AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Er så trøtt, sliten og frustrert. De tre siste nettene har jeg totalt sovet i 3-4 timer. I natt sovnet jeg ikke i det hele tatt, lå bare våken hele natten og prøvde å sove. De to nettene før der sovnet jeg ikke før 08-tiden og våknet av meg selv i 10-tiden. Det til tross for at jeg tok Imovane andre natta. Ingen virkning. Imovane har alltid fungert (har kun brukt det ca. syv ganger hele mitt liv før dette, og med flere mnd. i mellom hver gang, så dette er ikke noe jeg bruker ofte). Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig. Like før jeg går på veggen. Har ikke energi til å gjøre noe som helst. Har innsovningsvansker, men har aldri hatt det så ille som nå. Før har jeg alltid klart å sove greit dagen etter en dårlig natt, men nå har jeg hatt tre skikkelig dårlige netter på rad. Er så langt nede pga. dette, må droppe planer fordi jeg ikke fungerer på grunn av manglende søvn. Ikke ser jeg ut som meg selv heller, er helt lilla under øynene. Ikke kan jeg kontakte lege pga. dette heller, for hva skal de gjøre? Imovane funket ikke da jeg brukte det. Er knapt hjelp å få når man sliter med søvn. Jeg er 21 år og burde ikke ha så store problemer med å sove. Nå er jeg så fortvilt og vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har vondt i øynene og hele kroppen verker. Håper noen her har noen beroligende ord å komme med eller noen tips, for jeg er helt fra meg. Hadde virkelig troa på at jeg skulle få sove denne tredje natta, men fikk ikke sove i det hele tatt. Er så skuffa og lei meg, alt jeg vil er bare å sove. Men det er tydeligvis for mye å be om. Anonymkode: a4017...a13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Nå får du kjøpt melatonin på Apotek i Norge. Jeg trodde ikke det skulle funke, men sovner lett og sover natten igjennom. Du får riktignok bare kjøpt det i 1mg, men jeg tar to- tre ved leggetid. verdt å prøve? Anonymkode: 3ff7e...d17
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Har du jobb? Hvilken tid jobber du? Anonymkode: 7ad8d...77f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du jobb? Hvilken tid jobber du? Anonymkode: 7ad8d...77f Jobbet fulltid (08-16) frem til 31.12.19, hadde kontrakt frem til da. Så er arbeidsledig nå. Ble slutt med kjæresten i midten av desember, vi var sammen i fire år. Men har stort sett sovet godt til tross for det, frem til nå. Bor også i Nord-Norge med mørketid, men har likevel aldri opplevd å sove så dårlig tre netter på rad. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får du kjøpt melatonin på Apotek i Norge. Jeg trodde ikke det skulle funke, men sovner lett og sover natten igjennom. Du får riktignok bare kjøpt det i 1mg, men jeg tar to- tre ved leggetid. verdt å prøve? Anonymkode: 3ff7e...d17 Har prøvd melatonin før, pleide å kjøpe det i Finland da man ikke har trengt å ha resept der, men merket ikke mye virkning. Er nok verdt et nytt forsøk uansett, har ingenting å tape. TS Anonymkode: a4017...a13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/Du-kan-ikke-hvile-deg-ut-av-sovnvanskene/ Her er noen gode råd. Du kan klare deg lenge på fire timer, så prøv å ikke bli stresset over antall timer søvn for da blir det bare verre . Anonymkode: e4d5b...a04 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/Du-kan-ikke-hvile-deg-ut-av-sovnvanskene/ Her er noen gode råd. Du kan klare deg lenge på fire timer, så prøv å ikke bli stresset over antall timer søvn for da blir det bare verre . Anonymkode: e4d5b...a04 Takk. Har prøvd å sove i hele dag til ingen nytte. Kroppen vil ikke og jeg vet jeg må prøve å ikke stresse, men det er vanskelig å la være når kroppen skriker etter søvn. TS Anonymkode: a4017...a13
Gjest moreno Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 Legen kan gi deg råd om hva du bør gjøre, så selv om du ikke vil ha medikamenter, så kan det være verdt et forsøk. Forstår frustrasjonen din, håper det ordner seg!
drue Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Har prøvd å sove i hele dag til ingen nytte. Kroppen vil ikke og jeg vet jeg må prøve å ikke stresse, men det er vanskelig å la være når kroppen skriker etter søvn. TS Anonymkode: a4017...a13 Jeg skjønner veldig, veldig godt frustrasjonen din. Har hatt perioder med søvnvansker selv. Før lot jeg meg stresse helt enormt av søvnmangel, og da fikk jeg i hvert fall ikke sove. Nå vet jeg at kroppen klarer seg ganske godt på lite søvn en liten periode, og jeg vet at det også er god hvile i å ligge og slappe av. Jeg leste nylig en bok om søvn og skiftarbeid (som har vært en utfordring for meg) skrevet av en med doktorgrad innen søvnforskning. Der stod det at de timene man faktisk får sove, er som regel søvn av god kvalitet. Altså man sover ganske dypt. Jeg syns det hjalp litt å tenke på. Han heter Bjørn Bjorvatn, og jeg vet han har skrevet en annen bok også for folk som sover dårlig. Kanskje du skal sjekke det ut? Jeg fikk mye utav den om skiftarbeid i hvert fall Jeg syns du bør slutte å prøve å sove på dagtid for å "ta igjen" søvn. Få inn gode leggerutiner, og følg søvnhygieneråd. Prøv å ikke la deg stresse. Det kommer til å bli bedre etter hvert, så lenge du er konsekvent. Det kan jo også være en idé å ta en tur innom fastlegen, kanskje vedkommende kan komme med noen gode råd til deg. Det er mye du kan prøve før du må ty til medikamenter. Medikamenter bør være siste utvei! Ønsker deg lykke til ❤️ Det er frustrerende å ikke få sove! Her er link til en selvhjelpsbok for folk med søvnvansker av Bjørn Bjorvatn. Vurderer å bestille den selv! Endret 8. januar 2020 av drue
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så trøtt, sliten og frustrert. De tre siste nettene har jeg totalt sovet i 3-4 timer. I natt sovnet jeg ikke i det hele tatt, lå bare våken hele natten og prøvde å sove. De to nettene før der sovnet jeg ikke før 08-tiden og våknet av meg selv i 10-tiden. Det til tross for at jeg tok Imovane andre natta. Ingen virkning. Imovane har alltid fungert (har kun brukt det ca. syv ganger hele mitt liv før dette, og med flere mnd. i mellom hver gang, så dette er ikke noe jeg bruker ofte). Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig. Like før jeg går på veggen. Har ikke energi til å gjøre noe som helst. Har innsovningsvansker, men har aldri hatt det så ille som nå. Før har jeg alltid klart å sove greit dagen etter en dårlig natt, men nå har jeg hatt tre skikkelig dårlige netter på rad. Er så langt nede pga. dette, må droppe planer fordi jeg ikke fungerer på grunn av manglende søvn. Ikke ser jeg ut som meg selv heller, er helt lilla under øynene. Ikke kan jeg kontakte lege pga. dette heller, for hva skal de gjøre? Imovane funket ikke da jeg brukte det. Er knapt hjelp å få når man sliter med søvn. Jeg er 21 år og burde ikke ha så store problemer med å sove. Nå er jeg så fortvilt og vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har vondt i øynene og hele kroppen verker. Håper noen her har noen beroligende ord å komme med eller noen tips, for jeg er helt fra meg. Hadde virkelig troa på at jeg skulle få sove denne tredje natta, men fikk ikke sove i det hele tatt. Er så skuffa og lei meg, alt jeg vil er bare å sove. Men det er tydeligvis for mye å be om. Anonymkode: a4017...a13 Har hatt det sånn siden slutten av november. Eller det begynte sånn, og nå er det 0-1 time pr natt. Kontaktet lege, ble sykemeldt på flekken og har fått sovemedisiner. Har brukt innsovingstabletter før, men de hjalp ikke meg. Kontakt lege og få hjelp. Jeg er helt på randen av sammenbrudd etter å ha gått sånn så lenge. Har til og med blitt deprimert av det. Er helt ødelagt! Ikke vent og se, det gjorde jeg:/ Anonymkode: a5ceb...b65
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Skrevet 9. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt det sånn siden slutten av november. Eller det begynte sånn, og nå er det 0-1 time pr natt. Kontaktet lege, ble sykemeldt på flekken og har fått sovemedisiner. Har brukt innsovingstabletter før, men de hjalp ikke meg. Kontakt lege og få hjelp. Jeg er helt på randen av sammenbrudd etter å ha gått sånn så lenge. Har til og med blitt deprimert av det. Er helt ødelagt! Ikke vent og se, det gjorde jeg:/ Anonymkode: a5ceb...b65 Så trist. Bra du ble tatt seriøst da. Jeg har alltid pleid å dra på jobb selv om jeg ikke har sovet en hel natt, og hvis jeg har sovet f.eks. bare 2 timer. Men når man sover så lite natt etter natt går det jo ikke lenger. La meg 22:00 i går, lå våken et par timer. Tok Imovane når klokka ble 00:30, og sovna heldigvis. Men var veldig oppstykket søvn i starten, våknet ofte for så å sovne igjen, frem til 07:00-10:30. Da sov jeg endelig sammenhengende. På den positive siden tror jeg at jeg har funnet årsaken til at jeg har slitt sånn med å sove. Hele familien (utenom én) er smittet med influensa/omgangssyke, og jeg merket i går at jeg begynte å hoste og ble veldig redusert. Føler meg verre i dag, men samtidig mye mer avslappet og mindre stressa fordi jeg endelig har fått sove. Stress over mangel på søvn har ironisk nok også bidratt til at jeg ikke har klart å sove. (Kommer nok ikke til å ta mer Imovane fremover, var kun fordi jeg følte dette var krise. Og jeg vet at når jeg har fått sove en natt, er sjansen mye større for at jeg får sove neste natt.) TS Anonymkode: a4017...a13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå