Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2020 #61 Skrevet 7. januar 2020 Hvor mange av dere elibil hatere lader mobilen deres om natten? Det batteriet er også ganske farlig. Riktignok er det et mye mindre batteri, men det er samme virkestoff (lithium).
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2020 #62 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Hvor mange av dere elibil hatere lader mobilen deres om natten? Det batteriet er også ganske farlig. Riktignok er det et mye mindre batteri, men det er samme virkestoff (lithium). Er ikke elbil hater men lader ikke noe når jeg ikke er våken 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #63 Skrevet 7. januar 2020 Jeg kan ingenting om motorer og brann😬 Men for de som sier at brannen starter i Opelen, hvordan kan en bil bare begynne å brenne av seg selv? Anonymkode: b0a28...11f
Gjest Von Erich Skrevet 7. januar 2020 #64 Skrevet 7. januar 2020 40 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvor mange av dere elibil hatere lader mobilen deres om natten? Det batteriet er også ganske farlig. Riktignok er det et mye mindre batteri, men det er samme virkestoff (lithium). Håper virkelig ingen lader mobilene om natta. Trodde alle visste det var brannfarlig.
prt90 Skrevet 7. januar 2020 #65 Skrevet 7. januar 2020 1 liter diesel = 11 kWh energi Et typisk elbil batteri tilsvarer dermed 4-8 liter diesel. Hva er en typisk diesel/bensintank? 50-60 liter? Nesten 10 ganger så stor brann med bensin/diesel Ikke er det spesielt lett å få fyr på en elbil heller, sist brannvesenet øvde med en Nissan Leaf brukte de flere timer på å få batteriet til å ta fyr (satte propanbrennere under batteriet, resten av bilen var helt utbrent før batteriet endelig tok fyr etter et par timer) Noe sier meg at et et parkeringshus fult av fossilbiler vil brenne utrolig mye raskere og heftigere enn ett fult av elbiler. 10
prt90 Skrevet 7. januar 2020 #66 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Funfact-Elbilbatterier må merkes som farlig gods når de ikke er montert i bil, men fraktes til feks et verksted. Og med en gang de er montert i en bil, er det ikke restriksjoner lengre... Anonymkode: 41bad...636 Vil tro det samme gjelder for bensin. En liten gnist er alt som skal til før det går i lufta.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #67 Skrevet 7. januar 2020 Just now, prt90 said: Vil tro det samme gjelder for bensin. En liten gnist er alt som skal til før det går i lufta.. Det er begrensninger på at nybiler kan kun transporteres med minimalt med drivstoff på tanken, ja. Anonymkode: 031b3...b6d
Callisto83 Skrevet 7. januar 2020 #68 Skrevet 7. januar 2020 Hvordan brannen startet er èn ting, det faktum at det er så og si klin umulig å slukke en elbil pga kreftene i batteriet, er det skremmende her. Kommer det til å bli en debatt om faren? Eller vil det ta seg dårlig ut å snakke åpent om sånt, siden "miljøbevissthet" skal trumfe alt annet nå om dagen.. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #69 Skrevet 7. januar 2020 5 minutter siden, Callisto83 skrev: Hvordan brannen startet er èn ting, det faktum at det er så og si klin umulig å slukke en elbil pga kreftene i batteriet, er det skremmende her. Kommer det til å bli en debatt om faren? Eller vil det ta seg dårlig ut å snakke åpent om sånt, siden "miljøbevissthet" skal trumfe alt annet nå om dagen.. Det er mye mindre krefter i et elbilbatteri enn i en bensintank. Energitettheten i et batteri er ca 5% av den i bensin. Hvis en elbil brenner vil få en mye mindre brann, men brannen kan i noen tilfeller være vanskeligere å slukke, det er pga Oksygentilgangen. Bilbrann er aldri bra, men at brann i elbil er spesielt farlige er bare tull. Anonymkode: 03926...833 5
Callisto83 Skrevet 7. januar 2020 #70 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bilbrann er aldri bra, men at brann i elbil er spesielt farlige er bare tull. Anonymkode: 03926...833 Hvis brannvesen har problemer med å slukke elbil branner, så tør jeg ikke tenke på utfallet hvis dette var ombord i en stor ferje, eller i en tunell under rushtid f.eks. Nå har jeg ikke lest alle detaljer rundt akkurat denne saken, men så vidt jeg vet er "effektiv slukking av elbil branner" noe som ikke er helt på plass enda. Det gjør det jo litt ekstra farlig spør du meg.
prt90 Skrevet 7. januar 2020 #71 Skrevet 7. januar 2020 9 minutter siden, Callisto83 skrev: Hvis brannvesen har problemer med å slukke elbil branner, så tør jeg ikke tenke på utfallet hvis dette var ombord i en stor ferje, eller i en tunell under rushtid f.eks. Nå har jeg ikke lest alle detaljer rundt akkurat denne saken, men så vidt jeg vet er "effektiv slukking av elbil branner" noe som ikke er helt på plass enda. Det gjør det jo litt ekstra farlig spør du meg. Brann er alltid farlig, men bensin tar mye lettere fyr, og brenner spektakulært mye bedre enn batterier. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2020 #72 Skrevet 8. januar 2020 Jeg ser at det er en del brukere som er helt overrasket over at brann i Lithium batterier er vanskelig å slukke og at dette er noe det ikke snakkes om. Hallo? Leser dere nyheter i det hele tatt? Det er jo stadig branner i avfallsanlegg fordi folk kaster denne typen batterier i vanlig avfall og hver gang snakkes det om faren med Lithium batterier. Hver gang vi er ute og flyr får vi beskjed om at mobiler med skadde batterier ikke er tillatt. Når det gjelder garasjer med lading - det er ikke lov å nekte folk å installere lader på sin parkeringsplass, men man må selvsagt ha infrastrukturen som skal til for at dette ikke går utover sikkerheten (fare for overbelastning). Slik infrastruktur må fellesskapet være med å betale.
DarKnight Skrevet 8. januar 2020 Forfatter #73 Skrevet 8. januar 2020 Faren for brann er kanskje mye farligere i en bensinbil, men bensinbiler er enkle og slukke. Et batteri slutter ikke å brenne før det er ferdig selv. Har dere som uttaler dere bastant noe som helst hold i at det er bedre med elbilbrann enn bensinbilbrann, når brannvesenet selv sier det er umulig å slukke en batteribrann?! 2
Angelheart2 Skrevet 8. januar 2020 #74 Skrevet 8. januar 2020 https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771 4
Gjest Albbas Skrevet 8. januar 2020 #75 Skrevet 8. januar 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Nå sa de nettopp i tv2 nyhetene at det var en elbil, velger å tro mer på det. Anonymkode: f94d4...941 3 minutter siden, Angelheart2 said: https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/opm2ma/200300-biler-har-gatt-med-brannen-startet-trolig-i-en-eldre-dieselbi Men ifølge AB er altså TV2 sikreste kilde? 🤔 Trumfer tv2 politiet også mon tro?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #76 Skrevet 8. januar 2020 Akkurat nå, Albbas skrev: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/opm2ma/200300-biler-har-gatt-med-brannen-startet-trolig-i-en-eldre-dieselbi Men ifølge AB er altså TV2 sikreste kilde? 🤔 Trumfer tv2 politiet også mon tro? Husk at saksinformasjon er dynamisk under en slik hendelse. Det man mente/trodde innledningsvis kan endre seg når nye informasjon kommer frem. Innledningsvis ble det antatt at brannen startet i en el-bil. Så kommer det ny informasjon frem, og dermed er antagelsen om at brannen startet i en el-bil ikke lenger relevant. Å starte krig mellom el og fossilbil eiere bidrar til veldig lite. At brann i Litium-ion batterier er svært problematisk å slukke vet noen av oss også. Jeg har selv både dieselbil og småutstyr med Li-ion batterier. Anonymkode: f96ad...90a
Gjest Albbas Skrevet 8. januar 2020 #77 Skrevet 8. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at saksinformasjon er dynamisk under en slik hendelse. Det man mente/trodde innledningsvis kan endre seg når nye informasjon kommer frem. Innledningsvis ble det antatt at brannen startet i en el-bil. Så kommer det ny informasjon frem, og dermed er antagelsen om at brannen startet i en el-bil ikke lenger relevant. Å starte krig mellom el og fossilbil eiere bidrar til veldig lite. At brann i Litium-ion batterier er svært problematisk å slukke vet noen av oss også. Jeg har selv både dieselbil og småutstyr med Li-ion batterier. Anonymkode: f96ad...90a Jeg er helt enig. Men da AB kom med sin påstand om at TV2 var sikreste kilde hadde vi allerede flere kilder som sa det motsatte av tv2. Det burde jo få alle til å innse at her må man bare vente på politiets etterforskning, ettersom ulike kilder sa ulike ting. Derfor ble det bare litt komisk at AB bastant mente at tv2 sin påstand om elbil måtte være riktig. Det skal bli spennende å se hva de konkluderer med etterhvert, både om anleggets sikkerhet og om elbiler har gjort dette til en betydelig mer ødeleggende brann enn det ellers hadde vært. Det er jo ikke sikkert, så vi må bare vente og se.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #78 Skrevet 8. januar 2020 35 minutter siden, DarKnight skrev: Faren for brann er kanskje mye farligere i en bensinbil, men bensinbiler er enkle og slukke. Et batteri slutter ikke å brenne før det er ferdig selv. Har dere som uttaler dere bastant noe som helst hold i at det er bedre med elbilbrann enn bensinbilbrann, når brannvesenet selv sier det er umulig å slukke en batteribrann?! Det er ikke umulig å slokke en batteri-brann, men du kan ikke slukke den på samme måte som en bensin-brann. Bensin-brann kan slukkes med skum (fjerner oksygentilgangen) Elbil branner slokkes med vann (reduserer temperaturen) En utfordring i dette parkeringshuset kan være at elbiler bruker mye lenger tid på å begynne å brenne skikkelig. Bensinbiler «eksploderer» ganske fort, men elbilen som står ved siden av kan bruke flere timer på å ta skikkelig fyr. Dermed kan det begynne å brenne igjen mange timer senere. Anonymkode: 03926...833
Edie Skrevet 8. januar 2020 #79 Skrevet 8. januar 2020 Ryddet for identifiserende bilde og avsporinger. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #80 Skrevet 8. januar 2020 Vi tullet i går med at det sikkert var en oljelobbyist som hadde tent på en elbil i forbindelse med åpningen av Johan Sverdrup-feltet, så jeg måtte le når jeg leste denne tråden. Grunnen til at brannen ble så omfattende var forøvrig at avinor hadde lagt seg på minimum brannsikring og ikke hadde sprinklet anlegget. Det er ikke så vanlig å sprinkle åpne parkeringshus, men som man ser kan det være fornuftig. Anonymkode: 725b8...bfa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå