Gå til innhold

P-husbrannen ved Stavanger lufthavn startet i en elbil


DarKnight

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Missfitness skrev:

Som nevnt tidligere så har vel akkurat modellen det her er snakk om, Opel Zafira, en dårlig historikk på dette området. 

Mener jeg leste at den tok fyr når de parkerte bilen. 

Brannen startet når bilen ble startet etter å ha stått parkert en ukes tid. 

16 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det var ikke elbilen brannen startet i. Det var en fossilbil like ved.

Like ved hva da? Brannvesenet er ganske tydelige på at trolig ingen elbilbatterier tok fyr i denne brannen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, alli634 skrev:

Brannen startet når bilen ble startet etter å ha stått parkert en ukes tid. 

Like ved hva da? Brannvesenet er ganske tydelige på at trolig ingen elbilbatterier tok fyr i denne brannen

Det er jo det jeg skriver. Brannen startet i en fossilbil like ved. Mener det var en dieselbil, men har ikke finlest så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, prt90 skrev:

Svært høy? «Flash point» for diesel er 65 grader. Mye i en bil som er varmere enn det. 
 

Veldig mange måter en dieselbil kan gå opp i flammer på. Gjennomsnittlig brenner det en dieselbil hver eneste dag i Norge, men det selger ikke så mange aviser, så lite å lese om det i avisen.

 

Flash point?, tror du at dette er temperaturen som diesel selvantenner ved?.

Diesel KAN selvantenne når temperaturen passerer 200° og selv da trenger den en tennkilde og helst kompresjon i tillegg før den fordamper.

Du kan prøve å å tenne på diesel med åpen flamme å se hvor lang tid det tar før det tar fyr, hvorfor tror du at dieselmotorer høy kompresjon og glødeplugger?.

Jeg misstenker at du har såvidt sett på en wiki-artikkel uten å ha skjønt hva som står skrevet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point

 

 

Anonymkode: cdf1c...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flash point?, tror du at dette er temperaturen som diesel selvantenner ved?.

Diesel KAN selvantenne når temperaturen passerer 200° og selv da trenger den en tennkilde og helst kompresjon i tillegg før den fordamper.

Du kan prøve å å tenne på diesel med åpen flamme å se hvor lang tid det tar før det tar fyr, hvorfor tror du at dieselmotorer høy kompresjon og glødeplugger?.

Jeg misstenker at du har såvidt sett på en wiki-artikkel uten å ha skjønt hva som står skrevet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point

 

 

Anonymkode: cdf1c...c50

Diesel selvantenner selvfølgelig ikke på 65 grader, men det skal ikke mer til enn 65 grader og en gnist før det går *pooof* 
 

liten diesel lekkasje som drypper på en varm motor og en gnist, så har du en finfin brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, prt90 skrev:

Diesel selvantenner selvfølgelig ikke på 65 grader, men det skal ikke mer til enn 65 grader og en gnist før det går *pooof* 
 

liten diesel lekkasje som drypper på en varm motor og en gnist, så har du en finfin brann.

Det du sier er bare tull! Så et klipp på FB hvor en prøvde å tenne på diesel i et fat, prøvde først med fyrstikker, deretter ei blåselampe, tror du det tok fyr? Nope! Du får heller ikke fyr på bensin ved å putte ei fyrstikk i bensinen, men dampen fra benisnen, den tar fyr. 
Vet du at diesel ble brukt på gamle traktorer for å gløde de i kaldt vær?

Anonymkode: cc29c...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det du sier er bare tull! Så et klipp på FB hvor en prøvde å tenne på diesel i et fat, prøvde først med fyrstikker, deretter ei blåselampe, tror du det tok fyr? Nope! Du får heller ikke fyr på bensin ved å putte ei fyrstikk i bensinen, men dampen fra benisnen, den tar fyr. 
Vet du at diesel ble brukt på gamle traktorer for å gløde de i kaldt vær?

Anonymkode: cc29c...75d

De gjør det helt feil, hell diesel på en varm overflate, så tenner du på. Det er dampen som brenner. Diesel trenger 65 grader for å lage denne brannfarlige dampen. 
 

I teorien skulle dette gjort at diesel-biler brenner sjeldnere enn bensin-biler, men høyt trykk i innsprøytningssystem på dieselmotorer (flere og farligere lekkasjer ) og troen på at diesel ikke er brannfarlig (fører til at folk kjører rundt med biler som lekker drivstoff fordi de tror diesel ikke brenner) kompenserer for det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Da ser du kanskje på feil steder? Brannvesenet i Sør Rogaland anslo i morges at 200 - 300 biler har gått tapt i brannen. Det er altså et anslag, et estimat. Fasit får man ikke på antallet før det er trygt å entre konstruksjonen.

Avinor har informert om at det var et sted rundt 1000 biler i parkeringshuset, og at parkeringshuset har kapasitet til å ta rundt 3000 biler når det er fullt. 

Anonymkode: f96ad...90a

Erfaringsmessig øker de første anslagene, det kan nok bli mer enn 1000 biler som først rapportert https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-kan-bli-revet-med-1300-biler-inni-1.14853951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jeffe skrev:

Erfaringsmessig øker de første anslagene, det kan nok bli mer enn 1000 biler som først rapportert https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-kan-bli-revet-med-1300-biler-inni-1.14853951

Det er blitt bekreftet at det var 1.600 biler parkert i anlegget når brannen brøt ut. Hvor mange som ble skadet vil det ta lang tid å finne ut av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...