Gå til innhold

Tips, råd og oppmuntringstråd for nybegynnere og mosjonister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei.. 

Nå gikk jeg inn her for å poste akkurat en slik post som jeg fant med en gang. 

Trente jevnlig før, gikk fra 120 kg til 95 kg. Gikk så på en saftig smell, trening lagt på hylla ca 3 år, er nå oppe på ca 103 kg. Å vil ikke mer opp i vekt igjen! Sliter veldig med motivasjonen, tenkte da at dette kunne kanskje være tråden får å se om man fant litt inspirasjon på nytt.. 

Mye løft og sånt på jobb, vært sykemeldt 5 uker pga skade i muskelfeste i skuldera, føler det begynner å gå seg til så nå vil jeg prøve å komme i bevegelse igjen. Å prøve å forebygge flere skader senere. Kanskje starte sånn dagbok for å holde oversikt hvis dette holder seg fremover

Anonymkode: ac519...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på ingen måte en mosjonist. Jeg driver rovdrift på kroppen min i jakten på det edleste metallet. Et kjør som er helt i grenseland hva min kropp tåler. Den balansen på eggen er så farlig at du kan falle ned på den gode siden og bli best eller på den gale siden og bli skadet. Helsegevinten har jeg brukt opp for lengst. Dette er hva jeg lever og ånder for. Sammenligner meg aldri med mannen i gata. Det er fokus på kun meg og mine resultater de jeg skal forbedre. 

Men etter jul så kommer denne slankebølgen over oss der vi skal bli slim til sommeren. Overambisiøse mål settes og man sprekker. Jo det er ikke sikkert du er motivert nok til å fullføre. Ikke sikkert du er motivert i det hele tatt. Det bildet du har dannet deg om en drømmesituasjon blir med ett en fjern tanke som blir sorg for at du atter en gang har feilet. Da kommer folk til meg å sier, du er heldig du som har guts nok til å stå på så er du også så slank og fin. Mulig det sier jeg. Jeg bruker 20 timer i uka på dette. Der åpnet jeg døra på gløtt igjen. Nå ser jeg at øynene deres blir litt blanke, nakken krummes og spiriten kommer innom en tur igjen. Faan det kommer ikke av seg selv altså? Nei det gjør nok ikke det. Jeg forsaker veldig mye for at dette regnestykket skal gå opp. Å nei ikke alle treningsøkter er like morro. Noen er faktisk ikke morro i det heletatt, men de må være der de også. Det nytter ikke å hoppe over dem for da stopper fremgangen opp. Husk målet der fremme. Det er det som gjelder. Når du da til slutt når målet, hvilken glede og følelse man sitter igjen med. Ingen er mere fornøyd her i verden der du kan heve armene i været og rope ut i et fantastisk gledesbrøl, JEG GREIDE DET!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Faan det kommer ikke av seg selv altså? Nei det gjør nok ikke det. Jeg forsaker veldig mye for at dette regnestykket skal gå opp. Å nei ikke alle treningsøkter er like morro. Noen er faktisk ikke morro i det heletatt, men de må være der de også. Det nytter ikke å hoppe over dem for da stopper fremgangen opp. Husk målet der fremme. Det er det som gjelder. Når du da til slutt når målet, hvilken glede og følelse man sitter igjen med. Ingen er mere fornøyd her i verden der du kan heve armene i været og rope ut i et fantastisk gledesbrøl, JEG GREIDE DET!!

Så gøy at en over gjennomsnittet interessert i kropp tok seg turen inn i denne tråden. Du har helt rett, i forhold til motivasjon. Så en Ted talk i går om hvorfor det ikke virker å trene 3 ganger i uken. Det var utrolig interessant. Vi mennesker har bedre gjennomføringsevne om vi har få alternativer og gode rutiner. Poenget hans var at man mister motivasjonen om man må velge når man må trene. Det beste er å gjøre det hver dag, uten unntak.

