Gå til innhold

Bryter legekontoret loven?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket symptomer, og testet meg for klamydia på legekontoret mitt. Det var kun en enkel urinprøve, trengte ikke legetime. Den var positiv, og jeg fikk resept på antibiotika.

Jeg reagerer på at jeg måtte betale for både testen på legekontoret og behandlingen på apoteket. Skal ikke dette være gratis?

(Jeg er i 30-årene og har ikke hatt mange sexpartnere. Har nok blitt smittet av min nye kjæreste).

Anonymkode: 13c4d...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette skal du betale for. 

Anonymkode: facfc...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei det koster penger.

Anonymkode: bc30a...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at dette er noe du skal ha gratis?

Anonymkode: 48a8f...624

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reagerer på at jeg måtte betale for både testen på legekontoret og behandlingen på apoteket. Skal ikke dette være gratis?

Hvorfor tror du det skal være gratis?

Anonymkode: f2fb8...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke gratis? Du betaler egenandel slik du gjør ved alle andre henvendelser til legekontoret. Test for kjønnssykdom er bare gratis på helsestasjon for ungdom - for ungdom mellom 16 og 20 år. 

Anonymkode: 618a1...415

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke gratis? Du betaler egenandel slik du gjør ved alle andre henvendelser til legekontoret. Test for kjønnssykdom er bare gratis på helsestasjon for ungdom - for ungdom mellom 16 og 20 år. 

Anonymkode: 618a1...415

https://helsenorge.no/sykdom/kjonnssykdommer/test-deg-for-kjonnssykdommer-gratis

Test deg for kjønnssykdommer gratis

Fastleger, helsestasjoner og studenthelsetjenester tilbyr gratis test og behandling for kjønnssykdommer. Du kan teste deg for klamydia hjemme.

Alle som har hatt ubeskyttet sex med en partner som en ikke kjenner smittestatusen til bør teste seg for kjønnssykdommer, også kalt seksuelt overførbare infeksjoner (soi).

Det finnes flere ulike typer sykdommer man kan bli smittet med gjennom seksuell kontakt.

Dersom du eller helsepersonellet du oppsøker har grunn til å anta at du kan være smittet av en kjønnssykdom, er både testing, behandling og medisiner gratis

Anonymkode: 90dbd...372

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært gratis de gangene jeg har gjort det på legekontoret.

Anonymkode: 28b7f...250

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å minimere spredningen. Til den grad det er mulig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være gratis, men de bryter nok ingen lover, de får bare ikke dette tilbake fra folketrygden. Du kan kreve dette tilbakebetalt fra legen, men det vil nok kreve mer energi enn det er verdt.

Anonymkode: 42f68...cc7

• Liker 1
Skrevet

Jo, du skal få det gratis. Medisinene skal skrives ut på paragraf 4 - smittefarlig sykdom. Kontoret skal også registrere timen som smittefarlig sykdom, da betaler HELFO alt. 

Sikkert bare en forglemmelse av kontoret. Dersom du ringer dem så ordnes det nok. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette skal du betale for. 

Anonymkode: facfc...9da

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei det koster penger.

Anonymkode: bc30a...b0d

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Ikke svar så bastant når dere ikke har peiling. Ser jeg har fått ordentlige svar lenger ned i tråden, av folk som faktisk sjekker før de svarer. Skjerpings!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, studerende skrev:

Jo, du skal få det gratis. Medisinene skal skrives ut på paragraf 4 - smittefarlig sykdom. Kontoret skal også registrere timen som smittefarlig sykdom, da betaler HELFO alt. 

Sikkert bare en forglemmelse av kontoret. Dersom du ringer dem så ordnes det nok. 

Takk for svar! Jeg skal gi beskjed neste gang jeg går dit. For min del så har jeg råd til å betale, men jeg synes det er ugreit å ta betalt når det skal være gratis. Det kan jo føre til at ressurssvake mennesker ikke tester seg eller får behandling, og da går det utover folkehelsa.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Ikke svar så bastant når dere ikke har peiling. Ser jeg har fått ordentlige svar lenger ned i tråden, av folk som faktisk sjekker før de svarer. Skjerpings!

Beklager. Jeg har aldri hatt kjønnssykdommer så visste ikke dette. 

Lover å skjerpe meg. :blush:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merket symptomer, og testet meg for klamydia på legekontoret mitt. Det var kun en enkel urinprøve, trengte ikke legetime. Den var positiv, og jeg fikk resept på antibiotika.

(Jeg er i 30-årene og har ikke hatt mange sexpartnere. Har nok blitt smittet av min nye kjæreste).

Så vidt jeg husker fra et innslag på radioen så må man betale hvis man bare sjekker seg, feks ved bytte av partner, mens det er gratis hvis man feks har symptomer, eller hvis man har hatt ubeskyttet (tilfeldig) sex. Poenget er at det ikke alltid er gratis, men i ditt tilfelle hadde du jo symptomer, så da burde det vært gratis. 

Gjest Huttetuen
Skrevet

De bryter loven hvis de nekter å hjelpe deg! Eller sørger for at du ikke får hjelp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...