Gå til innhold

Kan jeg jobbe som PT uten utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent i mange år nå, og gikk selv ned 30 kg med livstilendring- jeg har derfor også mye erfaring innen kosthold. Jeg ønsker å jobbe som PT privat, ikke på treningssenter. Er det lov uten utdanning? Jeg trener 6 dager i uken selv, og kan mye både innen styrke, og cardio. Jeg brenner veldig for dette. Skole er dessverre ikke noe alternativ da jeg ikke har råd og har ikke mulighet til å ta opp mer studielån. 

Jeg har prøvd å Google dette, men fant så mye forskjellig. Så håper noen her inne vet. 

Anonymkode: 78254...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første treff på Google. Faktisk helt på toppen. Hva har du søkt etter egentlig?

https://www.google.com/search?q=er+personlig+trener+en+beskyttet+tittel&rlz=1C1GCEB_enNO850NO850&oq=er+personlig+trener+&aqs=chrome.2.69i57j0l4j69i64l3.3695j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Her er link til første treff:

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/rA8r2w/mener-de-fleste-nyutdannede-pt-ene-er-uegnet

Sitat

I dag er ikke personlig trener en beskyttet tittel. I prinsippet kan derfor alle kalle seg det.

 

Her er link til andre treff:

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/personlig_trener_0

Sitat

Personlig trener er ingen beskyttet tittel. I utgangspunktet kan alle kalle seg personlig trener og jobbe som dette. Men hvis du skal jobbe på et treningssenter, er det mange som har som minimumskrav at du skal ha gjennomført en PT-utdanning som tilsvarer 30 studiepoeng.

 

Så ut fra dette så trenger du ingen utdanning for å kunne kalle deg for personlig trener, og selge dine tjenester til andre. Men leser vi litt lenger så skriver de og at mange treningssenter krever at man har en spesifik utdanning for å kunne jobbe der som personlig trener. Men som freelancer utenfor treningssenter bør det dermed gå fint.

Spørsmålet da blir om erfaring med din egen kropp og helse/ernæring betyr at du klarer tilsvarende med andre. Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nomore82 skrev:

Første treff på Google. Faktisk helt på toppen. Hva har du søkt etter egentlig?

https://www.google.com/search?q=er+personlig+trener+en+beskyttet+tittel&rlz=1C1GCEB_enNO850NO850&oq=er+personlig+trener+&aqs=chrome.2.69i57j0l4j69i64l3.3695j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Her er link til første treff:

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/rA8r2w/mener-de-fleste-nyutdannede-pt-ene-er-uegnet

 

Her er link til andre treff:

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/personlig_trener_0

 

Så ut fra dette så trenger du ingen utdanning for å kunne kalle deg for personlig trener, og selge dine tjenester til andre. Men leser vi litt lenger så skriver de og at mange treningssenter krever at man har en spesifik utdanning for å kunne jobbe der som personlig trener. Men som freelancer utenfor treningssenter bør det dermed gå fint.

Spørsmålet da blir om erfaring med din egen kropp og helse/ernæring betyr at du klarer tilsvarende med andre. Lykke til :)

Hei, og takk for svar. Ja så mange av artikler om det, men så at alle artiklene jeg kom over var noen år gamle, så jeg lurte på om kanskje det var blitt noen forandring idag på det :)

Jeg både håper og tror at min personlige erfaring med vektnedgang og trening kan være en styrke i en jobb som PT, og at jeg klarer å hjelpe andre mennesker med tilsvarende. Tusen takk :)

 

 

Anonymkode: 78254...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil virkelig anbefale deg å gå MINIMUM et PT studie før du i værste fall skader noen med dine tjenester.

Anonymkode: a62c1...3ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel mer hvor du skal trene folk. De færreste senter vil ha folk som driver egen business inne på senteret.

Anonymkode: db227...906

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan både jobbe som PT og kalle deg for PT, uten noe som helst utdanning. 

I mange tilfeller kan erfaringsbasert læring være bedre enn formell utdannelse. 

Problemet ditt blir å få kunder. Du må markedsføre deg godt, og er avhengig av å gi resultater. Ettersom du ikke har formell kompetanse å vise til. Formell kompetanse er et av de viktigste kriteriene når kunder velger PT. 

Men hvorfor ikke ta PT-kurs i tillegg? Er jo ikke snakk om bachelor, du kan jo ta enkeltkurs og enkeltevner, slik at du også kan vise til "noe". 

Anonymkode: 54fab...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok hjelpe folk, men spørs om de vil betale deg noe særlig da.

Du må uansett vise til dine resultater og tankegang rundt trening er jo viktig.

 

Anonymkode: 274d8...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her sier: du KAN gjøre det, men om det er mulig å leve av dette for deg i praksis blir en annen sak. Ingen kvalitetsbevisste treningssentre idag, ansetter personlige trenere uten utdannelse. Og å få kunder freelance uten utdannelse vil nok også være vanskelig.

Når noen skal ha hjelp med noe så viktig som helsen sin, så søker de gjerne folk med formell kompetanse. Den uformelle kompetansen kan selvfølgelig være en stor fordel, men den vil sannsynligvis aldri tilsvare en faktisk utdannelse. At du har erfaring med trening og vektnedgang, betyr jo ikke automatisk at du klarer å hjelpe meg med det samme. Det blir litt som å si at man kan jobbe som helsepersonell fordi man har vært mye syk. Og ja, jeg innser at det eksempelet er satt veldig på spissen. Men skal jeg oppsøke en fagperson så er personlig erfaring med mitt problem et pluss, men det erstatter ikke den formelle utdannelsen som sikrer at vedkommende gir meg trygg behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Hvorfor ikke ta pt kurs eller utdanning? Pt er jo noe alle kan bli, bør iallfall ha litt minimum kompetanse. Utrolig lett utdanning også🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT utdannelse er ikke spesielt dyrt eller vanskelig (og spør du meg, ikke verdt så mye) så det bør du minst ha. Nå er jo trenden å helst gå til PT med bachelor eller master og det støtter jeg fullt. Hvis du absolutt skal prøve å få deg kunder uten utdannelse håper jeg du kjøper deg noen fagbøker om anatomi og fysiologi pluss holder deg oppdatert på forskning innen trening. Mange dårlige PTer som har pushet på skader på nybegynnere. 

Anonymkode: 0285a...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville være skeptisk til en uten mer formell bakgrunn - MEN når det er sagt så ville jeg hvertfall ikke brukt en PT kun med PT-kurs uten noe særlig praktisk erfaring. 

Jeg vet ikke hvor du har tenkt du skal trene kundene hvis du skal være selvstendig - vil jo tro du bør ha en slags avtale med et senter hvertfall for å kunne trene/jobbe der. 

Skal du få kunder må du jo markedsføre deg selv - lage deg en webside - være aktiv i forum. 

Skulle jeg ha begynt som PT ville jeg tatt kontakt med ulike sentre eller noen som har etablerte webcoaching-firma for hvertfall å kunne samarbeide med de i starten - da er det lettere å få kunder fordi vil jo ha  etablerte nettsider +++ 

Kanskje ta kontakt med type vektklubb/Grete Roede - om det er mulig å samarbeide med de siden du har erfaring med vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, PT er ikke noen beskyttet tittel så hvem som helst kan i utgangspunktet jobbe som det. De fleste sentre har likevel krav til sertifisering men man kan helst sikkert får jobb flere steder uten med den rette erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, du kan i teorien jobbe som PT uten utdanning.

Men, jeg klarer virkelig ikke å se hvordan din erfaring gjør deg egnet til å jobbe som PT. Å trene selv og å trene andre er to vidt forskjellige ting, og uten den grunnleggende kunnskapen om anatomi, fysiologi, coaching og treningslære så har du ingenting å gjøre i yrket.

Anonymkode: 4932b...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...