Letti Skrevet 2. juni 2005 #1 Skrevet 2. juni 2005 Har en hann golden retriver som stadig vekk stikker av. Han er to år og veldig aktiv. Vi går turer på mellom en til tre timer og han er et sant mareritt. Første del av turen, så drar han nesten både meg og vognen overende. Stresser noe helt forferdelig. Etter en halvtimes tur med alt fra hardt tilsnakk til og overse han fullstendig, så begynner han og roe seg ned. Nå i det siste så har jeg strammet båndet, slik at han må gå helt inntil meg. Men det blir jo motsatt effekt, siden det blir negativt og da vil han jo ihvertfall ikke gå ved siden av meg. Han er stor, veier 40 kilo og er kjempesterk. Ingen andre enn min mann eller jeg kan gå med han. Og hvis ungene glemmer døra et sekund, så er han borte på et blunk. Hører overhodet ikke. Har gått på dressurkurs og da jeg fortalte om problemet, så lo de litt hånlig og sa at alle hunder kunne de trene til og bli lydige. De ga opp vår hund. Og overlot dressuren til meg og meg hører han ikke på før jeg blir rasende. Er vi inne, så hører han, men ute......blokkerer ørene helt. Han er en blid og fornøyd hund og vi er veldig konsekvente med han. Men han er som en ungdom i opprør. Jeg må ha tips. Og gode råd som fungerer på problemhunder. For det er det han er blitt. Og det er så synd. En nabo av meg jobber med hunder og hun sa at siden hans far er hentet i England, så har han arvet jaktinstinktet og må trenes opp etter det. GI MEG RÅD..................Hvordan skal jeg få han til og slutte og stikke av og hvordan skal jeg få han til og gå pent?
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2005 #2 Skrevet 2. juni 2005 Hm, tviler på at en instruktør hadde "gitt opp" hunden din. Du må vise HVEM som er sjefen, det er dere som skal bestemme hvor hunden skal få gå dit den vil, og når den skal få lov. En hund er mer lykkelig å være under rangstigen, enn sjefen over familien. Hunder trenger en alfasjef i flokken sin, og om hunden ikke helt skjønner hvem som er sjefen, vil han jo selvfølgelig prøve å være det selv, som det flokkdyret han er. Tro meg - hunder vet mer enn du aner, og de merker det om du er usikker eller ei. Det er veldig viktig at du viser hvor hunden har sin plass i flokken sin. Ditt lederskap er det beste du noen gang kan gi hunden din. Kan han komme, dekke og bli på kommando? Isåfall, prøv å ha en lang dekk og bli hjemme, når du f. eks lager mat, ser på TV etc, hver eneste gang. La det være på 15 minutter eller så. Reiser han seg, ber du han legge seg ned igjen, så ber du han å bli. Når du leker med hunden, så SKAL den stoppe når du ber den om det. Be han dekke/sitte og bli da også, da skal han skjønne at nå er det nok, ikke noe mer leking. Når du skal gå inn/ut av et sted, skal alltid du gå først. Be han sitte mens du går først ut, så kan du be hunden komme, det samme gjelder da du skal gå inn, be hunden sitte, så ber du han komme. Gjenta dette flere ganger, så ser du at han tilslutt skjønner tegninga. Dette betyr at territoriumet er DITT, og ikke hans. Aldri gå over en hund når den ligger i veien for deg - be den flytte seg. Om dere spiser frokost/middag/kvelds omtrent på samme tid du fôrer hunden, skal ALLTID dere spise maten deres før hunden, i naturen spiser alltid alfahunden først, så kan resten av flokken spise etterpå. Be hunden dekke og bli mens dere spiser, og når dere er helt ferdige, fôrer dere hunden. Når hunden blir fôret, be han sitte før han får maten, det samme gjelder når du vil gi han en godbit. La han sitte, dekke, rulle rundt, stå på to eller hva han nå kan, så lenge han gjør seg fortjent til godbiten. Hm, noe mer tro? Sorry at det blir litt langt, men det virker for meg at dere ikke har noe kontroll i det hele tatt over hunden, så du må bygge opp lederskapet ditt, så vil du få en heller lykkeligere hund. Synes dog det er rart at en instruktør har "gitt opp" hele hunden, isåfall kan ikke den instruktøren ha noe med hunder i det hele tatt å gjøre, og ihvertfall ikke kalle seg en instruktør. Ta en dekk og bli 30 minutter hver dag (som jeg sa over her, f. eks når du lager mat, ser på TV, vasker, rydder etc), og gi en kommando bare én gang, og men det du sier, gidder han ikke høre, sier du bestemt nei, og gir kommandoen enda en gang, med en myk, men stram stemme. Lykke til. :-)
Gjest Seleena Skrevet 2. juni 2005 #3 Skrevet 2. juni 2005 Et tips! Ta båndet rundt hofta på han, sånn at det strammer rundt magen når han vil gå fortare enn deg. Om du skjønner.
smidja Skrevet 3. juni 2005 #4 Skrevet 3. juni 2005 :o For at instruktøren ga opp hunden. H*n hørtes ikke særlig seriøs ut. Om jeg var deg hadde jeg kontaktet en annen instruktør. Jeg tror nok at du kan greie å trene han selv også, men det er mye lettere når man kan få hjelp, tips og råd på veien. Når det gjelder trekkingen når dere er ute på tur, så kan du kjøpe en spesiell antitrekk sele på dyrebutikken. Denne har jeg brukt tidligere med bra resultat. Hadde en huskypointer som aldri klarte å gå fint, når jeg kjøpte denne selen løste dette seg, og hun dro ikke lenger. Enig med ovenstående at du må trene på å få han lydig og høre på deg. Selv om det ikke er så lett å få tid til det i en stressende hverdag så er det bra på sikt. Tren også på innkalling, sitt, dekk, bli osv. I tillegg kan du trene på søk f.eks. Det er viktig at han får bruke hodet også. Da blir han mye mer sliten enn om han går tur. Gjem godbiter som han må finne. F.eks kan du begynne litt med dette inne. Men det er viktig at du gir han all oppmerksomhet mens dette pågår så han får belønning på riktig tidspunkt. Du kan jo også gjemme deg selv, din mann eller barn sånn etter hvert når han har fått taket på det. Han er jo også i den alderen at hormoner kan surre hardt i kroppen hans, og han kan derfor være litt ekstra vimsete og vanskelig å få til å høre etter. Men ikke gi opp. Og husk, det er ingen skam å søke hjelp om man trenger det, tvert i mot! Lykke til
Cherie Skrevet 3. juni 2005 #5 Skrevet 3. juni 2005 Nei, å søke hjelp er ingen skam. Det viser at du ikke er noe overmenneske og at du tar hunden din på alvor. jeg skriver under på det meste som er sagt over. Med tanke på alderen på hunden din så er det nok mye hormoner inne i bildet. Jeg bare lurer...rir han på noen av dere? Hvordan er han med andre hannhunder eller hunder generelt ute. Møter han andre med halen høyt hevet? Det jeg skal frem til er om han er dominant. Har han noen gang markert inne hos dere eller hos andre? Hormoner = stress veldig ofte. Er hunden skikkelig stri og ute av kontroll KAN (altså ingen garanti) en kastrering hjelpe. Hunden din er sånn i grenseland for at det kan være for sent ser jeg. Når jeg nevner kastrering så er dette som en siste utvei. Du sier du går lange turer med hunden din og det er kjempe fint. Men som andre antyder må hunden få trene hodet også. Du kan trimme en hund til den stuper, men om den ikke får brukt hodet så..... Alle lydighetsøvelsene over kan således gi deg dobbelt utbytte. Hunden lærer sin rang, blir lydig og stimulert i øverste etasje. En ting til med det med mat... Hunden bør få mat etter dere som det blir sagt her oppe. Den bør sitte og se dere i øynene ( kontakt) før den får spise. Jeg ville i tillegg forlangt at hunden ikke skulle være i samme rom som dere når dere spiser. I tillegg ville jeg ikke gitt den matrester. Ved å gjøre det på denne måten stenger dere hunden helt ute av alfaflokkens måltid samt at hunden vil stoppe å tigge (om den gjør det) når den vet det ikke er noe håp. Ta en snakk med dyrlege om du føler at kastrering kan være noe for deg. Utover det ville jeg tatt kontakt med noen som har peil på atferd og muligens sånn som du kaller din hund ...problemhunder. Men begyn uansett med rådene fra særlig det første postinga.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2005 #6 Skrevet 3. juni 2005 Et tips! Ta båndet rundt hofta på han, sånn at det strammer rundt magen når han vil gå fortare enn deg. Om du skjønner. Jo, det kan også gjøres, men det er ikke akkurat, hva skal jeg si, draingen som er problemet her. Han drar jo selvfølgelig, nemlig fordi eierene er usikre på han, og deretter prøver han å klatre opp til å være alfahunden, siden det tydeligvis vises (for han), ikke er noen leder i familien. Hunder er så skarpe som fy, de vet mye, mye mer enn du aner. Godt tips dog, men ikke akkurat det som trengs her mtp lederskapet rundt eier og hund. :-)
Gjest Retrievereier Skrevet 3. juni 2005 #7 Skrevet 3. juni 2005 Det der høres nesten ut som vår retriever. Utrolig sterk kjønnsdrift enkelte av disse har! Har dere tenkt på å kastrere ham? Er jo liten vits i å bringe noe så vanskelig videre i avl allikevel. Vi har dog hatt meget god effekt av trening, trening og trening.
Teddy Skrevet 3. juni 2005 #8 Skrevet 3. juni 2005 Dette hørtes da veldig kjent ut.. Få hjelp av en dyktig atferdsspesialist, en vanlig instruktør kan nok ikke hjelpe deg stort her. Du må vite hva som forårsaker stresset, og hva som må gjøres for å bryte den onde sirkelen. Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men www.hundifokus.no er veldig dyktig. Om det er for langt unna har hun sikkert noen å anbefale som kan hjelpe deg. Min golden var omtrent lik i den alderen, hannhundene av den rasen er blitt vandrende hormonbomber.. Hjernetrim og aktivisering gjør at hunden blir sliten, og å få brukt hodet sitt er viktig for alle hunder. Husk at jo mer mosjon han får, jo mer vil han kreve. Hengte meg litt opp i denne setningen: Første del av turen, så drar han nesten både meg og vognen overende. Hva med å prøve å gå uten vogna en periode, bare hunden og du? Når du har mulighet selvsagt. Da kan du konsentrere seg om hunden og jobbe med kontakten dere imellom, det høres ut som han er litt i sin egen verden. Huff dette ble langt. Men først av alt ville jeg faktisk tatt han med til veterinær og tatt en helsjekk på han for å utelukke at han er syk eller har vondt noe sted. Der kan du også få målt testosteronet hans, slik at hvis han er hyperseksuell kan du få han kastrert. (Høres ikke sånn ut, men greit å få det sjekket.) Lykke til :-)
Gjest gotthard Skrevet 3. juni 2005 #9 Skrevet 3. juni 2005 min rammpe hund har nå begynt og gi litt penere etter at jeg gjorde som følger. han dra selv om jeg sier i fra så jeg stopper og sier dekk.han må ligge mens jeg teller høyt til10-20. når jeg har gjort det 3 ganger og han forsat drar så strammer jeg inn bondet så han nesten "henger" i det og går tilbake dit vi startet, binder han fast der og går en tur alene mens han ser på, jeg bruker da ca 5 til 15 min på turen alene. når jeg kommer tilbake til hunden overser jeg den og går inn i huset igjen( hunden ser meg mens jeg går alene på åkeren)etter 5 min kommer jeg ut og prøver igjen og gå tur, da går han pent i mange dager.... nå er det nesten 2 uker siden jeg behøvde og ta han slik sist så jeg ser klare posetive resultater selv om jeg ikke helt har peiling nokk til og si nøyaktig hva som virker av dette. slik jeg ser det forstår hunden at jeg går tur alene fordi den ikke går pent...(mulig en ønsketenkning men..)og den ser dekk komandoen når han drar som klare advarsler og at turen snart er slutt om han ikke går penere....
Cherie Skrevet 3. juni 2005 #10 Skrevet 3. juni 2005 Trenger ikke være at hunden tror den er sjef da... synes vi fokuserer litt for mye på det. Kjenner hunder som er knall lydige lenge ..så får de en hormonrunde som gjør at de ikke husker hva å ligge vil si en gang ..... EVT manglende lydighet bunner ikke alltid ut i dominant hund....
Letti Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #11 Skrevet 3. juni 2005 Tusen takk for mange flotte svar. Lydig er han, men bare innimellom :oops: , og han vet at det er vi som bestemmer....så lenge vi er hjemme!!! Men så fort vi går ut av hagen, så har han helt glemt alt han vet og han oppfører seg som en drittunge. Unnskyld! Det er det å gå tur med han og det at han stikker av ved anledning som er problemet. Etter en halvtimes tur, så går han faktisk pent. Men da er jeg kjempesur......... Vi har prøvd det båndet man får kjøpt i dyrebutikken som gjør at de løfter forlabbene hvis de trekker, og når jeg tenker meg om, så fungerte det veldig bra. Kanskje jeg må kjøpe meg en ny sånn? Han får aldri rester, kun tørrfor. Han får maten sin etter at vi har spist. Jeg har faktisk lurt på om han skal få mat før vi spiser, fordi han nekter og røre maten sin fordi han venter på rester som aldri kommer. Jeg lar maten stå i max en halvtime og har han ikke spist da, så får han ikke noe før neste måltid. Vi leker ikke med han. Har hatt flere hunder før og syns de bare stresser enda mere. Ungene pleier og løpe og gjemme seg i skogen og han må lete etter de. Da er han død sliten etterpå. Men jeg går som oftest på dagtid, alene og jeg har ingen mulighet til og løpe og gjemme meg. Få han til og ligge rolig en halvtime mens jeg lager mat..........Har du hatt golden før?? Verdens største matvrak! Dyrlegen har fortalt oss at hun har aldri operert så mange hunder som golden... De spiser på alt og ingenting er uspiselig. Bikkja er enten ute eller ligger i gangen når jeg lager mat. Han får ikke være på kjøkkenet. Han røyter mye og kjøkkenet er hundefritt. Han er heller ikke i stue/spisestue før etter at ungene har lagt seg om kvelden. Vi tar han ganske hardt og han gjør som vi sier hjemme, men ikke utenfor hagen og det er jo der han skal oppføre seg. Vi har vurdert kastrering, men noen sier ditt og noen sier datt. Så vi har ikke gjort det. En jeg kjenner anbefalte det for bikkjene blir roligere av det. Men jeg ønsker ingen lat golden, som noen andre sa han ville bli. Eller kanskje det er det jeg skulle fått? Da hadde vi jo sluppet det stresset. Må det gjøres innen en viss alder? Vi skal ikke bruke han i avl. For oss er det helt uaktuelt. Når det ble nevnt at vi er usikre på hunden.....En hund er en hund, og vi viser hele tiden hva vi mener. Har vi sagt at han skal legge seg på plassen, så går han og legger seg. Sier vi "rolig", så setter han seg på vår venstre side og ser opp på oss og venter. Men ikke på tur.........................Nå har jeg lest innleggene deres og tar til meg det dere skriver. Og til mandag skal jeg ringe en bekjent som jobber med opplæring av hunder. Og så skal hun få sjekke han.......... PS! Har hatt hund i snart tredve år og dette er første gang jeg sliter så fælt.
Letti Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2005 Glemte og svare på det med og ri... Alle barna som kommer til oss blir overfalt, så jeg må alltid ha et øye ut for og se om noen kommer. Han hopper på de og rir ivei. Når vi går tur logrer han og skal hilse på alle vi møter. Men det får han ikke lov til og jeg går rett forbi og sier først nei og så roser jeg masse når han er flink. Jeg skal sjekke Hund i Fokus, men det var litt godt og høre at din golden også var slik på den alderen. Vi har også tenkt på det med at jo mere turer jo mere vil han kreve før han er sliten. Jeg skal begynne og dele opp turene i flere omganger pr dag. To uten vogn og en med.
Gjest Boozler ii Skrevet 3. juni 2005 #13 Skrevet 3. juni 2005 Ja, er liksom golden jeg har selv, da.
Teddy Skrevet 3. juni 2005 #14 Skrevet 3. juni 2005 Jeg synes det er kjempeflott at du vil ta tak i problemet og legge inn en innsats for å gjøre noe med det :-) Altfor mange hannhundeiere gir opp når hundene er 1-3 år og omplasserer eller avliver pga problematferd. Høres ut som du gjør mye riktig (du har jo en del erfaring ) men jeg henger meg (som vanlig) opp i noe, og det er det med at dere tar han hardt når dere ikke er fornøyde. Vi gjorde også det med vår golden, hjalp ikke en døyt. Han meldte seg helt ut, og var han løs ute stakk han og brydde seg ikke om hvor vi var i det hele tatt. Innkalling var det bare å glemme. Etter å ha snakket med dyktige hundefolk som ikke ligger 20 år tilbake i tid når det gjelder hundetrening fikk vi en helt annen hund! Han hadde på seg 20 meter langline ute for å forhindre at han stakk av. Så fikk han en godbit av det beste han visste hver gang han tilfeldigvis kikket innom oss. Tråkket på langlinen om han gikk for langt unna. I begynnelsen holdt det at han kastet et blikk på oss, senere avanserte vi til at han skulle komme helt inntil før han fikk belønning. Det fine var at det funket ikke bare på tur, det var ellers i hverdagen og. Han ble mye mer lydhør og kontaktsøkende, og slappet bedre av siden han ikke trengte være redd for å få straff lenger. Etter å ha hatt to overhormonelle hannhunder anbefaler jeg definivt å kastrere, OM det er hormonene som er problemet. Hjelper ikke å kappe av ballene om problemene sitter i hodet Det er ikke for sent, men det kan ta lengre tid å se full effekt av kastrering som blir gjort når hunden er voksen, fordi det er blitt en vane for hunden å oppføre seg som det han gjør. Min ene ble kastrert i 7 mnd alder og ble en herlig hund. Han var liksom plutselig tilstede. Goldenen er nå en gammel hund og er ikke kastrert, selv om han er overhormonell. Jeg angrer på at det ikke ble gjort, nå er det for sent og det er ikke gøy å se den gamle gubben sikle og stresse om en tispe har løpetid noen kilometer unna. Stakkars hjertet hans, liksom. Puh. Altfor mye, som vanlig. Ta ihvertfall kontakt med Nina på Hund i Fokus, hun vet virkelig hva hun driver med og har hjulpet mange! Håper det ordner seg for dere og at vi får oppdateringer etterhvert
Letti Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 3. juni 2005 Kjempeflott med så gode svar! Vi tar han hardt på den måten at vi hever stemmen. Eller brummer hardere.... Ellers så skryter vi av han når han er flink, men det er akkurat som om han tenker at nå var jeg flink.....Nå stikker jeg eller nå trekker jeg igjen..... Det med langline husker jeg at jeg trente med den første bikkja mi. Til slutt gikk hun uten bånd. Brukte det aldri. Men hun var tispe også da. Jeg skal prøve det med langline og tråkke på den hvis han stikker. Så kommer jeg med brekt arm til uka......da får du skylda Og så skal jeg ringe dyrlegen for og sjekke opp kastrering. Hva koster sånt? Og det siste jeg også skal gjøre er og sjekke opp Hund i Fokus. Igjen tusen takk! PS! I kveld har han ligget og varmet bena mine.....Kunne han bare vært like rolig ute som han er inne.
