AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Del Skrevet 5. januar 2020 Hei! Min far skal flytte til sykehjem. Han eier et hus med stor, nydelig tomt i et attraktivt boligområde. Det er snakk om at ved salg vil vi kunne få 15 mill +. i utgangspunktet tenkte vi bare la huset stå. Han har bodd der i 50 år, så det er en stor jobb å rydde ut av huset. Han sier selv at han ikke tenker så mye på salg heller. Vi barna har blitt enige om å ikke tvinge han å selge, den avgjørelsen får han ta selv. Det har vært tungt for han å flytte, så vi tenkte at i blant kan vi kanskje ta han med på lufteturer til huset og være der i noen timer i løpet av dagen. Tomten er nydelig om sommeren, så vi har gledet oss veldig til å ta han med dit i sommer. Det kommer til å glede han veldig. Velger han å bare la huset stå tomt skal vi derfor støtte det. Men- noen sa dette kom til å bli kostbart for oss arvinger med tanke på skatt. I følge reglene vil vi måtte skatte av gevinsten hvis vi som arvinger selger boligen etter han er død. Da skal det skattes av gevinsten/forskjellen mellom inngangsverdi og prisen vi selger for. Jeg trodde inngangsverdien var boligens verdi når vi arver, men noen sa at dersom min far ikke bor i boligen i 12 mnd av de siste 24 før den overlates til oss vil inngangsverdien settes til det beløpet han kjøpte boligen for? Altså prisen for 50 år siden. Stemmer dette? Da må vi i så fall skatte av minst 15 mill. hvis min far selger nå så må han ikke skatte av gevinsten? er det virkelig slik for oss arvinger? Jeg håper jo min far lever lengre enn 24 mnd, og vi vil som sagt ikke presse han til å selge huset hvis han ikke vil det, men kan det ha så mye å si økonomisk? og før det kommer kommentarer om at vi tenker penger og max arv så gjør vi ikke det! Vi ble bare overrasket at det evt kan ha så mye å si, og lurer på om dette stemmer. Hvis dette faktisk stemmer er vi som sagt med på å ikke selge huset mens han lever, bare for å glede min far. Anonymkode: 48b4e...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 6. januar 2020 #2 Del Skrevet 6. januar 2020 Så vidt jeg husker trer man inn i arvelaters skatteposisjon, så hvis din far måtte skattet av boligsalget må dere det også (at han ikke har bodd i boligen 12 av de siste 24 mnd. kommer inn der). Nå finnes det unntak, f. eks. om man er forhindret fra å bo i boligen, ville sjekket det opp med skatteetaten. Jeg slapp å skatte av boligsalg med eksen selv om jeg ikke hadde bodd i boligen de siste 12 mnd. basert på et slikt unntak. Det er jo mange som er i tilsvarende situasjon, de har sannsynligvis et ganske klart svar. Be om en bindende forhåndsuttalelse, koster noen kroner, men da kan dere slappe av. Det er også noen regler rundt hvor kenge man kan vente med salg etter at man arver før man ikke lenger kommer inn under reglene om arvet bolig, ville sjekket det også (i fall man tenker at noen kunne bo der en stund før salg f.eks.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The_Stig Skrevet 6. januar 2020 #3 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) Så lenge vedkommende MÅ flytte fra boligen til sykehjem pga sykdom/helse og ikke «frivillig» så gjelder ikke kravet om botid. Dette må dokumenteres. Står endel om det her: https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/arv-og-bolig1/skatt-pa-arvet-bolig Endret 6. januar 2020 av The_Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. januar 2020 #4 Del Skrevet 6. januar 2020 Et annet skattespøkelse er arveskatten... Nå har Høyre og FRP fjernet den grusomme dødsavgiften, men både SV, AP og Rødt har programfestet at den skal tilbake så fort det blir regjeringsskifte. Og det er vel rimelig å anta at det vil skje innen 24mnd. Så du risikerer en skikkelig dobbeltsmell 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #5 Del Skrevet 6. januar 2020 Takk for tilbakemeldinger. Min far måtte flytte, da han ikke kunne bo alene(var innlagt på sykehus fram til han fikk plass på sykehjem), så fint å vite at dette kan være unntak fra boplikten. Anonymkode: 48b4e...db1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Del Skrevet 6. januar 2020 Jeg ville sett ann formen til din far de neste seks månedene. Hvis dere tror han blir værende på sykehjem i mange år, så ville jeg rådet han til å selge og fordele arv med en gang. Å la en bolig stå tom i flere år er aldri bra. Heller ikke å selge og la pengene stå på (hans) bok. (Kommunen har rett til 80% av renteinntektene...) I tillegg kan arveavgiften dukke opp igjen... Anonymkode: 5e45a...6d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 3. februar 2020 #7 Del Skrevet 3. februar 2020 Hei. Her er lenken til Lignings ABC, vedrørende salg av bolig. https://www.skatteetaten.no/sok/?q=salg+av+arvet+bolig&se=16616 Gevinst beregning ved salg av bolig. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/vedtak/skatteklagenemnda/gevinstberegning-ved-salg-av-fast-eiendom/ Hovedregel er slik: Salg av bolig, som boligeier har bodd i mindre eller lik 1 - ett år er gevinst ved boligsalget skattbar Bor eier i mer enn 1 - ett år er gevinst ved salg av bolig, skattefri. Med vennlig hilse Tore Berg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Del Skrevet 3. februar 2020 Ingen fare, på noen her høres det ut som arveskatten,nå er det ingen arv på skatt, og om det blir regjeringsskifte så er arveskatten så lite at det er ikke mye å bry seg om.Når din far er forhindret fra å bo der,slipper dere skatt ved salg,men vær obs så dere ikke leier ut boligen før salg,det kan utløse skatt.Hvis det går ett år, så kan dere få et krav. Hvis deres far muligens kan komme hjem på et tidspunkt,så ikke skift addresse, da bor han formelt sett fortsatt i huset, om han må skifte addresse bør en av barna "flytte" inn i huset,og skifte addresse dit, på denne måten er dere sikre på at dere ikke får noen krav når den tid kommer. Anonymkode: 467bf...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. februar 2020 #9 Del Skrevet 4. februar 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: og om det blir regjeringsskifte så er arveskatten så lite at det er ikke mye å bry seg om. På en bolig til 15mill blir det fort 1,5mill i arveskatt da. Skal ikke helt uttale meg om dine finanser, men for min del er 1,5mill ganske mye penger. Penger som i utgangspunktet er totalt bortkastet å skatte av hvis man klarer å gjøre opp arven i forkant av valget. Det er såååå mye jeg kunne brukt 1,5 millioner på. Vaske sjampis, lage et fint bål av femtilapper, kjøpe en Porsche Taycan Turbo S... Mye mer fornuftig enn at det offentlige skal bygge enda en gulldass, stupetårn, signalbygg, lysekrone i en kommunesal eller annet sløsing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #10 Del Skrevet 4. februar 2020 På 6.1.2020 den 9.22, newman01 skrev: Et annet skattespøkelse er arveskatten... Nå har Høyre og FRP fjernet den grusomme dødsavgiften, men både SV, AP og Rødt har programfestet at den skal tilbake så fort det blir regjeringsskifte. Og det er vel rimelig å anta at det vil skje innen 24mnd. Så du risikerer en skikkelig dobbeltsmell Han gjør ikke det hvis han selger før det skjer. Anonymkode: e91a9...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Del Skrevet 17. august 2023 Ikke meningen å skrive på et gammelt innlegg men jeg søkte på samme og jeg fant denne. https://meglervalg.no/selge-arvet-bolig/ Det står følgende: Sitat Hvis du som arving eller gavemottaker ikke har brukt den solgte boligen, er gevinsten alltid skattepliktig. Det samme gjelder når du har bodd i boligen mindre enn 12 av de siste 24 månedene. Anonymkode: a1017...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Del Skrevet 17. august 2023 Slik vi gjorde det: Vi utsatte arveoppgjøret en stund til vi fikk pusset opp og solgt boligen (som da ikke måtte skattes av siden den sto i avdød sleknings navn, og han hadde bodd der i 12 av de siste 24 mnd), og dermed arvet pengene og ikke huset. Hadde vi arvet huset og skrevet det over på oss, ble vi informert om at vi måtte skatte av overskuddet, som da ble definert som differansen mellom opprinnelig kjøpesum og dagens salgssum. Siden huset likevel skulle selges valgte vi å gjøre det sånn. Anonymkode: e460b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Del Skrevet 17. august 2023 Jaja, ts hvordan gikk dette? Anonymkode: 111e6...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå