Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

1) Jeg lurer på om man faktisk har "tvungen" barselpermisjon som mor? Det er ikke noe som egentlig hindrer meg i å gå på jobb like etter fødsel, eller er det?

2) Såvidt jeg har forstått, så beregnes barselpengene utifra mors inntekt uansett om det er far eller mor som er ute i permisjon. Videre; er det ikke slik at far MÅ ta en måned og har krav på tre?

3) Hva med en 50/50 deling, for eksempel? Er det slik at dette kan ikke far kreve av sin arbeidsgiver? Han kan bare kreve å få tre måneders barselpermisjon? Arbeisgiver kan være grei og gå med på seks måneder, men dette er ikke noe mannen kan kreve?

4) Hva hvis vi f.eks har bestemor boende hos oss, og vi begge er i jobb etter seks måneder. Jeg får ikke utbetalt barselpenger for denne perioden (dvs etter at jeg har begynt å jobbe), regner jeg med?

5) Men om jeg jobber i en jobb hvor jeg har såpass høy bonus at jeg velger å være endel på jobb - uten å ta ut lønn (fordi jeg fortsatt er i permisjon strengt talt) - kan arbeisgiver utbetale bonusen min likevel?

6) Har man krav på at arbeidsgiver er samarbeisvillig med hensyn til å dele barselpermisjonen hele veien? Eksempel; min eventuelle mann har krav på 3 mnd = 25% av barselpermisjonen på et år. Kan vi da kreve at han jobber 75% og jeg 25% hele året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo svare deg på det jeg vet.

1)Du kan gå ut i job etterpå ja, men tror du MÅ ha noen uker hjemme. To eller tre.

2) Mors barselspenger regnes ut i fra hennes inntekt. Far fra fars. Far MÅ ikke ta noen hvis han ikke vil. Dette velger dere selv. men han vil få sin egen lønn. Ny låv fra nå.

3)Han kan vel kreve det hvis mor studerer eller er for syk til å ta seg av barnet aleine. Men dette er jeg ikke sikker på!!

4)Nei du vil bare få barselpenger for den tiden du er hjemme. Ellers vil du jo vanlig lønn.

5) Aner ikke.

6)Dette vet jeg heller ikke, men med tisdskonto jobber du minst 50% og får utvidet permisnjonstiden din deretter.

Håper dette hjalp litt. Men jeg kan ikke love deg at dette er 100% riktig. Kommer stadig så masse nye lover!!

Gjest gjest1
Skrevet

Bare kort om et par av tingene du spør om:

1. Første 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor.

2. Fødselspenger beregnes av mors inntekt (men det prøver de vel å¨endre på nå?) Far har rett på 4 uker, men resten av tiden (minus 3 før fødsel og 6 uker etter + fars 4) kan deles slik dere ønsker det selv. Er vel snakk om at det skal komme 1 ekstra uke til far fra juli?

6. Så sant det lar seg gjennomføre, så må vel arbeidsgiver samarbeide ang. tidskonto? Spør på trygdekontoret!

Du/dere kan jo ta kun 42 uker med 100% lønn, istedet for 52.

4. Om du går ut i jobb før permisjonen er over, så mener jeg at du mister fødselspengene.

5. Kan aldri tenke meg at du får lov å jobbe gratis og ta ut bonus, når du skulle vær i permisjon. Men sjekk med trygdekontoret (du kan jo ringe anonymt)

Rent praktisk: dersom du ønsker/velger å amme, så kan det ofte være litt vanskelig å kombinere med jobb. Et tips er da å kjøpe en elektrisk pumpe (dobbel, så går det raskere!), slik at du får pumpet melk i løpet av dagen, som da småen kan få om kvelden/neste dag.

Skrevet

1) Jeg vet ikke om du MÅ faktisk, har aldri vært borti den problemstillingen. Men jeg vet at 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. Og at det anbefales at du tar det med ro disse 6 ukene etter fødsel og lar kroppen restituere seg (men det er jo en helt annen sak, har ikke med penger å gjøre)

2) Riktig som Glossy sier, den som har permisjon får fødselspenger ut fra egen lønn. Husk at max utbetaling er 6G pr. år. Og husk at man bare tjener opp feriepenger for 12 av 52 uker dersom ikke man har avtale med arbedisgiver.

Videre: 4 uker av permisjonen er forbeholdt far. Han MÅ ikke ta ut disse fire ukene, men om han ikke gjør det, bortfaller retten til disse.

