Gå til innhold

Gråting i bryllupstalen... tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noen spesielt lettrørt person. Det eneste unntaket er bryllup... da gråter jeg så det suser!

nå skal min kjære og jeg gifte oss om to måneder. Min tale til han begynner å ta form. Problemet er at hver gang jeg øver så gråter jeg så mye! Stemmen sprekker, snørret renner, hendene skjelver. Jeg gruer meg! Blir så flaut! Høres nesten ut som jeg holder en tale i en begravelse! 

Hvoraan skal jeg løse dette? Er det ok med mye følelser i en bryllupstale?

Anonymkode: 933c6...d72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke se at dette skal være et problem.  Hvis det er et problem er det bare å øve mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hold tale. Jeg mener det.

Anonymkode: fd62e...142

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg om å ikke skulle holde noen tale når vi gifter oss for jeg hadde ikke klart det uten å spørre 🙈😂

Ellers er det jo selvfølgelig lov med masse følelser i bryllup, folk forventer jo det. Men jeg tror jeg bare hadde stresset med det,og blir rørt nok av å høre andre taler enn å skulle klare å si noe selv. 

Anonymkode: c1868...b7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg om å ikke skulle holde noen tale når vi gifter oss for jeg hadde ikke klart det uten å spørre 🙈😂

Ellers er det jo selvfølgelig lov med masse følelser i bryllup, folk forventer jo det. Men jeg tror jeg bare hadde stresset med det,og blir rørt nok av å høre andre taler enn å skulle klare å si noe selv. 

Snørre :P 🤧

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo legge til at det er jo ikke tradisjonelt at bruden holder tale og det har ikke skjedd i noen av bryllupene jeg har vært i, så om du finner ut at det blir for mye er det jo bare å droppe det, også kan du heller formidle det du vil si på en annen måte. Enten privat, skriftlig, eller i en video. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Må det mest personlige være med i talen, da? Jeg holdt tale til min mann da vi giftet oss, men fokuserte mer på å formidle noen artige glimt fra vårt liv sammen og noen ting som kjennetegnet ham, som fikk fram latteren i forsamlingen. En tåre hos den som holder tale er selvsagt mer enn innafor, men krampegråt og opphovnet ansikt kan nok bli en smule forstyrrende. Så hvis det er formuleringer i talen din som fremkaller så sterke følelser og gråt, stryk det. De veldig sterke kjærlighetserklæringene kan du skrive i et kort til mannen og gi morgenen etter bryllupsnatta. 

Anonymkode: 996ed...a08

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg er mann...

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dropp talene

Anonymkode: b167a...0f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når min mann fikk et litt uventet emosjonelt overtrykk da han holdt talen til meg gjorde han det til et søtt lite poeng, lo litt av seg selv og sa han trengte litt vann og et øyeblikk til å samle seg igjen, og han høstet godlynt humring og tårevåte øyne i publikum. Det ble en fin situasjon ut av det. Kanskje du skal se på om du skal si det du mener på en litt annerledes måte?  Det er ikke sikkert at det er viktig å være helt hudløs i en slik tale. 

Anonymkode: 7e1ad...2be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Glemte å nevne at jeg er mann...

ts

Du kan allikevel droppe tale, likestilling her! :) Hva sier mannen din da? Forventer han tale? Hvis du er den mest "lettrørte" av dere to kan jo kanskje fordele roller litt, mannen din kan ta en tradisjonell tale også kan ditt bidrag være å skrive en sang alle kan synge, eller ønske velkommen og ikke ta det altfor personlig? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sikker på at jeg kom til å gråte når jeg skulle holder bryllupstalen, men når man har masse folk foran seg så blir man så konsentrert om det som skal fremføres at teksten ikke rakk å synke like godt inn som når jeg øvde på den alene. Så jeg felte ikke en tåre og fikk sagt alt jeg skulle. Så det kan gå den veien og.

Anonymkode: 27c4c...375

Skrevet

Prøv å knip rumpa eller tærne sammen når tårene nærmer seg! Jeg kødder ikke😂

Jeg håper ikke du tar rådene om å ikkw holde tale...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, tale skal man da holde!😊 Har full forståelse for de som ikke vil, men jeg vil jo! Jeg vil vise mannen min hvor mye han betyr for meg og hvor mye jeg elsker han. 

