Gå til innhold

Strikkehjelp for en skikkelig dummy


MiominMio

Anbefalte innlegg

Altså jeg kan strikke rett og vrang, men jeg sliter skikkelig med å lese oppskriften jeg......er det noen som kan hjelpe en totalt analfabet når det kommer til strikkemønster med å tyde denne og forklare helt enkelt hva menes med det? 1 pinne det er en omgang på pinnen right? Vet jeg høres dum ut, men jeg må likevel spørre for jeg har så lyst å lære :) PÅ forhånd tusen tusen takk for all hjelp.
 

  • 1.pinne: strikk 2 rett, 2 vrang ut pinnen -
  • 2.pinne: strikk rett over rett og vrang over vrang
  • 3.pinne: strikk vrang over rett og rett over vrang
  • 4.pinne: strikk likt som du gjorde på 3 pinne. 
  • Gjenta pinne 1-4 til du får ønska lengde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første pinne: strikk 2 r og 2 vr

Andre pinne: strikk rett over rett og vrang over vrang (sier seg selv) 

Tredje pinne: osv osv

Anonymkode: d0cc7...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje pinne er ikke osv osv... på tredje pinne strikker du vrang over rett og rett over vrang, slik at det blir omvendt. Da vil du etterhvert få vaffelmønster. Altså 2 pinner med rett rett vrang vrang og 2 pinner med vrang vrang rett rett. 

Anonymkode: d7504...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tredje pinne er ikke osv osv... på tredje pinne strikker du vrang over rett og rett over vrang, slik at det blir omvendt. Da vil du etterhvert få vaffelmønster. Altså 2 pinner med rett rett vrang vrang og 2 pinner med vrang vrang rett rett. 

Anonymkode: d7504...af5

Joda men mitt poeng var at 1, 2, 3 osv var første, andre, tredje osv. Ble kanskje feil å ta med teksten. 

Anonymkode: d0cc7...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første pinne: strikk 2 r og 2 vr

Andre pinne: strikk rett over rett og vrang over vrang (sier seg selv) 

Tredje pinne: osv osv

Anonymkode: d0cc7...395

 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tredje pinne er ikke osv osv... på tredje pinne strikker du vrang over rett og rett over vrang, slik at det blir omvendt. Da vil du etterhvert få vaffelmønster. Altså 2 pinner med rett rett vrang vrang og 2 pinner med vrang vrang rett rett. 

Anonymkode: d7504...af5

Dere gjentar jo bare helt det som står i oppskriften jo... 🙈

Anonymkode: 9783f...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, MiominMio skrev:

Altså jeg kan strikke rett og vrang, men jeg sliter skikkelig med å lese oppskriften jeg......er det noen som kan hjelpe en totalt analfabet når det kommer til strikkemønster med å tyde denne og forklare helt enkelt hva menes med det? 1 pinne det er en omgang på pinnen right? Vet jeg høres dum ut, men jeg må likevel spørre for jeg har så lyst å lære :) PÅ forhånd tusen tusen takk for all hjelp.
 

  • 1.pinne: strikk 2 rett, 2 vrang ut pinnen -
  • 2.pinne: strikk rett over rett og vrang over vrang
  • 3.pinne: strikk vrang over rett og rett over vrang
  • 4.pinne: strikk likt som du gjorde på 3 pinne. 
  • Gjenta pinne 1-4 til du får ønska lengde.

Nr. 1 - Aldri si at du er dum som må spørre! Det er så mange mønstre som er håpløst forklart så selv de av oss med 40 års erfaring må spørre enkelte ganger. Jeg anser meg ikke som dum for det, men tvert i mot smart som spør og vil lære mer/noe nytt. 

I denne oppskriften er det slik at en pinne er det samme som en omgang. Men strikker du sokker, pulsvanter, ermer på 4 eller 5 pinner osv så KAN det bety den første pinnen som i pinnen, og ikke som i omgangen. 

 

Jeg skal du strikke 2 rett og 2 vrang på hele første OG andre omgang. Eller 1 og 2 pinne om du vil. Det er lurt å sette en markør, en binders eller en tråd i en annen farge for å skille mellom omgangens start og slutt.

På de neste to omgangene blir det omvendt. Da starter du med 2 vrange slik at det blir 2 vrange, 2 rette hele veien til enden. Det samme på omgang 4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tredje pinne er ikke osv osv... på tredje pinne strikker du vrang over rett og rett over vrang, slik at det blir omvendt. Da vil du etterhvert få vaffelmønster. Altså 2 pinner med rett rett vrang vrang og 2 pinner med vrang vrang rett rett. 

Anonymkode: d7504...af5

Vaffelmønsteret har 2 rette omganger i mellom så dette er ikke vaffelmønster. Det er dobbel perlestrikk! Fort gjort å ta feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tror jeg har det nå :) Skulle gjerne ha hatt et skikkelig kurs i strikking - eller ihvertfall å tyde det som står på oppskriftene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MiominMio skrev:

Tusen takk for svar. Jeg tror jeg har det nå :) Skulle gjerne ha hatt et skikkelig kurs i strikking - eller ihvertfall å tyde det som står på oppskriftene ;)

 

‘Strikkespråk’ tar litt tid å komme inn i, men er stort sett ikke så vanskelig bare en hopper i det og spør litt rundt. Ingen forventer at en skal skjønne alt helt av seg selv når noe er nytt og uvant, og min erfaring er at de fleste som strikker litt gjerne hjelper og forklarer. 

Tenk sånn på det, vi har jo alle gått samme veien og vet hvordan det er i starten :) 

 

Selv om du har skjønt det nå, vil jeg gjerne legge til min egen forklaring også.

Omgang brukes muntlig ofte generelt om det å strikke alle maskene en har på pinnen en gang, når vi snakker om strikking mer uformelt. Uavhengig om det strikkes rundt eller fram og tilbake. Selv om det strengt tatt kan være upresist, og noe  ganger feil.

I oppskrifter derimot, skilles dette tydelig på. 

Å strikke en pinne betyr alltid at en strikker flatt, altså fram og tilbake. En pinne er da å strikke alle maskene på pinnen en gang, og overføre dem fra den ene pinnen til den andre.

Å strikke en omgang skal bety at en strikker rundstrikk, altså rundt og rundt på rundpinne. En omgang er da å strikke alle maskene på sirkelen en gang. 

 

 

Anonymkode: 8e28d...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YouTube har redda meg mer enn en gang 😂 noen strikkebutikker har egne sider med videoer. 

Anonymkode: d0cc7...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så meget. Jeg har vært ivrig på youtube og disse drops videoene og - er vel der jeg har lært mest :) Og så maser jeg på kolleger av og til, men de blir nok fort lei meg hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Anbefaler videoer på nett. Og sjekk om det er strikkekafé i nærheten av der du bor. Veldig hyggelig, og helt sikkert noen som kan hjelpe om du står fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...