Utover mors 6 uker etter fødsel og evt. 3 uker før, og fars 4 uker minimum, kan man dele resten av permisjonen mellom seg som man vil.

3) 50/50 deling av permisjon er helt ok. Far har like stor rett til permisjon som mor har i forhold til arbeidsgiver, han kan kreve å ta ut 10 måneders permisjon om det skulle være ønskelig. Dette har ikke noe med om arbeidsgiver er grei eller ikke å gjøre, kvinner og menn har like rettigheter overfor arbeidsgiver på dette.

4) Nei, du får ikke fødselspenger om du er i jobb.

Husk også at du ikke må ta 12 måneders permisjon med 80% lønn, du kan velge 10 måneders permisjon med 100% lønn dersom du vil raskere tilbake i jobb. Det er ikke særregler for kortere permisjon enn 10 måneder, så jeg antar at med 6 måneder, får du 100% når du er hjemme, og ikke noe når du går ut i jobb.

5) Bonus er lønn, og du kan ikke få lønn mens du er i permisjon. Du vil heller ikke være dekket av f.eks. arbeidsgivers forsikringer mens du er på jobb i permisjonstiden, noe som kan så svært ille ut dersom du skulle komme i en arbeidsulykke (ikke at det skjer ofte, men verdt å merke seg).

6) Ja, man har krav på samarbeidsvilje. Men du kan ikke kreve å få jobbe deltid et helt år. Da må dere gjøre spesialavtale med arbeidsgiver utenfor det dere kan "kreve" med loven i hånd. Det samme gjelder tidskonto. Dersom dere har jobber hvor dette vil lønne seg for både dere og arbeidsgiver, kan jeg ikke se at dette skulle være noe problem.

I min jobb er det f.eks. bedre at jeg er helt borte en stund, så de kan sette inn en vikar, enn at jeg kommer på jobb 1 dag i uken, så jeg ville nok ikke fått en slik avtale. Hadde forøvrig ikke ønsket meg den heller.

Vet det ikke var det du spurte om, men vil bare si det allikevel: Jeg var veldig skeptisk til å gå hjemme med baby i lange tider. Men det var helt fantastisk og jeg ville ikke unnvært det. Etter 6 måneder var jeg ikke klar for å gå tilbake i jobb, men etter 8 måneder var jeg det. Man vet ikke hvordan kroppen og psyken reagerer etter en fødsel, spesielt ikke om det er førstemann. Så ikke legg et altfor strengt løp.

Jeg fikk forøvrig også utbetalt mellomlegget fra 6G opp til reell lønn fra arbeidsgiver under permisjon, du bør sikre deg en avtale om dette om det er aktuelt. Men bonus mens du går hjemme, det får du nok ikke...

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er ikke gravid ennå, men siden jeg er like anal som nicket mitt tilsier, må jeg ha alle kort på bordet før jeg kan ta stilling til om og når det blir.

Dette hjalp masse!

Skrevet
Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er ikke gravid ennå, men siden jeg er like anal som nicket mitt tilsier, må jeg ha alle kort på bordet før jeg kan ta stilling til om og når det blir.

Dette hjalp masse!

:ler: kjenner meg også igjen i Bree. :wink:

Skrevet
1) Jeg lurer på om man faktisk har "tvungen" barselpermisjon som mor? Det er ikke noe som egentlig hindrer meg i å gå på jobb like etter fødsel, eller er det?

2) Såvidt jeg har forstått, så beregnes barselpengene utifra mors inntekt uansett om det er far eller mor som er ute i permisjon. Videre; er det ikke slik at far MÅ ta en måned og har krav på tre?

3) Hva med en 50/50 deling, for eksempel? Er det slik at dette kan ikke far kreve av sin arbeidsgiver? Han kan bare kreve å få tre måneders barselpermisjon? Arbeisgiver kan være grei og gå med på seks måneder, men dette er ikke noe mannen kan kreve?

4) Hva hvis vi f.eks har bestemor boende hos oss, og vi begge er i jobb etter seks måneder. Jeg får ikke utbetalt barselpenger for denne perioden (dvs etter at jeg har begynt å jobbe), regner jeg med?

5) Men om jeg jobber i en jobb hvor jeg har såpass høy bonus at jeg velger å være endel på jobb - uten å ta ut lønn (fordi jeg fortsatt er i permisjon strengt talt) - kan arbeisgiver utbetale bonusen min likevel?

