Gå til innhold

Bagasjeoppbevaring på fly.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg faktisk aldri opplevd før, men ser ut til at det er ganske vanlig ut i fra kommentarene her inne.

Har jeg bare hatt flaks?

Har hele livet trudd det var nok plass til at alle kunne putte sin mini-koffert der oppe, for jeg har aldri vært på et fly hvor folk har bagasje mellom bena.

Anonymkode: 90748...d94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lesse ansvaret ditt på kabinpersonalet? Din koffert - du må finne plass. Enten boarde tidlig - eller ha bagasjen under setet, eller i hattehylla langt unna. Your choise. 

Anonymkode: 9039a...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, SupaWoman skrev:

Spiller ingen rolle, man klarer seg med 20 kg hvis man prioriterer det som er viktig. 

Kan svare for egen del. Da jeg normalt prøver å unngå handbagasje utover PC veske. Men likevel må ta det valget en del ganger i året. 

Reiser ofte med transfers, til ukurante destinasjoner. Og jeg kan love deg. Som jente, på 1.75, er det rimelig umulig å finne plagg som er business vennlig på mange lokasjoner i Asia, særlig når jeg har tilnærmet null fritid. Innimellom tar det 1-2 uker før bagasjen dukker opp om den blir forsinket fra transferflyplass. 

Så har du alle grytidlige avganger til byer rundt omkring. Det å sjekke inn bagasje vil bety en halvtime tidligere på flyplassen. Og ofte en halvtime bortkastet på ankomstflyplass. 

Så har du kombinasjonen kort transfer og elendig flyplass. Er det Shcipol eller Heathrow vet jeg at det går fint uansett. Men er det Madrid eller Roma, og videre innenlands, kan du garantere at bagasjen min kommer 1-3 dager etter meg. 

Anonymkode: f5608...f8a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg faktisk aldri opplevd før, men ser ut til at det er ganske vanlig ut i fra kommentarene her inne.

Har jeg bare hatt flaks?

Har hele livet trudd det var nok plass til at alle kunne putte sin mini-koffert der oppe, for jeg har aldri vært på et fly hvor folk har bagasje mellom bena.

Ts her. 

Jeg tok en flight som var full av fulle folk som hadde vært på United kamp/juleshopping. No more! 

Anonymkode: cf67c...168

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg bare hatt flaks?

Er flyet fullt er det ikke plass til en kabinkoffert for hver passasjer i bagasjehyllene så noen må da ha den under setet foran seg. 

Å ha kofferten mellom beina er ikke lov i hht sikkerhetsregler, så jeg synes det er merkelig at TS har fått lov til det. Under setet foran eller opp i bagasjehylla er regelen og min erfaring - og jeg reiser mye med fly - er at det håndheves.

Anonymkode: e8cf9...020

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 1/6/2020 at 7:23 PM, AnonymBruker said:

Du har ikke mer rett på å ha denne på bagasjehylla enn andre. Hadde det vært slik ville hattehylla vært reservert med tilhørende setenummer. 

Anonymkode: f5608...f8a

Synes det er rart ikke det er innført for lenge siden. En liten hylle til hver plass merket med nummer. 

Anonymkode: 19ed5...57e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ENDELIG blir det til at man må betale for håndbagasje på Norwegian det har jeg venta lenge på:) Tar så vannvittig lang tid med alle null som ikke klarer pakke riktig og lite nok.

Anonymkode: caef2...bd8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, SupaWoman skrev:

Ja jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal ha med seg TO kofferter med klær på reise.  Fyller en koffert med 20 kg  som jeg sjekker inn og tar med meg kun håndveske på flyet. En sjelden gang shopper jeg og fyller noen få kilo i en strandveske som håndbagasje når jeg skal hjem. Har folk behov for 30 kg klær på en 1-2 ukers ferie??  Er de kjendiser som må ha nye antrekk hver eneste kveld.   Helt utrolig. 