Jeg har vært innom tanken på å «advare» i begynnelsen av talen, men samtidig så er jo det som å si «jeg er ingen taler, men...» ikke sant?

litt alkohol tror jeg heller ikke hjelper da det gjør meg enda mer emosjonell. 

Spørs om jeg bare må gjøre talen litt mer tørr

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan øve mye, desto flere ganger du har hørt deg selv si disse følelsesladede tingene, desto lettere er det å ikke bli så rørt selv.

Lag talen så kort at det ikke gjør noe om du må ta en del pauser. Stopp å snakke når stemmen brister, smil, drikk litt vann og pust, og så fortsetter du når stemmen bærer igjen.

Legg inn humor og evt noen "tørrere" setninger etter og evt før det emosjonelle, slik at du ikke "bygger opp" det du blir rørt av.

Planlegg slik at din tale kommer tidlig, så slipper du å tenke for mye på den under måltidet, og du slipper å komme i en situasjon der du har drukket mer vin enn du burde før du holder talen.

Igjen - talen kan gjerne være kort! 

Anonymkode: a8c6f...26c

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tale skal man da holde!😊 Har full forståelse for de som ikke vil, men jeg vil jo! Jeg vil vise mannen min hvor mye han betyr for meg og hvor mye jeg elsker han. 

Jeg har vært innom tanken på å «advare» i begynnelsen av talen, men samtidig så er jo det som å si «jeg er ingen taler, men...» ikke sant?

litt alkohol tror jeg heller ikke hjelper da det gjør meg enda mer emosjonell. 

Spørs om jeg bare må gjøre talen litt mer tørr

«Man» «skal» ikke holde tale nei. Gode taler og gode talere er helt topp, men å høre på en som hulker seg igjennom hele talen er bare en lidelse. Hvis du MÅ holde tale (og er god på det) så hold en kort og MORSOM tale med kun et lite sentimentalt poeng til slutt.

Anonymkode: fd62e...142

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

F*** ta dere! Her var det lite forståelse å få! Melder meg ut herfra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ydmykhet er en god ting. Bare så det er sagt 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, jeg sliter med det samme som sanger, noen sanger får meg til å gråte som en dritt og kveler hele sangstemmen. Skjønner ikke hvordan store sangere synger flott gjennom tårene!

Noe som hjelper meg avogtil er å kjenne skikkelig etter hvor gråten først begynner, er det magen som knyter seg, halsen som snører seg? Hvis magen knyter seg, må jeg puste godt med senkede skuldre, kanskje holde en hånd på for å fokusere mer på den og avslapning. Hvis halsen snører seg så åpner jeg munnen, strekker litt på tunga og lager æ-lyder, og da ler jeg litt av meg selv sånn at jeg slapper mer av.

Trangen for å gråte blir større jo mer du kjemper i mot, så fokuser heller på å få ut den energien; kanskje med en kroppslig bevegelse, som å strekke muskler, lage lyder, le, si høyt at du blir så rørt. 

Anonymkode: 1eea2...596

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei TS, jeg sliter med det samme som sanger, noen sanger får meg til å gråte som en dritt og kveler hele sangstemmen. Skjønner ikke hvordan store sangere synger flott gjennom tårene!

Noe som hjelper meg avogtil er å kjenne skikkelig etter hvor gråten først begynner, er det magen som knyter seg, halsen som snører seg? Hvis magen knyter seg, må jeg puste godt med senkede skuldre, kanskje holde en hånd på for å fokusere mer på den og avslapning. Hvis halsen snører seg så åpner jeg munnen, strekker litt på tunga og lager æ-lyder, og da ler jeg litt av meg selv sånn at jeg slapper mer av.

Trangen for å gråte blir større jo mer du kjemper i mot, så fokuser heller på å få ut den energien; kanskje med en kroppslig bevegelse, som å strekke muskler, lage lyder, le, si høyt at du blir så rørt. 

Jeg glemte en ting; vær litt skuespiller og bytt ut de rørte følelsene med aggressivitet. Da mener jeg ikke at du skal se eller høres sint ut, men ta i bruk de magemusklene og den mer kontante stemmen som når du irettesetter noen. Jeg hadde en opptreden der jeg skulle synge om å ta farvel med et sted, og jeg kjente at grinebølga var på vei, men så latet jeg som om jeg sang om noe jeg var irritert på, og det snudde helt om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...