Gå til innhold

Kostnader for påkjørsel bakfra?


masek

Anbefalte innlegg

Hei :)

Hadde i dag en liten ulykke da jeg greide å kjøre inni bilen foran meg da vi stod i et lyskryss. Det var ved lav hastighet og min egen bil. kom unna med minimale skader, men bilen jeg kjørte inn i var litt mer uheldig da støtfangeren bak løsnet + en liten bulk ved baklysene. Han jeg krasjet med var heldigvis hyggelig og sa at han ikke ville blåse opp skadene til mer enn det var, og at han ville vi begge skulle komme brukbart unna det. Vet at noe kan dekkes med den pålagte forsikringen, men vet ikke hvor mye egenandelen er på. Noen som har erfaringer med dette og vet litt om de totale kostnadene til reparasjoner av slike skader? Hvor mye dekkes av forsikring eventuelt? Jeg er student så "brukbart" er for meg 2000 kr maks. Jeg eier ikke bilen selv men får låne den av faren min innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er griseheldig om det er under 2k

Påkjørselen er din feil automatisk, siden du kjørte på noen bakfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er sannsynligvis mellom 4.000-8.000.

Anonymkode: 02d7e...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motpartens skader dekkes av din fars forsikring - han vil få bonustap og høyere pris på forsikringen, egenandel betaler du kun for å reparere egen bil, som ab over sier så ligger den vanligvis på 4000-12000 (kommer an på hva din far har i avtalen sin) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skrev skademelding går jeg ut fra?

Hele skaden på hans bil dekkes av din fars forsikringsselskap (siden du kjøre på ham bakfra så vil du få skylden for påkjørselen). Om skader på din fars bil (som du kjørte) dekkes av din fars forsikring er avhengig av om din far har full kasko. Hvilken egenandel din far har må du spørre ham om. 

Nå har jeg tatt for gitt at det er din far som har forsikringen på bilen han eier, ikke du.

Anonymkode: 81cc6...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sender inn sin kopi av skademeldingsskjema til hvert sitt forsikringsselskap.

Deretter får dere taksert bilene, og når dere har fått takst så kan dere vurdere om betaling skal skje via forsikringselskap eller av egen lomme. Hva som er lurt å gjøre avgjøres av mange faktorer som årlig kjørelengde, antall skadefrie år, goder forsikringstaker har i selskapet, bonus og egenandel - og selvfølgelig vurdert opp mot kostnad på å reparere skaden av egen lomme eller bonustap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, nomore82 skrev:

Begge sender inn sin kopi av skademeldingsskjema til hvert sitt forsikringsselskap.

Deretter får dere taksert bilene, og når dere har fått takst så kan dere vurdere om betaling skal skje via forsikringselskap eller av egen lomme. Hva som er lurt å gjøre avgjøres av mange faktorer som årlig kjørelengde, antall skadefrie år, goder forsikringstaker har i selskapet, bonus og egenandel - og selvfølgelig vurdert opp mot kostnad på å reparere skaden av egen lomme eller bonustap.

Det ble ikke fylt ut skademeldingsskjema da ingen hadde noe å skrive med. Det ble kun utvekslet kontaktinfo, og jeg tok på meg all skyld. Dette er kanskje litt dumt spørsmål, men rr det nødvendig å fylle ut skadeskjema for at det skal gå på forsikringen? Dette er første "ulykken" jeg har vært utsatt for så vet åpenbart veldig lite på dette temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, masek skrev:

Det ble ikke fylt ut skademeldingsskjema da ingen hadde noe å skrive med. Det ble kun utvekslet kontaktinfo, og jeg tok på meg all skyld. Dette er kanskje litt dumt spørsmål, men rr det nødvendig å fylle ut skadeskjema for at det skal gå på forsikringen? Dette er første "ulykken" jeg har vært utsatt for så vet åpenbart veldig lite på dette temaet

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/nar-du-er-uheldig/utfylling-av-skademeldingsskjema/

Sitat
Etter et uhell anbefaler NAF at det alltid fylles ut et skademeldingsskjema, men ikke skriv under på noe du er uenig i.

Er begge parter enig om hendelsesforløpet, er det enklest om det fylles ut et felles skjema. Bruk god tid på utfyllingen og les instruksjonen nøye før du krysser av eller gjør andre nedtegnelser.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster fort 20.000,-. Ble påkjørt bakfra i vår, taksten lød på 25.000,-. Vet ikke om det ble sluttsummen.

Anonymkode: 9b8af...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble påkjørt for noen år siden, sjåføren ville ta det utenom forsikring, var hans første uke på jobben. Var ikke mange synlige skader, så han tilbød meg 2000. Sa nei takk blir nok minst 15 sa jeg. Fikk utbetalt 22.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var knapt borti en bil med bildøra mi i en annen bil da jeg skulle sette barn i bilen og barnet dyttet døren opp. Det var en liten stripe og en veldig liten bulk. Prisen ble på over 8000. Min bil fikk ingen skader av det. Likevel sure penger. Mistet 10% bonus, så prisen på forsikringen økte litt. 

Anonymkode: 37082...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, masek skrev:

Det ble ikke fylt ut skademeldingsskjema da ingen hadde noe å skrive med. Det ble kun utvekslet kontaktinfo, og jeg tok på meg all skyld. Dette er kanskje litt dumt spørsmål, men rr det nødvendig å fylle ut skadeskjema for at det skal gå på forsikringen? Dette er første "ulykken" jeg har vært utsatt for så vet åpenbart veldig lite på dette temaet

Wtf

En bør alltid fylle ut skjemaet der og da rett og slett for å minimere risikoen for konflikt i etterkant.

Ja skjemaet må fylles ut, dette er ting du skal ha lært når du tok teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, masek skrev:

Hei :)

................ Jeg eier ikke bilen selv men får låne den av faren min innimellom

Skadene koster langt mer enn de totusen du håper å få reparert.

Din far må være den som avgjør hvordan dette skal gjøres opp.  Enten betaler han skadene av egen lomme, eller så lar han forsikringsselskapet ordne opp.  De går ikke med tap heller...
Du har vel snakket med din far om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påkjørt bakfra i fjor og det var nesten ikke synlige skader men reparasjonen kom på ca 20.000.

Anonymkode: 9f50f...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble påkjørt bakfra. Merket tydelig treffet,

men ingen synlige skader. Så vidt jeg fikk motpart til å skrive skademelding. Måtte ta opp telefonen og slå nr til politi før han ble med.

Takstmann strøk hånden over plastikken bak. Kjente tydelig at fangeren under var ujevn. Da kjente jeg det også. 
kostnad 48 000 i første runde. Problemer med baklys og viskere. Usikkert hva det kostet. Senere samme sommer fikk jeg masse feilmeldinger på elektriske ting i bagasje som kom og gikk. Heldigvis leasing bil for min del.

Kjører alltid med tilhengerfestet montert etter dette. Har tro på at det opptar energi og fordeler trykt ved bulk bakfra? Billig bulkesikring 50% av bilen ved lukeparkering også. Folk er idioter. Bumper borti når de skal kjøre ut. Med hengerfeste montert får de masse skader selv bare 🤣

 

 

Anonymkode: bd35e...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎05‎.‎01‎.‎2020 den 2.29, AnonymBruker skrev:

Jeg var knapt borti en bil med bildøra mi i en annen bil da jeg skulle sette barn i bilen og barnet dyttet døren opp. Det var en liten stripe og en veldig liten bulk. Prisen ble på over 8000. Min bil fikk ingen skader av det. Likevel sure penger. Mistet 10% bonus, så prisen på forsikringen økte litt. 

Anonymkode: 37082...18e

Har nylig vært borti akkurat det samme som deg. Måtte du betale egenandel også, eller var det bare bonustap?

Anonymkode: 4bb5d...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over: Man må betale egenandel når man bruker kaskoforsikringen, dvs man får reparert noe på egen bil. 

Skader på motpartens bil dekkes av ansvarsforsikringen. Ingen egenandel, men man får bonustap.

Anonymkode: a8b6b...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 18.27, masek skrev:

Hei :)

Hadde i dag en liten ulykke da jeg greide å kjøre inni bilen foran meg da vi stod i et lyskryss. Det var ved lav hastighet og min egen bil. kom unna med minimale skader, men bilen jeg kjørte inn i var litt mer uheldig da støtfangeren bak løsnet + en liten bulk ved baklysene. Han jeg krasjet med var heldigvis hyggelig og sa at han ikke ville blåse opp skadene til mer enn det var, og at han ville vi begge skulle komme brukbart unna det. Vet at noe kan dekkes med den pålagte forsikringen, men vet ikke hvor mye egenandelen er på. Noen som har erfaringer med dette og vet litt om de totale kostnadene til reparasjoner av slike skader? Hvor mye dekkes av forsikring eventuelt? Jeg er student så "brukbart" er for meg 2000 kr maks. Jeg eier ikke bilen selv men får låne den av faren min innimellom

Hvor dyrt ble dette for deg, evt. far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde riper på et område på størrelse med et kredittkort på støfangeren på min bil.

Det kostet over 9000 kroner.

2000 kroner, good luck, have fun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...