Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Samboeren min eier et hus, jeg betaler 7000kr i mnd til han i leie. Jeg tjener 10 418 kr i fastlønn hver mnd, tar noen ekstravakter men ikke mye å få. Tjener ikke mer enn 15.000kr i mnd.

Vi venter også barn i 2020, jeg er på leting etter større stilling og søker på ledige jobber.

Kan jeg få bostøtte av husbanken? 

Og hva skriver jeg inn på søknaden? Noen som har søkt som kan hjelpe meg? Jeg forstår ikke hva de forskjellige punktene betyr. 

Endret av catlover99
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke bostøtte hvis samboeren din tjener nok til å «forsørge» deg.

Anonymkode: eda73...233

• Liker 6
Skrevet

Google bostøttekalkulator. Det går på deres samlede inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de bare er samboere? Samboere har vel ikke forsørgeransvar overfor hverandre. 

Anonymkode: 39ab9...ea7

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nevnt noe for dem at vi er samboere, vi har ordna en husleiekontrakt og sendt inn den. Han har uansett ikke nok til å forsørge meg

Skrevet
22 minutter siden, Neteas skrev:

Google bostøttekalkulator. Det går på deres samlede inntekt. 

Ja jeg har prøvd det, men jeg forstår ikke hva de ulike tallene jeg skal fylle ut betyr. som netto formue 2020, kapitalinntekt 2020, personinntekt 2020 osv

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, catlover99 skrev:

Har ikke nevnt noe for dem at vi er samboere, vi har ordna en husleiekontrakt og sendt inn den. Han har uansett ikke nok til å forsørge meg

Det der går ikke. Hvordan har du tenkt å forklare at du har barn med leietakeren din? Du må som alle andre søke på riktig grunnlag. Dere er samboere, og det er den samlede inntekten for husstanden som gjelder. 
Det spiller ingen rolle hvem du bor sammen med, det er den samlede husstanden inntekt som gjelder.

Hvis du lurer deg unna her, blir du garantert oppdaget når barnet kommer, og dere må betale tilbake. Legg sammen din samboer og din inntekt så har du grunnlaget for om du får bostøtte eller ikke.

Anonymkode: e79f7...8cd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de bare er samboere? Samboere har vel ikke forsørgeransvar overfor hverandre. 

Anonymkode: 39ab9...ea7

Ho har ikke krav på bostøtte når ho har samboer nei. Det står ganske tydelig på husbanken sine sider. 

https://www.husbanken.no/bostotte/bokollektiv/ 

«Du kan IKKE søke støtte til kollektiv hvis

du bor sammen med en samboer eller andre i nær familie. Da skal alle i husstanden påføres søknaden. »

Anonymkode: ed189...ce1

• Liker 2
Skrevet

Okei men da har jeg misforstått. Men nå skal jeg å samboer prøve å søke sammen, men jeg får ikke søkt på nytt? får bare endra søknaden? går det an å starte på nytt?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, catlover99 skrev:

Okei men da har jeg misforstått. Men nå skal jeg å samboer prøve å søke sammen, men jeg får ikke søkt på nytt? får bare endra søknaden? går det an å starte på nytt?

Om dere tilsammen har over 23.232 PR mnd har dere ikke krav på bostøtte. Satsen er Ifra 2019 så den er muligens steget noen hundre kroner

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om dere tilsammen har over 23.232 PR mnd har dere ikke krav på bostøtte. Satsen er Ifra 2019 så den er muligens steget noen hundre kroner

Glemte å si t denne satsen gjelder for min kommune. I Oslo er grensa på rundt 24.000

AnonymBruker
Skrevet

Om de 7000 du betaler inkluderer strøm, varmtvann, Internett og TV så sitter du igjen med 8000. Det burde da holde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, catlover99 skrev:

Men han skal altså forsørge et barn?

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder en enslig, andre satser for par og familie med barn. 

Anonymkode: 4d249...f7a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette gjelder ikke enslige. Har du ikke fått med deg at en minstepensjonist som har under 19000 kr brutto i mnd IKKE får bostøtte?

Anonymkode: e79f7...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden har dere tenkt å forsørge en ungen når dere ikke er i stand til å forsørge dere selv?

Anonymkode: 298e1...e9a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Dette er for to personer, og de er bare to personer. Bruk tabellen, den er ganske enkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...