Gå til innhold

Hvilke biler har registereim / Kjæde ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Tidligere var alle biler utstyrt med registerkjæde, men etterkvar kom de fleste med reg.reimer, og de røk nokså hurtig.    Nå er mange bilmerker gått bort ifra reg.reimer og tilbake til kjæder.     Vet at mange Toyota merker og Ford merker er utstyrt med kjæder.

Har man ein eldre bil m/ reim. så koster det mer å skifte reimen en verdien på bilen, og ofte kostbart å skifte reimer på mange biltyper.    De fleste forhandlere oppgjir km. st eller år ein skal forholde seg til.  Mange kjører nok rundt m/ biler på overtid,reimen burde vert skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feil.

I gamle dager så hadde de fleste motorer underliggende kamaksel som ble drevet av støtstenger fra veiva, registerkjede (ikke kjæde) ble vanlig på personbiler utover 60 tallet og til 80 tallet når registerreim ble den nye normen.

Det er enklere og billigere å bytte en registerreim enn det er å bytte registerkjede eller støtstenger, en registerreim bråker også mindre samt at det er mindre masse for motoren å dra i rundt som igjen fører til mindre drivstofforbruk.

Det er heller ikke forhandlerne som oppgir kilometerstand for når reimen skal byttes men bilprodusenten, intervall for bytte av registerreim varierer fra produsent til produsent men normalen er under 100.00km eller 5 år.

Anonymkode: d404a...f9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nye biler som blir solgt i Norge er heldigvis elbiler så slipper man å bekymre seg for skrøpelige forbrenningsmotorer.

Det å gå fra flere tusen til 1 bevegelig del i motoren gjør underverker for driftssikkerheten. 

Anonymkode: 6abe9...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste nye biler som blir solgt i Norge er heldigvis elbiler så slipper man å bekymre seg for skrøpelige forbrenningsmotorer.

Det å gå fra flere tusen til 1 bevegelig del i motoren gjør underverker for driftssikkerheten. 

Anonymkode: 6abe9...3e1

Hvis forbrenningsmotorer er så skrøpelige så er det jo merkelig at transportnæringen fremdeles setter sin lit til dieselmotorer som lett takler over en million kilometer med vanlig vedlikehold?.

Bilen min har en rekkesekser dieselmotor på 4 liter som bare har gått 300.000km på 37 år, den har fremdeles topp kompresjon på alle sylindre og bruker ikke en dråpe olje mellom hver servise som er på 5.000km. Det sies at disse motorene kan bli slitne når de nærmer seg 600.000km hvis man ikke følger opp serviseintervallene.

Jeg er veldig spent på om dagens elbiler kommer til å vare halvparten så lenge uten batteribytte og fremdeles opprettholde driftsikkerheten trass i all elektronikken.

Det er faktisk mer miljøvennlig å holde en gammel bil i god stand enn det å kjøpe en ny elbil, vi vet fremdeles ikke hvordan resirkuleringen av batteriene og om utvinningen av metallene som er nødvendig for å produsere batterier er bærekraftig for miljøet.

Anonymkode: d404a...f9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min har en rekkesekser dieselmotor på 4 liter som bare har gått 300.000km på 37 år, den har fremdeles topp kompresjon på alle sylindre og bruker ikke en dråpe olje mellom hver servise som er på 5.000km.

Anonymkode: d404a...f9f

Glad jeg ikke har det serviceintervallet på min bil. Fem servicer i året hadde blitt litt mye:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste nye biler som blir solgt i Norge er heldigvis elbiler så slipper man å bekymre seg for skrøpelige forbrenningsmotorer.

Det å gå fra flere tusen til 1 bevegelig del i motoren gjør underverker for driftssikkerheten. 

Anonymkode: 6abe9...3e1

Jaaaa, si det til hun som startet tråd på forbrukerforumet i går om sin elbil, der hele ladesystemet er gåent og koster 40.000. Bilen er fem år gammel og halvert i verdi pga dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.1.2020 den 0.09, AnonymBruker skrev:

De fleste nye biler som blir solgt i Norge er heldigvis elbiler så slipper man å bekymre seg for skrøpelige forbrenningsmotorer.

Det å gå fra flere tusen til 1 bevegelig del i motoren gjør underverker for driftssikkerheten. 

Anonymkode: 6abe9...3e1

Vel, ny batteripakke til el-bil kan koste over 200 000. Så jeg vet ikke hva som er best kostnadsmessig.

Anonymkode: fc759...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, ny batteripakke til el-bil kan koste over 200 000. Så jeg vet ikke hva som er best kostnadsmessig.

Anonymkode: fc759...8b6

Nå vet jeg ikke om noen som har trengt det og det ser ut til at batteripakkene lever lengre enn resten av bilen, så jeg tror ikke det er relevant. Hilsen en som har kjørt 300 000 km i elbil. 

Anonymkode: e0293...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om noen som har trengt det og det ser ut til at batteripakkene lever lengre enn resten av bilen, så jeg tror ikke det er relevant. Hilsen en som har kjørt 300 000 km i elbil. 

Anonymkode: e0293...d53

Du er heller ikke alene om å kjøre elbil. Det er et par tre til, og av de er det flere som har bytta batteripakke eller selve ladesystemet på elbilen.

Anonymkode: 44408...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om noen som har trengt det og det ser ut til at batteripakkene lever lengre enn resten av bilen, så jeg tror ikke det er relevant. Hilsen en som har kjørt 300 000 km i elbil. 

Anonymkode: e0293...d53

Forsikringsprisene på elbil har blitt doblet siden det er flere skader og dyrere reparasjoner.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tu.no/artikler/dobler-prisen-pa-forsikring-av-elbil-flere-skader-og-dyrere-reparasjoner/469589&ved=2ahUKEwiGt-epn_fmAhUEjosKHdswCUEQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw0ACWhP2wy1o6Sl8UTS5Bqd

Kan jo være du er en av de heldige.

Anonymkode: fc759...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...