Gå til innhold

Bruk av Circadin over lang tid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Legen mener at jeg ikke skal bruke Circadin hver natt.. Jeg begynte med det før jul, fordi jeg ikke klarte å sove.

Nå viser Fitbit klokka at jeg har sovet i snitt 8t hver natt. Dette er jo fantastisk. Føler meg mye mindre trøtt nå. 

Uten Circadin klarer jeg ikke å sove. Noen ganger kan jeg sove 1-2 timer, men det er ikke nok. 

Jeg trodde Circadin var greit å bruke hele tiden, i motsetning til vanedannede medisiner som Imovane, stilnoct og Sobril. 
Jeg har prøvd alle dise medisinene men de fungerer bare 1 eller 2 ganger på meg så slutter de å virke.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varer bare i tre mnd, så avtar effekten. Så du bør heller følge andre søvnhygiene råd og kognitiv trening for å bukt med problemene.

Anonymkode: 56b60...7f8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det varer bare i tre mnd, så avtar effekten. Så du bør heller følge andre søvnhygiene råd og kognitiv trening for å bukt med problemene.

Jeg har brukt cirkadin i snart 8mnd, fortsatt god effekt

Anonymkode: eb837...410

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt cirkadin i snart 8mnd, fortsatt god effekt

Anonymkode: eb837...410

Placebo skal aldri undervurderes. 

AnonymBruker
Skrevet

Circadin/melatonin er ikke vist hverken vanedannende eller tilvennende. Det blir derfor regnet for å være relativt harmløst sammenlignet med imovane, stilnoct, sobril og valium. Hvis du har god effekt og lite eller ingen bivirkninger av 1 tablett hver kveld så synes jeg ikke det er ille å bruke over lengre tid. 

Men man burde også passe på å følge generelle søvnhygieniske råd som å legge seg og stå opp til fast tid, unngå skarpt lys på kvelden og natten, vær ute i dagslys på morgenen etc.

For det skal også nevnes at selv om circadin har lite bivirkninger er dokumentasjonen på effekt også sparsom. Så det beste er å bruke det kun ved reelt behov, i lavest mulige dose i kortest mulig tid, som ved all annen legemiddelbruk.

Anonymkode: a9253...6dd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At effekten av circadin bare varer i 3 mnd er direkte feil. Faktisk får noen bedre effekt etter de har brukt det over tid. 

Men at man bør følge råd for god søvnhygiene er jeg enig i.

Anonymkode: a9253...6dd

• Liker 1
Skrevet

Har brukt circadin i mange år. Bruker de ikke hver natt men når jeg føler behov. Kan ha lengre opphold uten å ta de. Men jeg får ny resept av legen når jeg spør om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...