Gå til innhold

Fortell meg om Aust-Agder!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å bo der?

Anonymkode: 94066...f01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fortelle deg at Aust-Agder ikke eksisterer lenger.

Anonymkode: d9120...299

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Aust - Agder finnes ikke mer 😑

Anonymkode: 9b145...a01

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Aust -Agder finnes ikke, det heter Agder nå.

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Agder, det som før var Aust-Agder. Elsker klimaet her sør. Bor helt ved kysten da.  

Anonymkode: 189cc...f75

AnonymBruker
Skrevet

Agder- gamle aust Agder er veldig koselig og med flott natur! Fantastisk skjærgård og innland med heier og skog. Små pittoreske sørlandsbyer med hvitmalte hus. Trivelige mennesker. Men når d r sagt; i Agder er gjennomsnittsinntekten lavere, det er tettere mlm bedehusene, det er starten på bibelbeltet og jeg vil nok si at holdningene er litt sidrumpa og tilbakelente. Litt mer gammeldags og konservativt, på mange måter som å gå 30-40 år tilbake i tid. Lite innovativt, en del fordommer, folk lever litt mer som resten av landet gjorde på 70-80 tallet. Flere hjemmeværende deltidsarbeidende kvinner, flere kristenkonservative, osv. På den annen side små og gjennomsiktige samfunn der barn får en trygg og god oppvekst. Pluss og minus. 

Anonymkode: 9b687...f0b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Agder- gamle aust Agder er veldig koselig og med flott natur! Fantastisk skjærgård og innland med heier og skog. Små pittoreske sørlandsbyer med hvitmalte hus. Trivelige mennesker. Men når d r sagt; i Agder er gjennomsnittsinntekten lavere, det er tettere mlm bedehusene, det er starten på bibelbeltet og jeg vil nok si at holdningene er litt sidrumpa og tilbakelente. Litt mer gammeldags og konservativt, på mange måter som å gå 30-40 år tilbake i tid. Lite innovativt, en del fordommer, folk lever litt mer som resten av landet gjorde på 70-80 tallet. Flere hjemmeværende deltidsarbeidende kvinner, flere kristenkonservative, osv. På den annen side små og gjennomsiktige samfunn der barn får en trygg og god oppvekst. Pluss og minus. 

Synes du overdriver når du sier det er som å gå tilbake til 70-tallet! Det føler ikke jeg. Men så bor jeg i banke-du-byen! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av det du skriver her er rett og slett reinspikka tøv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet, det er bare lett å "glemme"

Men jo, jeg tenkte fortsatt på det som var Aust-Agder jeg da, på Risør, Grimstad , Arendal osv. -ikke lenger sør-vest

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du overdriver når du sier det er som å gå tilbake til 70-tallet! Det føler ikke jeg. Men så bor jeg i banke-du-byen! 

Banke -du-byen?

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det meste av det du skriver her er rett og slett reinspikka tøv.

Kan dere to fortelle deres erfaringer?

Jeg har og fått med meg at dette ikke akkurat er bibelbelte helt enda, og tenker derfor at det er mer åpent?

Har sett for meg at det må være fint i Risør, og jeg husker Arendal var en god by å besøke for festival tilbake i tida, -men jeg vet lite om den nå.

AnonymBruker
Skrevet

De to siste innleggene var fra TS ja :)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde Vest-Agder var verst der. Strekningen Flekkefjord - Egersund må jo være det jævligste sted i landet med tanke på Kristen-Konservativ faenskap. Norges Alabama.

Anonymkode: be3f0...6bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noe å si om Arendal, Grimstad, Tvedestrand, Risør?

AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp i ''gamle'' Aust-Agder, bor nå i Vest-Agder 😊 Kan skrive litt hva jeg synes!

+ Koselige, små byer, med mange fine sørlandshus
+ Trygt sted å bo, og kjempefint for barn å vokse opp. Man kan gå til butikken og til venner, samt leke ute fra ung alder
+ Nærhet til sjøen! Superdeilig med kort avstand til sjø og skjær. Her er også Raet Nasjonalpark. Dette må være det beste, altså. Ville vurdert å ha en båt. Så kan man dra ''på skjæra'' som vi sier, og besøke de idylliske små øyene langs kysten. Lyngør er feks på UNESCOs verdensarvliste som ''verdens best bevarte tettsted''.
+ Rimelige hus! Spesielt i de mindre byene. Får mye for pengene.
+ Lett å bli kjent med ''alle'' når det feks bare er en ungdomsskole, små arbeidsplasser og lignende flere steder
+ Mindre stress og mas enn i storbyer
+ Mye liv på sommeren. Det skjer mange gøye ting som Kystkulturuka, Skral, Trebåtfestivalen, Arendalsuka, Villvin, Regatta mm.
+ Rolige vintre, ofte snø. Fin variasjon mellom alle årstider
+ Nærhet til natur. Det er ikke langt til skog og mark, med turløyper og skiløyper. Og du slipper å gå i kø!

