Gå til innhold

TRENGER RÅD OG TIPS OM 2 KATTER

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har 2 katter . En på snart 10 måneder som jeg har hatt siden august. Og en som snart er 3 år . 

Hun på 3 år . Viste tegn til å kunne trenge og ha noen å være med når jeg var på jobb. Hun peip ofte en del og ga uttrykk for at hun hadde godt av det.  Når den nye katten som er hannkatt kom inn i bildet . Så var det fresing og tok tid før de gikk sammen .  Men nå leker de fint og slikt 

Men den yngste er en veldig kose katt og trenger nærhet og søker det ofte hos den største katten . Men hun er litt sta og egen . Og i det siste vært sur på den lille om han prøver og nærme seg .  Murrer og freser.  Jeg prøver og ikke bry meg inn i det . Men det skjer veldig ofte .  På oss mennesker så kan hun være super kosete om hun er alene . Men hun er litt mer utilregnelig så hun kan plutsdkig frese og bli sur på meg . Som da eierne fordi han lille tar så stor plass . 

Han krever en del og tar veldig mye oppmerksomhet .  Jeg liker ikke utviklingen til min eldste katt . Det at hun er sur og slikt beskymret meg veldig . Det med å skaffe en til katt for at hun skulle ha det bra .  Ikke dårlig .  

Burde vi vente og se om det går bedre med alderen til han lille? At han blir større og roligere . ? Eller må vi kanskje levere den tilbake? 

Noen som har noe forslag ? Hellig birma rase begge to 

Anonymkode: 76e67...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er kastrerte ja?

Anonymkode: b9b6d...99d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er kastrerte ja?

Anonymkode: b9b6d...99d

Ja begge to 

AnonymBruker
Skrevet

1. Kastrere begge

2. Feliway diffuser/spray fås kjøpt hos veterinær. Hjelper kattene å roe seg, kattenes lykkehormon 

3. Sørg for at du har to skåler med mat og flere med vann, jo mindre konkurranse jo bedre! 

Ooog ikke glem, gi kattesnop til de i en rolig setting, hvor begge får både kos og myke ord :)

Anonymkode: a5e33...a99

• Liker 1
Skrevet

Det første jeg ville gjort er å ta den eldste med til veterinær. Bare for å utelukke at hun ikke har smerter eller feiler noe fysisk. Det kan ofte være en grunn til at katter forandrer adferd. 

Og så ville jeg brukt tid på å leke og kose med henne uten at den lille er tilstede. Da jeg fikk katt nr 2 da den eldste var 3 år var jeg nøye på at det var hun som skulle få mest oppmerksom for at hun ikke skulle bli sjalu på den lille. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Kastrere begge

2. Feliway diffuser/spray fås kjøpt hos veterinær. Hjelper kattene å roe seg, kattenes lykkehormon 

3. Sørg for at du har to skåler med mat og flere med vann, jo mindre konkurranse jo bedre! 

Ooog ikke glem, gi kattesnop til de i en rolig setting, hvor begge får både kos og myke ord :)

Anonymkode: a5e33...a99

Det har jeg prøvd:( så og si alt . De har to skåler men han lille er så grådig så  er ikke lett

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hedda79 skrev:

Det første jeg ville gjort er å ta den eldste med til veterinær. Bare for å utelukke at hun ikke har smerter eller feiler noe fysisk. Det kan ofte være en grunn til at katter forandrer adferd. 

Og så ville jeg brukt tid på å leke og kose med henne uten at den lille er tilstede. Da jeg fikk katt nr 2 da den eldste var 3 år var jeg nøye på at det var hun som skulle få mest oppmerksom for at hun ikke skulle bli sjalu på den lille. 

Var samme jeg tenkte.  Jeg tenkte og se det Ann noen dager. Men skal ta til vetrinær så fort som mulig. Hun er ikke helt lik seg selv . Men spiser og drikker som normalt.  

Det som er med disse er jo det at om jeg gir oppmerksomhet til den største..blir jo han sur. Og omvendt.  Så inderlig vanskelig.  Og hun vil ikke ha kos om han er i nærheten.  

Skrevet

Har to hellig birma selv med ca lik aldersforskjell, jeg har to jenter da. Hun eldste kan frese og bli sint på den minste innimellom hvis hun er fryktelig masete og voldsom. Da må jeg bare leke med den yngste så hun slutter å plage den andre, og så blir de venner igjen. De ligger mye oppi hverandre og koser/vasker, så de er som regel glade i hverandre. Innimellom kan det dog bli for mye av det gode for hun som er eldst. 

Ville tatt med katten til veterinær bare for å utelukke at noe plager henne. Hvis alt er i orden der, ville jeg satset på å prøve Feliway, og mye intens lek på kattungen så den blir sliten. Selv om han er kastrert er han ung og kan sikkert være litt "mye". 

Et annet tips er å smøre noe godt i nakken på dem, noe de vanligvis ikke får. F.eks majones eller smøreost. Litt fyfy, men så godt 😜Da slikker de hverandre og begynner kanskje å vaske hverandre, et godt utgangspunkt for et langt liv sammen :)

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at hannkatter går bedre samme så lenge de er kastrerte, hunnkatter har en tendens til å være litt mer sære. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, KittyNose said:

Min erfaring er at hannkatter går bedre samme så lenge de er kastrerte, hunnkatter har en tendens til å være litt mer sære. 

De fleste oppdrettere har flere (ukastrerte) hunnkatter sammen i et katteri. Det kan være opp til 3-4 eller enda flere samtidig. Tror ikke det er noen regel på dette her. Det kommer an på personlighetene til individene, mer enn kjønnet. 

Nå er jo denne saken en kastrert hunnkatt og en kastrert hannkatt sammen. Det skal gå helt fint. 

Anonymkode: e9fa2...c9d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...