Gå til innhold

Til dere uten peiling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se ofte folk her inne skrive at de ikke «har peiling» på kosthold / hvordan gå ned i vekt erc. I samme vending kan andre bli sinte over nedlatenheten ved å bli forklart at et eple er mindre kaloririkt en sjokolade for å sette det på spissen. Så helt oppriktig; dere som sier dere ikke har peiling; hva mener dere egentlig med det? Hva er det dere føler dere ikke har peiling på? 

Jeg har selv gått ned mange kilo, og til tross for at jeg er «allergisk» mot matte så kom jeg meg igjennom kaloritelling med litt knoting de første dagene. Jeg forstår at folk sprekker, ikke vil nok, faller tilbake i gamle vaner, synes det er vanskelig osv. Det jeg ikke forstår er hvordan det går an å ikke forstå hvordan man går ned. Jeg forstår på en måte ikke hva folk mener med å ikke forstå om det gir mening 😅 Er det selve utregningen? 

Anonymkode: 2d547...8c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror egentlig at «vet ikke» er kode for nok en unnskyldning. Har man lite kunnskap er det 1 googlesøk unna. Apper regner kalorier for deg. Det er jo ikke vanskelig, men å legge om er ikke lett. Så litt fornektelse er det nok. 

Anonymkode: e6595...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer jo ikke gå ned i vekt, pga de ikke klarer å endre vanene på sikt. Så klarer de heller ikke gjerne kose-seg tankegangen, at de må spise noe godteri 1 gang i uken for å kose seg.

Så derfor klarer svært få mennesker å lykkes med å gå ned i vekt.

Samtidig starter de med altfor mye greier, trening og kosthold på en gang. Ekstreme dietter, pulverdietter etc.

Å gå ned i vekt er veldig enkelt i teorien, men i praksis vanskelig mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forstår heller ikke hvor lite som skal til for å gå opp / ned i vekt hvis man får oversikt over sin egens kropp kaloriforbruk.

100 kcal for mye hver dag( 700 pr uke)  i forhold til hva du behøver vil gi deg en vektøkning på ca 6 kg i året;

  • En sjokoladebolle inneholder 374 kilokalorier.
  • En vanlig middag for en voksen person består av rundt 500 kilokalorier.
  • En sjokoladebolle utgjør mellom en tredjedel og en fjerdedel av dagsbehovet for et barn i alderen 2–5 å
  • En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig, sier Lena Klasson Heggebø

https://www.aftenposten.no/osloby/i/op7qV/vi-spiser-over-40-millioner-boller-paa-farten

 

Anonymkode: ba577...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som sier det her gjør jo det når de prøver å skaffe seg peiling. Selv om alle vet at et eple er sunnere enn en sjokolade, så fremstår dette med kosthold ofte som mer komplisert enn det er. Jeg skjønner at folk blir forvirra når de begynner å lese her og der på nettet. 

Anonymkode: 02c48...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...