Risør, Tvedestrand og Lillesand er relativt små byer. Grimstad hakket større. De har det du trenger av butikker og slikt til hverdagen. Samt litt kafeer og spesialforetninger i koselige gater. Bosetter du deg her, må du belage deg på et relativt rolig liv, men mye som skjer om sommeren! Da våkner det til liv. Trenger du mer kulturtilbud er nok Arendal ''bedre'', med kino, kulturhus og lignende. Arendal har kanskje ikke like stor ''sørlandsidyll''  i sentrum da, som de andre byene, etter min mening. Da tenker jeg på arkitekturen i byen. Men småstedene utenfor Arendal kan være veldig fine, som Kilsund. Eller Hisøya!

Noen nevner bibelbeltet over. Det har jeg aldri kjent på i Aust-Agder, men har merket det i Kristiansand. Og det er vel særlig kjent vest for Kristiansand (Søgne etc). Ville uansett ikke brydd meg om dette, for man merker stort sett ikke til det.
Eneste er at det kanskje kan være vanskelig å bli kjent med folk, når man flytter til et lite sted. Men her skiller ikke Agder seg ut i forhold til resten av landet, vil jeg tro. Kommer man inn på skole, jobb eller andre aktiviteter, blir man trolig kjent med folk også.

Alt i alt - kjempefint å vokse opp og bo i Agder. Jeg kommer aldri til å flytte fra Sørlandet! 😊

Anonymkode: 28628...23b

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Arendal som er banke-du-byen. Du må nesten Google det og lese, orker ikke forklare. Byen har masse å by på, skjærgård, kafeer, restauranter, flott natur innover i landet. Det er også mulig å få seg rimelig bolig. Merker ikke mye til bibelbeltet her nei, det er lenger vest.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Risør

Familien hadde hytte i Risør så var masse der om somrene, og selv om det er en herlig by med masse liv i sommerhalvåret får jeg noia bare ved å tenke på all bygdesladderen og "alle vet alt om alle" tilstandene der. 

Men noen liker jo å ha det slik også, det føles kanskje trygt?

Anonymkode: e1a3e...3bb

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare Lillesand og Birkeland. Jeg er sørlending og etter 8 år i Oslo lengtet jeg tilbake til andre sørlendinger, for den typen mennesker passer meg best. Vi kan låne sukker av naboen og være bakvakt for hverandres barn og folk har en mykere væremåte. Det er flere lenger øst i Agder som passer den beskrivelsen også, men jeg vet ikke hvordan det er å bo der. Naturen er den beste i verden, da, for det er den som er hjemme. Skjærgård og heier. 

Anonymkode: 6735d...20e

Gjest Proximus
Skrevet

Hvis noe er øst i Agder hva kalles det da? :blink:

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være veldig fint å bo der, og det kan være kjipt. Det kommer nok veldig an på hvem du er som person, og hva du liker å gjøre. 

Er selv vokst opp i Tvedestrand, og elsker det på en måte - men ville aldri  bodd der. Bor i Oslo, og syns Sørlandet er alt for lite. På godt og vondt, er det sånn at alle kjenner alle, og folk bryr seg. Likevel kan det være vanskelig å bli kjent med folk. I alle fall hvis du blir sett på som annerledes (udefinerbart). 

Tvedestrand er et høl, der det ikke skjer noen ting på vinteren. Så da er du avhengig av å kjenne folk man kan dra på besøk til. Men koselig by på sommeren, og fin nærhet til naturen. Har det man trenger i dagliglivet. 

Risør er koselig, fortsatt veldig lite. Har kulturhus/bygdekino og pub, så skjer litt mer enn Tvedestrand. 

For shopping, café, spisesteder, konserter og kino må du til Arendal. Større by, samme mentalitet. 

Bibelbeltet gjelder mer bygdene enn byene - Songe, Vegårshei, litt Gjerstad, Moland. Der er bibelbeltet sterkt. Veldig fint hvis man er kristen. Mye barnefamilier og ting som skjer i kirkene. 

Anonymkode: a8829...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde Vest-Agder var verst der. Strekningen Flekkefjord - Egersund må jo være det jævligste sted i landet med tanke på Kristen-Konservativ faenskap. Norges Alabama.

Anonymkode: be3f0...6bb

Før i tiden var det slik, det er ikke slik nå lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...