Gå til innhold

Har lue-oppskrift for rette pinner, vil bruke rund..


Gjest JannickeBa

Anbefalte innlegg

Gjest JannickeBa

Hei, 

Er det noen gode strikkere her inne som har noen tips om hvordan jeg kan "oversette" lue-strikkeoppskrifter fra rette pinner til rundpinner? Jeg er ganske nybegynner i strikkeverden. Har riktignok laget en del luer etterhvert og synes det er gøy å teste teknikker, men jeg er elendig til å sy sammen :-( 

Så jeg vil helst bare strikke rundt på rundpinner, men nå fikk jeg en bok til jul med masse nydelige lue-oppskrifter hvor alle er basert på rette pinner! "Sy sammen midt bak" er avslutningen for dem alle... 

Hvis jeg f.eks skal prøve meg på en lue med hullmønster, kan jeg bare plassere en markør på rundpinnen som liksom illustrerer at jeg begynner på neste pinne, også gjør jeg motsatt av det oppskriften sier? Hvis det står vrang så gjør jeg rett etc? Siden jeg tross alt ikke har "snudd pinnen" som jeg ville gjort hvis jeg hadde rette pinner? 

Jeg beklager hvis dette er uforståelig, jeg er fortsatt såpass nybegynner at jeg ikke alltid kan sette ord på hva jeg ikke forstår ;-) Men jeg blir veldig glad om noen skjønner problemstillingen og kan komme med tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er nok å sy tror jeg. Men du kan jo bare teste å strikke motsatt på vrange. Men vil vel tro at hullmønster blir feil om det speilvendes. 

Anonymkode: 2003d...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JannickeBa
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er nok å sy tror jeg. Men du kan jo bare teste å strikke motsatt på vrange. Men vil vel tro at hullmønster blir feil om det speilvendes. 

Anonymkode: 2003d...8c8

Tusen takk for svar. Det var det jeg fryktet ja. Skjønner ikke hvorfor de gjør det på den måten når det finnes rundpinner, men så er det mye jeg ikke skjønner med strikking ennå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider