettigheter for stønader og hjelpetiltak. Vil man kunne søke tilbake i tid angående disse stønadene, da vi har forsøkt å få hjelp fra barnet var 3-4år? Barnet er nå mellom 8-10 år. 

Vi har vært kasteballer rundt i systemet og det ser ut som det også blir en runde med å sende klage på ulike vedtak inn til fylkesmannen. Hadde vært fint å komme i kontakt med foreldre i samme situasjon og høre hvordan dere har løst det praktiske og økonomiske  🙂 

Anonymkode: 853c0...c62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er mulig å ha Asperger uten ADHD ?

Anonymkode: fa825...c4e

Gjest illuminati.
Skrevet

Hei. Jeg ble diagnotisert med asperger og ADD i en alder av 17. I og med at jeg fikk diagnosene såpass sent, har jeg ikke fått noe spesiell tilrettelegging på skole, noe som etter hvert gjorde at jeg måtte droppe ut fordi jeg til slutt ikke klarte å verken konsentrere meg, eller henge med de andre.

Skrevet
On 1/9/2020 at 7:41 PM, AnonymBruker said:

Ja, det er veldig mulig. 

Anbefaler deg å ta kontakt med Autismeforeningen.no Da treffer du foreldre i samme situasjon som deg. 

Skrevet (endret)
På 8.1.2020 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er det noen her i lignende situasjon med barn som har ADHD i kombinasjon med Asperger? 

Etter år med uten å bli tatt på alvor ser det ut som barnet får diagnosene på papiret. Situasjonen har vært utrolig krevende da barnet har slitt med alvorlig depresjon og svært store utageringer, som har gjort at det ikke har vært mulig å stå i jobb verken psykisk eller fysisk. Vi har vært boksesekk, psykologer, aktivitetsledere og i perioder vært helt skjermet fordi barnet har vært så «trigget», til tross for veldig stor tilrettelegging av hverdagen.

Uten diagnose finnes få rettigheter for stønader og hjelpetiltak. Vil man kunne søke tilbake i tid angående disse stønadene, da vi har forsøkt å få hjelp fra barnet var 3-4år? Barnet er nå mellom 8-10 år. 

Vi har vært kasteballer rundt i systemet og det ser ut som det også blir en runde med å sende klage på ulike vedtak inn til fylkesmannen. Hadde vært fint å komme i kontakt med foreldre i samme situasjon og høre hvordan dere har løst det praktiske og økonomiske  🙂 

Anonymkode: 853c0...c62

Vi er i noenlunde samme situasjon. Fikk 2 avslag fra BUP, hvorpå jeg gang 3 var så fortvilet at jeg personlig møtte opp på døra hos BUP og KREVDE utredning. Da var veien kort til ADHD-diagnose.

Det er bittert å tenke på at tilrettelegging i skole, psykolog mm. har tatt mye lengre tid enn nødvendig pga avslag. Jeg slet meg nesten ut i prosessen for å få henne godkjent for utredning. Skole, helsesøster, lege m.fl. - alle var enige om at barnet måtte ha en diagnose, men BUP avslo altså gang på gang.

Da diagnosen var et faktum, var vi tomme her hjemme. Barnefar er fremdeles sykemeldt, 1 år etter stilt diagnose, og jeg er nok på vei dit jeg også. Dette har vært en grusom prosess, og virkelig vondt å se mannen min endres til en nervøs skygge av seg selv. Tror ingen av oss blir de samme igjen. Verste er at dette har rammet også vårt andre barn hardt.

Tror ikke du får noe støtte med tilbakevirkende kraft, ikke mer enn 3 mnd. Vi fikk grunn og hjelpestønad (sats 3) etterbetalt for 3 mnd. Hun har 'kun' ADHD, på papiret foreløpig.

Endret av Tatja
Gjest Witch24
Skrevet
På 9.1.2020 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har bare Asperger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...