Nå har jeg kastet opp i en uke. I dag er første dagen, jeg er meg selv. Nå må jeg bare gjøre det som er min plan. Ta meg sammen rett og slett. Begynne på nytt, dag en. Jeg har foreløpig ikke ambisiøse mål. 2000 meter på romaskin, 10 minutt med rockering, squats til rompa brenner og lufte hunden. Dette skal! gjøres daglig. Jeg er til tross for en smertefull kropp, veldig lett trent. Pga sykdom gikk jeg opp i vekt, sikkert fordi vi hadde en veldig aktiv vinklubb. Koselig, men fetende. Nå er jeg 14 kg fett mindre enn det jeg var for et år siden. Jeg ser faktisk smashing ut. Men jeg har genetikk til å se enda bedre ut. Siden jeg vet det krever så urettferdig lite av meg, så bør jeg i det minste prøve. Mannen min har i alle år prøvd å fortelle meg hvor mye andre arbeider for å se ut som meg. Bodybuildere sa når jeg var i 20 årene at jeg burde prøve meg i fitness men jeg hadde ingen interesse for det. Kanskje jeg skulle teste grensene litt mer? Jeg vet at mannen min hadde satt pris på det. Han er også heldig med genetikk, får six-pack av å hoppe over et måltid. Hehe. Heldige barn vi har. Uff, det jeg skriver høres ut som selvskryt... Men jeg har glemt meg selv i sykdom, hvem jeg egentlig er og hva jeg kan oppnå. Det var egentlig godt å skrive og huske. Tenk jeg har alltid hatt 90-60-90 og god høyde, høyden er der ennå men kroppsmålene er ikke det de var... Betyr ikke at de aldri kan komme tilbake. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RoNo said:

Så gøy at en over gjennomsnittet interessert i kropp tok seg turen inn i denne tråden. Du har helt rett, i forhold til motivasjon. Så en Ted talk i går om hvorfor det ikke virker å trene 3 ganger i uken. Det var utrolig interessant. Vi mennesker har bedre gjennomføringsevne om vi har få alternativer og gode rutiner. Poenget hans var at man mister motivasjonen om man må velge når man må trene. Det beste er å gjøre det hver dag, uten unntak.

Nå har jeg kastet opp i en uke. I dag er første dagen, jeg er meg selv. Nå må jeg bare gjøre det som er min plan. Ta meg sammen rett og slett. Begynne på nytt, dag en. Jeg har foreløpig ikke ambisiøse mål. 2000 meter på romaskin, 10 minutt med rockering, squats til rompa brenner og lufte hunden. Dette skal! gjøres daglig. Jeg er til tross for en smertefull kropp, veldig lett trent. Pga sykdom gikk jeg opp i vekt, sikkert fordi vi hadde en veldig aktiv vinklubb. Koselig, men fetende. Nå er jeg 14 kg fett mindre enn det jeg var for et år siden. Jeg ser faktisk smashing ut. Men jeg har genetikk til å se enda bedre ut. Siden jeg vet det krever så urettferdig lite av meg, så bør jeg i det minste prøve. Mannen min har i alle år prøvd å fortelle meg hvor mye andre arbeider for å se ut som meg. Bodybuildere sa når jeg var i 20 årene at jeg burde prøve meg i fitness men jeg hadde ingen interesse for det. Kanskje jeg skulle teste grensene litt mer? Jeg vet at mannen min hadde satt pris på det. Han er også heldig med genetikk, får six-pack av å hoppe over et måltid. Hehe. Heldige barn vi har. Uff, det jeg skriver høres ut som selvskryt... Men jeg har glemt meg selv i sykdom, hvem jeg egentlig er og hva jeg kan oppnå. Det var egentlig godt å skrive og huske. Tenk jeg har alltid hatt 90-60-90 og god høyde, høyden er der ennå men kroppsmålene er ikke det de var... Betyr ikke at de aldri kan komme tilbake. Ikke sant?

Har du link til den ted-talken?

Anonymkode: 73f95...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på det med 3 dager - så er det bedre å trene 3 dager, enn å trene 0 dager. Enkelte kan av helsemessige årsaker ikke trene hver dag, så da er det bedre å trene litt enn ingenting :)

Men forstår tanken bak. Det jeg gjør er å planlegge uken hver søndag, og har jeg bestemt meg for å trene gjør jeg det, med mindre smertene mine faktisk er for store. Trener jeg da så er jeg gåen i flere dager etterpå, og det er verken bra for meg eller for jobben min eller samboeren min.

Det må ikke alltid være alt eller ingenting, spesielt ikke i oppstarten. Jeg kjenner ingen som starter med å trene 5 dager i uka som fortsetter med det. Bedre å starte ned 2-3 og øke, mener jeg.

-N

Anonymkode: f6d37...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som går/løper på mølle, har dere egen hjemme, eller er dere på treningssenter? 

Jeg får meg ikke til å trene på senter, og synes det er flaut å løpe på gangveien (lite sted). Vurderer å investere i en tredemølle, men usikker. 

Anonymkode: 4bf0a...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte en inspirerende Tedtalk, @Wolfmoon ! Jeg HATER nesten alt som er av trening, og når jeg hører at no pain - no gain er feil, blir jeg lykkelig og tent. Interessante tall og statistikker han kom med; tydelig at han hadde belegg for sine påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beggynte med å trene 6 ganger i uka, så ble jeg mere hardcore, måtte bytte til fullkropp 3 ganger i uka😊 er ikke antall dager som gjelder men kvalitet, jeg trener fullkropp 3 ganger i uka mens brutter må ha 5 dager for å stimulere kroppen 1 gang😅

kjør bøy, press, mark, pullups med vekter osv, avslutt annenhver økt med 4x4 intervall trening på mølla! Får mye ut av 3 økter om man legger fra seg mobilen😊

Anonymkode: a47af...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og nye muligheter :)

Jeg har vært på gåtur, 3 km i bakkete terreng. Akkurat passe for en vond kropp nå i dag :) Fornøyd med det. Tok meg 40 minutter, og fikk god og frisk luft.

-N

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som elsker å være aktiv ute, men ikke når det er mørkt, vått og kaldt. Jeg gleder meg uhorvelig til våren kommer. 

Nå om vinteren er det innetrening som gjelder, og motivasjonen mangler totalt. Jeg har kommet til at jeg ikke kan vente på motivasjon. Jeg har en kontrakt med meg selv om å nå skrittmålet mitt hvert eneste dag. Det betyr at de dagene jeg ikke har vært ute på gå- eller joggetur MÅ jeg faktisk innom mølla på senteret. I kveld er en slik kveld, så snart unga er lagt må jeg ta meg på tak. Når jeg først er der er det null stress å gjennomføre økta. I dag blir det en økt i sone 1, fordi jeg skal løpe intervaller i morgen tidlig og er lite interessert i å ødelegge for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ♥ skrev:

Jeg er av dem som elsker å være aktiv ute, men ikke når det er mørkt, vått og kaldt. Jeg gleder meg uhorvelig til våren kommer. 

Nå om vinteren er det innetrening som gjelder, og motivasjonen mangler totalt. Jeg har kommet til at jeg ikke kan vente på motivasjon. Jeg har en kontrakt med meg selv om å nå skrittmålet mitt hvert eneste dag. Det betyr at de dagene jeg ikke har vært ute på gå- eller joggetur MÅ jeg faktisk innom mølla på senteret. I kveld er en slik kveld, så snart unga er lagt må jeg ta meg på tak. Når jeg først er der er det null stress å gjennomføre økta. I dag blir det en økt i sone 1, fordi jeg skal løpe intervaller i morgen tidlig og er lite interessert i å ødelegge for det. 

Ja, det nytter ikke å vente på motivasjonen, da kommer man ikke så langt :) de færreste av oss er motivert hver gang man skal trene. Så da gjelder det å ha strenge avtaler med seg selv, og bare gjøre det. Håper intervallene dine var en god økt! Savner å kunne løpe intervaller selv, men kan forhåpentligvis etterhvert :)

___

Har trent styrke i dag, og har dermed bare en obligatorisk økt igjen denne uka (etter trening i går og i dag). Føles bra :) skal reise bort i helga og trenger å hvile før det, så neste økt blir nok torsdag.

-N

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det nytter ikke å vente på motivasjonen, da kommer man ikke så langt :) de færreste av oss er motivert hver gang man skal trene. Så da gjelder det å ha strenge avtaler med seg selv, og bare gjøre det. Håper intervallene dine var en god økt! Savner å kunne løpe intervaller selv, men kan forhåpentligvis etterhvert :)

___

Har trent styrke i dag, og har dermed bare en obligatorisk økt igjen denne uka (etter trening i går og i dag). Føles bra :) skal reise bort i helga og trenger å hvile før det, så neste økt blir nok torsdag.

-N

Takk for lykkeønskning. Intervallene var tilnærmet perfekte, løp 5x4 og hadde 21 minutter i sone 4. Kroppen bruker tid på å forstå seg på arbeid, så oppvarmingen tar gode 25 minutter. Jeg savner 20-åra, da var 10 minutter nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på trening i dag! Første treningsøkt siden fødsel .

Anonymkode: ccd9c...626

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ukas tredje økt gjennomført, for første gang på over et år uten særlige smerter. Det var helt fantastisk. Nå håper jeg det blir flere og flere av de gode dagene :)

-N

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er ukas tredje økt gjennomført, for første gang på over et år uten særlige smerter. Det var helt fantastisk. Nå håper jeg det blir flere og flere av de gode dagene :)

-N

Så bra! Gjem på godfølelsen, den er fin å ha før neste økt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med første av mine tre økter for denne uka, en god styrkeøkt gjennomført :) I dag kjente jeg at jeg begynner å bli litt sterkere, spesielt i kjernemuskulatur. Det var gøy!

Har planer om å komme meg til svømmehallen i løpet av uka, har fått anbefalt det for skaden min. Blir spennende!

-N

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjøpte ny treningsball og kjørte gjennom et program som var nesten for lett. Kjente det gjorde kroppen godt. 

Har fått beskjed om å ikke presse grenser men gjøre det lett. Har hatt noen tøffe uker, og merker det på kropp og sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...