Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp lønnslippen og fikk sjokk. Så lite utbetalt. Er alene med barn og jobber mye ekstra. Likevel var det så lite utbetalt. Ser jeg er i tabell 7112. Er dette vanlig for aleneforsørgere. Har gjeld om det teller med. Før jul betalte jeg bare 18 % skatt.

Anonymkode: 5aa24...9e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nettopp lønnslippen og fikk sjokk. Så lite utbetalt. Er alene med barn og jobber mye ekstra. Likevel var det så lite utbetalt. Ser jeg er i tabell 7112. Er dette vanlig for aleneforsørgere. Har gjeld om det teller med. Før jul betalte jeg bare 18 % skatt.

Sikker på at du er trekt tabell på alt? Ekstravakter er jo biinntekt og vil vanligvis trekkes over 30%... Husk at du må selv passe på at det blir trukket nok skatt, kjipt å få baksmell...

Anonymkode: 161f6...852

• Liker 1
Skrevet

Har du tabelltrekk så baseres den på en fast månedslønn. Ekstravakter (/overtid) skattes med en langt høyere skatteprosent - for min del 50%.

Vil tro det er ekstravakter dine som gjør at du har fått høyere trekk en beregnet.

Uansett bare å sjekke skattekortet ditt om det stemmer, du kan endre det gjennom hele året.

AnonymBruker
Skrevet

Jo men skal ikke aleneforsørger skattes litt lavere? Jeg fikk mer utbetalt i fjor enn dette her. Man skal jo leve av lønnen og.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare se på grunnlaget. Står i skattetrekksmeldingen du fikk i desember.

Anonymkode: 36f86...cf1

Skrevet

Har du sjekket at skattekortet ditt er utregnet etter korrekt lønn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener variert. 80 % fast og ekstra utenom. Fikk tabelltrekk som jeg regner ut er 30% Det er jo mye mer enn jeg betalte i fjor. Får sjekke med skatteetaten i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på skatteetaten.no, logg deg inn og gjør endringer på skattekortet ditt. 

Der legger du inn forventet inntekt samt at du er aleneforsørger (anfall måneder du mottar utvidet barnetrygd)

Anonymkode: e0939...6f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle bør gå gjennom skattekortet og sjekke om tallene som skatteetaten har gjettet seg fram til stemmer. Dette bør være punkt 1 dersom du ikke allerede har gjort dette og blir trukket mer i skatt enn du forventer.

Anonymkode: 96c41...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg endret. Det ble prosenttrekk på meg. Kom opp automatisk. På skattekalkulatoren ville jeg fått igjen 45 000 kr hvis jeg brukte tabell. Håper det er greit å bli trukket prosent siden jeg har fast jobb på samme plass. Takk for tips dere. Jeg får bare følge med underveis hvor mye skatt jeg betaler og plotte det inn på kalkulatoren, og heller øke prosenten underveis.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...