Det er da vel ikke så vanskelig å forstå? Jeg sjekker inn en nesten tom koffert når jeg skal på tur, og så har jeg klær i håndbagasjen. Handler alltid en god del når jeg er ute og reiser, det tror jeg vi er mange som gjør.

Anonymkode: 5cf2c...597

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Er flyet fullt er det ikke plass til en kabinkoffert for hver passasjer i bagasjehyllene så noen må da ha den under setet foran seg. 

Å ha kofferten mellom beina er ikke lov i hht sikkerhetsregler, så jeg synes det er merkelig at TS har fått lov til det. Under setet foran eller opp i bagasjehylla er regelen og min erfaring - og jeg reiser mye med fly - er at det håndheves.

Anonymkode: e8cf9...020

Min erfaring er at ved fulle fly sier personalet ifra ved innsjekk at flyet er fullt og vil gjerne ta min håndbagasje-trillekoffert som innsjekket bagasje (gratis selvfølgelig). På mindre flyplasser (vanligvis med Widerøe) spør de ved ombordstigning om jeg kan sette kofferten ved inngangen, og finne den igjen når jeg går ut av flyet. Aldri hatt problem med å finne plass til bagasjen min på et fly. Reiser vanligvis uten innsjekket bagasje, da en liten trillekoffert er perfekt for mine helgeturer. Er også sjelden blant de første inn på flyet, da jeg ikke ser poenget med å stille seg i kø en evighet før de åpner gaten. 

Anonymkode: 212ec...e68

Skrevet

Jeg reiser en del i jobbsammenheng og ser at enkelte har mindre respekt for andre. Risikoen for å treffe disse personene er høyere i visse tidsperioder/dager, hos visse flyselskap og på visse strekninger - enn andre.

Dette er personer som ofte har synlig mer håndbagasje enn de har lov til, er ofte totalt uorganiserte, tenker ikke igjennom valg av sete og tar ikke hensyn til at de blokkerer midtgangen mens de skal presse bagasjen inn i hyllene mens de samtidig har vesker/sekk/jakke som dunker borti de som allerede har satt seg ned for å slippe andre forbi. Enkelte er til og med såpass frekke at de spør nestemann om hjelp til å løfte kofferten opp i hylla. En koffert som åpenbart veier over grensen, er akkurat litt for stor og som det naturligvis ikke er plass til over der hvor de skal sitte - så de må ha samtidig ha hjelp til å finne annet sted i flyet til den.

Jeg ser absolutt ingenting galt i at en har med seg håndbagasje. Men vis hensyn til andre passasjerer - du er ikke alene på flyet!

Mine tips til reisende:
- Har du vindussete? Følg med å vær tidlig ute i køen. Prøv å vær tidlig ombord i flyet.
- Har du midtgangssete? Prøv å vær sen ombord i flyet. Er en dårlig kombinasjon om du har med mye håndbagasje.
- Prøv å begrens deg til maks 1 koffert eller bag + en pose - selv om flyselskapet tillater mer.
- Ikke ha større/tyngre koffert/bag enn du klarer å løfte selv.
- Har du grunner til at du ikke klarer å løfte så snakk med cabinpersonalet FØR eller under ombordstigning. Its their job, not mine.
- Gjør deg klar til å sette deg ned i sete FØR ombordstigning. Finn frem øreklokker, bok og alt du trenger frem til en er i lufta. Å gjøre dette mens andre står å venter mens du blokkerer midtgangen er en stor grunn til at mange fly blir forsinket.
- IKKE, jeg gjentar, IKKE gå med sekk slengt kun over den ene skulderen. Sannsynligheten er STOR for at du har dunket borti minst en av de andre passasjerene mens du har gått forbi de. Bær sekken fremfor deg så du har kontrollen på den eller ta den skikkelig på deg(pass da på når du tar den av!).
- Gå på do FØR ombordstigning. Verste jeg vet er når de som sitter innerst med vinduet plutselig må på do mens en fortsatt driver med ombordstigning. Enten bør du ha problemer med blæra om du gjør det eller så bør du skjerpe deg.

Jeg skjønner at alle må reise for første gang en gang. Men tenk dere litt om før dere reiser alle sammen. Det hjelper svært mye at en tar hensyn til hverandre og at det er trangt. Da må en bruke tildelt plass effektivt og prøve å ikke ta så mye plass at det går ut over andre.

Takk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Leste i nyhetene i dag at Norwegian nå arbeider med å innføre et gebyr for de som ønsker å ta med seg en kabinkoffert ombord i flyet, samt at vektgrensen for innsjekket baggasje skulle økes. Synes det absolutt er på tide med mer kontroll på hva folk drasser med seg ombord. Enkelte skal jo plassere baggasjen for hele familien før de endelig slipper andre forbi. I verste fall ender det med at ombordstigning tar så lang tid at flyet mister sin avgangstid, og det blir forsinkelser. 

Anonymkode: 2a309...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, nomore82 skrev:

Jeg reiser en del i jobbsammenheng og ser at enkelte har mindre respekt for andre. Risikoen for å treffe disse personene er høyere i visse tidsperioder/dager, hos visse flyselskap og på visse strekninger - enn andre.

Dette er personer som ofte har synlig mer håndbagasje enn de har lov til, er ofte totalt uorganiserte, tenker ikke igjennom valg av sete og tar ikke hensyn til at de blokkerer midtgangen mens de skal presse bagasjen inn i hyllene mens de samtidig har vesker/sekk/jakke som dunker borti de som allerede har satt seg ned for å slippe andre forbi. Enkelte er til og med såpass frekke at de spør nestemann om hjelp til å løfte kofferten opp i hylla. En koffert som åpenbart veier over grensen, er akkurat litt for stor og som det naturligvis ikke er plass til over der hvor de skal sitte - så de må ha samtidig ha hjelp til å finne annet sted i flyet til den.

Jeg ser absolutt ingenting galt i at en har med seg håndbagasje. Men vis hensyn til andre passasjerer - du er ikke alene på flyet!

Mine tips til reisende:
- Har du vindussete? Følg med å vær tidlig ute i køen. Prøv å vær tidlig ombord i flyet.
- Har du midtgangssete? Prøv å vær sen ombord i flyet. Er en dårlig kombinasjon om du har med mye håndbagasje.
- Prøv å begrens deg til maks 1 koffert eller bag + en pose - selv om flyselskapet tillater mer.
- Ikke ha større/tyngre koffert/bag enn du klarer å løfte selv.
- Har du grunner til at du ikke klarer å løfte så snakk med cabinpersonalet FØR eller under ombordstigning. Its their job, not mine.
- Gjør deg klar til å sette deg ned i sete FØR ombordstigning. Finn frem øreklokker, bok og alt du trenger frem til en er i lufta. Å gjøre dette mens andre står å venter mens du blokkerer midtgangen er en stor grunn til at mange fly blir forsinket.
- IKKE, jeg gjentar, IKKE gå med sekk slengt kun over den ene skulderen. Sannsynligheten er STOR for at du har dunket borti minst en av de andre passasjerene mens du har gått forbi de. Bær sekken fremfor deg så du har kontrollen på den eller ta den skikkelig på deg(pass da på når du tar den av!).
- Gå på do FØR ombordstigning. Verste jeg vet er når de som sitter innerst med vinduet plutselig må på do mens en fortsatt driver med ombordstigning. Enten bør du ha problemer med blæra om du gjør det eller så bør du skjerpe deg.

Jeg skjønner at alle må reise for første gang en gang. Men tenk dere litt om før dere reiser alle sammen. Det hjelper svært mye at en tar hensyn til hverandre og at det er trangt. Da må en bruke tildelt plass effektivt og prøve å ikke ta så mye plass at det går ut over andre.

Takk.

Amen! Helt enig. 

Ts. 

Anonymkode: cf67c...168

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...