6) Har man krav på at arbeidsgiver er samarbeisvillig med hensyn til å dele barselpermisjonen hele veien? Eksempel; min eventuelle mann har krav på 3 mnd = 25% av barselpermisjonen på et år. Kan vi da kreve at han jobber 75% og jeg 25% hele året?

1. Du MÅ ikke ta ut permisjon, men de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor og kan ikke overføres til far! Du mister derfor disse ukene dersom du ikke tar de.

2. Når far tar ut permisjon, lønnes han nå etter egen opptjening. Nytt fra nyttår mener jeg.

Fedrekvoten er på 4 uker. Det vil si at han godt kan ta ut mer. Far kan ta ut alle ukene minus de som er forbeholdt mor, altså 33 uker ved 100% lønn og 43 uker ved 80% lønn.

3. Mannen har krav på å ta ut så mye fødselspermisjon som dere ønsker at han skal ta ut! Hvorfor skulle det være forskjell her på mann og kvinne?

Enkelte sjefer liker imidlertid ikke at mennene tar ut permisjon, men det er en helt annen sak!

4. Du får bare barselpenger for de ukene du er ute i permisjon. Du kan jo bruke tidskonto - så kan du trekke permisjonen din ut over et lengre tidsrom!

5. Har ikke peiling! Tror du balanserer med lovverket her! Du må finne ut selv hva som er viktigst for deg. Du kan jo jobbe f.eks 3 dager i uken - ha permisjon 2 dager i uken i langt flere uker!?! (Tidskonto)

6. Dere kan ikke kreve en slik deling, men dere kan spørre. Er dere ute i god tid skal arbeidsgiver ha gode argumenter for ikke å gå med på en slik ordning. Den eneste perioden som ikke kan deles slik er Mors 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel.

LYKKE TIL :)

Gjest Trygdern
Skrevet

Dersom du skal ha permisjonspenger skal du ha hovedomsorgen for barnet.

Jeg vil ikke anbefale noen å gå ut jobb igjen etter 6 uker. De første 6 ukene pleier å være slitsomme, med renselse og ammeproblemer og vridde døgn, nye rutiner og altsamma.

Far får etter din lønn, men etter sin stillingsprosent. En del arbeidsgivere betaler dog ut lønnsforskjellen (og gir far full lønn, selv om han ikke har krav på dette). Det er dette med stillingsprosenten som ble endret til nyttår, ikke lønna.

Mor eller far har rett til permisjon inntil 2 år. Man må søke, men søknaden er bare en formalitet - den skal godkjennes. Det første året (42/52 uker) er betalt, resten er ubetalt.

Ellers har du fått gode svar.

Skrevet
Far får etter din lønn, men etter sin stillingsprosent. En del arbeidsgivere betaler dog ut lønnsforskjellen (og gir far full lønn, selv om han ikke har krav på dette). Det er dette med stillingsprosenten som ble endret til nyttår, ikke lønna.

Dette er feil. Far har fått permisjonspenger etter sin egen lønn siden 1997

Lov om Folketrygd

§ 14-5. Beregning av fødselspenger - feriepenger

Fødselspengene til hver av foreldrene (781) beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8.

Gjest Mor til to.
Skrevet

Som de andre sier, permisjonen kan deles i to unntatt de ni ukene som er forbeholdt mor (3 uker før fødsel, 6 uker etterpå) og de fire ukene som er forbeholdt far. Resten kan hvem som helst av dere ta.

Vær oppmerksom på at dersom trygdekontoret betaler ut fødselspengene til deg/far, så får du/dere ikke fulle feriepenger året etter. Dette kommer dessverre som en overraskelse for mange. Tror trygdekontoret bare beregner feriepenger av 12 ukers utbetaling, og det kan bli litt snaut å feriere for.

Trygdekontoret betaler heller ikke ut fødselspenger over 6G.

Dersom man kan velge, så bør man absolutt få arbeidsgiver til å betale ut lønn som vanlig, de får refundert fra trygdekontoret. Med vanlig lønn så får du/far feriepenger og også full lønn dersom man tjener mer enn 6G.

Jeg fikk heldigvis betaling fra jobben min, og gikk til og med opp i lønn under permisjonen. Det var den årlige reguleringen jeg skulle ha, som jeg hadde gått glipp av dersom jeg hadde fått betalt fra trygdekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...