Gå til innhold

Prute på bil hos forhandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser etter ny bruktbil og har funnet noen jeg tror blir bra, men disse koster litt mer enn jeg hadde planlagt. Har pengene på konto og skal ikke bytte inn gammel bil. Er det da vanlig/greit å prute? Om ikke kan man be om nye dekk/service e.l? Hadde tenkt meg max 110.000 (8-12 år gamle biler), går det da an å prute på de til 130.000 f.eks? Tar gjerne imot tips da jeg aldri har kjøpt bil før.

Anonymkode: 069a3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det er lettere å få med noe på kjøpet enn å få ned prisen. For eksempel tilhengerfeste hvis det ikke er det, eller bedre vinterdekk enn det som medfølger. Service har jeg ikke spurt om men det kan være de vil være villige til det også. Det er bare å prøve på en hyggelig, uredd måte. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etter bil i din prisklasse i fjor. Forhandlerne jeg var innom hadde lagt på 20-40% (!) av hva private skulle ta for tilsvarende - og bilene var ikke bedre. En Avensis jeg titta på skulle de selge med åtte år gamle vinterdekk! De sa selgeren kunne de skifte "til en god pris".

Endte med å kjøpe bedre bil til en billigere penge privat.

Men dekk, gummimatter osv. får du som regel med.

Anonymkode: 6d98f...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så etter bil i din prisklasse i fjor. Forhandlerne jeg var innom hadde lagt på 20-40% (!) av hva private skulle ta for tilsvarende - og bilene var ikke bedre. En Avensis jeg titta på skulle de selge med åtte år gamle vinterdekk! De sa selgeren kunne de skifte "til en god pris".

Endte med å kjøpe bedre bil til en billigere penge privat.

Men dekk, gummimatter osv. får du som regel med.

Anonymkode: 6d98f...055

Om du velger mer populære og "vanlige" biler, så er ikke påslaget mer enn 20% hos merkeforhandlere, men absolutt verdt det. Man får ordentlig garanti, kun 1 tidligere eier, dokumentasjon, tilstandsrapport, osv. 

Jeg grøsser av private. Skjer det noe med bilen, så driter de langt i å faktisk svare deg på SMS. Jeg har fått høre erfaringer fra andre bilkjøpere som har stresset seg ihjel der de prøver å få tak i selgeren som later som han har "flyttet" eller "skiftet tlf.nummer" og gjemmer seg bak "at han har opplyst om alt så godt han kunne".  

Om man skulle kjøpt noe av private i den prisklassen, så bør den selgeren ha fin og skinnende NAF-test som viser at absolutt alt er fint med bilen, og de færreste private har det. Man bør spørre seg hvorfor private er så redd for å ha en NAF-test klar før de legger ut annonsen og krever 130.000+ kr for bilen. Rart det der.

Nei, kjøp av private bør man begrense seg til 15.000 - 20.000 kr. Og sånne jalla annet bilutsalg butikker - maks 50.000 kroner. Man bør til enhver tid prøve å kjøpe av en merkeforhandler. Det er da man har de beste rettighetene og sikker på at det meste er greit med bilen og hvis ikke, så vil det som regel bli reparert på garantien uten noe diskusjon. Jeg fikk fikset f eks to ting nå nylig på selve garantien. Hadde jeg kjøpt bilen privat, så hadde det vært et rent helvete og det hadde kostet meg 35.000 kroner, fordi den private kan ikke gi meg garanti for noe som helst slik merkeforhandler kan. 

I dagens digitale verden er også merkeforhandlere opptatte av å ha god / høy score online på Google. Om de får en rekke 1-stjerner, så vil slike tilbakemeldinger koste dem fort i hundretusener av kroners klassen. En privat person, derimot, driter langt i om du er fornøyd på 5-stjernes nivå eller misfornøyd på 1-stjernes nivå, da den private ikke er en bedrift og ikke er "ranket" på Google. 

 

Anonymkode: c6ea9...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du velger mer populære og "vanlige" biler, så er ikke påslaget mer enn 20% hos merkeforhandlere, men absolutt verdt det. Man får ordentlig garanti, kun 1 tidligere eier, dokumentasjon, tilstandsrapport, osv. 

Jeg grøsser av private. Skjer det noe med bilen, så driter de langt i å faktisk svare deg på SMS. Jeg har fått høre erfaringer fra andre bilkjøpere som har stresset seg ihjel der de prøver å få tak i selgeren som later som han har "flyttet" eller "skiftet tlf.nummer" og gjemmer seg bak "at han har opplyst om alt så godt han kunne".  

Om man skulle kjøpt noe av private i den prisklassen, så bør den selgeren ha fin og skinnende NAF-test som viser at absolutt alt er fint med bilen, og de færreste private har det. Man bør spørre seg hvorfor private er så redd for å ha en NAF-test klar før de legger ut annonsen og krever 130.000+ kr for bilen. Rart det der.

Nei, kjøp av private bør man begrense seg til 15.000 - 20.000 kr. Og sånne jalla annet bilutsalg butikker - maks 50.000 kroner. Man bør til enhver tid prøve å kjøpe av en merkeforhandler. Det er da man har de beste rettighetene og sikker på at det meste er greit med bilen og hvis ikke, så vil det som regel bli reparert på garantien uten noe diskusjon. Jeg fikk fikset f eks to ting nå nylig på selve garantien. Hadde jeg kjøpt bilen privat, så hadde det vært et rent helvete og det hadde kostet meg 35.000 kroner, fordi den private kan ikke gi meg garanti for noe som helst slik merkeforhandler kan. 

I dagens digitale verden er også merkeforhandlere opptatte av å ha god / høy score online på Google. Om de får en rekke 1-stjerner, så vil slike tilbakemeldinger koste dem fort i hundretusener av kroners klassen. En privat person, derimot, driter langt i om du er fornøyd på 5-stjernes nivå eller misfornøyd på 1-stjernes nivå, da den private ikke er en bedrift og ikke er "ranket" på Google. 

 

Anonymkode: c6ea9...59f

På 8-10år gamle biler er det stott sett ut av porten garanti. Merkeforhandlere vil ikke ha dem og sender de videre til mindre bakgårdsfirma eller andre oppkjøpere. Og de er som regel ikke lette å få noe ut av de heller. Og de er proffe på å finne måter å ikke betale eller fikse feil.

Så gammel bil er uansett gambling. Like greit å spare 20-30.000 på privat kjøp og legge litt tid i sjekking av historien og tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser etter ny bruktbil og har funnet noen jeg tror blir bra, men disse koster litt mer enn jeg hadde planlagt. Har pengene på konto og skal ikke bytte inn gammel bil. Er det da vanlig/greit å prute? Om ikke kan man be om nye dekk/service e.l? Hadde tenkt meg max 110.000 (8-12 år gamle biler), går det da an å prute på de til 130.000 f.eks? Tar gjerne imot tips da jeg aldri har kjøpt bil før.

Anonymkode: 069a3...547

Å prute ned pris hos forhandler er som regel vanskelig. Mye større sjanse for å få noe på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Commander skrev:

På 8-10år gamle biler er det stott sett ut av porten garanti. Merkeforhandlere vil ikke ha dem og sender de videre til mindre bakgårdsfirma eller andre oppkjøpere. Og de er som regel ikke lette å få noe ut av de heller. Og de er proffe på å finne måter å ikke betale eller fikse feil.

Så gammel bil er uansett gambling. Like greit å spare 20-30.000 på privat kjøp og legge litt tid i sjekking av historien og tilstanden.

Er ikke slik hos alle merkeforhandlere, selv når bilen er 10 år gammel.

Toyota Avensis ble nevnt her. Det tok meg et kjapt søk å finne denne her som har kjørt 257.000 KM (Diesel) og likevel får man med seg 6 MND garanti. Kun 1 tidligere eier. Så seriøse merkeforhandlere pleier ikke å ta inn "tullete biler" - som mangler mye dokumentasjon og har altfor mange tidligere eiere. 

De garanterer også at alle deres biler går gjennom sjekk, slik at man slipper problemer.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161981863

Ikke så altfor gal pris heller - kr 79.000 inkludert omreg. Bilen har 126 HK. Sterk diesel motor.

Her har du også en annen Avensis - til samme pris - kr 79.000 og den har kjørt 100.000 mindre, nemlig 157.000 KM. Diesel den også, 126 HK. Kun 2 tidligere eiere.

Den har tilstandsrapport. 6 MND garanti og nylig utført service. Alle servicer er fulgt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161163793

Nok en Avensis Diesel. Denne har 12 MND garanti. Kjørt 142.000 KM. Fra 2010.  Denne går for kr 114.000. Den kan lett prutes ned noen tusenlapper. Det er ikke vanskelig ved å finne en annen merkeforhandler konkurrent og henvise at han selger litt billigere.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164415818

Private krever mellom 75.000 - 80.000 for tilsvarende biler og man risikerer å få en haug med stress og problemer med på kjøpet. Ingen tilstandsrapport. Ingen garantier, Ingen what so ever, så må man alltid huske moms på 25% på enhver potensiell regning fra verkstedet, med mindre man har folk som fikser ting gratis for deg. Nå tar jeg selvsagt et utgangspunkt i at man selv ikke er mekaniker og ikke har folk som bare dropper alt for "deg" for å fikse bilen din gratis. 

 

 

 

Anonymkode: c6ea9...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke slik hos alle merkeforhandlere, selv når bilen er 10 år gammel.

Toyota Avensis ble nevnt her. Det tok meg et kjapt søk å finne denne her som har kjørt 257.000 KM (Diesel) og likevel får man med seg 6 MND garanti. Kun 1 tidligere eier. Så seriøse merkeforhandlere pleier ikke å ta inn "tullete biler" - som mangler mye dokumentasjon og har altfor mange tidligere eiere. 

De garanterer også at alle deres biler går gjennom sjekk, slik at man slipper problemer.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161981863

Ikke så altfor gal pris heller - kr 79.000 inkludert omreg. Bilen har 126 HK. Sterk diesel motor.

Her har du også en annen Avensis - til samme pris - kr 79.000 og den har kjørt 100.000 mindre, nemlig 157.000 KM. Diesel den også, 126 HK. Kun 2 tidligere eiere.

Den har tilstandsrapport. 6 MND garanti og nylig utført service. Alle servicer er fulgt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161163793

Nok en Avensis Diesel. Denne har 12 MND garanti. Kjørt 142.000 KM. Fra 2010.  Denne går for kr 114.000. Den kan lett prutes ned noen tusenlapper. Det er ikke vanskelig ved å finne en annen merkeforhandler konkurrent og henvise at han selger litt billigere.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164415818

Private krever mellom 75.000 - 80.000 for tilsvarende biler og man risikerer å få en haug med stress og problemer med på kjøpet. Ingen tilstandsrapport. Ingen garantier, Ingen what so ever, så må man alltid huske moms på 25% på enhver potensiell regning fra verkstedet, med mindre man har folk som fikser ting gratis for deg. Nå tar jeg selvsagt et utgangspunkt i at man selv ikke er mekaniker og ikke har folk som bare dropper alt for "deg" for å fikse bilen din gratis. 

 

 

 

Anonymkode: c6ea9...59f

Hvis du ser litt mer etter så finner du andre Avensiser, gjerne nyere, med halvparten av km.stand til rundt 100k privat. Det er større risiko, men man får i utgangspunktet mer bil for pengene, forutsatt at det ikke skjer noe som ville blitt en garantisak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg grøsser av private. Skjer det noe med bilen, så driter de langt i å faktisk svare deg på SMS. Jeg har fått høre erfaringer fra andre bilkjøpere som har stresset seg ihjel der de prøver å få tak i selgeren som later som han har "flyttet" eller "skiftet tlf.nummer" og gjemmer seg bak "at han har opplyst om alt så godt han kunne".  

Om man skulle kjøpt noe av private i den prisklassen, så bør den selgeren ha fin og skinnende NAF-test som viser at absolutt alt er fint med bilen, og de færreste private har det. Man bør spørre seg hvorfor private er så redd for å ha en NAF-test klar før de legger ut annonsen og krever 130.000+ kr for bilen. Rart det der.

Nei, kjøp av private bør man begrense seg til 15.000 - 20.000 kr. Og sånne jalla annet bilutsalg butikker - maks 50.000 kroner. Man bør til enhver tid prøve å kjøpe av en merkeforhandler. Det er da man har de beste rettighetene og sikker på at det meste er greit med bilen og hvis ikke, så vil det som regel bli reparert på garantien uten noe diskusjon. Jeg fikk fikset f eks to ting nå nylig på selve garantien. Hadde jeg kjøpt bilen privat, så hadde det vært et rent helvete og det hadde kostet meg 35.000 kroner, fordi den private kan ikke gi meg garanti for noe som helst slik merkeforhandler kan. 

I dagens digitale verden er også merkeforhandlere opptatte av å ha god / høy score online på Google. Om de får en rekke 1-stjerner, så vil slike tilbakemeldinger koste dem fort i hundretusener av kroners klassen. En privat person, derimot, driter langt i om du er fornøyd på 5-stjernes nivå eller misfornøyd på 1-stjernes nivå, da den private ikke er en bedrift og ikke er "ranket" på Google. 

 

Anonymkode: c6ea9...59f

Å guri. Det er til syvende og sist litt smak og behag, men jeg har i livet mitt kun kjøpt av privat. Fra 8000 til 100000 kr. Kan du ikke stole på selger eller bil, merker du det fort. Det er selvsagt en fordel å kunne litegrann om bil så du kan sjekke de mest opplagte tingene selv (rust, lekkasjer, slakk og lyder, lukt).

Allikevel...kan du spare vel 30% av et så stort beløp...det er slingringsmonn for å ta reparasjoner. Jeg har aldri makset budsjettet mitt. Minimum har jeg som regel kjøpt noen dekk, kanskje nye gummimatter, skiftet olje og eventuelt noen bremseklosser.

Anonymkode: 6d98f...055

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...