Gå til innhold

Har lue-oppskrift for rette pinner, vil bruke rund..


Gjest JannickeBa

Anbefalte innlegg

Gjest JannickeBa

Hei, 

Er det noen gode strikkere her inne som har noen tips om hvordan jeg kan "oversette" lue-strikkeoppskrifter fra rette pinner til rundpinner? Jeg er ganske nybegynner i strikkeverden. Har riktignok laget en del luer etterhvert og synes det er gøy å teste teknikker, men jeg er elendig til å sy sammen :-( 

Så jeg vil helst bare strikke rundt på rundpinner, men nå fikk jeg en bok til jul med masse nydelige lue-oppskrifter hvor alle er basert på rette pinner! "Sy sammen midt bak" er avslutningen for dem alle... 

Hvis jeg f.eks skal prøve meg på en lue med hullmønster, kan jeg bare plassere en markør på rundpinnen som liksom illustrerer at jeg begynner på neste pinne, også gjør jeg motsatt av det oppskriften sier? Hvis det står vrang så gjør jeg rett etc? Siden jeg tross alt ikke har "snudd pinnen" som jeg ville gjort hvis jeg hadde rette pinner? 

Jeg beklager hvis dette er uforståelig, jeg er fortsatt såpass nybegynner at jeg ikke alltid kan sette ord på hva jeg ikke forstår ;-) Men jeg blir veldig glad om noen skjønner problemstillingen og kan komme med tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er nok å sy tror jeg. Men du kan jo bare teste å strikke motsatt på vrange. Men vil vel tro at hullmønster blir feil om det speilvendes. 

Anonymkode: 2003d...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JannickeBa
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er nok å sy tror jeg. Men du kan jo bare teste å strikke motsatt på vrange. Men vil vel tro at hullmønster blir feil om det speilvendes. 

Anonymkode: 2003d...8c8

Tusen takk for svar. Det var det jeg fryktet ja. Skjønner ikke hvorfor de gjør det på den måten når det finnes rundpinner, men så er det mye jeg ikke skjønner med strikking ennå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så bra så! Bare hold rede på omgangens start/slutt. Og om du er på en rettomgang eller vrangomgang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til å strikke rundt, men sette et merke mellom første og siste merke. Du følger oppskriften som normalt, men på det som ville vært vrangsiden på oppskriften når du strikker frem og tilbake blir rett til vrang og vrang til rett (gjelder spesielt med hullmønster). Det er mye enklere å strikke rundt og du kommer til å skjønne helt fint hvordan oppskriften funker når du har kommet en omgang eller to rundt. 
 

husk at når du strikker rundt så strikker du alltid på rettsiden, så går det så fint ☺️

Anonymkode: 66fa8...bfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett en markør mellom første og siste maske.

Ved hullmønster så strikkes gjerne annenhver omg rett eller vrang, så å strikke på rundpinne har ingen betydning.

Er det så mange oppskrifter på luer strikket fram og tilbake at det er en hel bok med oppskrifter? Jeg strikker mye og kan ikke huske p ha vært borti en sånn oppskrift. 

Anonymkode: e1c15...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JannickeBa
23 timer siden, K1970 skrev:

Du kan evnt sende meg en om med oppskriften så kan jeg se på den og oversette den for deg?

Det hadde jo vært helt herlig! Du trenger isåfall ikke stresse med å oversette helt eksakt akkurat den oppskriften, det viktigste er overgangene på generell basis. jeg skal ta et bilde fra boken og sende til deg i kveld :) Bare se på det når du har tid, tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JannickeBa
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett en markør mellom første og siste maske.

Ved hullmønster så strikkes gjerne annenhver omg rett eller vrang, så å strikke på rundpinne har ingen betydning.

Er det så mange oppskrifter på luer strikket fram og tilbake at det er en hel bok med oppskrifter? Jeg strikker mye og kan ikke huske p ha vært borti en sånn oppskrift. 

Anonymkode: e1c15...a46

Ja ikke sant det var rart? Men det er ikke en hel bok med bare lue-oppskrifter, det er mye annet forskjellig, men også mange luer. Og såvidt jeg har sett hittil har samtlige av dem vært basert på frem-og-tilbake-strikking og sammensying. Det er en veldig gøy bok altså (tror den heter Strikking med raske pinner e.l.), masse spennende tips for en nybegynner, men akkurat dette med luene var litt rart. Det er bra å høre at det ikke er normalen, jeg foretrekker jo å slippe unna sying hvis jeg kan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JannickeBa skrev:

Ja ikke sant det var rart? Men det er ikke en hel bok med bare lue-oppskrifter, det er mye annet forskjellig, men også mange luer. Og såvidt jeg har sett hittil har samtlige av dem vært basert på frem-og-tilbake-strikking og sammensying. Det er en veldig gøy bok altså (tror den heter Strikking med raske pinner e.l.), masse spennende tips for en nybegynner, men akkurat dette med luene var litt rart. Det er bra å høre at det ikke er normalen, jeg foretrekker jo å slippe unna sying hvis jeg kan ;)

Jeg strikker også en hel del, dog ikke _bare_ luer, men jeg kan heller ikke huske å ha sett et eneste luemønster med sammensying bak. Jeg har sett pannenåndmønster på denne måten, men ikke luer.

Dog er det jo ganske vanlig å strikke minst halvparten av lua med «rette pinner» (settpinner, strømpepinner (altså fem pinner)), da man etterhvert som man feller av ikke får maskene rundt på en rundpinne. Alternativt strikke slutten med magic loop teknikk på rundpinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bok med utenlandsk forfatter? I mange land er det en oppfatning av at å strikke på rundpinne er vanskelig, og folk er redde for det. F.eks amerikanske og engelske oppskrifter myntet på nybegynner er det ganske vanlig at alt fra luer, sokker, votter og gensere strikkes flatt og syes sammen.

Tilbake til luene dine :) 

Du tenker helt rett, det er bare å sette en markør på start av omgangen og så gjøre motsatt på vrangpinnene en hva oppskrifta sier.

Med hullstrikk er det vanligvis mønster kun på annenhver pinne/omgang. Mens den neste pinnen er alle masker rett (om en strikker rundt) eller alle masker vrang (om en strikker flatt).

Om oppskriften er slik, er det bare å hoppe i det. :) Er det kast/fellinger på vrangpinnene i oppskrifta også (noe som er høyst uvanlig) må en tenke seg litt mer om, og sørge for at fellinger/kast vender riktig vei.

Anonymkode: 22393...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...