Cherie Skrevet 3. juni 2005 #16 Skrevet 3. juni 2005 Om han er ille til å ri på barn og andre så er det et tegn på dominans. Men det er forskjell på å hoppe opp ..og å ri, men det vet du vel som har hatt hund i ..var det 30år? Det sies vel at kastrering ikke bør gjøres noe mye etter to år...om man ønsker å gjøre det for å endre uønsket atferd. Det har noe med at opp til rundt to år er det ofte hormonstyrt, men med tiden blir det lær og da hjelper det ikke å fjerne hormonene. Kjenner noen som hadde ei stri bikkje av en annen verden. Når han var her pissa han inne fordi jeg har tispe og han skulle bare ri...stakk av ...ville ikke komme inn på inkalling, stressa mye og var særlig ille når folka fikk besøk hjemme hos seg. Han ble kastrert rundt to år gammel og eierne har ikke angret et sekund. Nå går han sammen med alle andre hunder, tispa mi forguder han fordi han nå vil leke istedet for å ri.... lydigheten er mye bedre og han er som en engel innomhus. De har til og med kunnet begynne med agility fordi tisper og rang ikke er det eneste som står i huet på dyret Første gang jeg passet hunden etter at den var kastret tok jeg meg i å tenke "jammen hunden er da fin den". Jeg hadde ikke sett det før fordi den var et sant mareritt å passe..... Jeg snakker varmt for kastrering. Bare tenk deg alt det stresset han slipper når han ikke sitter å syter etter tisper og er så blokkert at han ikke vil ha mat... De hundene jeg kjenner som er kastrete ( tispa mi er i tillegg sterilisert) hunner som hanner (ja, vet at det er hanner som blir kastrert, men dere vet hva jeg mener) er de samme hundene... bare mer stabile. De er ikke blitt late...bare mer harmonisk Det eneste som kan bli tøft for deg med golden er at forbrenningen går ned ved kastrering .. og det er jo vanskleig nok som det er å holde en golden tynn... men hva har man trening og lightfor for? Men om du skal kastrere og har forsikring så må du få fram flest mulig negative sider ved hunden din sin atferd slik at dyrlegen anbefaler kastrering ....og du får det tilbake på forsikring .... Høres kynisk ut, men sånn er det .....
Teddy Skrevet 3. juni 2005 #17 Skrevet 3. juni 2005 *puh* Trodde dere tok han fysisk jeg Kjenner igjen det med "nå var jeg flink, endelig ferdig, nå er jeg friii" Kanskje du må ta med en ambolt du kan slippe på langlina når han stikker, så slipper jeg å betale legeregninger og du blir mer enn sterk nok til å holde igjen udyret Vi betalte ca 2500 for kastrering, men det varierer veldig fra klinikk til klinikk. Uhyre sjelden det dekkes av forsikring, dessverre. Bare hyggelig å kunne være til pittelitt hjelp Nå synes lille valp det er på tide å ta kvelden her, han står i soveromsdøren og niglaner på meg Jeg kaller ham bare for en vandrende stiftemaskin, at det går an å ha så skarpe tenner!
Cherie Skrevet 3. juni 2005 #18 Skrevet 3. juni 2005 cluet med forsikring er som jeg sa å male så ille bilde som mulig (men fortsatt snakke sant) slik at vet ANBEFALER kastrering. De som hadde den hunden jeg snakket om lengre oppe ..fortalte blant annet om at han pissa hjem til oss og sånt...og de fikk igjen på forsikring. Jeg fikk også igjen på forsikring da jeg steriliserte tispa mi...vet anbefalte det siden hun var så veldig inbildt.....hadde ikke hund på 6mnd i slengen....Nå er hun så harmonisk atte... angrer ikke et sekund
Teddy Skrevet 4. juni 2005 #19 Skrevet 4. juni 2005 cluet med forsikring er som jeg sa å male så ille bilde som mulig (men fortsatt snakke sant) slik at vet ANBEFALER kastrering. Det var jo nettopp det som ble gjort hos oss, men Gjensidige dekker ikke kastrering med mindre det blir gjort pga kreft, prostataproblemer e.l. Adferd har ingenting å si for dem, fikk jeg vite av saksbehandler. Da spiller det ingen rolle hvor mye vett anbefaler. Men man kan vel være heldig med saksbehandler der og. Vi var ikke, og hunden MÅTTE faktisk kastreres for ikke å bokstavelig talt stresse seg ihjel.
Teddy Skrevet 4. juni 2005 #20 Skrevet 4. juni 2005 Om han er ille til å ri på barn og andre så er det et tegn på dominans. Det er utrolig sjelden at en hund rir på et menneske som tegn på dominans, som regel kommer det av usikkerhet og stress..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå