Gå til innhold

P-husbrannen ved Stavanger lufthavn startet i en elbil


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, DarKnight skrev:

Om en Opel Zafira diesel har begynt å brenne, så sprer det seg ikke til andre biler på denne måten heller, ikke så raskt. Det ville ikke fått batteripakka på en elbil til å brenne med en gang heller, for det tar lang tid å brenne inn til den, og bilen ville vært skumlagt raskt.

Det som dog skaper et branninferno fra første sekund, er når et elbilbatteri begynner å brenne fra innsiden, da typisk som følge av en elektrisk feil. Da spyr batteriet ut flammer i en ekstremt høyt varme, og sprer brannen veldig raskt.

Første melding til nødetatene var også «elbil», og jeg stoler mer på den meldingen enn noe tilfeldig på Facebook inntil videre.

Uansett hvordan brannen startet, så er dog brannsikkerheten rundt elbilen skremmende dårlig. Helt sykt at vi har tillatt noe så farlig i Norge.

Jeg lurer litt på hva du legger til grunn for en slik påstand? Du påstår altså at brannen som beviselig startet i en dieselbil ikke kan ha gjort det, fordi da hadde det ikke spredt seg slik til andre biler på den måten? 

Anonymkode: a54ba...76c

  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tullet i går med at det sikkert var en oljelobbyist som hadde tent på en elbil i forbindelse med åpningen av Johan Sverdrup-feltet, så jeg måtte le når jeg leste denne tråden.

Grunnen til at brannen ble så omfattende var forøvrig at avinor hadde lagt seg på minimum brannsikring og ikke hadde sprinklet anlegget. Det er ikke så vanlig å sprinkle åpne parkeringshus, men som man ser kan det være fornuftig.

Anonymkode: 725b8...bfa

Spesielt i nærheten av en flyplass.

Kjempegodt at det ikke gikk menneskeliv, men det er jo store materielle verdier gått tapt. I tillegg til de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved slukking over flere dager og en flyplass som stenges i dagevis.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, prt90 skrev:

National Highway Traffic Safety Administration er ikke enig med deg.  De sier at både sannsynligheten for og konsekvensen ved brann i en elbil er lavere.

Regarding the risk of electrochemical failure, the report concludes that the propensity and severity of fires and explosions from the accidental ignition of flammable electrolytic solvents used in Li-ion battery systems are anticipated to be somewhat comparable to or perhaps slightly less than those for gasoline or diesel vehicular fuels. The overall consequences for Li-ion batteries are expected to be less because of the much smaller amounts of flammable solvent released and burning in a catastrophic failure situation

De har skrevet en rapport om dette på noen hundre sider du burde lese :)

https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/documents/12848-lithiumionsafetyhybrids_101217-v3-tag.pdf

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt risikoen for brann i en elbil er høy eller lav. Jeg har derimot sagt noe om hvor enorm en brann i en batteriferge vil fortone seg.

Anonymkode: f21ec...776

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Blondie65 skrev:

..og en flyplass som stenges i dagevis.

Den åpnet igjen grytidlig i dag, og trafikken gikk nærmest som normalt. De flyene som ikke fikk landet i går kveld og skulle tilbringe natten på Sola kunne jo ikke ta av i morges, men sånt skjer jo rett som det er av andre grunner også, for eksempel uvær.

Anonymkode: 6a7af...2d0

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt noe om det. Jeg korrigerer deg på at du feilaktig mener at branner starter ikke på grunn av at drivstoff står under trykk. Det kan de altså gjøre og du bør se deg slått og ikke kverulere mer.

Anonymkode: f21ec...776

Branner starter fremdeles ikke på grunn av at drivstoff står under trykk.  At du i ettertid gjerne vil at det skal være oksygen sammen med drivstoffet minner meg litt om å spille Ludo med mine barn.

Skrevet
På 7.1.2020 den 19.46, DarKnight skrev:

Det meldes at brannen i parkeringshuset tilknyttet Stavanger flyplass skal ha startet i en elbil. Det blir vanskelig å verifisere i etterkant, men den opprinnelige meldingen til nødtelefonen gikk ut på at brannen hadde startet i en elbil. Det er også langt mer sannsynlig at en slik brann starter i en avskrudd elbil enn en avskrudd ICE-bil, men forhåpentligvis finnes det overvåkning som kan vise hva slags bil det var.

 

Hva føler du nå, som sportskommentatorene pleier å si?

  • Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 7.1.2020 den 19.58, DarKnight skrev:

Jeg ville sett på mulighetene for å gå sammen med alle beboeren som ikke har elbil for å forby elbil i garasjen deres.

Siste uttalelser nå går på at det var flaks at det var såpass mange elbiler der som hindret brannen i å spre seg videre da de ikke lakk ut drivstoff. Og at det var mange elbiler i brann uten at batteripakkene tok fyr. 

Skrevet
13 hours ago, Lutetium 71 said:

Hva føler du nå, som sportskommentatorene pleier å si?

 

1 hour ago, Geirfuglen said:

Siste uttalelser nå går på at det var flaks at det var såpass mange elbiler der som hindret brannen i å spre seg videre da de ikke lakk ut drivstoff. Og at det var mange elbiler i brann uten at batteripakkene tok fyr. 

Jeg "føler" at det fortsatt er krise å ha disse brannbombene under boligkomplekser og næringsbygg der det oppholder seg, og til og med sover, mange mennesker. Om man har sett litt på farene rundt elbilbrann, og da spesielt under lading, så er det ikke til å fatte og begripe at dette er lovlig under dagens forutsetninger mtp alt som er ulovlig tross minimal risiko.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, DarKnight skrev:

 

Jeg "føler" at det fortsatt er krise å ha disse brannbombene under boligkomplekser og næringsbygg der det oppholder seg, og til og med sover, mange mennesker. Om man har sett litt på farene rundt elbilbrann, og da spesielt under lading, så er det ikke til å fatte og begripe at dette er lovlig under dagens forutsetninger mtp alt som er ulovlig tross minimal risiko.

Elbiler er ikke brannbomber. Elbiler brenner sjeldnere enn andre biler. Elbiler brenner langsommere og roligere enn andre biler. Elbiler begynner ikke å brenne fordi de lader, men det elektriske anlegget kan begynne å brenne om det blir overbelastet. (Det kunne altså likegodt vært et par vaskemaskiner som stod i kjelleren som fikk det til å brenne.) Det har aldri tatt fyr i en elbil som har ladet fra installert hjemmeladestasjon. 

Anonymkode: 35061...e67

  • Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Elbiler er ikke brannbomber. Elbiler brenner sjeldnere enn andre biler. Elbiler brenner langsommere og roligere enn andre biler. Elbiler begynner ikke å brenne fordi de lader, men det elektriske anlegget kan begynne å brenne om det blir overbelastet. (Det kunne altså likegodt vært et par vaskemaskiner som stod i kjelleren som fikk det til å brenne.) Det har aldri tatt fyr i en elbil som har ladet fra installert hjemmeladestasjon. 

Anonymkode: 35061...e67

Thermal runway i batteriet gir en langt høyere temperatur enn diesel-/bensinbrann, og et batteri produserer sitt eget oksygen.

Har du batterier i vaskemaskinen din?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, DarKnight skrev:

Thermal runway i batteriet gir en langt høyere temperatur enn diesel-/bensinbrann, og et batteri produserer sitt eget oksygen.

Har du batterier i vaskemaskinen din?

Så du er altså imot at elbiler lader fra ustabile elektriske anlegg, men de kan godt parkere i kjelleren og de kan godt lade fra sikre hjemmeladere? I så fall er vi helt enige. Kjørebatteriene begynner ikke nødvendigvis å brenne bare fordi resten av bilen brenner noen timer, noe vi fikk se enda en gang i Stavanger. 

Anonymkode: 35061...e67

AnonymBruker
Skrevet

Forrige gang en Opel Zafira diesel selvantente i et parkeringshus var det ingen elbiler der. Da brant 1400 biler opp..

Anonymkode: 03926...833

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Whistler skrev:

Branner starter fremdeles ikke på grunn av at drivstoff står under trykk.  At du i ettertid gjerne vil at det skal være oksygen sammen med drivstoffet minner meg litt om å spille Ludo med mine barn.

Du må slutte

Anonymkode: 84082...c65

Skrevet (endret)

Hele denne historien er bare helt fantastisk. En god combo av sensasjonshungrige klikkhorer i media som egentlig ikke vet en dritt, men som bare MÅ skrive at brannen startet i en elbil. Branner og brannfare i elbiler har liksom vært det nye store en stund nå. Sånn at deskens arbeidshypotese nr.1 dersom det kommer røyk eller flammer fra noe som har motor og går på hjul, er å lage en spin på at elbiler er brannfarlige.
Tilsett en dash uvitenhet og frykt for det ukjente. (Branner i fossilbiler er kjent, branner i elbiler mer ukjent, og dermed er mange mest redd for det siste).
Og legg til en dose skepsis til elbiler, evt. elbilhat hos noen. Disse nye bilene er jo en trussel mot etablert way of life, og da gripes ethvert argument mot disse bilene begjærlig.

Og sånn går no dagan.....

En mer sammensatt og nyansert virkelighet, der ikke alt er svart/hvitt, klarer verken informasjonsprodusenter (media) eller informasjonskonsumenter (publikum) å forholde seg til.

Hadde han danske eventyrforfatteren med initialer HC levd i dag hadde han kanskje ikke skrevet om fjær og høner, men om en sliten gammel Opel som ble til et flammende inferno av Teslaer... ;)

Endret av kbr
rettet skrivefeil
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Whistler skrev:

Branner starter fremdeles ikke på grunn av at drivstoff står under trykk.  At du i ettertid gjerne vil at det skal være oksygen sammen med drivstoffet minner meg litt om å spille Ludo med mine barn.

Det er ikke noe jeg "gjerne vil". Om ikke tanken/flaska drivstoffet er i er 100% fylt til randen, vil det ugjenkallelig også være oksygen i tanken. Jeg fatter ikke at du ikke innser dette.

Anonymkode: f21ec...776

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, kbr skrev:

Branner og brannfare i elbiler har liksom vært det nye store en stund nå. Sånn at deskens arbeidshypotese nr.1 dersom det kommer røyk eller flammer fra noe som har motor og går på hjul, er å lage en spin på at elbiler er brannfarlige.
Tilsett en dash uvitenhet og frykt for det ukjente. (Branner i fossilbiler er kjent, branner i elbiler mer ukjent, og dermed er mange mest redd for det siste).
Og legg til en dose skepsis til elbiler, evt. elbilhat hos noen. Disse nye bilene er jo en trussel mot etablert way of life, og da gripes ethvert argument mot disse bilene begjærlig.

Og sånn går no dagan.....

En mer sammensatt og nyansert virkelighet, der ikke alt er svart/hvitt, klarer ikke verken informasjonsprodusenter (media) eller informasjonskonsumenter (publikum) å forholde seg til.

Hadde han danske eventyrforfatteren med initialer HC levd i dag hadde han kanskje ikke skrevet om fjær og høner, men om en sliten gammel Opel som ble til et flammende inferno av Teslaer... ;)

Det vi vet, fra et faglig synspunkt, er at el-biler, Li-ion batterier og thermal runway er en ugrei situasjon for slukkemannskapene. Det er fakta og samfunnet bør forholde seg til det. En nettkrig mellom el-bil eiere og eiere av biler med forbrenningsmotor hvor debattantene forsøker å slå hverandre i hodet med gamle påstander, og å disse hverandre for å skrive feil, bidrar med svært lite.

Nye energikilder i biler bringer med seg nye utfordringer for samfunnet på godt og vondt. 

Noen gode, faglige tanker om temaet finnes her: 

https://www.britishparking.co.uk/write/Lithium_ion_batteries_EV_vehicles_and_their_impact_on_the_parking_industry_by_Lesie_Donohue-Bromley_.pdf

Anonymkode: f96ad...90a

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...