AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Om man har fått påvist jernmangel. Er det i orden å bruke jern i et halvt år og så slutte? Selvfølgelig forutsatt at man føler seg bedre, og spiser jernrikt mat Fastlegen ville ha meg inn til kontroll, men har hatt mye på planen så jeg har ikke fått mulighet til å dra. Skal bestille time så fort som mulig. Kan legen eventuelt gjøre noe, eller er han nødt til å bare vente til jeg selv bestiller? Har noen mennesker av naturlige årsaker mindre jern i kroppen enn andre? Altså at litt lite jern ikke nødvendigvis er et problem? Takk for svar! Anonymkode: 3640a...974
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Gjør som legen sier. Å ha lavt jern nivå er ikke bra for din hverdag. Det er viktig å ha nokk av de røde blodcellene som frakter oksygen i kroppen din. Du blir tiltaksløs,sliten, og fungerer dårligere med lavt. Du kan miate hår osv... Helsen er alltid viktigst å tenke på og det er kun du som har ansvar for din egen helse, ingen andre. Jeg ville tatt dette seriøst og fått orden på dette. Når du har fått bekreftet normalt jern nivå så ville jeg sørget for å spise mat med jern og kansje ta tilskudd av jern som er i noen multivitamin bokser. Se bak på voksen om det er jern i den. Har du mye blødninger under mensen enn normalt må du ta det med legen og finne en løsning for deg. Anonymkode: d58f2...fd5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Dra til legen. Han anbefaler en dose for deg, også er du på kontroll 3 mnd senere for å sjekke om dosen holder/er for mye. Jernmangel og utvikling av anemi er skikkelig dritt, veldig fint å ha oppfølging av legen. Anonymkode: 288e5...366 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør som legen sier. Å ha lavt jern nivå er ikke bra for din hverdag. Det er viktig å ha nokk av de røde blodcellene som frakter oksygen i kroppen din. Du blir tiltaksløs,sliten, og fungerer dårligere med lavt. Du kan miate hår osv... Helsen er alltid viktigst å tenke på og det er kun du som har ansvar for din egen helse, ingen andre. Jeg ville tatt dette seriøst og fått orden på dette. Når du har fått bekreftet normalt jern nivå så ville jeg sørget for å spise mat med jern og kansje ta tilskudd av jern som er i noen multivitamin bokser. Se bak på voksen om det er jern i den. Har du mye blødninger under mensen enn normalt må du ta det med legen og finne en løsning for deg. Anonymkode: d58f2...fd5 Jeg blør lite under mensen, så den biten er nok utelukket. I tillegg er jeg i nedre sjikt på BMI, så tror kanskje jeg spiser litt lite. Jobber med å få i meg mer mat. Er ung forresten. Lurer likevel på om jeg kan gå ut ifra at 80% av jernmangelen stammer fra lite kosthold og heller gjøre noe med dette samt ta tilskudd og kanskje vente med legen? Anonymkode: 3640a...974
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Det er viktig å finne årsaken til jernmangel. Men for mange kvinner skyldes det mensen. Anonymkode: 9eb06...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Hva mener du legen skal gjøre bortsett fra å vente til du drar dit selv? Sende politiet på døra di og tvinge deg til kontroll? Nei. Her må du nok bare ta ansvar selv og dra. Evt ikke dra også får du bare kjenne etter om formen er ok. Siden du kun har fått tabletter er det vel ikke alvorlig jernanemi du har? Det har jeg hatt to ganger med påfølgende lav blodprosent og da har jeg fått jern intravenøst (ferinject mener jeg det het). Men jeg sørget selvsagt selv for å få oppfølging av blodprøver selv. Anonymkode: 78e2d...e5d 1
Cerasus Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 Vi mennesker varierer litt i hvor flink tarmene våre er til å ta opp ulike næringsstoffer, og dette gjelder også for jern. Hva du pleier å spise eller drikke sammen med mat som inneholder jern er også av relevanse for hvor mye eller lite kroppen klarer å ta opp, for eksempel vil mat som inneholder melk bidra til at kroppen ikke får tatt opp like mye jern, i motsetning til dette bidrar c-vitamin til å øke opptaket. Ta en blodprøve på fastlegekontoret, så finner du fort ut om du kan slutte med jerntilskudd eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Takk for mange gode svar. Jeg tar vare på helsen min. Holder meg i aktivitet og prøver så godt jeg kan med kosthold. Ser at jeg sjelden spiser kjøtt så tenker dette kan være en grei start, og samtidig ha i meg drikke med C-vitamin oftere. Ellers tenker jeg å vente med fastlegen ettersom jeg føler jeg har god kontroll på hva jeg burde forbedre. I mellomtiden skal jeg også være nøye med tilskudd. Tar 100mg jern daglig, og har svært lavt jernlager. Ts Anonymkode: 3640a...974
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blør lite under mensen, så den biten er nok utelukket. I tillegg er jeg i nedre sjikt på BMI, så tror kanskje jeg spiser litt lite. Jobber med å få i meg mer mat. Er ung forresten. Lurer likevel på om jeg kan gå ut ifra at 80% av jernmangelen stammer fra lite kosthold og heller gjøre noe med dette samt ta tilskudd og kanskje vente med legen? Anonymkode: 3640a...974 Ja, lite kosthold er en normal årsak. Jeg fikk også jernmangel pga jeg spiate lite og ble veldig tynn. Det var veldig dritt å ha jernmangel... Hvis du har fått jernmangel så går det ikke ann å bare spise og ta jern tilskudd fra butikken. Du må bygge jernnivået opp igjen og da trenger du de tabelettene du får hos legen. Da er det veldig viktig at du tar de som legen sier og ikke stopper før du skal. Du nå til legen og fikse det... Det blir bare verre hvis ikke. Mange kjipe symptomer med jernmangel. Etter jeg fikk hjelp fra legeb har jeg blitt flinkere å få i meg jern. Jeg tar feks å kjøper en pose med spinat som er fryst i butikken. Også tar jeg de i smoothien min, spesielt rundt mensen. Jeg blør heller ikke mye, men vi blør og da er det bra å spise ekstra jern i den perioden. Man føler mer energi da. Jeg kan miste matlysten enda og da hjelper det å lage smoothie. Eller rett og slett tvinge i seg mat. Jeg er mest sulten på kvelden og da spiser jeg. Som sagt så må du få jern av legen og fikse jerb mangel. Går ikke ann å gjøre alene. Anonymkode: d58f2...fd5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, lite kosthold er en normal årsak. Jeg fikk også jernmangel pga jeg spiate lite og ble veldig tynn. Det var veldig dritt å ha jernmangel... Hvis du har fått jernmangel så går det ikke ann å bare spise og ta jern tilskudd fra butikken. Du må bygge jernnivået opp igjen og da trenger du de tabelettene du får hos legen. Da er det veldig viktig at du tar de som legen sier og ikke stopper før du skal. Du nå til legen og fikse det... Det blir bare verre hvis ikke. Mange kjipe symptomer med jernmangel. Etter jeg fikk hjelp fra legeb har jeg blitt flinkere å få i meg jern. Jeg tar feks å kjøper en pose med spinat som er fryst i butikken. Også tar jeg de i smoothien min, spesielt rundt mensen. Jeg blør heller ikke mye, men vi blør og da er det bra å spise ekstra jern i den perioden. Man føler mer energi da. Jeg kan miste matlysten enda og da hjelper det å lage smoothie. Eller rett og slett tvinge i seg mat. Jeg er mest sulten på kvelden og da spiser jeg. Som sagt så må du få jern av legen og fikse jerb mangel. Går ikke ann å gjøre alene. Anonymkode: d58f2...fd5 Hehe, okay? 🙂 Anonymkode: 8818a...b5d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #11 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, okay? 🙂 Anonymkode: 8818a...b5d Har man lavt jernnivå skal man til legen og få orden på det! Om man bryr seg om sin egen helse, men det er ikke alle som gjør. Anonymkode: d58f2...fd5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har man lavt jernnivå skal man til legen og få orden på det! Om man bryr seg om sin egen helse, men det er ikke alle som gjør. Anonymkode: d58f2...fd5 Var bare enkelte ting som stod i innlegget jeg reagerte litt på... Anonymkode: 8818a...b5d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var bare enkelte ting som stod i innlegget jeg reagerte litt på... Anonymkode: 8818a...b5d Jeg hadde litt skrivefeil pga tlf er vanskelig. Eller var det noe annet? Anonymkode: d58f2...fd5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Man kan enten være voksen og ta ansvar for og prioritere egen helse, eller man kan være lat og uansvarlig og la være og bare drite i det til det blir så jævlig at man må bruke enda mere tid, krefter og penger på å få ordnet det igjen. Men det er bare deg det går ut over, så du bestemmer selv hva du vil gjøre. Anonymkode: cedd0...262 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå