Gå til innhold

Hva slags bil skal jeg kjøpe til datteren min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bilen nyere enn 2002, noe den nok er, så er det ikke så mye som skiller merkene

Anonymkode: 7e651...d6f

Jo, det er det dessverre. En japansk blikkboks kan ikke sammenliknes med en solid tysker! Jeg vet dessverre 😕

Anonymkode: a1906...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, Luna Llena skrev:

Golf.

Golf er både driftssikre og lettkjørte, men veldig dyre å forsikre for en 18-åring uten opptjent bonus. Vi kjøpte det til datteren vår for to år siden og endte med å registrere den på meg, fordi forsikringen ble helt hinsides. Og da opptjener hun jo ikke egen bonus til neste bil, så vi endte med å selge den og kjøpe en Toyota og da ble forsikringen mer enn halvert ( i hennes navn). 

Anonymkode: 41baa...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yaris og Golf er veldig bra - ser at de allerede er blitt nevnt. Det samme gjelder Mazda 2, bra den også. Ellers så kan man vurdere Polo, fin og praktisk bil. 

Jeg hadde vurdert å legge på 20.000, fordi man kan se en klar forskjell på FINN at man begynner å få en del meget fine biler fra merkeforhandlere til ca 120.000 kr og oppover. Du kan, som regel prute de som selges til 130.000 ned til 120.000.  Dette er viktig, nemlig å kjøpe bilen fra en merkeforhandler og at bilen har en tilstandsrapport og ordentlige garantier fra selve merkeforhandleren.  Ikke kjøp bilen privat eller av "annet bilutsalg". Det må være kjent merkeforhandler. Biler i denne klassen bør heller ikke ha hatt mer enn 1 tidligere eier og all dokumentasjon skal som regel være i orden.

Utover Yaris, Golf, Polo, Mazda 2, så er Skoda Fabia også veldig grei og ikke minst Audi A1. Kia Picanto kan også være et alternativ. Alle disse er bra biler som ellers er lettsolgte og som mange folk i Norge eier sammenlagt. De faller moderat i verdi og går ikke helt ned i dass som Peugeot, Renault, Mitsubishi og andre "rare" merker. 

Anonymkode: 4b59d...671

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ikke slik jeg kjenner Suzuki Toyota derimot må en omtrent skyte 

Dette var sant med Toyotaer fra 1990 til 2004. Etter det er de ikke noe bedre enn de andre japanske og sør-koreanske produsentene.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Toyota Yaris eller Toyota IQ.

Anonymkode: d6ccd...efa

IQ er jo en mikrobil. Livsfarlig å kollidere med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Golf er både driftssikre og lettkjørte, men veldig dyre å forsikre for en 18-åring uten opptjent bonus. Vi kjøpte det til datteren vår for to år siden og endte med å registrere den på meg, fordi forsikringen ble helt hinsides. Og da opptjener hun jo ikke egen bonus til neste bil, så vi endte med å selge den og kjøpe en Toyota og da ble forsikringen mer enn halvert ( i hennes navn). 

Anonymkode: 41baa...e0b

Merkelig at enkelte modeller skal være så dyre å forsikre fordi det selges så mange av dem og de da følgelig er involvert i fler ulykker. En 105 hk Golf er jo tross alt ikke noe mer sannsynlig å kollidere enn en 150 hk Opel Astra.

Dere kunne forøvrig løst denne forsikringsfloka på en enkel måte, nemlig å registrere både deg og din datter som eier av bilen. Hun ville da opparbeidet seg bonus samtidig som din bonus ble gjeldende i forsikringsavtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Honda er ikke en billig bil. Ikke deler heller hvis noe må skiftes.

Anonymkode: 90827...b8d

Jo, de er svært billige i drift. Ja, deler koster litt, men du er jo ikke nødt til å kjøpe originalt.

Hva angår sikkerhet har du jo EuroNCAP og forsikringsrapporter å forholde deg til. Det er lett å skille en trygg fra en utrygg bil. Skal du ha det beste her, må du nok gå for Volvo C30, V40 osv. Ingen slår Volvo.

Anonymkode: 68cf1...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får jo en veldig bra Nissan Leaf til 100.000, tror du skal lete veldig langt etter billigere og mer bekymringsløst bilhold.

Anonymkode: 29f29...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Får jo en veldig bra Nissan Leaf til 100.000, tror du skal lete veldig langt etter billigere og mer bekymringsløst bilhold.

Anonymkode: 29f29...d74

Faktisk et godt tips. Ligger en 2015-modell som er gått 37K km ute nå til 100K, røverkjøp vil jeg si!

Men har ikke Leaf hurtiglading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem får andre til å kjøpe bil til seg? Det e urettferdig. Regner med du kjøpte lappen til henne og. Sleipt samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, DarKnight skrev:

Faktisk et godt tips. Ligger en 2015-modell som er gått 37K km ute nå til 100K, røverkjøp vil jeg si!

Men har ikke Leaf hurtiglading?

Joda, du kan hurtiglade en Leaf. Går bare tregt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, du kan hurtiglade en Leaf. Går bare tregt. :)

Da kan du per definisjon ikke hurtiglade den.

Jeg brukte sjeldent hurtiglading av min Kia Soul, men de gangene man har bruk for det så er det greit at det ikke tar lenger tid enn det må. Så om man skal kjøpe Leaf må man belage seg på å planlegge kjøringen sin, og lademulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår 2012 Leaf bruker ca en halvtime fra 20% til 80% på hurtiglader. Vet ikke hvorfor du ikke skulle kalle det hurtiglading? Det er tregt ift at det jo er et lite batteri. Men til vanlig bruk er det helt innafor. Du får bare ikke de 700 kWt eller hva en Tesla 3 klarer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vår 2012 Leaf bruker ca en halvtime fra 20% til 80% på hurtiglader. Vet ikke hvorfor du ikke skulle kalle det hurtiglading? Det er tregt ift at det jo er et lite batteri. Men til vanlig bruk er det helt innafor. Du får bare ikke de 700 kWt eller hva en Tesla 3 klarer.

Jeg svarte bare den andre brukeren + at i Finn-annonsen stod det at den ikke hadde hurtiglading, men dette er jo ikke noe særlig tregere enn Soulen jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, dainty skrev:

Hvem får andre til å kjøpe bil til seg? Det e urettferdig. Regner med du kjøpte lappen til henne og. Sleipt samfunn.

🙄🙄🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva med sikkerhet mtp kollisjon? Ingen som tenker det for barna sine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med sikkerhet mtp kollisjon? Ingen som tenker det for barna sine? 

Viktigere å kjøre ny og sikker bil når man er gammel og ha levd et langt bil vettu. Det ser man jo på nybilprisene og forsikringspremiene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkerhet har jo blitt diskutert, bare et trollete utspill det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Audi A3 er en grei førstegangsbil. Solid, og passe størrelse.

Anonymkode: 9857d...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...